OnePlus 7 Pro reviews / unboxings

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av MrJiM, 14 maj 2019.

  1. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Fan undra om man kan deleta zen mode så man inte råkar klicka in där av misstag. Eller nån polare passar på när man råkat lämna mobilen olåst.
     
    kissidor gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Förmodligen så tyckte OnePlus att det skulle bli allt för tungt med större batteri. OnePlus 7 Pro väger redan ansenligt.

    Jag tycker inte att du ska vara för snabb med att döma batteritiden, det är alltid så med nya mobiler att det är en massa snabba slutsatser för att sen ändras med uppdateringar och nya tester, det finns anledning till att vänta med att ge ett slutgiltigt omdöme. Det är ju samma sak med kamerorna, det kommer med största säkerhet att bli bättre, så har det nämligen varit för alla andra mobiler som OnePlus släppt.

    Det är en zenare fråga.
     
    Last edited by a moderator: 16 maj 2019
  3. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Är det med 100% zäkerhet?

    Nämen skämt åt sido. Är det bara jag som ser vilka problem zen mode kan ställa till med? Eller är det jag som har opålitliga vänner bara? [emoji28]
     
    kissidor och Kingson gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du har fingeravtrycksläsare, så du är skyddad. Jag ser inte att det skulle bli ett bekymmer.
     
  5. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Skulle vilja hävda motsatsen gällande uppdateringar. Sedan starten med OnePlus One har OnePlus alltid haft problem med att batteritiden blir just sämre allteftersom fler säkerhetspatcher osv rullar in.

    I de flesta fall har mobilerna presterat som bäst efter de 2-3 första små-uppdateringarna som kommer till en början. Sedan börjar det gå utför, tyvärr.

    Använder aldrig OnePlus kameraapplikation så kan inte uttala mig på den punkten!
     
  6. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Hmm hur funkar det tex i facebook messenger när man tar bilder? Får den nån hjälp av GCam eller är det stock där?
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tycker i vanlig ordning att oneplus är lite overhypade, man glömmer gärna att det finns hård konkurrens och gott med andra alternativ i olika prisklasser. Nu har det ju nått en prispunkt som börjar närma sig de priser som en gång oneplus gjorde narr av tillverkare för, därmed höjs ju också kraven.
    Vad som är en perfekt telefon är ju givetvis inviduellt och går isär.
    Men här är vad jag tycker om oneplus 7 av det jag sett hittils.

    Rent estetiskt och utseendemässigt tycker jag den lämnar en hel del att önska, edge display är något som för mig går bort helt, förutom att det skriker samsung så fyller edge skärm en irriterande roll, i de flesta pollar så är de flesta emot edge skärm. Kamera bumpen är enligt mig ej vacker den sticker ut ordentligt och är också stor, så där får dom inget beröm. Något jag däremot gillar är avsaknaden av notch, att det hoppat på pop up camera tåget och kommer popularisera lösningen är något jag applåderar oneplus för, oneplus är en extremt stark influencer i branchsen och oneplus användare är likt apple väldigt lojala och kommer hjälpa till att få pop up camera som en accepterad mainstream lösning. Då jag själv har Mate 20 och gick från Vivo Nex så saknar jag själv väldigt mkt notchless skärm, då jag aldrig vant mig med notchen och är grovt irriterande.

    Mjukvaran är ju i vanlig ordning de främsta dragplåstret med oneplus, och är väl igentligen dess främsta existensberättigande numera, för på alla andra punkter så har dom allt svårare att konkurrera speciellt med allt högre prislapp. Oneplus mjukvara är ju till och med bättre än googles på pixel telefoner så ja detta är helt klart något som ger poäng för Oneplus 7.

    Kameran, den gör jobbet men även här har konkurrensen blivit bra mkt hårdare de senaste året, nu har även tillverkare som xiaomi ryckt upp sig rejällt, jag har inte provat kameran själv men av de youtube videos jag sett så verkar det ju som kameran inte riktigt matchar huawei och samsung.

    Skärmen verkar vara top notch (om man nu står ut med edge skärm). Hög refresh rate är nog absolut något som kommer bli vanligare, tekniken har ju funnits länge men 90 hertz skärm kommer ju med sina nackdelar och det är ju helt klart att batteritiden blir lidande, nu kommer ju givetvis folk säga tat man kan ställa den till 60 hertz om man priorterar batteritid, jag har själv inte sett något batteritest som jämför detta. Skärmen ska gå i 90 hertz konstant och det känns som det i dagsläget inte känns helt motiverat att köra 90 hertz hela tiden, hade nog varit en bättre lösning om det försökte hitta någon algoritm med någon form av variabel refresh rate, borde finnas batteri att spara där.

    Fingertrycksläsaren ska ju vara bättre, det är vad recensenter verkar säga hittils men jag är säker på att vi kommer se folk gnälla om detta framöver... och speciellt när vintern och kylan kommer. Så jag hade gärna sett en kapacitiv fingertrycksläsare på baksidan, som alltid funkar och är snabbast.

    Batteritiden, är ju ok men även här får man ju inte glömma bort att konkurrentera är bättre och då framförallt huawei. detta trots att oneplus ligger i 2a på Don’t kill my app!. Bra snappladdning men även här ligger ju huwaei bra till.

    Högtalarna är förvisso stereo men de verkar inte direkt vara imponerande om man jämför med konkurrentera. Om man jämför med min mate 20x lär det vara stor skillnad. Hade också gärna sett hörlursport.

    Som ett helhets paket tycker jag nog huawei mate 20 pro eller p30 eller mate 20x är ett bättre helhets paket, här får vi betydligt bättre batteritid och kamera detta trots att mate modellerna har snart 7 månader på nacken. Gillar man inte notch är ju valet enkelt oneplus 7 helt klart, om man inte är villig att kompromissa på den punkten. Så ja man måste ha bra öga för flyt och vara extra känsklig för micro lagg om man ska välja oneplus 7 annars tycker jag huawei har ett bättre helhelts paket just nu, jag anser fortfarande att mate 20x är den ultimata telefonen, riktigt bra skärm. brutalt batteri, riktigt bra kamera, hörlursport, snabb processor och gpu, möjligthet att utöka minnet med nano sd minne, en annan fördel är att den har vanlig kapacitiv fingertrycksläsare. Ja så för mig kan jag tycka att Oneplus får lite väl mkt kärlek och hype, det förtjänande mkt godwill förut när det var en kraft på marknaden som pressade priserna nu ligger dom i stort sett på samma nivåer som konkurrentera så nu kan man inte längre se mellan fingrarna på olika brister, även om det är en bra telefon så handlar konkurrens om att få den bästa telefonen för pengarna här tycker jag inte riktigt oneplus 7 lyckas såvida man inte värdesätter 90 hertz flyt över allt annat, men tycker folk kan ju börja med att höjja animations hastigheten till 0.5x om man vill komma nära oneplus upplevelsen...för mig duger det nu jag själv prioriterar batteritid som det är nu...även om det finns tillgång till extrem snabbladdning har man inte alltid möjlighet eller vilja att ladda, då jag redan nu inte anser att batteritiden med min matea 20x som erkänt är en av de bästa på marknde med 5000 mah och kirin 980 så skulle inte oneplus 7 räcka för mig på den punkten sedan finns det alltid folk som säger att dom klarar sig 2 dagar osv osv men jag lyckas aldrig få licka bra batteritid som vad medelsnittet får i tester och på forum osv..
     
    spigen, Kingson och flipp gillar detta.
  8. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Ett annat litet problem Oneplus kan få är tajmingen .

    Nu när s10 s10+ , p30 PRO mm funnits ett tag är prisskillnaden ganska liten mot en op7 PRO.
    Självklart skiljer det fortfarande en del men det känns som den ligger i samma fack som de dyra telefonern

    Känns lite som många köpts ” årets” mobil redan ?

    Visst är oneplus fortfarande riktigt prisvärd , men den skall helt plötsligt slåss mot ett nytt segment av mobiler .

    Sedan blir jag faktiskt mer och mer tveksam till kameran ju mer jag tittar på tester om den .

    Den bör ju nu prestera i samma klass som mobiler i samma prissegment och det ställer jag mig ganska tveksam till efter det jag sett .

    Överlag tycker jag det verkar som en riktigt trevlig telefon . Gillar verkligen oxygen OS och Oneplus men snart skulle jag vilja få fler premium funktioner med tanke på priset .

    För mig personligen är trådlös laddning något jag kommer ha svårt att gå tillbaka ifrån .
     
    Last edited: 16 maj 2019
    pmugghc, spigen och Oceanic gillar detta.
  9. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Håller med i stort. Däremot kan man väl åtminstone till viss del ifrågasätta prisvärdheten jämfört med andra tillverkares flaggskepp, vilka som sagt har sjunkit i pris. Svag krona och galna straffskatter i Sverige gör ju inte precis saken bättre heller (toppmodellens $749 blir 9200 SEK, uff...). OnePlus brukar ju sällan få några rabatter eller kampanjer på sina lurar, så det är inte så mycket som talar för en prissänkning heller. S10+ går idag på ungefär samma pengar som topputförandet av OP7 Pro, medan P30 Pro är något billigare. Svårt läge för OP.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja telefonen är ju ett halvår efter känns det som, känns som framförallt Huawei har fått störst försprång där Samsung just nyligen kommit i kapp
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, den ligger efter och det blir värre med tiden eftersom den inte kommer reas ut något alls. Det trevliga med andra tillverkare är ju att man kan vänta några månader och ofta ges möjlighet att köpa telefoner någon eller t o m några tusenlappar billigare i samband med något erbjudande. Jag köpte själv en Mate 20 (ej pro) drygt en månad efter den släppts via ett erbjudande på amazon.de, om jag minns rätt var priset runt $200 lägre än introduktionspriset.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ligger efter? OnePlus 7 Pro har inte bara den snabbaste OLED skärmen på marknaden, man har dessutom det snabbaste minnet. Man ligger sannerligen inte efter. Dessutom så har man en helt notch- och hålfri skärm, vilket konkurrenterna inte har på sina flaggskepp. Det finns många saker som ligger före konkurrenterna.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja fast snabbaste oled skärmen är inte så mkt att skryta med när iphone har haft 120 hertz länge tex med Iphone X som också är OLED.... men bra att det kommer ikapp..men det dras ju just nu med stora nackdelar... som jag nämde i mitt inlägg ovan... så borde de fixa någon form av variabel refresh rate... om jag sitter och kollarpå stillbilder i galleriet behöver jag förmodligen inte 90 hertz..

    Notchfri skärnm är knappast något innoativt eller nytt, ville man ha en innoativ telefon hade man köpt Vivo Nex när den kom ut, nu 1 år senare så kopierar alla Vivo Nex och deras koncept..

    Så nej när man kokar ner allt så är det fortfarande bara mjukvaran som sticker ut med oneplus och dess främsta existensberättigande... nu har även xiaomi kommit ikapp i kamera racet..det var helt ok att oneplus saknade det lilla extra när det hade en billigare prislapp med samma prislapp som konkurrenterna kan det inte längre komma undan med det.
     
    spigen gillar detta.
  14. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Fast det där stämmer väl inte?
     
    jnsson gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det stämmer inte, skärmen på iPhone X stödjer bara 60hz. OnePlus 7 Pro är den enda mobiltelefonen med en OLED skärm som stödjer högre än 60hz.

    Vivo NEX är inte en konkurrent i Europa, det är inte relevant. Det är endast OnePlus 7 Pro som har en notch-- och hålfri skärm bland flaggskeppen som säljs i Europa.
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, det stämmer inte. Iphone X stödjer bara 60hz.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du hade rätt de har dock en "touch sample rate" på 120 hertz, som förmodligen är viktigare.
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Varför är det viktigare?
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    För att få bra "responsiveness" och mindre input lag.

    Men ja det är jätte bra med 120 hz men offra inte batteritiden... men ja man har ju som konsument ett val här... jag väljer batteritid... helt klart... batteriångest ÄR värre än 60 hz vs 120 hz
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vivo Nex fanns dock att köpa från svenska återförsäljare, priset var dock för högt för de flesta...