Xiaomi Mi Laser Projector

Diskussion i 'Android TV' startad av flipp, 18 mar 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    bernard gillar detta.
  2. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Har faktiskt spanat lite på den.

    Det jag inte riktigt kan få ett grepp om är priset vs prestanda bara. Den verkar ju smidig och riktigt bra men samtidigt ganska saftigt prislapp .

    Det jag funderar mest på är nog om den inte är ännu svårare att placera i ett rum än vad en vanlig projektor är.
     
    bernard gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har verkligen noll koll på projektorer generellt. Visst inte ens att det fanns ultrakortkastprojektorer innan jag råkade läs mer om denna projektor av en slump. Förra veckan roade jag mig med att kolla de flesta tester som finns av den på YT. Vad jag kan förstå är den väldigt prisvärd och det finns ingen motsvarande projektor för samma prislapp. Någon mer kunnig person här på forumet kanske dock kan säga något mer om hur den står sig. Ett plus är att den har inbyggda högtalare som ska vara riktigt bra. Är riktigt sugen på att ersätta TV:n i vardagsrummet med denna. :)

    20 000 kr är dock en rätt saftig summa så det kräver en hel del överväganden. Dock borde man väl kunna utnyttja distansköplagen och retunera den om man inte skulle vara nöjd efter att man testat den.
     
    bernard gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur tänker du då?
     
  5. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Tänker att du vill komma ut 50cm från väggen är det inte många tv-hyllor som passar
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant! Dock gäller 50cm endast om du vill uppnå 150", om man nöjer sig med t.ex. 100" blir avståndet betydligt kortare. Snubben i videon nedan fick upp en 106" stor bild på 26cm avstånd till väggen. Sedan tänker jag att man eventuellt kan skippa en traditionell TV-bänk i och med att projektorn är ganska liten och satsa på ett mindre bord/bänk som är djupare.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=6Sk7G3MDtys
     
    BrearedsDea och Oneplus2 gillar detta.
  7. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Ser faktiskt riktigt smidigt ut.

    Jag hade projektor tidigare i mitt gamla hus. Det jag tyckte var jobbigt var att jag enbart valde projektorn på kvällar när det var mörkt och när man hade folk hemma på fotboll mm. Var inga problem att titta på den på dagtid men var ändå irriterande när solen gick in i ett fönster eller speglade sig på duken.


    Nu är säkert dessa mycket bättre och med starkare lampor än den jag hade för 3-4 år sedan. Men jag kom ofta på mig själv att jag valde min TV före projektorn lite väl mycket för att motivera att ha 2 dyra anläggningar.

    Så i huset jag bor i nu valde jag att köpa en bättre Tv och sålda faktiskt min projektor.

    Men samtidigt saknar man storleken när man vill kolla på en film eller en fotbollsmatch.

    Så för mig blir det en projektor igen den dagen jag har ett dedikerat rum för film mm.
     
    bernard och flipp gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Denna använder laserteknik istället för lampor. Vet inte hur stor skillnad det gör och om det ändå kan bli problem om det är alltför ljust i rummet. För som du är inne på är ju en tänkbar nackdel att det blir besvärligt att använda den på sommarhalvåret då det är ljust ute även på kvällarna. Jag har funderat på att ha den i vardagsrummet och det finns flera fönster där. Vore trist om man måste skaffa rullgardiner etc till fönstren. Förhoppningsvis räcker det att dra ner persiennerna.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den har funnits ute ett tag - presenterades i juni 2017, så jag skulle nästan tro att det nu under 2019 kommer presenteras en uppföljare med UHD. I vilket fall priset på 2017-modellen bör gå ner en del (om man inte behöver UHD), så det kan kanske vara läge att vänta lite. Har dock inte sett några rykten ännu om en uppföljare.

    Under 2018 kom i alla fall en hel del rätt billiga projektorer med UHD-stöd eftersom Texas Instruments som gör DLP-chippen som används i de flesta projektorer släppte en första serie UHD-chipp för billigare enheter, så hårdvaran för att erbjuda UHD, utan att priset blir tokigt, finns i alla fall på marknaden sedan en tid tillbaka.
     
    flipp gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter rimligt.

    Ifjol släpptes förresten även Xiaomi Wemax One Pro, den verkar snarlik men något bättre. Men fortfarande bara FHD som jag förstår det.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=W3ppy5bfOnA
     
    bernard gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    BrearedsDea och bernard gillar detta.
  12. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Har sett lite videor om den, känns ju definitivt som en teknik som skulle kunna ta stora marknadsandelar.
     
    bernard gillar detta.
  13. egon31

    egon31 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Riktigt spännande med laser men de billigare är inte riktigt i mål i mitt tycke. Tittade på denna också, blev en vanlig projektor istället. För samma pengar får du en bra sony långkastare som har mer tryck i svärta/kontrast/lumen och att säga att 34db är låg ljudvolym känns konstigt. En Epson tw6700 låter massor i normaldrift och har 32db enligt spec. Köpte den ändå men ska köras i eco med 24db.
     
    bernard gillar detta.
  14. lojden

    lojden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5
    ROM:
    xXx
    Presenterades i Januari Xiaomi MIJIA Laser Projector 4K version with 4K resolution launched for ¥9999 ($1500) - Gizmochina
     
    bernard gillar detta.
  15. Martin77

    Martin77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ingen som köpt denna projektor ännu? Ser ut att gå ner i pris finns för typ 16000kr på en del sidor... börjar bli riktigt intressant men man skulle vilja ha lite mer koll..

    Svenska verkar inte gå att få vad jag förstått!?
    Google play funkar inte!?

    Spelar väl egentligen inte jättestor roll kanske, men kul om man lägger så mycket pengar om man kan utnyttja alla funktioner..

    Någon som vet hur bra bild det blir i ett rum med dagsljus? Går det att kolla på?
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, den går att köpa för runt 15000 kr från kinesiska handlare. Dock skulle jag inte våga slå till på en utan att man kan ångra köpet på ett smidigt sätt. Föreställer mig att det blir rätt krångligt att skicka tillbaka den till t.ex. Banggood eller Gearbest om man inte är nöjd med den. Då återstår svenska butiker typ Inet som tar runt 20 000 kr.

    Såg nyss detta omdöme på prisjakt:

    "En ljusstark projektor med en lite annorlunda design - så lång allt bra! Bilden går ej att hålla skärpa i alla sidor/hörn = dålig lins. När projektorn blivit varm så har det ett högt fläktljud och bilden blir då inte helt stabil. Kort räckvidd på fjärrkontrollen. Dålig manual Mer nöjd med Xiaomis telefoner. Denna projektor kan jag inte rekommendera"
    Xiaomi Laser Projector 150" (Projektorer)
     
    bernard gillar detta.
  17. Jimjans

    Jimjans Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11
    Såg denna projektor den är väl ok såg dock lite regnbågar men det är ju trots allt en dlp. Även skärpan var väl sådär.


    Sen skall man ju även betänka att om man vill använda den istället för tv krävs nästan en clr duk om man inte vill måla väggarna svarta och mörklägga kostar väl runt 20 tusen.

    Och om man vill spela har den här projektorn hög input lag runt 70-80ms på Europa versionen och runt 130ms på china versionen.

    Nej vill du köra projektor kör vanlig long throw i stället så kan du köra en vanlig högkontrastduk i stället de är billigare.
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl inte lång tid kvar innan 82"+ är nere på 19990:- med tanke på hur snabbt de rasar: Samsung UE82NU8005 (TV)

    Från 40 000 juli 2018 till 26 990:- i april 2019.

    Ungefär samma sak gäller för LG:s 86": LG 86UK6500 (TV) (1 943 × 1 190 × 350 mm)

    Vid 90" bör man väl närma sig en rätt okej storlek om man inte har ett rätt stort TV-rum.

    Men visst, man når ju inte 100" på ett tag än.
     
    Last edited: 13 apr 2019
  19. Jimjans

    Jimjans Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11
    Har man svårt för DSE och clouding är de apparaterna dock inte någon höjdare..
     
    bernard gillar detta.
  20. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Fler som har problem med automatiska uppdateringen till Android Tv 9? Mina hdmi in har slutat fungera. Innan dess krånglade chromecast och nu även Hjo appen.