Intryck och omdömen - OnePlus 7 Pro

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av dimaZ, 16 maj 2019.

  1. dimaZ

    dimaZ Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    1 035
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Vad är dina första intryck av telefonen?
     
    chraist gillar detta.
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Första intryck (8/256 Nebula blue)

    + Mycket bra byggkvalitet och vacker färg
    + Ligger bra i handen. Gillar vikten.
    + Skärmen. Hyggligt korrekt skärmkalibrering. Mycket bra skärpa. 90hz är suveränt.
    + Skönt att slippa notch/hål
    + Stock android
    + Snabb
    + Selfiekameran är bra

    - Inte mindre input lag än tex Pixel 3 eller P30 Pro. Trots 90hz skärmfrekvens är det tydligt att digitizern inte är lika snabb
    - Horribel fingeravtrycksläsare. Har scannat om tummen tre gånger men den är så mycket sämre än P30 Pro. Ska eventuellt rycka bort skärmskyddet och se om det blir bättre.
    - Mesigt ljud i högtalarna
    - Ingen always on display
    - Ingen trådlös laddning
    - Ingen notification led
    - Bakre kamerorna har jag bara testat som snabbast. Utförligare test kommer. Första intryck är att de presterar ungefär på Galaxy S7-nivå förutom vidvinkeln som är riktigt usel (oskarp och för varm vitbalans).

    Blandad kompott med andra ord. Ingen fullträff.
     
    Gustav Karlsson, P.F, galaxy81 och 12 andra gillar detta.
  3. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Tack för dina första intryck!

    Är nyfiken på 90hz tekniken. Har mer eller mindre alltid stört mig på att android lurar aldrig når upp till den nivån av ”smoothness” som min iPhone XS max levererar.

    Hur upplever du att digitizern och 90hz frekvensen är jämfört mot exempelvis en iPhone xs max? Är OP7 Pro lika ”smooth” i menyer, webbsidor osv?
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    OP7 Pro är mer smooth i rörelse än iPhone Xs Max tack vare 90hz uppdateringsfrekvens.

    Men iPhone Xs Max reagerar direkt på tryck och upplevs därför som snabbare (men inte smoothare).

    OP7 Pro är dock överlag den snabbaste Android jag testat, och jag har testat allt. Trevlig användarupplevelse.
     
    Gustav Karlsson, 10cent och messerschmitt gillar detta.
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Enligt Lesnumeriques så ska OP7 Pro ha väldigt låg delay I touchen, i klass med ex iPhone.

    "Finally, the use, the huge screen of 6.67 inches is a pleasure to use. It's fast (59 ms counter for touch delay) and comfortable with 516 pixel per inch resolution. The remanence is 0 ms - thanks again the Oled. In short, the OnePlus 7 Pro screen is a success from A to Z"

    https://www.lesnumeriques.com/telephone-portable/oneplus-7-pro-p51787/test.html
     
    Droid96 gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Xs Max ligger på 40ms har jag för mig. Det är möjligt att mer än bara hårdvarans latency spelar in. Påtaglig skillnad i verkligheten iaf.
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja för den lilla uppmätta skillnaden bör i märkas vid användande, så det är nog fler faktorer som spelar in där.
     
    Droid96 gillar detta.
  8. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Har nån fått software update än? Tänker och tror att de flesta reviews är gjord på den software innan updaten.
     
    Orlok gillar detta.
  9. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Fanns en direkt vid uppstart
     
  10. AzuriaN

    AzuriaN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    398
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Vad tycker du om kanterna på skärmen?
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Gillar inte edgeskärmar. De tillför inget annat än möjligen cool look. Det blir märkbart mer reflektioner än med platt skärm och även svaga färgskiftningar i edgen. Har ett skal på för att motverka feltryck och det funkar bra.

    Jag hade gärna sluppit edge men det känns faktiskt lite bättre än på Samsungs lurar.
     
    night77, AzuriaN och Coolmupp gillar detta.
  12. Andreas1

    Andreas1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej
    Alla ni som fått möjligheten o "leka" med telefonen, vilken vers. har ni? 12 el 8 Gb i minne?
    Är det stor skillnad mellan dessa?
    O en sista fråga, vilken telefon skulle ni valt istället?
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Mina tankar om OP7 Pro

    Nu har det gått ett knappt dygn och jag har haft tillräckligt med tid med OP7 Pro för att bilda mig en uppfattning om den. Innan jag går in på specifika detaljer som kamera, högtalare, skärm, hastighet med mera så tänkte jag skriva några generella rader om vad jag tycker om telefonen som helhetsprodukt.

    Oneplus har alltid tilltalat mig av två primära skäl: deras prissättning och att de lyssnar på sina användare. Det har alltid känts som att de har byggt den produkt som kunderna önskar utan att låta sig styras av några andra självändamål. Jag har tidigare ägt 3T, 5, 5T, 6 och 6T, alla under kortare perioder eftersom det alltid saknats något som jag behöver för att kunna använda telefonen som en daily driver. 6T hade en mycket märklig kamera som levde sitt eget liv och ena sekunden producerade oanvändbara överskärpta bilder och andra sekunden jättefina bilder. Dessutom saknade den trådlös laddning och stereohögtalare.

    OP7 Pro är på pappret ett stort steg upp från 6T på flera områden. Om man ska man tro deras egen marknadsföring så handlar det om en ny värstingkamera (111 på DXOMark), nya kraftfulla stereohögtalare med Dolby Atmos (de sparade inte på bas när de demade högtalarna under presentationen!) och en revolutionerande 90hz-skärm som ska få telefonen att kännas snabbare än något annat på marknaden. Så långt låter allt mycket imponerande.

    Oneplus har tyvärr också hakat på en del av de trender i mobilbranschen som jag är mindre glad över. Funktioner och designval som egentligen inte löser något problem för kunden, men som gör att produkten ser mer “cool” ut eller ger tillverkaren imponerande siffror att skryta med i marknadsföring. Jag tycker att produktutveckling ska handla om att skapa något som förbättrar kundens vardag. När man lyckats med det, och har gjort en produkt som levererar 100% där det faktiskt betyder mest för flest, får man gärna finputsa produkten med heltäckande skärmar, fingeravtrycksläsare i skärmen, edge-kanter, popupkameror och annat “lull-lull”. Men vad är egentligen viktigast? En kamera som presterar fantastiska bilder, eller att du kan skryta för kompisarna att din fingeravtrycksläsare sitter i skärmen och att du inte har någon notch?

    Det är just här som OP7 Pro faller. Den imponerar inte på mig på de viktigaste och mest grundläggande funktionerna samtidigt som tillverkaren lagt en massa tid på saker som i slutändan spelar mindre roll för mig som kund.

    Om vi börjar med kameran. Den är okej. Bilderna är skarpa (bortsett från ultravidvinkeln) och överlag är färgåtergivningen och det dynamiska omfånget godkänt. Men 7 Pro har samma problem som 3T, 5, 5T, 6 och 6T: den är opålitlig. Den har så mycket okonsekvent hyss för sig, att det är omöjligt att lära känna den och veta hur man ska hantera den för att få den bild man vill ha. Inte ens P30 Pro, som har liknande tendenser, är så oberäknelig. Att byta till GCam (som är buggigt just nu, men det blir bättre med tiden) förbättrar situationen men det är fortfarande något som inte stämmer och jag känner igen problemen från stock-kameraappen. 3x zoom är ett trevligt lyft från 2x, men jag saknar 5x från Huawei som ger ännu mer kreativa möjligheter. Kameran räcker nog för många men som fotograf letar jag efter känslan att det ska bli kul att gå ut och fota och den infinner sig inte med OP 7 Pro.

    Selfiekameran som numera fälls upp ur telefonen verkar prestera riktigt bra. Tyvärr är det inget jag använder särskilt mycket så jag kan inte ge nån djupare analys än så. Konstruktionen känns stabil och pålitlig även om jag skulle vara orolig för att ett sandkorn eller liknande fastnar i mekanismen.

    Ljudet har förbättrats. Det finns en stereobild nu tack vare att de lagt till en högtalare, men ljudet som helhet låter ungefär lika tunt som från telefoner med endast en högtalare. Om jag t.ex. jämför med P30 Pro som som saknar stereohögtalare så låter den betydligt bättre ljudmässigt med mer bas och tydligare sång. Xs Max är i en helt annan liga med ett rikt och fylligt ljud och ännu mer stereokänsla. Knappt godkänt.

    90hz-skärmen är ett trevligt lyft som gör att animationer känns silkeslena på cachat/redan inläst innehåll. Full vinst av detta får man ju sällan eftersom många appar idag successivt läser in data vilket ger en ryckighet i scrollvyer. Ganska få av de spel jag redan spelar har stöd för 90hz i dagsläget, men jag laddade ner några (t.ex. Marvel Contest of Champions) och det såg ibland riktigt fint ut. Tyvärr klarar inte CPU/GPU av att leverera 90fps konstant, vilket ger hackighet även fast skärmen körs i 90hz och det tar ju bort en del av poängen. Störst nytta gör 90hz vid scrollning i t.ex. webbsidor där det blir skönare för ögat. Att det skulle få telefonen att kännas snabbare håller jag dock inte alls med om. Känslan av snabbet beror snarare på hur omgående panelen registrerar (och agerar) på tryck och där är OP7 Pro fortfarande en bra bit efter iPhone som är bäst på det området.

    Skärmen har fått högsta betyg av Displaymate (A+) tillsammans med iPhone Xs, Galaxy S9/S10 och Pixel 3. Jag valde att använda färgprofilen DCI P3 och justerade sedan vitbalansen tills den matchade 6500K på min Xs Max. Skärpan är riktigt bra dock är det svårt att i praktiken se skillnad mot P30 Pro eller Xs Max som båda har lägre PPI. Färgerna känns bra, men korrekt kalibrerad så saknar den en del “liv”, det känns lite grått och tråkigt och “poppar” inte som t.ex. Xs Max gör trots att den är korrekt kalibrerad. Edgen känns som ett meningslöst påhitt som inte tillför något förutom möjligen cool design. Det ökar mängden reflektioner och det blir vissa lättare färgskiftningar på sidorna. Jag tycker ändå att Oneplus har lyckats bättre med sin implementation än Samsung/Huawei och jag stör mig inte nämnvärt på den. Det allra bästa med skärmen på OP7 Pro är funktionen att minska ljusstyrka genom att reducera likströmmen till panelen istället för att snabbt slå av och på pixlarna (PWM). Det gör att OP7 är i det närmaste helt flimmerfri vid låg ljusstyrka och det är fantastiskt för oss med känsliga ögon. Överlag gillar jag verkligen den här skärmen, men den är inte bäst.

    Byggkvaliteten är helt klart på flaggskeppsnivå. Nebula Blue är utan tvekan en av de vackraste telefonerna jag sett, tillsammans med Huawei P30 Pro Breathing Crystal. Skärmen sitter sömlöst ihop med höljet och den höga vikten (strax över 200g) gör att telefonen känns lyxig. Det finns inget negativt att säga här.

    Batteritiden kan jag inte riktigt uttala mig om än, men om man kör telefonen i 60hz och FHD+ så verkar den dra ungefär som en Samsung Note 9. Dvs inte jättebra standbytid men bra skärmtid. 90hz gör att batteriet laddas ur påtagligt mycket snabbare vilket är synd eftersom det är funktion man gärna har påslagen.

    Fingeravtrycksläsaren fungerar okej efter att jag läst in mitt finger 3 gånger i olika vinklar, dvs registrerat SAMMA finger som tre olika fingrar (vilket kräver att man hittar de delar av fingret som inte lästs in korrekt i de tidigare inläsningarna). Bökigt. Tydlig förbättring om inläsningen görs i ett mörkt rum. Tyvärr ser jag absolut ingen vinst alls med dessa inbyggda läsare och jag hade valt en bra face unlock eller en läsare på baksidan vilken dag som helst.

    Prestandan är vad man kan förvänta sig. Detta är utan att tveka den snabbaste Android-telefonen jag använt, till och med snabbare än Pixel 3. Lagg förekommer extremt sällan (förutom det konstanta inputlag som finns, men som inte är unikt för OP7 Pro). Spel flyter också bättre än på någon Android jag tidigare använt, särskilt med fnatic gaming mode påslaget och 60hz/FHD+.

    Oxygen OS är min favoritversion av Android. Allt känns väldigt snyggt och väldesignat, särskilt med Oneplus egen font aktiverad. Ska man göra ett skin så ska det se ut såhär!

    IP-klassning saknas men Oneplus hävdar att telefonen är vattentät. Jag kan tycka att det är lite konstigt att de inte fixade en rating (även om det kostar pengar). Det känns mindre pålitligt på något sätt, och när luren ändå har ett premiumpris kan jag tycka att de borde ha råd med det.

    Så, sammanfattningsvis kan man säga att OP7 Pro är en riktigt bra telefon men jag hade önskat att de lagt mer energi på det mest grundläggande: kameran, stereohögtalarna, en vettig upplåsningsmetod, trådlös laddning, always on display, “smart stay” (dvs att telefonen inte slocknar om man tittar på den, mycket bra funktion hos Samsung/iPhone). Istället har man lagt tid på det meningslösa screen-to-body-ratio-racet, en fingeravtrycksläsare som är cool men funkar sådär och sluttande skärmkanter som inte tillför något. Jag tror fortfarande att telefonen har ett stort värde för den som vill ha det absolut snabbaste som finns i Android-väg just nu, kanske någon som spelar mycket. Men för mig saknas en hel del för att den ska kännas värd de 8400kr som jag betalade.
     
    flat7, Streiby, night77 och 28 andra gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har varit nära att jag beställt en OP7 Pro. Men efter att ha läst det här avvaktar jag.:)
    Flera tech youtubers som jag har kollat på de senaste dagarna tycker den är för stor också.

    Känns som om Asus Zenfone 6 kan vara ett likvärdigt hyfsat alternativ sen de har rensat upp i android gränssnittet. Plus att den är billigare.
     
    spigen, 2crueal4u, ASUS.Sverige och 3 andra gillar detta.
  15. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER


    Omfattande! Du skriver om många funktioner och vad som är bra respektive vad som saknas. Skulle vara roligt att höra vilka Android-mobiler du anser är bättre totalt sett. Vad skulle du hellre lägga dina 8400 på?
     
    biffenl och Droid96 gillar detta.
  16. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Riktigt bra recension som vanligt. Den uppskattas!
     
    Droid96 gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Väldigt svår fråga.
    • Note 9 är en suverän telefon fortfarande, med bra skärm utan notch/punch hole och i princip alla funktioner man kan önska sig. Kameran är dock inte bland de bästa, dock klart bättre än Oneplus 7 Pro.
    • Huawei P30 Pro är också väldigt komplett och har betydligt bättre kamera än Note 9. Tyvärr är den väldigt aggressiv i sin batterioptimering och dödar appar till höger och vänster oavsett hur man konfigurerar den. Den saknar även stereohögtalare. Så jag kan inte rekommendera den förbehållslöst. Dessutom spränger den 8400-budgeten om man inte köper begagnat då.
    • Pixel 3 är min favorit-Android. Mycket bra skärm, trådlös laddning, bra stereohögtalare, snabb, ingen notch/punch hole, den bästa kameran för nattfoto och en av de bästa kamerorna överlag. Dock saknas zoom/vidvinkel. Den går ju inte att köpa i Sverige annat än på begagnatmarknaden (där den nu kostar runt 4500kr, enormt prisvärd!)
    • Nya Asus Zenfone 6s ser spännande ut på pappret men har ej testat den så kan inte uttala mig. Priset är helt rätt och om du kan leva med LCD istället för AMOLED (sämre svärta) skulle jag kolla upp den innan köp av OP7.
     
    night77, P.F, Kingson och 1 annan gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad säger du om 3A/3A XL? Bättre än OP7Pro?
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Den blir ganska dyr när man importerar och är sämre än en Pixel 3 (slöare SoC, plastig konstruktion och ingen trådlös laddning) så jag känner att det är ett dåligt köp.

    Men jag hade troligen föredragit den över Op7 tack vare kameran.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    4k har jag hört att den kostar ungefär om man köper direkt från Tyska Google Store, är det det du tycker är för dyrt?