Ny telefon mindre än 5.2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av freddus, 28 mar 2019.

  1. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Sambons telefon har gett upp och i nuläget använder hon min gamla honor 8 som inte heller är i superb form.
    Storleken på honor 8 är på gränsen till för stor enligt henne, så vad kan man satsa på för mobil som gärna är mindre än 5.2? Kamera och batteri är nog de två viktigare punkterna.
     
  2. Erkki

    Erkki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    Platta:
    Lenovo Tab P11
    Samsung Galaxy S10e, 5.8 tum fast ändå snäppet mindre då det är så lite döyta runt skärmen.
     
    Kristy, freddus och katho gillar detta.
  3. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Tack för tipset men kommer inte betala så mycket för en mobil
     
  4. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Synd att s9 i vanligt utförande inte har så rolig batteritid.annars hade den varit perfekt.
    Iphone 8 och iphone x kanske kan vara något ? Iphone 8 har var och varannan som jag känner,den kan upplevas som lite omodern Men stabil, håller en dag och har en fin kamera. Det Finns tyvärr inte direkt någon Android som kan matcha det du söker om S10e känns för dyr.
     
    Kristy och freddus gillar detta.
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    En import s10e kostar under/runt 6 kkr
     
    Erkki, bernard och freddus gillar detta.
  6. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen. Ska kika och höra vad hon själv har att säga. Kanske får be henne testa lite mer innan hon dömmer ut pga för stor skärm
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men vad har hon för referens som "liten telefon"? Jag menar, det blir ju lite knepigt om man jämför en 5,5" 18:9/19:9-lur med en 5"-telefon som har 16:9 och stora kanter/ramar.


    Bara för att ta ett exempel för att illustrera det. Mängden skärmyta är fantastiskt mycket större utan att man behöver kompromissa så mycket med storleken.

    upload_2019-3-28_22-14-59.png
     
    eastbound, Kristy, freddus och 2 andra gillar detta.
  8. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Absolut, man kanske man inte ska stirra sig blind på 5.2" bara för att honor 8 känns på gränsen till för stor. Men att gå upp någon mm till bara för att få större skärm är inte ett alternativ. Det är verkligen där i krokarna som gränsen går. Sen kanske gränsen skulle flyttas om hon testade min p20 pro och då eventuellt upptäcka att det är fullt möjligt att hantera större telefoner. Idag säger hon emellertid att hon gärna har något lite mindre än honor 8. Om en vecka eller två när hon är mer van kanske det låter annorlunda

    Problemet är att det är omöjligt att börja frågan med att ange hur stor honor 8 är i mm samt att det alltid kommer upp förslag som tummar lite på gränserna (absolut inget fel, utan man ska alltid vara beredd att gå utanför sina ramar när man ber om tips).

    Sen om det råkar bli en 5.5" med samma mått som honor 8 spelar ingen roll. Men måste börja begränsningen någonstans för att se om någon hittar ett alternativ som inte jag sett själv. Om inte får man utvidga det hela
     
    bernard gillar detta.
  9. Droid119

    Droid119 Guest

    Har en bekant som gick från 5.1 till 5.8 utan större bekymmer. Telefonerna har fortfarande i princip samma höjd och bredd men att mer utav "döytan" försvinner. Ni kan ju annars testa att gå till närmsta återförsäljare utav elektronik (om ni har möjligheten dvs) och känna på telefonerna i deras telefonutbud innan ni bestämmer er.
     
    freddus gillar detta.
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Är H8 okej storleksmässigt egentligen då? För då känns ju vanliga P20 som ett vettigt alternativ. Visst, 3 mm högre, men 0,2 mm smalare ;) Går ju att få för 2376 genom Tele2.
     
    Kristy, freddus och bernard gillar detta.
  11. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Om man mer går på storlek än skärmtum skulle "vanliga" Google Pixel (2 alt 3) kanske kunna vara ett alternativ. Trean ligger nog en aning högt i pris dock. Ungefär i nivå med S10e.
     
    Kristy, freddus och bernard gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    freddus gillar detta.
  13. Droid82

    Droid82 Guest

    Är det enbart yttermåtten som spelar roll för henne eller är det också så att hur hon når över hela displayen, dvs själva displayen, är någonting hon tar i beaktande? Jag känner till de som tycker att själva displaystorleken är av stor vikt för handhavandet av telefonen, inte bara yttermåttet så det kanske är bäst att definiera "problemet" innan ni gör ett nytt inköp.
     
    freddus och flipp gillar detta.
  14. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Precis, om det går upp lite i skärmstorlek bör inte spela någon större roll om inte totala storleken ökar nämnvärt.
    Har kikat lite på det alternativet och den dealen. Känns som ett vettigt alternativ
    Pixel 2 kanske man skulle ta och titta närmare på Tack!
    Nokian ska definitivt tittas på. Tack!
    Verkar i grunden vara yttermåtten som är av större vikt
     
    Droid82 gillar detta.