Ni som ägt XZ Premium sedan releasen (ungefär)

Diskussion i 'Xperia XZ Premium' startad av Heuristik, 6 jan 2019.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nej inga synliga tecken på yttre åverkan men det hävdade verkstan att det var, yttre åverkan... Och jag kan inte relatera skadan till någon händelse
     
  2. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Det jag misstänkte! Mobylife?
     
  3. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Förkromningen på plastramen utefter långsidorna har släppt lite här och var, främst i hörnen på telefonen. Det lyser numera vitt där
    IMG_0015.jpg
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jupp. Orkade inte ta nån diskussion. Hade hört här på forumet att det är fabrikationsfel men som sagt, orkade inte

    Jag ska tillägga att det blir min sista Sony. Dålig touch (och den är ju bytt), dåligt batteri (det första halvdog efter c:a fyra månader under en resa i Thailand och det de bytte till håller sämre än en iphone efter kort tid nu). Fingeravtrycksläsaren felar flera ggr per dag. Och så displaybytet då
     
    Last edited: 6 mar 2019
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Min största besvikelse är displaykvaliten. Den är inte i närheten av så bra som recensenterna gjorde gällande. Jag har en Lenovosurfplatta från 2014 med ljusår bättre kontrast. Finns mörka scener som Sonyen inte kan hantera där kläder är kolsvarta, som i surfplattan är gråa och klart tydliga.
     
    Last edited: 6 mar 2019
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Dom har skadat ramen på en mobil för mig och jag kan inte bevisa det, hört flera historier och anser att dom ska bort från marknaden.
    Inga problem med Touchen eller skärmens kvalité men fingeravtrycksläsaren är skräp sen dag ett. Samt högtalare där jag fick ett måndags ex men enligt mobylife inget fel, deras reaktion var köp hörlurar! Batteriet är ganska misshandlat men funkar kanon bra på min. Wifi har funkar sämre sen Pie kom, om det har att göra med antennerna på xzp var engångs företeelse att dom har flera antenner på en Xperia. Har jag den i ett ställ liggandes och tar upp samtidigt som vrider till ståendes får jag sämsta signalen eller ingen alls.
     
    Last edited: 7 mar 2019
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det kan vara det där "villhöver"-syndromet som spökar, men lagom till att Xperia 1 annonserats så tycker jag att batteriet börjat tackla av lite nu. Nån gång emellanåt börjar det dyka upp varningsmeddelanden om låg batterinivå på kvällarna.
     
    pernils94231 gillar detta.
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det vore märkligt om det inte tacklar av.. Du bär på ett nära 2 år gammalt batteri, dagligt använt.
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är bara tråkigt att det ska behöva vara så. Det är en i övrigt superbra telefon som jag är väldigt nöjd med och då är det trist att den ska falla ifrån på en sån detalj. Om nu tillverkarna gör telefoner som det inte går att byta batteri på utan att gå till en verkstad, så borde batteriet också hålla bättre. Det är nästan så att man blir lite konspiratonsteoretisk. Det är ungefär som den där historien om att en bläckstråleskrivartillverkare hade lagt in en utskriftsräknare i skrivarens firmware som gjorde att den bara lade avefter ett visst antal gjorda utskrifter. Självklart var utskriftsantalet beräknat så att garantitiden skulle gå ut med god marginal innan antalet uppnåddes.
     
  10. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Fast batteriet på min surplatta hade likvärdigt batteritid även efter 4 år genom att det låg runt 15-30% hela den tiden, då laddningstiden var så långsam att jag aldrig orkade ladda mer.
     
  11. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Sony använder batterivård som innebär att den laddar långsammare, just för att spara på batteriet. Så nä.. Det bara slits beroende på hur hög procent du tenderar att ladda den. Och det fungerar i vilket fall i många år till, i reducerad kapacitet.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om man planerar att använda en telefon mer än 2 år är det bra att ta höjd och köpa en telefon med riktigt bra batteritid från början, d v s mer än vad man egentligen behöver.
     
  13. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Ja faktiskt. Enligt mina erfarenheter åldras batteriet i relation till hur det var ursprungligen. Det är ingen specifik förslitning vid 4 år som är likformig för alla lion- batterier och renderar dem odugliga, utan det beror på hur bra batteritiden var ursprungligen. I vissa fall lär du inte märka av det om batteritiden var grym och den inte utsatts för konstant hög laddning genom åren.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis, jag tänker mig att nedgången i batteritid sker linjärt i förhållande till batteristorlek. T.ex. 40% reduktion i batteritid efter 2 får ju helt olika effekter för anvädningen på en telefon med 4000mAh jämfört med en med 3000mah. Telefonen med 3000mAh kanske måste stödladdas för en hålla en hel dag medan telefonen med 4000mAh nu räcker 1 dag istället för 2 dagar.

    En annan fördel med ett stort batteri är att det blir lättare att ladda det på rätt sätt. I och med att man sällan behöver köra det i botten kan man ladda det när det t.ex. ligger på 30-40% efter en dag och då förlänger man livslängden.
     
    Last edited: 24 mar 2019
  15. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Problemet är att tekniken föråldras ändå. Det laggar, kan dö från ingenstans, batteriprocenten fungerar inte längre osv. Men helt klart brukbar om man har överseende med att behöva starta om systemet oftare än förr. Allt går inte lika smort längre. Men det går
     
  16. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Blir lite nyfiken dock... vad händer om du återställer mobilen? batteritiden blir påtagligt bättre på min.. och den är nyare än din men med ett lika gammalt batteri.
     
  17. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Visserligen är Google ganska bra på att återinstallera appar och återställa inställningar, och adressbok och kalender och sånt ligger ju redan hos Google, och man kan ta backup och återställa, men det är en del appar som exempelvis Swish och BankId som inte gillar att man återställer dem utan man måste initiera dem på nytt från banken. Så det är lite pill som jag inte tycker att jag orkat med än så länge. Det får väl bli när den kommer ned i iPhone3-batteriprestanda så att man måste ladda den mitt på dan. Än så länge räcker batteriet hela dagen. Och Xperia 1 är ändå alldeles för stor tycker jag :)
     
  18. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det är ingen massiv skillnad men runt 3 minuter längre batteritid per procentfall (i aktivt bruk) upplevde jag. Jag undrar vad det beror på...? Lagringsuttrymme påverkar väl inte batteritid? Procentkalibreringen kan ju endast bli bättre, inte sämre, av en återställning, så jag litar på procenten.
     
    bernard gillar detta.
  19. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag tror att det snarare är tvärtom med procentkalibreringen. Vid en totalåterställning nollställs allt, inklusive laddningsdata för batteriet. Man måste i så fall kalibrera om batterimätaren med en full uppladdning/total urladdning/full uppladdning för att den ska visa rätt igen.
     
  20. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Tror jag inte.. Batteriprocenten är korrekt i återställt läge, precis som den var i nyskick innan felkalibreringen blev ett faktum.