Första intrycken & omdömen Google Pixel 3a XL

Diskussion i 'Google Pixel 3a / Pixel 3a XL' startad av bernard, 10 maj 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dela med er av vad ni tycker om Google pixel 3a XL i den här tråden.
     
  2. arx

    arx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    24
    Pixel 3a XL.

    Kommer från 2 år med en Lenovo P2 (med Nougat), innan det Nexus 6P, och innan det iPhone 6, 5, 4, och 3G.

    Använt sedan kl 19 i går, och har mest hunnit installera appar och fipplat med inställningar.

    Spontant positivt:
    + Väldigt lite bloatware och ett mycket trevligt UI med Pie (speciellt när man tagit bort animations via Accessibility settings - men det kanske är en smaksak).
    + Kameran är precis så bra som jag hoppades. Lenovo P2 har en potatis till kamera, så det är svårt att inte bli imponerad. Nu har jag aldrig använt en "riktig" Pixel, så jag har ingen aning om hur kameran står sig mot Pixel 1 till 3. Jag var imponerad av kameran i min tidigare Nexus 6P, men detta är ju något annat. Portrait mode och Night sight är mycket imponerande. Det är nog första gången en "stock"-kamera skjuter bilder som jag inte vill justera i VSCO efteråt. Men kom ihåg att jag kommer från en telefon med potatiskamera.
    + Stödjer LDAC, och det sker automatiskt utan att jag behöver ändra något i DEV. Snyggt. Riktigt bra ljudkvalitet med Sony WH-1000XM2. Ljudet blir bättre än från en nyare Macbook Pro med AAC.
    + Känns robustare i handen än jag trott (men klart mesigare än pansarkryssaren Lenovo P2 som man kan slå ihjäl folk med).

    Spontant negativt:
    - Lite väl tunn. Men det kan bero på att jag är van vid en tjockare lur med 5100 mah. Skulle inte haft något emot en lite tjockare lur med 1000 mah extra. Men man kan inte få allt.
    - Högtalarna är verkligen usla. Jag använder aldrig högtalare för något annat än väckarklocka/ringsignal, men det är förvånande hur mycket sämre högtalarna presterar jämfört med min 2000kr Lenovo P2. Jag måste ha volymen på max för att höra ringsignaler och alarm. Det är nästan så jag undrar om det är något skumt med mjukvaran.
    - Lite störig med vissa appar som inte går att avinstallera den enkla vägen. Någon "Health"-app som ligger i Running Services. Får se om jag kan ta bort det med ADB.

    Övrigt:
    Det ska bli intressant att se hur batteriet presterar. Luren kom med en laddning på 50% och i går kväll landade den på 25% efter att ha installerat appar och laddat ner en massa spellistor till Spotify i maxkvalitet. Luren säger att SOT är 4 timmar, men det tar jag med en nypa salt. Har installerat Accubattery för att få en bild av batterianvändningen över lite längre tid.
     
    mannyb, chraist, Mr. Ofi och 6 andra gillar detta.
  3. Dweezil

    Dweezil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 3a XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 3a XL
    Pixel 3a XL.

    Kör med en Samsung S8 12 månaderna, innan det så var det Sony XZ1 compact, z5 compact, z3 compact, z1 compact, Redmi Note 4 och Nexus 4

    Fick den idag vid kl.10 och har inte kunnat släppa den sen dess.

    + Att få slippa den j*vla Bixby knappen/funktionen på min S8 är nästan värt allt, känns t.om som att Google Assistenten är snabbare och bättre i min Pixel. Brukar nämligen alltid använda den för bl.a sms/messenger, och än så länge har den inte skrivit något fel ännu.

    + Så skönt att slippa all bloatware, och nu är det ren android upplevelse igen (saknat det jag lämnade min Nexus 4 i lådan)

    + Kan inte vara annat än imponerad av kameran. Har ju tidigare kört Sony mobiler och deras kamera var riktigt bra, men med den software som Google erbjuder så känner jag inte ens ett behov för t.ex Huawei P30. Har inte provat alltför mycket inställningar ännu, men de bilder jag tagit kontra med min S8 så är det en upplevd skillnad på de.

    +Active Edge är trevlig funktion att ha för jag kör ofta Assistenten.

    +Mobilen upplevs lika snabb (om inte snabbare) än min S8, det var något som jag definitivt inte hade förväntat mig när det är 845 mot 670

    -Lite "tunt" ljud i t.ex Spotify även med EQ för basen uppdragen

    - Mobilen är smalare än förväntat, men kommer skaffa plånboksfodral så det löser det "problemet"

    Ingen uppfattning om hur batteriet är kontra min S8, men brukar ladda mina mobiler 1 gång per dygn och räknar med att det kommer hamna på ungefär samma nu.

    Jag kör Googles Launcher just nu, men det är några saker som jag ändå stör mig på.
    1. Kan inte hur jag än försöker att lägga en skärm till vänster om min hemskärn. Stängde av "Visa Google-appen" under startinställningar, men utöver det så verkar jag inte kunna lösa det.
    2. Datum och väder på hemskärmen kan jag inte heller få bort.
    Vet att jag löser de problemen med att köra Nova (vilket jag hade på S8:an), men vill ändå prova med Googles egna grejer.

    På det stora hela rekommenderar jag ändå klart telefonen för den som vill komma in och köra ren android mobil så som det är tänkt att det skall vara.
    3.5mm på en Pixel var det som gjort valet lätt. Stod nämligen att funderade på Pixel 3 i höstas istället för S8 (kunde inte motivera S9 pga typ samma mobil). Men ändå mest troligt att om Pixel 4 kommer med 3.5 mm så blir det en sådan till hösten.
     
    chraist, Mr. Ofi och bernard gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet går det inte med Pixel Luncher
    Vad jag vet så går det inte med Pixel Luncher heller
     
  5. Dweezil

    Dweezil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 3a XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 3a XL
    Då var ju det "problemet" löst. Får se om det kanske inte blir Nova ändå.
    Hade gärnat velat ha siffror på mail/meddelande istället bara för en liten avisering, men det går inte heller.
     
  6. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Grattis till er som köpt och fått den. Har lite frågor... Det är ju sämre chip i den här men hur är det när ni tar bilder och bearbetningen som mjukvaran gör efteråt automatiskt - flyter det på eller är det viss fördröjning? Hur är prestandan generellt och minneshanteringen när ni kör flera appar samtidigt?

    Vidare vore det intressant att veta om byggkvaliten, det var ett tag sedan med telefoner i plast för min del :) känns den gedigen eller känns det mer som en leksak?
     
  7. arx

    arx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    24
    Högst subjektivt förstås, men den känns robust trots plast. Nästan som en glastelefon, och inte alls som en leksak. pressar jag den mellan tumme och pekfinger känns den helt solid. Men den känns lättare än en glastelefon. Jag tog precis ut mina gamla döda Nexus 6p, och 3a XL är precis lika bred och lång, men kanske dubbelt så tjock. Men Nexus 6P väger lite mer. Jag får kanske ta tillbaka det jag skrev om att 3a XL känns tunn - jag är nog bara skadad av att ha haft en Lenovo P2 i två år.

    Vad gäller kameran är det en bearbetningstid. Men jag upplever den som mycket kort och inget jag ens tänker på.

    Minne och flera appar är jag sämre på att svara på då jag använder ganska få appar och är en minimalist. För referens hade jag i regel 2 dygn mellan laddning på min Nexus 6P, och 4 dygn mellan laddning med Lenovo P2.
     
    bernard, Mr. Ofi och kajsthlm18 gillar detta.
  8. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Vad är det för typ av material på baksidan? Tänker den större matta ytan; är det matt plast eller den mjukare gummiytan som ibland återfinns på mobiler? Drar den lätt åt sig av flottiga avtryck (tänker i detta fall mest på den svarta då det inte brukar synas på vitt)?
     
    bernard gillar detta.
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Vårt redaktionsexemplar av 3a (lilla modellen, ej XL) har inga jättebra högtalare, utan de renderar ett lite tunt och lite skrikigt ljud utan djup/bas (i den mån man nu kan tala om "bas" i telefonhögtalare). Men maxvolymen är rätt bra, uppmätt 84 decibel i vår testbänk, vilket är i nivå med majoriteten av alla moderna telefoner. De allra bästa når 88-89 decibel, men snittet de senaste åren är just ~84.

    Jag undrar om du antingen har haft oturen att få ett exemplar med någon högtalardefekt, eller om din upplevelse beror på att din Lenovo hade ruskigt bra högtalare för att vara en telefon. Eller (högst osannolikt) om 3a XL har sämre högtalare än 3a.
     
    arx, Taskman, Mr. Ofi och 2 andra gillar detta.
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag har bara en 3a till hands, inte en 3a XL, men jag gissar att de är identiska. Det är en matt plastyta som är närmare hårdplast än den lite mjukare gummibehandlade ytan du efterfrågar.

    Den svarta modellen, som vi på redaktionen har, är skapligt bra på att hålla kladdiga fingeravtryck borta, men den är absolut inte immun mot det. Den är ljusår bättre än telefoner med mörka högblanka glasbakstycken, men man kan absolut kleta ned lite fingeravtryck på baksidan om man vill, eller om man har svettiga/kladdiga fingrar. Lätt att torka bort.

    Då det bara är ett plastbakstycke så valde vi att köpa ett billigt skal för att skydda telefonen från repor. Jag kan aldrig föreställa mig att en telefon med plastbakstycke kan vara speciellt represistent.
     
    ergun71, Taskman, Mr. Ofi och 2 andra gillar detta.
  11. arx

    arx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    24
    Tack för feedback! Jag har efter några dagars användande valt ringsignaler/alarmsignaler som kommer med telefonen. De är i regel mer högfrekventa och låter helt ok, men jag behöver ha hög volym inställt för att det ska låta ordentligt så jag hör på håll om jag lagt ifrån mig luren. Det är däremot ingen superförlust då luren oftast är på ljudlös.

    Jag tog nyss fram min Lenovo P2, och P2 har bättre mellanregister. Flera av de alarmljud jag använde med den har en del "eko-ljud" som låter härligt, men med min Pixel 3a XL låter dessa riktigt dåligt. Precis som du skriver upplever jag också högtalaren på Pixel 3a XL som skrikig. Men det duger.
     
    bernard gillar detta.
  12. arx

    arx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    24
    Lite batteri-siffror såhär långt. Jag är riktigt imponerad.

    Lite mer flitigt skärm-användande (nästan 9 timmar SOT) mellan kl 11.00 10 maj, till 22% kl 13.00 12 maj (se bild från Accubattery, 10-12 maj.png).

    Mitt standardanvändande (ca 3 timmar SOT) från ca 15.00 12 maj till i dag ca 13.30 14 maj, med lite över 50% batteri kvar (se bild från Accubattery, 12-14 maj.png).
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ni som haft telefonen ett tag. Hur bra är batteritiden? Kan man räkna med att den utan några problem klarar av 14-15 timmar med 4 SOT med ström kvar med bluetooth på hela tiden?
     
  14. Frollsson

    Frollsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    10
    Utan problem,haft min xl i ca en månad och det enda jag har märkt som drog ordentligt på batteriet var krävande spel så det är ju ingen spelmaskin direkt. Annars är batteriet suveränt, tappar 2-3% övernatten med wifi och bt på. Kamera och skärm världsklass och det är där jag personligen märker skillnad mot min gamla Moto g5s plus.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Missade att det var XL delen jag frågade, var intresserad av den mindre :teeth:
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är XL versionen o rekommendera om man är ute efter batteritid, även om skärmen är större?
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Absolut.
     
    bernard gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Första intryck bara av o känna telefonen, har inte börjat använda den än, är att jag helst skulle sett att volymknapparna och powerknappen kunde bytt plats med varandra.