Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Föredömligt genomfört test och mycket fina grafer. I tre av dem är skillnaden i medelhastighet 50% med CFW vs OFW (original-firmware) i backarna, vilket var lite större skillnad än jag föreställt mig.

    Med tanke på hur enkelt det är att byta till CFW är det ju definitivt värt besväret. I alla fall så länge man klarar sig med den försämrade räckvidden.

    Motsvarande grafer för M365 vs M365 Pro hade varit mycket intressant.


    Förresten - du körde med luft under testets gång? Eller var det solida däck?
     
    jkej gillar detta.
  2. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Ja, jag blev också förvånad över hur stor skillnad det kunde göra. Men det är nog bara i riktigt tuffa backar som skillnaden är så stor. Det verkar vara precis när man närmar sig gränsen för hur hög lutning som den klarar som det blir riktigt stor skillnad. Fast jag skulle gissa att de flesta inte har så branta backar i sin dagliga rutt. Jag har inte det, utan jag har tyckt det funkat alldeles utmärkt med OFW. Men om man har det så är det ju definitivt värt det.

    Ja, jag har luft i däcken. Ca 4 bar i bakdäcket och 3.5 bar i framdäcket (pumpade för en vecka sen, så det har kanske minskat).
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blinker-mod för M365. Egentligen borde det vara standard då det inte är så enkelt alla gånger att åka med endast en hand på styret medan man håller ut den andra för att indikera färdriktning (vilket man är skyldig att göra på en pcykel).

    I videon verkar det vara dessa som används: https://www.amazon.co.uk/dp/B076CQXF2N/?tag=oid0d-21

    Finner ofta att det är ett problem om man åker i stan, eller åker bakom någon.


    View: https://www.youtube.com/watch?time_continue=88&v=JK3vDaa2Dh0
     
    xxx.maws gillar detta.
  4. Burn

    Burn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare,

    Har nu också hamnat i detta träsket med en egen M365.
    Tänker att det är dags att blåsa på en custom FW såklart.
    Vad är det som gäller just nu med flashningen?
    Scootern har just nu 1.4.2 med S/N 16133/00689098 (2 säkringar?)
    Har jag tolkat det rätt om jag följer nedan steg:
    1. Plockar ner CFW W med base version 1.3.8 och motor power constant på 33000.
    2. Connectar med M365_DownG och flashar på BIN-filen.
    3. Ger fasiken i att uppdatera FW via Mi-appen?

    //Burn
     
  5. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Det var så jag gjorde. Sen kan du ju experimentera med andra custom firmware-varianter om det är något specifikt du vill ändra. Du kan ju också ladda ned en original-version så du kan byta tillbaka om du ändrar dig. Ett tips är att byta namn på firmware-filerna du laddar ned till något som beskriver vad det är för version. Om du har flera nedladdade på din telefon är det annars ganska lätt att blanda ihop dem.
     
  6. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Alltid skärmdump med inställningar o sen köra rar / zip med både bin och skärmdump i. Då visste jag exakt vilka inställningar fans i just den bin filen. (hade många).
     
  7. Burn

    Burn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra tips, tack!

    Men det är inga konstigheter att gå ner från 1.4.2 till 1.3.8?
    Funkar det även för polaren som har uppdaterat till 1.5.1 av misstag?
    Antar att det är denna siten som gäller för att bygga FW? Xiaomi Mijia M365 Custom Firmware Toolkit

    //Burn
     
  8. sandpappa

    sandpappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Är det någon som åkt Tunnelbana eller SJ tåg med M365 ihopfälld? Kan tänka mig att en del kanske bryr sig ifall man inte har den i en väska?
     
  9. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Inga problem gå ner från 1.4.2, jag gjorde samma resa.
    Från 1.5.1 är det lite speciellt, läs på om det.
    Det är rätt sida.
     
    sandpappa och bernard gillar detta.
  10. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    SL, Västtrafik och Skånetrafiken verkar alla säga att små hopfällbara cyklar i princip får tas med på alla fordon, givet att dom är hopfällda. Inget krav på väska nämns. Det är kanske inte helt självklart att elsparkcyklar omfattas av de skrivningarna, men Västtrafik har i alla fall skrivit en insändare i GP som verkar säga att så är fallet (Tyvärr låst artikel, men rubriken tyder på att det är budskapet. Om nån kan läsa får den gärna bekräfta att så är fallet.)

    SJ kräver dock att den ska vara hopfälld och i väska.

    Sen finns det väl alltid folk som har dålig koll och tillrättavisar en trots att man följer reglerna, men då är det bästa vapnet att vara påläst och kunna hänvisa till vad som egentligen gäller.
     
    raptor, sandpappa och bernard gillar detta.
  11. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Bytte slang på bakdäcket igår. Gick enklare än jag förväntat mig. Total tid 30 minuter. Svårast var att få på däcket efteråt, väldigt tajt.
     
  12. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Inte fått hem min m365 än tyvärr men den kommer snart hoppas jag...

    Scrollade igenom ganska mycket igår på forumet, ca 60 sidor...

    Jag är på jakt efter en mobilhållare, alla hade köpt olika. Jag är ute efter en mobilhållare, vill inte ha av metall som de flesta rekommenderar. Ser inte behovet av metall, såg en på jula som såg bra ut. Någon som har provat den? Tänker på om den får plats.

    Mobilhållare cykel | Fäste för cykelstyre | MARQUANT | Jula

    Sen när det kommer till strömknappen, vad ska man lägga på ? Känns som en saftig summa att ge ~100kr på curiousjoe för att skydda den. Finns det något snyggt man kan köpa i en storstad? Något fint tejp eller något. Typ kanske köpa någon sticker som man klipper ut?

    Lås, läste ganska mycket angående lås att det fanns olika typer av lås. Alla har olika tips, problemet är att du kan skruva av styret så att lämna den någonstans är uteslutet. Jobbar på biltema ibland och några alternativ till lås finns men inget är "självklart". Gillade "Skivbromslåset" tills jag såg storleken på skivbromsarna online, betydligt mindre än 14mm. Ser iaf ut som det när jag kollar på youtube.

    Bästa låset jag kan se just nu är väl ändå detta. Hur har ni andra gjort? Känns som att det inte finns någon given låsmekanism på den. Låsa den mot en stolpe känns inte aktuellt. Låsa mot varandra känns inte heller så bra, det är ett sådant lås nedan eller ett spiral lås. Hur har ni gjort? Bär ni på den?
    Cykellås
     
  13. skankaa

    skankaa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Edit: Fick efter 10 dagar mail från CDON att den är "försenad från leverantör". Fruktansvärt dåligt av dom tycker jag att visa som "i lager" på deras hemsida. Beställde från Inet istället för 330:- mer (inkl frakt hem). Fick den dagen efter. Aldrig mer CDON, pluspoäng till Inet! :)
     
    Lou Cipher gillar detta.
  14. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Wow fick också mail IGEN av dem. Andra förseningen... helt löjligt. Hade det inte varit för refunder hade jag köpt det på inet... 300 kr känns inte så farligt men 600 känns värre.
     
  15. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Fick nyligen min andra punka och saknar scootern enormt, åkt lite voi när jag behövt men dom är så otroligt dåliga jämfört med m365an, så till min fråga:

    Någon som kan rekommendera passande innerslang? helst med kort leveranstid. Vet att det finns 8.5" för barnvagn men vet inte om de är lika bra som original?
     
  16. GASQBDUV

    GASQBDUV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10
    När folk skriver att de får ut 800w o dylikt med CFW, vad menas då egentligen? Motsvarar detta verkligen samma effekt som en dyrare scooter med en "riktig" effekt på samma värde?

    Håller nämnligen på att kika runt lite gällande elektrisk kickbike som komplement till min cykel för kortare sträckor, och det står i princip mellan ES4 och M365. Räckvidden är en moot point, då jag inte tänker åka längre än 5, 6 km utan laddare, utan det är själva powern i motorn som jag är ute efter och då framförallt i backar. Och kan man då få en M365 för mindre pengar än en ES4 (Köpt i svensk butik) som är starkare så känns det ju givet.

    Testat de olika hyrscootrarna som finns i stan och där får man snällt hjälpa till med några sparkar för att få upp dom i de brantare backarna, men annars är det ju helt ok. Är M365:an med CFW bättre än dessa om man jämför i ren styrka?
     
  17. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Kan nämna att jag tycker att min ES4 i sportläge (original firmware) känns lite kraftfullare än hyrscootrarna (Voi, Tier) överlag.
     
  18. Eluvio

    Eluvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2019
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    26
    Har ej testat denna själv, men hört att den ska fungera https://m.bikester.se/continental-compact-8-cykelslang-svart-260185.html

    Dock så tror jag att man måste kapa av lite av ventilen. Verkas finnas bilder här (sök på Continental https://hackm365.com/x/manuales/manual-de-supervivencia-scooter-xiaomi.pdf)

    Men jag har som sagt inte testat det alls :)
     
  19. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Tips på var man köper 10" däck?
     
  20. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Har också fått punka på bakdäcket.

    Jag monterade på helt nytt däck och slang och som du säger är det rätt svårt att få över sista biten av däcket när man skall kränga på det.
    Jag kom dock på att och jag klämmer ihop däcket lite på motsvarande sida med en tving så går det längre in i fälgens mitt och därmed går det lättare att kränga på däcket på andra sidan sidan.


    Jag upplevde att original däck och slang är av rätt kass kvalitet och det är nog därför många ofta får punka!?

    Har någon tips på bra kvalitetsdäck och slang så meddela gärna!
     
    Lou Cipher gillar detta.