Tycker du också Android 9 gjorde din 5T sämre?

Diskussion i 'OnePlus 5T - Allmänt' startad av kendobendo, 6 apr 2019.

  1. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Ja, jag är missnöjd. Men istället för bara vråla så tänkte jag försöka diskutera mitt missnöje för se om någon av er upplever samma sak. :)

    Jag har haft OnePlus 5T sedan den släpptes nov 2017. Har egentligen bara varit positiv med mobilen sedan jag köpte den. Jag var/är införstådd med att hårdvaran va inte bäst på marknaden men extremt prisvärd. Jag kräver dock inte bäst mobilkamera och sådana saker. Men här är lite av mina mindre bra erfarenheter av mobilen som jag skulle vilja höra om ni andra också upplever. Skulle vilja höra vad era sämre erfarenheter är av mobilen och då framför allt OnePlus implementation av Android 9 på mobilen, som är per dagens datum, den senaste aktuella mjukvaran.

    Här är min lista över saker som jag tycker suger. Jag vet inte om man kan hänga OnePlus för allt eller om det är Google men det spelar egentligen inte så stor roll. Jag bedömer ju min upplevelse här.

    1. Strömbesparningen för apparna är på tok för aggressiv.
    Alla nedan problem började lite under Android 8 men har blivit värre med Android 9.
    - Jag har problem med Hangout, Messenger, Mitt hemlarm (Ajax) i huvudsak. Dessa appar är beroende av att pushnotiserna går fram till användaren inom en någorlunda timely fashion liksom. Stundvis så kan jag tycka att det är konstigt att jag inte fått några mess ifrån polarna och öppnar då Hangouts/Messenger och har då meddelanden som skickats flera timmar tillbaka men som aldrig har resulterat i någon pushnotis. Så fort jag startar berörd app så kommer dock alla pushnotiser på en gång.
    - Jag har provat att lägga alla dessa appar i batteriläge "Don't optimize" men ändå så suger de och problemen kvarstår.
    - Lite jobbigt att min larmapp för huset blir "dozed" eller vad Google kallar det. Jag vill ju bli omgående notifierad ifall brandlarmet går hemma liksom. Men som det är nu kan man ju inte lita på att notiser faktiskt fungerar.

    2. UI har börjat lagga.
    - OnePlus har ju varit grymma på leverera en mjuk och fin upplevelse. Men ända sedan Android 9 så laggar de stundvis. Det enda som löser detta är en omstart. Men problemen kommer tillbaka tids nog. Lagget består i av att allt renderar i under 30 fps. Kanske någonstans runt 5-10fps. Rycker fint gör det i alla fall på hemskärmen och när man drar ner drop-down menyn.

    3. Pushnotiser - Samma meddelande poppar upp gång på gång tills man klickat på dom.
    - Säg att du får ett mess i från en polare. Du vill inte läsa detta just nu så du struntar i att klicka på det. Du kanske redan vet vad det handlar om men här och just nu så har du inte tid. Då börjar systemet att pusha notisen i ditt ansikte väldigt aggressivt. Den kan spamma dom flera gånger efter varandra. Verkligen vrålar efter att man ska klicka på dom. Detta händer för både Hangouts och Messenger, fast kanske mer för Hangouts. Sjukt störigt betende. Detta händer dock inte alltid. Det kan ju vara ett meddelande som är flera timmar gammalt. Jag behöver inte få en ny pushnotis som det är ett nytt meddelande då, bara för jag inte klickat på de ännu!

    4. Notifikationsljud går inte stänga av med ringsignal på?
    Detta kanske är en skit-bakom-spakarna grej, men jag lyckas inte få _ALLA_ notiser ljudlösa och bara behålla ringsignalen. Jag ogillar verkligen allt pling-plong ljud som dagens mobiler har. Jag vill ha bort allt se-på-mig ljud och bara höra när någon ringer mig. Jag brukar ha mobilen i ljudlöst läge men det är många missade samtal med irriterande uppringare som följd. En variant som funkar så där är att sätta en ljudfil med tomt ljud som standard ton vid meddelanden. Men ska det verkligen inte gå att stänga av detta?
    I fall någon undrar, jag kollar min mobil tillräckligt ofta som det är ändå för att inte låta något viktigt mess förbli obesvarat hela dagen.

    5. Minneshanteringen är betydligt sämre med android 9
    Ända sedan Android 9 så swappar program ur minnet titt som tätt. Det räcker att det går ett par minuter efter man har haft igång något som drar lite mer minne än vanligt tills det har laddat ur minnet. Jag minns så väl när mobilen var ny och körde en äldre version av Android så laddade i princip aldrig några appar ur minnet. Mobilen har ju ändå 8GB Ram typ. Borde ju vara ett icke problem.

    För den som undrar om de kör samma version som mig av mjukvaran:
    Min version per idag är: Android 9 med Oxygen 9.0.4 samt build A5010_43_190222.

    Har ni andra samma problem? Hade varit intressant att höra.


    Jag har postat frågan på SweC men tänkte faktiskt att jag kan ju posta frågan här också.
     
    zenyatta2 gillar detta.
  2. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Jag upplever de problemen med. Men angående notiserna så får jag notiser när jag har 4g på men inte när jag har wifi på. Måste gå in i appen och kolla om jag fått något. Väldigt jobbigt! Missar bokningar (jobbar som tolk) så måste konstant ha telefonen i handen och detta gör att jag fokuserar mindre på annat och att batteriet sugs fortare.
     
  3. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Skönt jag inte är ensam om att störa mig på detta dock.. även om de inte är till någon tröst eller lösning för dig. :)
     
  4. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Jag trodde det är pga min nya router! Blev helt galen ett tag.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I Inställningar -> Ljud ska det finnas en inställning som heter Standardsignal för avisering eller någon liknande. Tryck på den och välj "Ingen" eller "Tyst" så bör dina aviseringar vara tysta
     
    galaxy81 och bernard gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Inte så konstigt tyvärr, Nokia och Oneplus ligger i topp på denna mindre smickrande lista.
    Don’t kill my app!
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Känner igen lite från min 6T. Hemska drops i framerate när man gick till hemskärmen emellanåt. Droppen i bägaren för mig var att telefonen inte kunde hålla igång min GPS-app mer än några minuter åt gången trots att den aktivt använde GPS vid körning. Hade lite andra små irritationsmoment också under tiden jag hade den. Oneplus gav mig den buggigaste Androidupplevelsen jag haft sedan jag körde custom roms för många år sedan.
     
    katho gillar detta.
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Hade dessa drops på 6T också av någon underlig anledning, aldrig haft det tidigare på någon telefon, varken före eller efter. Ibland när jag gick till hemskärmen så kunde telefonen frysa (i mjukvaran endast) i upp till en minut.
     
    dannejanne gillar detta.
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    För mig kom dessa framedrops med en uppdatering. Innan så var den i alla fall smooth. Men då led jag istället av massa spöknotifikationer från gamla notiser främst och den oregelbundna vibreringen utan anledning i tyst läge.
     
    katho gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gjorde du en fabriksåterställning efter uppgraderingen? Testa det annars.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Jepp, samma här, efter 9.0.12 eller vad det var.
     
    bernard gillar detta.
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag sålde min innan det hann komma en till uppdatering så jag vet inte om och när det fixades.
     
    bernard gillar detta.
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Nej, jag har inte provat de. Jag vet att man alltid rekommenderar detta som en fix. Inget negativt emot ditt förslag men det känns verkligen förkastligt att man ska behöva nollställa hela telefonen titt som tätt för lösa såna här självklara saker som tillverkaren borde ha redan fixat innan mjukvaran släppts ut i de fria.

    Jag är lite för gammal i gemet för orka hålla på och bråka med min mobil. Jag har varit flashoholic och känner mig lite done med det. Idag är mitt intresse kring mobiler inte vad det va förr. Nu vill åtminstone bara jag att de ska fungera.

    Jag fick tips att prova Download center | Pixel Experience Någon som provat detta? Är det rock solid? Alltså solid som i tråkigt bra? I så fall passar det nog mig perfekt :)
     
    bernard gillar detta.
  14. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tycker det är så märkligt att vissa får så mycket problem och andra inte efter uppdateringar. Jag har inte haft ett enda bekymmer med 9.0. Har inte gjort någon återställning. Allt har bara snurrat på som vanligt.

    Inga problem med aviseringar och pushnotiser och inget lagg i UI. Träligt att det är sånt lotteri vilka som får problem och inte