Fråga: Svenskt tangentbord för Wear OS?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av thr, 16 aug 2018.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Går det att få ett svenskt tangentbord med svensk ordlista i Wear OS 2.0?
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!
    Inte vad jag har hittat. Däremot så ligger Danska med i valen bland språk!?
    Vem vet, det kanske kommer i samband med att Google Assistant släpps.
     
    bernard gillar detta.
  3. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det gjorde det inte...
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske med nästa Wear OS-uppdatering? Det vore ju väldigt märkligt annars.
     
  5. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det bör man väl få, men min Huawei Watch (1) lär inte få den uppdateringen... och så som Wear OS fungerar idag för mig så kommer jag troligtvis inte spendera några pengar på att testa en version till...
     
    bernard gillar detta.
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Nu har det gått några månader till, någon som hittat svenska än?
     
  7. rpettersson1988

    rpettersson1988 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Edge+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Edge+
    ROM:
    Standard
    Platta:
    Lenovo Tab P11
    ROM:
    Standard
    Övrigt:
    Mobvoi TicWatch Pro, Google Home, Nexcus Player
    Fortfarande inget svenskt tangentbord på Wear OS. Någon som hört något om detta? Vore ju så smidigt att kunna svara lite snabbt på saker direkt på klockan.

    Skickat från min Moto Z (2) via Tapatalk
     
    edvinnn gillar detta.
  8. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har inte hittat något och egentligen inte letat så mycket. Senaste versionen av Wear OS, som kom för typ ett halvår, ett år sen, gjorde att jag blev väldigt nöjd med dom flesta delar. Spontant är det nog bara ett svenskt tangentbord som jag saknar, så än så länge svarar jag aldrig på notiser jag får till klockan. Vilket är lite synd.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går att använda långtryck på A och O för att få fram ÅÄÖ, men det är klart att det går segt att skriva då.

    IMG_20190317_170616.jpg

    Det lustigaste av allt är egentligen att det finns stöd för danska, haha. Jag menar, hur svårt är det då att lägga till svenska och norska? De behöver bara byta ut tre ikoner och byta ordlista.

    Jag kommer aldrig begripa Googles halvhjärtliga satsning på Wear OS. Det är helt enkelt omöjligt att förstå hur de tänker kring den plattformen; det finns ingen röd tråd över huvud taget. Det är nästan som om den ena handen inte vet vad den andra gör.

    Som Google-användare blir man ju rätt van vid att tjänster uppstår/läggs ned/återuppstår stup i kvarten, mend trots det framstår Wear OS som ett totalt mysterium. År efter år passerar och inte mycket händer, annat än att man bytt namn förstås. Utvecklingen går verkligen på sparlåga.

    Några förbättringar har iofs ägt rum, som tex att "Wear OS" kan uppdateras oberoende av tillverkare, så för ny funktionalitet behöver man inte uppdatera hela systemet/vänta på en firmware från tillverkaren längre.
     
    Last edited: 17 mar 2019
  10. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det där visste jag faktiskt inte eftersom tangentbordet har valt språk automatiskt och då har det blivit engelska. Danskt tangentbord fungerar acceptabelt, men det är ju omöjligt att skriva något på det lilla tangentbordet utan att skriva fel så det blir i praktiken oanvändbart utan en svensk ordlista...

    Tyvärr är Googles satsning på Wear OS väldigt likt det mesta dom gör. Dom gör ofta en i grunden bra produkt men missar totalt på små detaljer som både hade gjort slutresultatet riktigt bra och samtidigt ofta är enkelt att göra, men istället blir det pannkaka av allt. Deras röststyrning (Google Now/Assistant) är ett bra exempel. Innan stöd för svenska fanns så var det som det var. Men även när svenska kom in så att assistenten förstod vad man sa, så fungerade ändå inte mycket att göra. Man kan tycka att tolka svenskt tal till textform är den svåra biten och att sen koppla textkommandon till funktioner borde vara enkelt, men tydligen inte.
    Fortfarande så är ju den svenska versionen starkt handikappad, inte pga problem med talförståelsen, utan med den sista biten.
    Man kan se samma tendenser med alla deras meddelandetjänster. Att kopiera Apples framgång med iMessage är rent tekniskt en liten sak, speciellt när man redan har framgångsreceptet: kombinera en SMS-app med en internetbaserad meddelandetjänst som har fler funktioner, gör förflyttningen mellan tjänsterna sömlös. Och använd mobilnumret som adress och inget annat.
    Vad gör Google? Skapar sjuttielva olika tjänster där alla fungerar lite olika och ingen fungerar speciellt bra. Lägg till och ta bort tjänster kontinuerligt så att användarbasen ständigt hålls på en minimal nivå.

    Det finns som sagt många exempel på Googles feltänk och det är nog tyvärr mer "så dom jobbar" än ett tillfälligt misstag...
     
    bernard gillar detta.