Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har det spridit sig från Dublin till London: Electric scooters face police crackdown in road safety bid

    Tidigare har man liksom i Sverige valt att ignorera detta eftersom det helt enkelt inte funnits någon opinion, men nu när bolag som Lime och Voi svämmat över marknaden med sparkcyklar har man skapat en stor opinion som av uppenbara skäl ogillar cyklarna, vilket leder till att fler och fler regioner börjar lagföra förarna.
     
    Last edited: 22 apr 2019
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    IRONMIKE gillar detta.
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Köp absolut inte en med 3 växlar och håll dig undan från V-bromsar. En V-broms är inte gjord för den kraften/hastigheten som elcyklar kommer upp i enligt mig. Den på Jula har 250 W, 13 Nm vilket låter som det är felskrivet, är det korrekt så är motorn megasvag och riskerar att brännas i en backe. De sämsta motorerna jag sett innan är på runt 30 Nm iaf.

    Kan rekommendera denna guide för att du ska få ett humm om vad du skall kolla efter:
    Att tänka på vid köp av elcykel, se hela guiden

    Men annars så skulle jag säga, minst 7 växlar och skivbromsar. Sedan vill man minska underhåll så är navväxlar att föredra. När det kommer till motortyp så är mittmotor bästa valet ifall man vill ha en så nära vanlig cykling-känsla.

    Har du fastnat för Ecoride Ambassador så finns den i en version med 8 växlar och 500w för samma pris som sportson tog för den sämre modellen. Otroligt skön elcykel för övrigt då jag testat den en del. Men väldig tråkig cykelkänsla pga. motorn i framhjulet. Men det bästa är ju om du kan provcykla en del innan du köper. Då är det främst motortyperna man ska testa då känslan skiljer sig mycket och givetvis hur bra man faktiskt sitter på cykeln.
     
    bernard och corpes gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag instämmer i allt @Crown@Crown skriver. Dessa cyklar väger rätt mycket, runt 25 kg, och ovanpå din egen vikt+eventuell last blir det mycket massa i rörelse. Att då ha V-bromsar är ingen bra idé, det kan bli svårt att över huvud taget få stopp på den i exempelvis en brantare nedförsbacke så fort bromsarna blivit lite slitna. Skivbroms erbjuder betydligt mer bromskraft. Är det dessutom blött ute tar v-bromsar sämre, medan skivbromsen inte påverkas (annat än av att underlaget förstås blir halare :) ).

    Reagerade också på vridmomentet. 13nm är oerhört svagt; en sådan motor kommer knappt vara till hjälp. Det kan nästan inte stämma, och om det stämmer måste man starkt avråda från ett köp.

    Har kört en del på Ambassador, och det är en bekväm cykel, men jag ogillar ryckigheten motorn i framhjulet skapar. Motorn svarar inte heller omedelbart, utan det är en fördröjning innan dess att motorn börjar dra från dess att du börjar trampa, vilket ger känslan av att något drar dig. Det går givetvis att leva med, men känslan mot en mittmotor är mycket stor. Det känns verkligen som att cykla som vanligt på en cykel med mittotor; bara att det blir lättare. Det rycker inte och man upplever det inte som om någon kraft drar i cykeln.

    Nu passar inte mittmotor överallt då de flesta mittmotorer till exempel skapar ett litet motstånd när motorn är avstängd. Dessutom väger de lite mer, så för de som vill ha en lättare cykel som går att trampa på längre sträckor utan att motorn är aktiv bör överväga ett system med motor i bakhjulet i stället. Själv gillar jag eBikemotion X35-systemet som bara väger 3 kg totalt. Dock finns undantag som tex Brose-motorerna, som bygger på ett bälte, där motståndet är närmast obefintligt med motor inaktiv.

    Jag tror att de som endast har upplevt frammonterad motor säkert är mycket glada i denna cykeltyp och ger den höga betyg, men har man provtrampat en mittmotor inser man hur stor skillnaden är. Vill man ha det så bekvämt som möjligt är mittmotor definitivt att föredra, speciellt nu när de kommit ned i pris och inte kostar 30 000 kr längre.

    Här är en med mittmotor (Shimano Steps), 7 växlar, skivbromsar och med växlarna inbyggda i hjulnavet (tyst och underhållsfritt - finns nästan ingen risk att kedjan kan hoppa och den håller mycket längre): Köp MADE Björk dam matt svart - Fri frakt hos Cykelkraft.se. Den saknar bara en korg, men dessa är inte så dyra och enkla att sätta på själv/något cykelhandlare brukar sätta på utan avgift om man köper den hos dem.
     
    Last edited: 23 apr 2019
    milky81, jagu och corpes gillar detta.
  5. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Vet du hur det är att fästa en barnstol på sådana här cyklar där batteriet sitter på pakethållaren? Jag har en stol som fästes i stången där sadeln går ner, typ en sån här:

    Cykelsits Hamax Kiss | Clas Ohlson
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. Jag vet faktiskt inte, men de flesta cykelbutiker erbjuder någon funktion för att ställa frågor om de olika modellerna, så om du hittar en modell du gillar kan du fråga om den specifika modellen för säkerhets skull.

    Jag antar att det eventuellt kan bli problem eftersom pakethållaren hamnar högre upp, så det är nog bra att kolla upp ordentligt.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har mailat lite med eBikemotion om när deras externa batteri skall lanseras, och det kommer tydligen ske till sommaren. Har dröjt närmare ett år sedan de presenterade det, så det tog lite tid.

    X35 – Range Extender – ebikemotion®


    Batteriet är kompatibelt med alla cyklar som använder X35-systemet. Exempelvis Orbea Gain F40. Det innebär att man kan få en cykel som väger runt ~16kg med 450Wh för en hygglig peng.


    Ett alternativ jag kikat lite på är Ribblers Hybrid AL som väger 13,5 kg, men den kostar €2200: Ribble Hybrid AL e. Det är dock en av de lättaste elycklarna jag hittat som inte kostar en förmögenhet. Nackdelen är bara att den endast är utrustad med 11 växlar.
     
    Last edited: 24 apr 2019
  8. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Står mellan det och en elscooter. Elscooter känns rimligare då stöldrisken är aningen mindre, däremot känns det som få uppfyller svensk lag. Om ens någon? Biltema har en ganska fin cykel men tycker 9k är ganska saftigt.
     
    bernard gillar detta.
  9. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Men jag som alltid använder fotbromsen, aldrig bromsen fram, behöver jag bry mig om vilken sorts frambroms jag har? Jag kommer troligen cykla på samma sätt med en elcykel (att endast använda mig av fotbroms).
     
    Last edited: 25 apr 2019
  10. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
     
  11. Miiku

    Miiku Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vi har två olika elcyklar där batteriet sitter under pakethpllaren, på min MADE damcykel har vi en likadan cykelsits och där funkar det bra.
    Denna passade dock inte frugans cykel som är en EvoBike, för ramen under sadeln är lite oval eller vad man ska säga.

    Där har vi en hamax med fäste i pakethållaren.
    Caress - Hamax

    Bifogar två bilder på barnsitsen på min MADE.
    IMG_20190425_084339.jpg IMG_20190425_084348.jpg
     
    corpes och bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Efter en lång jakt på den optimala cykeln att pendla med föll valet slutligen på en Cannondale Quick Neo EQ. Återkommer med en liten recension när den dyker upp om några veckor.

    Den väger strax under 20 kg och har en Bosch Active Line Plus-motor samt ett 500Wh PowerTube-batteri, utöver all utrustning som behövs för en "pendlarcykel" som skall rulla i alla väder.

    fmatuu6n5qhpcab2sroh (1).png
     
    jagu, freppa87 och Bakgrund gillar detta.
  13. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Riktigt snygg var den! Hoppas att du blir nöjd.
     
  14. johbl

    johbl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Zenfone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Zenfone 8
    Beroende på hur bred barnstolen är och hur brett batteriet är på pakethållaren så är det inte säkert det går. Vi valde bort ett antal cyklar just av den problematiken.
    Slutade till slut med en cykel från CUBE som var smalare just kring pakethållaren. Det står oftast i beskrivningen kring cykeln om vilken bredd den har så mät din barnstol och kontrollera innan köp är mitt tips.
    Välsorterade cykelhandlare har även vissa barnstolar som har större bredd mellan benen men då får man ju kasta den barnstol man har och lägga extra pengar på detta istället. Så mitt råd är att mäta och lägg eventuella extra pengar på cykeln istället!
     
    Last edited: 3 maj 2019
    bernard gillar detta.
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Enda anledningen är ju för att få utgifter för innehavaren av el cykeln. En motor cykel/moped kan man ju förstå detta. Nä tummen ner för detta.
     
  16. KlasF

    KlasF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du hunnit känna något på den nu? Jag har köpt en Ghost på XXL med samma motor, men jag tycker inte att den presterar så bra. Mätaren som visar hur mycket assistans den ger går bara kort upp på max när man är på lägre växlar. Man får aldrig full kraft igen när man väl kommit upp i fart och kommer fram till t.ex. en backe eller får motvind. Farten går ned till t.ex. 22 km/h från 25 km/h, men den ger aldrig full kraft utan kanske 80%. Hur är dina erfarenheter?
     
  17. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Någon ytterligare som har eller har testat e-breaker från Jula?

    Elcykel | Mountainbike-modell | KAYOBA e-Breaker | Jula

    För priset känns det som att den borde vara ganska vettig. Skivbromsar, bra antal växlar, bra omdömen om än få. Det jag reagerade på när jag kikade på den i butik var att batteriet verkligen såg stort och klumpigt ut i verkligheten och att det kändes som att sadeln kanske inte går att ha nog långt upp (är 2m lång), men jag vet inte om det finns någon annan som är mycket större heller. Ska ta och jämföra med min nuvarande. Kanske går att skaffa en längre stång också.
     
  18. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
    Jag har en sån, och jag är riktigt nöjd med min
    Batteriet räcker mellan 4-6 mil beroende på hur mycket du vill cykla själv
    Är själv 1.85 och 85-90 kg
    Det enda jag är missnöjd med är dom plastiga stänkskydden som funkar, men dom känns lite billiga och plastiga
    Cyklade runt 30 mil förra sommaren och det är mer än jag cyklat sista 15 åren tillsammans :)
     
    batmac gillar detta.
  19. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Låter bra! Jag kunde inte hålla mig så jag var förbi Jula idag och köpte en efter att ha fått provcykla en av deras democyklar. Jag kommer att behöva köpa en sadelstång som gör att jag kan få upp sadeln några centimeter till (förhoppningsvis kan den jag har nu funka) men annars tror jag det blir bra. Åtminstone så bra det blir utan att lägga ännu mer pengar. Detta var smärtgränsen. Tyckte den verkade trycka på bra.

    Köpte till montering och dom monterar måndagar och onsdagar, förhoppningsvis hinner jag få den imorgon.
     
    bernard och IRONMIKE gillar detta.
  20. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Vilka stänkskärmar är det föresten du skaffat? Har fått hämta ut cykeln nu så efter jobbet ska jag fippla med sadeln och ta premiärturen :)

    edit* Vad kör du med för lås? Jag hade velat ha ett monterat på ramen när man åker men det är svårt att hitta placeringar på cykeln som funkar o_O
     
    Last edited: 20 maj 2019