Handen på hjärtat - LineageOS

Diskussion i 'Allmänt' startad av citgot, 26 nov 2018.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ja det går att stänga av väldigt mycket. I princip allt faktiskt.

    Men ja, man måste då lita på att Google följer de man lovat. Och om man gör det ja då hade de nästan kunnat få ta del av informationen ändå för det lovar att inte sälja vidare det.

    Jag har själv stängt av allt som rör personligreklam.

    @jnsson@jnsson är du all in på Google, rätt in i djupa änden av bassängen, vet att du brukar skriva i Sandlådan om olika cards som dyker upp när du bokat resor m.m eller har du stängt av tillgång till vissa saker?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det enda jag vet så här direkt är att jag stängt av personlig reklam (alltså reklam-ID saken man kan välja att begränsa reklamspårning). Annars så tror jag att jag har allt på, men inte helt säker
     
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag kör enbart Xiaomi mobiler, och har valt, mest på djävulskap :P, olydig pojkuschling som jag är vid 70 bast, att låta Mi Cloud synca mina kontakter osv. och inte Google.

    Allt enligt foljehatts tanken att eftersom jag har släkt och kontakter i USA, men inte i Kina, att då låta den kinesiska CIA :cool: läsa mina hemligheter bäst de vill - de slösar bara bort sin tid.:teeth:
     
    Asawi gillar detta.
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    svenix och indika gillar detta.
  5. nilsjor

    nilsjor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Redmi S3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Redmi S3
    ROM:
    LineageOS 15.1 for microG
    För att förtydliga det som sagts tidigare så kan du installera GApps med Lineage, det är t.o.m. det som de själva rekommenderar. Då kommer luren funka precis som vanligt, med alla Googles tjänster intakta.

    Vill man frikoppla sig från Google helt är microG det bästa alternativet. Har nyligen installerat LineageOS med microG istället för GApps. Min telefon är nu helt oberoende från Googles tjänster! Jag vill med detta inlägg förtydliga några saker för de svenskar som funderar på att göra detta.

    Appar som är helt fria med öppen källkod (FOSS) finns att ladda ner via F-Droid som är ett alternativt ekosystem. Där finns appar för det flesta vardagsgrejer; epost, kalender, wikipedia, miniräknare, podcastspelare, etc.

    Många appar där har en tydlig nisch, det är ju trots allt mest utvecklare och övriga nördar som sysslar med FOSS. Många appar kretsar kring programmering, kryptering, decentraliserad kommunikation, egna dataservers, etc.

    Det finns även en del appar som funkar *bättre* än den oficiella varianten. NewPipe t.ex., är en FOSS YouTube-klient som blockerar all reklam, kan fortsätta spela minimerad, och låter dig prenumerera på kanaler utan konto.

    För vissa appar som det inte finns fria lösningar för så finns Yalp Store på F-Droid. Den låter dig söka Play Store och installera appar därifrån, utan konto. OBS: Vissa appar är beroende av Google Ads och liknande, och kommer inte funka!

    Min största rädsla var att bankappar inte skulle funka, men jag kan lugna er; det gör de!

    Detta stämmer alltså INTE:
    Dessa Play-appar använder jag och funkar helt utan problem:
    - BankID
    - Handelsbanken Privat
    - Swish
    - Klarna
    - Skatteverket

    Utöver dessa använder jag:
    - Spotify
    - SL
    - HERE WeGo (utmärkt alternativ till Maps)

    Följande har jag testat och funkar inte (krashar konsekvent):
    - Kivra
    - OneDrive

    En sak till, för de av er som inte är bekant med vad FOSS verkligen är, så innefattar det all mjukvara där källkoden är öppen, och du har friheten att ändra den, paketera om den, t.o.m. tjäna pengar på den om du vill. För appar är det helt fantastiskt, säg att din favoritapp saknar en feature, då kan du själv implementera den, och änvända den. Sen kan du skicka in en förfrågan om att inkludera din ändring i den oficiella appen.

    För att sammanfatta, om du inte använder telefonen till den grad som OP gör, och du är mån om din integritet, och du är sugen på att ge dig in i det trevligaste community:t på jorden, nämligen FOSS, då är microG för LineageOS något för dig.
     
    RuffyMan, bernard, cobben och 1 annan gillar detta.
  6. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Instämmer här. LineageOS tillsammans med microG fungerar mkt bra om man vill hålla sig till android men vill ta bort stora delar av Google.

    Och om du vill ta dig ta dig ännu mer bort ifrån Google/android så finns det Ubports och SailfishOS :). Tyvärr mister du möjligheten att använda bankID men det kanske är bra då det är fruktansvärt att vi blir mer och mer låsta till privata aktörer i vårt sätt att umgås (tänker på exempelvis swish och restaurangbesök med vänner).
     
    bernard gillar detta.
  7. citgot

    citgot Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kul att tråden togs upp på nytt. Tack @nilsjor@nilsjor för nu blev jag sugen att prova igen efter att ha slutat av det i vintras.

    Får läsa in mig igen på det senaste och köpa mig en lämplig telefon och experimentera lite.
     
    bernard och nilsjor gillar detta.
  8. nilsjor

    nilsjor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Redmi S3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Redmi S3
    ROM:
    LineageOS 15.1 for microG
    Slutligen måste jag bara bemöta hur missvisande artikeln som tas upp här är
    Man ser den attityden allt för ofta, att det skulle vara andra personer som sitter och snokar på din Facebook som är problemet, inte att Google, Facebook etc. samlar in svindlande mängder information om dig, dina vänner och familj, dina vanor, intressen etc.

    En artikel som heter "How to Be Invisible on the Internet", som antyder att det skulle vara safe att använda Facebook, Snapchat och dylikt, och inte ens *nämner* VPN, DuckDuckGo, ändpunktskryptering, Ghosterly, o.s.v. kan ju inte vara annat än ett skämt.
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Artikeln är riktad till dem som inte har så stora tekniska kunskaper och inom ramen för det fyller den en bra funktion.

    Många är - med rätta - mera oroliga för att få sina konton kapade och bankkonton länsade än för vad de stora reklam drakarna samlar in om dem.
     
  10. nilsjor

    nilsjor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Redmi S3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Redmi S3
    ROM:
    LineageOS 15.1 for microG
    Du har helt rätt, ber om ursäkt om jag var oförskämd. Som du nog anar har jag en tekniskt bakgrund, och då jag redan håller mig borta från Facebook osv, är min största angelägenhet ett *fritt* internet.

    Därmed vidhåller jag att artikeln är missvisande inom ramen för denna tråd, som handlar om att komma ifrån datainsamling från bl.a. Google. Du blir inte "osynlig" bara för att du kör inkognitoläge - det är absolut inte ett svar på OP's vägran att använda Google.

    Mvh
     
  11. laschrocket

    laschrocket Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grymt att du fått microG och BankID att funka, det har dock inte jag lyckats med. Jag har en Moto x4 med lineageos+microG 20190409 installerat härifrån; LineageOS for microG samt BankID 7.13.0 installerat via yalp-store.
    BankID går fint att starta men när jag ska skapa ett nytt mobiltbankID så kan jag inte få appen att reagera på QR-kod, kameran i bankID startas men reagerar inte på QRkoden, har du eller någon annan här några tips?

    Hittade lite info här om att microG ska funka med bankID <=7.7 Installera mobilt BankID utan Google Play - FriBID
    den infon är dock över ett år gamal.
     
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Lägg in en qr barcode scanner app
     
  13. laschrocket

    laschrocket Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Haha, fy fan va lätt, stort tack!!
    För att förtydliga, så installerade jag appen "barcode scanner" från yalp-store och läste bankID qrkoden med den som genererade en länk som öppnade bankid appen i sin tur.
     
  14. nilsjor

    nilsjor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Redmi S3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Redmi S3
    ROM:
    LineageOS 15.1 for microG
    Skönt att du fick till det med installationen!
    Om du kollar recensionerna för BankID på Play Store så ser du att väldigt många har problem att skanna QR koden, även folk med helt vanliga telefoner.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bankid.bus&showAllReviews=true

    Verkar altså inte vara bundet till microG specifikt.