Hur stort kan Nokia (HMD global) bli?

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av Johnh3, 7 okt 2017.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    HMD Global hade särskilda vice presidenter för försäljning i öst och Västeuropa. Som Alberto Matrone (ansvarig för östra Europa) som har gett en del intervjuer:
    INTERVIEW WITH ALBERTO MATRONE, VP OF HMD FOR EASTERN EUROPE

    Kollar man HMD Globals webbsida nu är Europa helt borta kvar är Kina, Indien, Amerika och Afrika:
    HMD Global

    Matrone finns inte heller kvar.

    Jag hoppas det inte betyder att Nokia ger upp Europa? Men det är klart Huawei, Xiaomi har gått starkt här.
     
    bernard gillar detta.
  2. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Var ser du att Europa inte finns kvar? Kartan längst ner är ju full med prickar i Europa och London nämns specifikt.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kolla på ”meet our team”. Där är både Väst och Öst Europa borta, personerna som hade de ansvarsområdena finns ej längre kvar. Så jag tolkar det som att HMD Global har dragit ner sina ambitioner avseende Europa marknaden.

    Behöver inte betyda det men känns lite oroväckande..
     
  4. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Vet inte om man ska gå så mycket efter det. Finland har huvudkontoret och cheferna som inte har något specifikt område tilldelat sig sköter nog också den europeiska delen. Det kan ju helt klart vara ett tecken på att dom drar ner, men inte försvinner helt från Europa.
    Jag hade nog oroat mig över mycket annat när det gäller Nokia än deras närvaro i Europa.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jon French var ansvarig för Väst Europa och han har också lämnat HMD Global. Jag är alltid orolig när två eller fler tjänster ska skalas bort och göras av en person eller fördelas på befintlig personal. Det betyder ofta att det är krisartat. I praktiken blir det mindre tid att förhandla med diverse återförsäljare och telefonoperatörer.

    Men som sagt vi får se vad det blir för effekt på sikt.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Man kan i alla fall konstatera att Nokia 9 Pureview inte blev så begränsad rent distributionsmässigt som en del rykten sa. Den verkar rulla ut till de flesta länder eftersom.
    Men en riktig storsäljare tror jag inte den blir, känns lite ”udda” bland alla flaggskeppsmobiler. Däremot har Nokia en ny modell på gång som jag tror attraherar en större publik som sägs komma till Taiwan den 13 april:
    The first Nokia phone with hole-punch screen and 48MP camera will be revealed on April 2

    HMD Global har hittills lyckats bättre i segmentet strax under de dyraste telefonerna.
     
    bernard gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 30 mar 2019
  8. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Har för mig jag läste att de skulle börja tillverka mobiler i Indien. Och med tanke på hur dåligt rykte deras mobiler börjar få i Europa och redan i USA där de knappt börjat. Så lär satsningarna framöver ligga på Asien. Jag kan tycka att de har haft en väldigt märklig strategi. Just nu kommer dom få enorma problem att hålla alla lurar uppdaterade än mindre klara av att lösa alla buggar. Det håller inte iaf inte i Europa.
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    De har nu släppt en till modell för Taiwan och Kina:
    Sogi reviews the Nokia X71

    Fast det är klart. Man undrar om HMD Global/Nokia har resurser att konkurrera i längden med de ”tre stora” Apple, Samsung och Huawei? De kommer med nya innovationer som vikbara mobiler m.m..o_O

    Frågan är om det inte blir en tre, fyra märken eller koncerner (typ BBK Electronics) som lägger marknaden under sig till nästan 100%.
    Kanske lite trist men känns inte osannolikt längre.
     
    bernard gillar detta.
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Man får inte glömma bort att det är Foxconn som står bakom HMD Global (även om de försöker dölja det så gott de kan), så ordentliga finansiella muskler har de om de behöver. Men å andra sidan så har jag alltid funderat på om taken faktiskt är att seriöst tävla med sina största kunder såsom Apple och Huawei.
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är sant men vad jag har läst så är Foxconn missnöjda med prestationen och kommer inte sälja mobiler med förlust eller subventionera mobiler till HMD Global längre.
    Så de hamnar i ett besvärligt läge.

    Sen har Nokia på sina lanseringsevent själva sagt att målet är att bli en av de stora igen. Typ topp tre ungefär. Så det får man väl tro var målet.

    Därför känns det lite som ett misslyckande. De är inte längre ett nystartat bolag.
     
  12. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Johnh3 gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kanske finns det ett samband mellan snabba androiduppdateringar och buggig mjukvara? Jag tar hellre en stabil version av Android 8.1 istället för en buggig version av Android Pie 9. Föreställer mig att mjukvaruteamen måste prioritera mellan sådana val givet att de har begränsade resurser.
     
    katho och Johnh3 gillar detta.
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Jepp, lustigt att andra kina-märken klarar det bra utom HMD (och andra skräpmärken som Dogee osv.).
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast klarar garageföretagen att tillhandahålla buggfria androiduppdateringar?

    Utan några klara bevis tycker jag mig se en konflikt mellan buggtäthet och uppdateringar till nya androidversioner generellt. Även på gamla Nexus och Pixel brukade det ofta vara mycket klagomål på dålig batteritid m.m. efter att en ny version av Android släppts. Lägger man mer krut på nya funktioner m.m. finns alltid risken att stabiliteten blir lidande.
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 657
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Precis, och det är väl HMDs val. Släppa mobiler som startar om sig och är allmänt buggiga och har en allmänt dålig användarupplevelse, likaså Nexus back in the days och Pixel idag. Förstår inte att någon köper dessa. Andra tillverkare försöker ge en bättre användarupplevelse med så få buggar som möjligt och släppa hyfsat snabba uppdateringar på sånt som är problem.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, problemet är att det ser bra ut på ytan att erbjuda nya androiduppdateringar och det räcker för att övertyga många att köpa deras mobiler. Vad många inte tänker på är att uppdateringarna sker till priset av en riktig buggfest. Överhuvudtaget tycker jag HMD hela tiden satsar yta före substans. Senast med Nokia 9 och fem kameror som naturligtvis på det stora hela är en gigantisk gimmick. Det verkar inte finnas mycket av det kvalitetstänk som kännetecknade gamla Nokia, även på tiden med Windows Phone. T.ex. hade Nokia 920 verkligen riktigt bra mörkerprestanda när den lanserades med "Pureview" stämpeln.
     
    Last edited: 12 apr 2019
  18. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Äger själv en gammal 930 pureview och tar jag fram den och jämför med nya 9an så kan man lugnt säga att hmd har ett Mount Everest att bestiga. För övrigt tar de gamla pureview lurarna fortfarande bättre bilder i mörker. För där är N9an riktigt usel speciellt inomhus. Angående uppdateringar så börjar det gå rejält utför just nu. De har så många lurar ute på marknaden nu så de verkar inte hinna med alls. Väldigt många som inte fått Mars än.
     
    katho, bernard och flipp gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, problemet är nog antalet telefonmodeller i första hand. Jag tror vi diskuterade det vid lanseringen av de första Nokia/HMD-telefonerna här i forumet, att vi hoppades att de inte skulle ösa ut så många modeller.

    De har inte ens fått ut uppdateringen till flaggskeppet Nokia 9 Pureview, som skulle fixa fingeravtrycksläsaren och att kameran stänger ned.


    Att formligen ösa ut telefoner är kanske inte en så lyckad strategi i längden. Även med Android One verkar det kräva så mycket arbete att de inte hinner med.
     
    Last edited: 13 apr 2019
    Guts, Johnh3 och Oceanic gillar detta.