USB c till Hdmi

Diskussion i 'P30-serien' startad av Keyeffdee, 18 apr 2019.

  1. Keyeffdee

    Keyeffdee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Tja forumet
    Lite bakgrund:
    Jag jobbar inom Europa, som sjöman och vi har Vodafone Tyskland där jag jobbar. Därför har jag svenskt telenor och en tjänst som heter Telenor Stream. Den gör att jag kan streama film, serier och live tv till mobilen eller paddan utan att.min roaming förbrukas. Vodafone opererar på 800 MHz (band 20) och där fungerar inte min padda.
    För att få tillgång till fri surf MÅSTE jag titta via simkort så kan inte använda appletv/chromecast.

    Problemet:
    Jag måste spegla mobilens skärm på tvn via hdmi. Jag har en usbc till hdmi som jag har till min laptop men min telefon vägrar visa bild på tvn. Behöver jag något speciellt? App? Usb adapter som USB adapter, eller?

    Kom gärna med tips och idéer
     
  2. Lagom

    Lagom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    När du kopplat in luren i TVn och ändrat den till rätt Hdmi, kommer det upp en notifikation där det står Easy Projection/Simple mirroring? Det borde det nämligen göra. Har dock inte provat det själv.
     
  3. Keyeffdee

    Keyeffdee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Det kommer inte upp något alls, varken på tvn eller telefonen. Tar jag adaptern direkt från telefonen till datorn visas datorns bild på tvn
     
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Vilken lur har du och stödjer den video-ut? Har du en smart tv går det ju annars köra skärmdelning via wifi direkt, då går uppkopplingen via mobilen. Alternativt kör hotspot från mobilen till en chromecast och anslut surfplattan till det wifiet så kan du casta via din mobildata.
     
  5. Keyeffdee

    Keyeffdee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en P30 pro.
    Jag kan inte använda chromecast oavsett. Måste spela upp videon specifikt i telenor stream app.
    Om jag kör skärmdelning via wifi då går det väl inte via mobilnätet som det måste göra
     
  6. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Har iofs inte en P30 men har kört på kompisens P20 där vi kör upp på tv via HDMI, det enda jag vet där är att han har en Samsung usb-c till HDMI (DEX) - kanske är skillnad på olika adaptrar?
    Huawei har väl sin Matedock2.
    Annars, att spegla via WiFi betyder inte att du kopplar ned sim-kortet utan att telefonen blir en WiFi-sändare, det förutsätter ju dock att TVn kan ta emot på WiFi.
     
  7. Lagom

    Lagom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Om du kopplar upp TVn via wifi Hotspot på när mobilen är kopplad till mobilnätet borde det gå som det skall, om TVn nu har wifi.
     
  8. Keyeffdee

    Keyeffdee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    TVn har wifi brukar internet dela till den för Netflix men det auger enormt med data utomlands.
    Jag ska testa med wifi till tvn och se om det fungerar.

    Jag ska läsa på om matedock2

    Tack för tipsen
     
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag har testat detta ganska utförligt i olika scenarier. Då vi på jobbet har en Samsung smart tv utom räckhåll från wifi. Har kört med Telia play som jag gissar är ganska likadant som Telenor stream. Kolla om du har en input på tvn sin heter screenmirroring.

    WiFi direkt innebär bara att du kopplar mobilen trådlöst till tv och skickar bilden över den kopplingen men all data går över mobilens datauppkoppling. Detta har jag testat på flera samsung, oneplus 6 och huawei. Det har funkat klockrent med både oneplus och Samsung men på huawei p20 pro Blev det problem, den startade oftast desktopläget, sin dex motsvarighet, men största problemet var att den inte skickade över videoströmmen till tvn. Spelade ingen roll om det var telia play, netflix eller youtube.

    Enda jag kan komma på är att usb-c adaptern inte är kompatibel med huawei hdmisignal.
     
  10. Keyeffdee

    Keyeffdee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej tack. Jag hade en oneplus 6 innan och var väldigt nöjd med den men bytte nu till huawei
    Min tanke är att då jag har fri surf med streaming via telenor stream vill jag använda detta. Jag ska prova när jag åker till jobbet nästa vecka.
    Kanske läge att åka till typ mediamarkt och be dem testa olika adaptrar?
     
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Är lite sugen på en P30 Pro, kör i dagsläget Samsung S8 med USB-C till HDMI adapter när jag är ute och reser så jag funderar på om du fick ordning på detta sen?

    Har läst på flera håll att det är problem med Netflix + Huawei + HDMI ---> TV/skärm vilket är tråkigt.

    Jag har provat 2 olika USB-C till HDMI med min S8 och det var bara ena som klarade av att ladda mobilen samtidigt som jag använde den:
    4Smarts Officecord - Laddare

    Den andra verkade begränsa hur mycket ström som gick igenom adaptern och laddade sakta ur telefonen istället. Det stod även "Use Samsung original accessories" på min telefon när jag använde den här, till skillnad från den jag nämnt ovan:
    Satechi USB-C MultiPorts-adapter - Space Grey USB-C Dockningsstation | Dustinhome.se

    Så det verkar skilja en del beorende på vilken adapter man använder. Se detta test med (är för Samsung men poängterar ändå att det kan vara olika för olika adaptrar):

    View: https://www.youtube.com/watch?v=2LO_xkos708