Hur stort kan Nokia (HMD global) bli?

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av Johnh3, 7 okt 2017.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tror i grunden att strategin att ha ett visst sortiment från dumtelefoner, mellanklass och flaggskeppmobiler är riktig. Men ha lite färre modeller och sluta spruta ut så många.

    De gör lite samma miss som Motorola, de hade förr sin E, G och X serie men rätt få modeller totalt sett. Nu har de en massa varianter och nästan ett helt oöverskådligt utbud som gör det svårt för en konsument att välja.

    Mer är inte alltid bättre.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tror många har varit extra snälla mot Nokia och haft bra tålamod, vi har förstått att det kan ta ett tag att starta upp varumärket igen för android smartphones, så vi har gett dom en hel del utrymme och tid att utveckla flaggskeppet vi igentligen alla har väntat på. De lyckades ganska bra med sina budget telefoner, men vad vi alla vill ha var inte 4000 telefoner utan en 8000 kr mobil som kunde erbjuda innovation från nokias glansdagar och konkurrenskraftiga flagskepp. Jag tycker nu att det dessvärre har kört HMD rakt i botten, Nokia 9 tror jag kan ha stor skada på varumärket, av de youtube filmer jag sett är verkligen mjukvaran helt otroligt buggig, och mjukvaran har ju annars varit en punkt som nokia varit rätt bra på speciellt då många gillar android one, men de har ju visat sig ha stora problem med mjukvaran på vissa modeller fort farande så som nokia 7 plus.

    Det viktigaste för nokia nu är att vårda Varumärket, ska dom inte göra det kunde dom lika gärna släppt telefonerna under ett annat märke, de borde sikta högre, de släpper för många modeller som du är inne på, och bland alla modellerna är prisskillnaden ofta bara 200-300 kr, det är för få skillnander.
    Och vinstmarginalen är säkerligen väldigt liten på dessa budget lurar. Det vore bättre om de istället släppte en telefon som kunde konnkurera med tex poccophone eller liknande, istället för att slösa pengar på att släppa tusen modeller varje år som lär vara onödigt kostsam strategi.

    Och modellnamnen är också under all kritik, mkt förvirrande.. övrigt är de budget modellerna heller inte imponerande på något sätt hårdvarumässigt finns bättre kina telefoner för priset dock har dessa android one och säljs i större säljkanaler.

    Så en Pocophone utmanare vore en bra strategi, men det dom verkligen måste få till är ett flaggskepp som verkligen motsvarar gammla nokias innovation och design, det är det vi alla väntar på, hittils har de inte levt upp till det. Nokia har android one mkt att tacka, för jag tror utan android one hade Nokia sannolikt haft större problem med mjukvaran också, och framförallt uppdateringar.

    Nu har Nokia 9 precis släppts så det lär ju dröjja innan dom ger sig på ett nytt försök att skapa ett flaggskepp.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja Motorola har också på tok för många modeller.. är obegripligt varför de gör så... borde vara mer kostandseffektivt att lägga mer krut på färre modeller istället.. och se till att maximera lönsamheten på dom. Det enda de gör är att förvirra konsumenterna, det enda det kan leda till tror jag är att konsumenter blir lurade och köper nån modell som är betyligt sämre men väldigt likt namn osv..
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Nokia är bara en label på mediokra Kina-telefoner. Man har lyckats lura en del köpare iaf.

    Ta bort Nokia-labeln från telefonerna kommer aldrig hända, det är det enda värde som finns i HMD.
     
    Oceanic, flipp och dannejanne gillar detta.
  5. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    OBS detta är bara lite konspirationsteorier från min sida.
    Eftersom FIH står för mjukvaran både i Kina och resten av världen som kör Android One, så verkar FIH varit lata och Kina versionen som har en massa telemetri appar och annat skräp. Verkar dessa tyvärr följt med i One versionen.
    Det är bara att köra "adb shell" pm package list 'evenwell' och radera det mesta så funkar luren fortfarande perfekt.
    Så jag misstänker efter 7 plus debaklet att de nu försöker åtgärda dessa appars inverkan på systemet. För även om de inte skickar data till Kina tar de upp resurser och skapar konflikter med googles egna system appar(som har liknande funktioner). Den senaste uppdateringen till 7plus var på 1400mb så att något är i görningen kan man lugnt säga.

    Tyvärr tror jag att det blir väldigt svårt för hmd att lösa den här soppan inom en snar framtid. Möjligt är det om de lyckas sätta igång en egen mjukvaruavdelning men det måste de göra nu, så "kanske" de är på banan 2020. För tittar man på deras community forum är det en skräckläsning PÅ samtliga modeller. Min N9 pureview hamnar i lådan tillsammans med övriga udda lurar jag har i samlingen tills mjukvaran blivit fixad vilket jag misstänker att den aldrig kommer bli. Och det Efter att den kommit tillbaka från ett garantiärende.

    Ska man köpa en Nokia mobil idag köp en feature phone. Det är mitt råd. Om man inte vill ha en smartphone som ser och känns bra i handen men mjukvarumässigt är handikappad åratal framöver.
     
    Oceanic, flipp och bernard gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Forumet bör väl även byta namn till HMD..
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det var väl iofs länge. Men efter Lenovo köpet så var det slut Motorola har fortfarande dock bra mjukvara.. Tror endel Google folk blev kvar vid Lenovo köpet..
    Ja risken är är stor att ser aldrig fixas med 9 pureview för den kommer vara släppas. I begränsad upplaga. Det ser mörkt ut nu för Nokia. Nu måste de släppa ett riktigt flaggskepp utan sorgkanter och steppa upp kameran som förvånar oss alla. De bör överge konceptet med kameran på 9 pureview då det bevisat inte verkar fungera i praktiken.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    En av chefsdesignerna lämnar nu HMD Global:
    Nokia phones’ Head of design Alasdair McPhail leaves the company?

    Förståeligt att han sticker innan skeppet har sjunkit.

    Borde kanske ha varit Juho Sarvikas istället. Han har nog ett stort ansvar till varför de har släppt så många modeller och varför de inte hänger med i mjukvaran och buggfixar.
    Är väl inte helt kört för Nokia ännu. Men en strategi ändring är nog nödvändig.
     
    Oceanic gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    McPhail, passande namn för HMD dock.
     
    dannejanne, mb-dape och flipp gillar detta.
  10. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Om de åtminstone hade tillåtit att man låste upp bootloadern så hade det blivit lite mer intressant att köpa en Nokia.
     
  11. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Ett visst samband verkar det finnas, då några av alla Nexusar jag har haft har fått oacceptabla buggar helt plötsligt, men det som är intressant (på ett negativt sätt) med Nokia är alla extrabuggar dom lyckas orsaka. Android one borde inte kräva några större modifieringar så eventuella buggar som slinker med bör komma från Google. Men så är ju inte fallet med Nokia.

    Personligen vill jag ha Android one för att ha en mer eller mindre bloatfri mobil och få uppdateringar under LÅNG tid, inte nödvändigtvis snabbt.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nokia borde kanske ha gett licensen till en Kinesisk eller nån annan ägare med mer ekonomiska muskler? Men prioriteten verkar ha varit att bolaget skulle varit Finskt åtminstone på pappret.

    Men jag tror inte nödvändigtvis ett Kina ägt bolag hade förstört varumärket. Se på Volvo som är Kina ägt. De har tagit hand om Volvo rätt bra.
    I vilket fall som helst så får vi se hur det slutar.
     
    Oceanic gillar detta.
  13. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Hmd Global Oy är Ett StartUpp Bolag det kan gå enna hållet eller så går dom med vinst och kankse går ur StartUpp
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Inte mycket kvar av april längre men fortfarande ingenting om Nokia 4.2 som skulle ha lanserats denna månad:
    Nokia 4.2 32GB (Mobiltelefoner)

    Lite märkligt.
     
  16. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Last edited: 29 apr 2019
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

  18. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    De har tydligen egentillverkat den därav förseningar. Ryktena går för fullt att de håller på att bryta med FIH. Verkar ligga nått i det med extrema förseningar på mjukvarufronten senaste månaderna. Kommer garanterat bli ett struligt år det här.
     
  19. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Bryta med FIH?
    HMD Global är bara en papperskonstruktion. Det ägs och kontrolleras av Foxconn, som FIH också är en del av. Varför skulle världens största tillverkare välja att tillverka vissa av sina telefoner hos en konkurrent?
     
    katho gillar detta.
  20. Droid119

    Droid119 Guest

    Bootloader unlock ?