Problem med MMS och mail

Diskussion i 'Xperia XZ Premium' startad av lenamarsan, 28 apr 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har helt nyligen köpt en XZ Premium. Är teknisk idiot och kommer dessutom från en Iphone 6S.

    Problem 1:
    Jag kan inte ta emot eller skicka MMS när Mobildata är urbockat. När jag googlar hittar jag en massa info om att Mobildata MÅSTE vara på för att MMS ska funka, men jag kan svära på att jag hade Mobildata avstängt mer eller mindre konstant under åren med Iphone, och att det gick alldeles utmärkt att MMS:a ändå.

    Problem 2:
    När jag inte har Wifi på, kan jag inte skicka mail - däremot ta emot mail. Mail jag försöker skicka hamnar i Utkorgen och går inte iväg ens när jag sätter på Wifi igen.

    Oändligt tacksam för svar, gärna pedagogiska och övertydliga (jag är på en 75-årings nivå tekniskt sett).

    Mvh

    Lenamarsan
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    1. Jag tenderar nog att hålla med om att MMS inte fungerar utan mobildata. Det kanske var iMessages du skickade med din iPhone?
    2. Vad använder du för mailapp och mailleverantör och teleoperatör? Det kan mycket väl vara så att din teleoperatör har blockerat att skicka mail på vissa sätt, men för att veta behövs det mer information.
     
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej,

    Tack för svar.
    Mail problemet verkar jag ha lyckats lösa.
    Återstår MMS-problemet som blivit värre sen igår.
    Jag kan nu inte skicka eller ta emot MMS vare sig med Wifi på/Mobildata av, eller med Wifi av/Mobildata på.

    Jag har Telenor som operatör och har mailat deras kundservice. De har kollat så att allt verkar OK med mitt abonnemang, och även startat om MMS-funktionen. Ingen skillnad.
    Nu vill dom att jag ska ta ut sim-kortet och sätta in det i en annan telefon. Det klarar jag inte själv, utan i så fall får jag gå till en Telenor-butik.
    Jag tror dock att det är ytterst osannolikt att det skulle vara något fysiskt fel på den helt nya telefonen eller på simkortet (som tidigare satt i en Doro Liberto 820, men det kan väl inte ha med saken att göra?!).
    Betydligt mer sannolikt är att jag, som inte fattar nånting när det gäller teknik, har råkat stänga av någon inställning, eller tvärtom - inte satt på någon "självklar" inställning.
    Vore hemskt tacksam för fler råd (övertydliga och pedagogiska) innan jag vandrar iväg till Telenor-butiken....
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Låter som det kan vara något knas med APN-inställningarna. Här finns information om hur man gör dem: Internet- och MMS-inställningar – Sony Xperia XZ Premium support (Sverige)
    Hur inställningarna ska vara för Telenor hittar du här: Vad har Telenor för APN-inställningar? - Telenor Privat
     
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag bryter snart ihop.
    Det här är fullständigt obegripligt för mig.
    Jag har försökt bifoga en "skärmdump" eller vad det heter.
    Jag har 3 olika saker under APN och förstår inte vad som ska vara ibockat eller inte.
    "Telenor Mobilsurf" har varit ibockat sen jag började använda telefonen.
     

    Bifogade filer:

  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Klicka dig in på respektive rubrik och ta en skärmdump där så kan vi nog klura ut om det ser rätt ut och vad som eventuellt ska ändras.
     
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det står samma sak under Telenor Mobiksurf och Telenor SE, d v s de korrekta inställningarna. Telenor MMS dök upp när jag testade att trycka på "Ladda ned inställningar för internet och MMS" eller vad det hette.
    Jag borde nog inte ha en Android...
     
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det är svårt med skärmdumpar för det jag ska visa får ju inte plats på en skärmdump.
     
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag har på STAMINA-läget för att spara batteri (ändå tycker jag att batteritiden är mycket dålig, och då har jag ljusstyrkan på 28%, stängt av Bluetooth, stängt av bakgrundsuppdatering av appar, stängt av Plats - på 2-3 timmars surf går batteriet från 100% till 40-50%).

    Är det detta som gör att jag inte kan använda MMS?

    STAMINA-LÄGE:
    Alltid på

    STAMINA-NIVÅ:
    Balanserat energisparläge
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Är det någon som har XZ Premium och Telenor, som kan skriva hur det ska se ut under APN? Telenor verkar ha lagt ned mitt ärende.

    Vad är det för skillnad på Telenor Mobilsurf och Telenor SE? Vilken av dem ska vara ibockad? Jag vill ju både kunna mobilsurfa och använda MMS?
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    "Telenor Mobilsurf" och "Telenor SE" är bara namnen på två olika accesspunkter. Är det exakt samma inställningar på dem så kvittar det vilken du väljer. På min telefon heter den bara "Telenor Mobilsurf" och den kom automatiskt.

    För MMS har jag inställningarna enligt:
    Vad har Telenor för APN-inställningar? - Telenor Privat
    Förutom
    "Verifieringstyp" där det står "Not set" (Inget val har gjorts. Inte ens valet "None").
    "APN-typ" där det står "mms"
     
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu funkar det plötsligt att både skicka och ta emot MMS, sedan jag ännu en gång testade att slå på Mobildata.

    Betyder det att Mobildata ALLTID måste vara påslaget? Hur vet mobilen då att jag vill surfa med Wifi och inte med min "surfpott" i mitt Telenor abonnemang? Hur gör ni andra?

    Med Iphonen hade jag i princip aldrig Mobildata på, och jag skickade och tog emot MMS hela tiden.
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om du har både WiFI och data påslaget kommer mobilen att välja WiFi om det är möjligt.
    Det där med batteriet verkar för övrigt väldig skumt. Inte normalt!
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    OK, då får jag väl ha Mobildata på för jämnan. Även det kommer väl att förbruka batteri....

    Det blir nog snart en XZ Premium till salu här, använd c:a 2 veckor. Intresserade får gärna höra av sig. Android världen är nog inte för mig...
     
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Kanske ska tillägga att batteriet är mycket bra i viloläge, men det känns som att det förbrukas väldigt snabbt vid användning.
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om du inte är i område med väldigt dålig täckning borde det inte påverka nämnvärt.