Lagen kring elscooter - hur har ni gjort?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av osterlichtenich, 1 maj 2019.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Lite info från Italien och vad de planerar att införa.

    Kanske sprider sig hit snart också.

    Hoverboard, segway, monopattini e monowheel primo via libera, ma quanti limiti

    "And now we come to the "stakes", those limits that will surely be indigestible to users: it is mandatory to have a horn and the engine cannot have more than 500watts. Not only if these vehicles do not have lights (fixed white or yellow light and rear reflectors red or fixed red light) from half an hour after sunset, during the night and during the day, when weather conditions require lighting, they cannot be used but only carried or carried by hand.

    But there's more: if you drive on the road or on a cycle path, you have to have a high visibility vest or reflective evening and night jacket for the segway and the electric scooter. And if the vehicles can go beyond 20 km / h they will have to be equipped with a speed regulator, while in order to be used in urban areas, through the regulator, they will not be able to exceed the speed of 6 km / h ... They are finally put to the ban all the "chinoiserie": if these vehicles do not have the CE marking (according to the European directive 2006/42 / EC) they are forbidden."
     
  2. habil66

    habil66 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Intressant!
    Verkar vara ett stort problem i Italien. Undrar vad som föranlett detta förslag.
     
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    En del andra spännande saker i artikeln också:

    "The decree ( which we publish here in its entirety) is very detailed, to the point that it also contains diagrams, drawings and descriptions of the various vehicles. This is particularly useful because Segway and its partners are Martians due to the current highway code which does not provide them in any way. And vehicles that are not included in these schemes - that is, only hoverboards, segways, scooters and monowheels - remain prohibited. But it is already a lot because these are the main categories and because then even if the Highway Code does not contemplate them, these "deals" are already used every day by thousands of people."



    "In this regard - explains the commander of Altamura - the municipalities will have to install new signs indicated in annex 3 to the decree. Particular attention must be paid by the municipalities in the event of the establishment of rental services of shared devices, with the obligation of insurance coverage for the performance of the service itself. But a sensational thing must be pointed out: these electric vehicles can only be conducted by adults or, if minors, (and the MIT proposal is sensational) that they hold at least an AM category license ".


    Bara vissa elfordon kommer vara lagliga i Italien. Finns de inte med i listan över fordon är de olagliga.
    Så räcker inte för en kines att sätta dit ett CE märke på sin produkt och tror att de är OK etc.

    Även intressant när det gäller alla hyrbolag av scootrar etc. De kommer behöva ha försäkringar framöver samt man måste vara myndig att få använda sig av en E-scooter och är man inte det behöver man ha något form av färdbevis.
    (AM Category License)

    Som köpare, användare och utställare av ett elfordon I Italien behöver man vara mycket mer observant framöver på vilka regler som gäller.

    Lite mer angående anledningar till de hårdare reglerna.

    Passione hoverboard. Mezzo milione di italiani sulle ruote elettriche

    Verkar finns väldigt många hoverboards i Italien samt även många elscootrar av dålig kvalité som myndigheterna vill försöka få bort och få köparna att välja dyrare kvalitetsfordon istället, samt att man vill att barn/ungdomar skall röra på sig och inte sitta och bli förslappade bakom ett elfordon. Även skaderisken upplevs som större på ett barn.

    Ganska sunda värderingar som kanske hade tagit bort mycket av buskörningarna som vi ser i Sverige.
    Dock 6km/h i vissa stadszoner låter ju lite väl hårt.
    Nu förstår man vad Stockholmarna fick den influensen ifrån.

    Dock trevligt med upp till 500W motor samt högre hastighet så länge som man kan sänka den om man kör in i en stadszon.

    Det här med ringklocka, lysen och reflexer har vi ju redan på plats idag på många av våra E-scootrar.
    Får fixa en färgglad reflexväst bara. :-)
     
    Last edited: 8 maj 2019
    bernard gillar detta.
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    I Lettland krävs det körkort för vanlig cykel från 10 års ålder, krävs även för vuxna som saknar körkort för bil.

    Körkortet kan man dock skaffa gratis hos det statliga CSDD som kör även bilbesiktingar.
    Enbart teoriprov, inget åkprov.

    Så körkort för (el)cykel o.dyl. kanske man kan vänta sig även i det efterblivna obyråkratiska(o_O) Sverige så småningom?
     
  5. Fr0nt

    Fr0nt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Men det finns typ ingen som fakstist har ett cykelkört i Lettland, jag tror inte att polis där bry sig om det. De har aldrig frågat efter det och det faktist känns lite samma här i Sverige. Har kört min m365 och cykel förbi många polisbilar och har inte haft problem alls
     
  6. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vill ni försöka vara lagliga med dessa "fordon" så går det inte enligt lagstiftningen just nu (passa på).

    CoC = Tillverkaren intygar att fordonet överensstämmer med en viss standard.
    Det CoC som länkas till tidigare var någon EN6000-standard.
    För fordon som skall framföras i trafik behövs EG-direktivet 92/61 EEG.
    http://www.mopedbok.se/PDFer/Avsnitt_A.pdf

    Det innefattar mycket av det Italienarna är inne på - belysning godkända bromsar etc, etc.

    Tyvärr innan myndigheter (EU?) fått till lagstiftningen är detta "fritt" land.
    Lite som vilda västern från 1800-talet.

    Vi som älskar att ligga på gränser och utnyttja hål i lagstiftning, njut.
     
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Vi har nyligen uppmärksammat detta, och frun ska fixa så dottern skaffar cykelkörkort, bara hon kan få reda på hur det går till.

    Vi har några enstaka bekanta som har gjort det.

    Det är ett typiskt fall där rätt vad det är kör polisen igång en kampanj om sådant, kollar alla, delar ut varningar, och då lär det bli kö till teoriprovet.

    Och det, kärra vänner, blir säkert vad som händer alla som kör omkring på olagliga fordon av alla dem slag.
     
    Last edited: 10 maj 2019
  8. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Polisens syn på sparkcyklarna i nyhetsmorgon.
    8070DA41-24B8-4286-A876-8EDD9A6B194D.jpeg
     
    bernard gillar detta.
  9. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Lagstiftningen är inte helt tydlig på alla punkter, men många av de frågor de tar upp är solklara i lagstiftningen och om Polisen vill så kan de lagföra dem för det och sen driva det till domstol om det behövs.
    De pratar om det som ligger utanför klassningen och då är det solklart att de inte får framföras i trafik. Polisen vet inte vad som gäller när det saknas en klassning. Vad är oklart? Vad gör de om de skulle stoppa en motorcross som endast får framföras på inhägnat område?

    Är den klassad som en cykel så får den köra överallt där en cykel får köra, dvs. i körbanor, på cykelbanor, gångfartsområden, gågator etc. Framförs de i gångfart så följer de reglerna för fotgängare vilket alltså gör att de även får köras på trottoarer (6 km/h anses vara gångfart, men utan fotgängare i närheten så bör man kunna köra lite snabbare. Håller man sig då under 10 km/h så ser nog de flesta inga problem med hastigheten.).
    De får köra på övergångsställen precis på samma sätt som cyklar och bilar, men har då väjningsplikt mot fotgängare. Kör de i gångfart så har fordon väjningsplikt mot dem då de anses vara fotgängare.

    Klassningen om det är en cykel eller inte är också tydlig. Max 250 W, max 20 km/h och utan pedaler.
    Har den pedaler får den gå i max 25 km/h och ha max 250 W motor, men då det handlar om elscootrar så är det irrelevant.
    Annars är det en moped klass 2, klass 1, MC eller något helt annat som inte får framföras i trafik.

    Lagstiftningen är tydlig. Sen kan man diskutera hur lagstiftningen och klassificeringen är utformad, men det är en annan fråga.

    Personligen anser jag att folk borde börja använda sina muskler lite mer och gå, springa och cykla dit de ska istället för att slöa runt på elscootrar och bli än mer förslappade. Hyrscootrarna löser problemet med korta transporter som inte ens är ett problem. De skapar onödiga transporter istället för att ta bort nödvändiga.
     
    bernard gillar detta.
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    En förenkling av reglerna skulle vara positivt och göra livet enklare för alla.
    Sätt en maxhastighet på allt som klassas som cykel och ta bort effektbegränsningen. Motorhjälp upp till 25 km/h verkar vara lämpligt och enhetligt med övre begränsning i resten av världen.
    Tillåt inte körning på trottoar och gångbanor och att de kan räknas som gående. Då slipper man diskussion kring gångfartsbegränsningar o.dyl. Enda undantaget är handikappfordon som av naturliga skäl får framföras överallt. Handikappfordon är inte ett stort problem. De välter ganska lätt och buskör sällan då de är utsatta med sin begränsade fysiska rörlighet.

    Gör det lätt att göra rätt.
     
    bernard gillar detta.
  12. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    20km/h räcker för mig. Men intressant läsning.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det hade gjort det mycket enklare. Det finns så oerhört många olika fordonstyper; allt från balansbrädor, skateboards till sparkcyklarna etc. att det blir mycket krångligt med särskilda regler. 25km/h är en bra kompromiss tror jag också. En effekt på upp till 2000W-3000W bör vara tillåtet, för då kan allt från tandemcyklar till olika tranportcyklar också klara en rejäl uppförsbacke samtidigt som de är fullastade.


    För de som vill åka riktigt snabbt är speed pedelecs något man också kan behöva se över. De går ju för all del att köra idag, men klassas som moped klass I, och då är cykelbana helt uteslutet. I stället skulle man på cykelbana bara kunna ha hastighetsbegränsning för eldrivna speed pedelecs, men tillåta fullt blås på vägen. En stor del av att ha en cykel försvinner ju om cykelbana är uteslutet.

    Om ambitionen är fossilfritt måste man underlätta för elfordon, men nu verkar man tala mer om andra fordonstyper än elbilen i alla fall. Under lång tid präglades diskussionen främst av elbilen.
     
    e7andy gillar detta.
  14. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Ja, men blir det en cykel om man ''stryper'' Xiaomi 365 till 20 km/h med ny mjukvara eller klassas den fortfarande som olaglig iom att den gör 25km/h original?
     
  15. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Fick upp en annons för denna på Facebook idag: https://www.spectrafence.se/el-scooter/el-scooter/el-scooter-cmee-speedster.html
    Inte konstigt att köparna inte vet vad som gäller när de här tomtarna skriver:
     
    bernard gillar detta.
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Den frågan är klurig. Om den levererats färdigstrypt till 20 km/h så bör den vara laglig även om man med mjukvara kan göra att den går snabbare så länge man inte gör det. Då kan man ju tycka att om man stryper ner den i efterhand med mjukvara till 20 km/h så bör den vara laglig. Det bör ju vara den hastighet som aktuellt fordon kan köra i som gäller. En elscooter behöver ju inte ha något typintyg eller liknande.
     
    habil66 och bernard gillar detta.
  17. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Dags att strypa alla bilar till 120 kmh så det blir rättvist :)
    Eller vill vi att polisen står med laser/radar och läser av hastighet på cykelbanor?
     
    GusGusGus och habil66 gillar detta.
  18. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ja om man anser att det är bra att dom har jobb, nej om man är emot detta.
     
  19. Pregor

    Pregor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag har lyckats få en offert på trafikförsäkring som en moped klass 2 se: Egret Ten V3 - elsparkcykel med tiotumshjul.
    Jag har skickat länk till produktsidan och foto på CoC dokumentet som var med i manualen. Samt serienummret på scootern.

    Länsförsäkringars "expert" har tittat på det och sagt att den ska försäkras enligt ovan.
    Så nu hoppas jag att jag åker lagligt :). Vad tror ni? Kan man lita på att försäkringsbolaget har tagit rätt beslut, eller kan dom jiddra om det skulle bli ngt. Jag har ju iåfs all dokumentation i form av mail osv.
     
    habil66 och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Du kan nog inte göra mer. Den uppfyller alla punkter för moped klass ii, och du har även försäkring, och då är det rimligt att anta att allt är i sin ordning.

    Jag förmodar att du ev. kan gå till polisen och visa CoC-intyget och fråga om de också är av uppfattningen att det är en moped klass ii.