Hola,
ville bara dela med mig av min upplevelse av ett icke-köp, ja alltså ett köp som gick åt skogen! Jag vill gärna ha era åsikter på om jag gjorde fel eller om ni tyckte att mina handlingar var rätt! Och hur tycker ni att butiker ska sköta sånt här?
Jag beställde en Xiaomi S-Box 4k via Mi-Store (
https://www.mi-store.se) eftersom de hade en härlig kampanj under alla-hjärtans dag. Först fungerade inte kampanjkoden, men det fick de ordning på och ordern lades 2019-02-14 och ordern packades dan efter och skickades 2019-02-16, all good!
Försändelsen fastnade oturligt hos DHL och jag öpppnade ett ärende med dem för att de skulle börja leta efter paketet. Inget paket hittades såklart och jag kontaktade Mi-Store Sverige för att be dem hantera detta så jag kunde få min box. Mitt förslag var att de skulle skicka ut en ny produkt så fick de hantera retur till dem av den tidigare försändelsen med DHL om den skulle återfinnas.
Här går det snett och Mi-Store Sverige kräver att jag ska betala dem ytterligare upp till 1000:- för att de ska skicka en ny produkt! Dessa 1000:- är något de hört från DHL är det högsta belopp jag kunde få som skadestånd för "sveda och värk".
Jag hade INTE gjort några sådana anspråk om skadestånd från DHL utan ville bara ha min produkt enligt utsatt tid!
Jag ville då häva köpet eftersom jag inte ville betala två gånger för samma produkt. Jag såg det helt enkelt som ett försök av dem att täcka sin egen förlust (vilket de också senare bekräftade) vilket jag inte tycktes kändes OK och närapå bedrägligt!
Efter många mail med Mi-Store Sverige och de aktivt vägrade att häva ordern trots att jag refererade KKöPL så valde jag att dra fram ytterligare ett kort och hota med att begära skadestånd (KKöPL #14) även från MI-Store om de inte makulerade order och drog tillbaka betalningskraven via Klarna omgående.
Att begära att en kund ska betala ytterligare pengar för att en försändelse har försvunnit hos speditör är anmärkningsvärt, speciellt eftersom skadeståndet från DHL inte handlar om ersättning för produkten utan för den eventuell skada förseningen orsakat mig! Säljaren ska enligt KKöPL se till att köparen får sin produkt även om det innebär ytterligare kostnader och besvär för säljaren.
Vad tänker ni gällande detta handlande från mig och Mi-Store?
Se
Konsumentköplag (1990:932) (KKöpL) | Lagen.nu för KKöPL (Konsumentköplagen).
PS. Jag är rätt övertygad om att jag INTE kommer försöka köpa en produkt via MI-Store igen iallafall. Tråkigt när flera produkter verkligen lockar till köp ;-)
MVH,
Larksyrm
Click to expand...