Mi-Store Sverige

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av larksyrm, 15 mar 2019.

  1. larksyrm

    larksyrm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hola,

    ville bara dela med mig av min upplevelse av ett icke-köp, ja alltså ett köp som gick åt skogen! Jag vill gärna ha era åsikter på om jag gjorde fel eller om ni tyckte att mina handlingar var rätt! Och hur tycker ni att butiker ska sköta sånt här?

    Jag beställde en Xiaomi S-Box 4k via Mi-Store (https://www.mi-store.se) eftersom de hade en härlig kampanj under alla-hjärtans dag. Först fungerade inte kampanjkoden, men det fick de ordning på och ordern lades 2019-02-14 och ordern packades dan efter och skickades 2019-02-16, all good!

    Försändelsen fastnade oturligt hos DHL och jag öpppnade ett ärende med dem för att de skulle börja leta efter paketet. Inget paket hittades såklart och jag kontaktade Mi-Store Sverige för att be dem hantera detta så jag kunde få min box. Mitt förslag var att de skulle skicka ut en ny produkt så fick de hantera retur till dem av den tidigare försändelsen med DHL om den skulle återfinnas.

    Här går det snett och Mi-Store Sverige kräver att jag ska betala dem ytterligare upp till 1000:- för att de ska skicka en ny produkt! Dessa 1000:- är något de hört från DHL är det högsta belopp jag kunde få som skadestånd för "sveda och värk".

    Jag hade INTE gjort några sådana anspråk om skadestånd från DHL utan ville bara ha min produkt enligt utsatt tid!

    Jag ville då häva köpet eftersom jag inte ville betala två gånger för samma produkt. Jag såg det helt enkelt som ett försök av dem att täcka sin egen förlust (vilket de också senare bekräftade) vilket jag inte tycktes kändes OK och närapå bedrägligt!

    Efter många mail med Mi-Store Sverige och de aktivt vägrade att häva ordern trots att jag refererade KKöPL så valde jag att dra fram ytterligare ett kort och hota med att begära skadestånd (KKöPL #14) även från MI-Store om de inte makulerade order och drog tillbaka betalningskraven via Klarna omgående.

    Att begära att en kund ska betala ytterligare pengar för att en försändelse har försvunnit hos speditör är anmärkningsvärt, speciellt eftersom skadeståndet från DHL inte handlar om ersättning för produkten utan för den eventuell skada förseningen orsakat mig! Säljaren ska enligt KKöPL se till att köparen får sin produkt även om det innebär ytterligare kostnader och besvär för säljaren.

    Vad tänker ni gällande detta handlande från mig och Mi-Store?

    Se Konsumentköplag (1990:932) (KKöpL) | Lagen.nu för KKöPL (Konsumentköplagen).

    PS. Jag är rätt övertygad om att jag INTE kommer försöka köpa en produkt via MI-Store igen iallafall. Tråkigt när flera produkter verkligen lockar till köp ;-)

    MVH,
    Larksyrm
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inte förvånad tyvärr. Mi-Store är inte ett seriöst företag. Bra att du berättar om du detta och varnar andra för dem.
     
    katho gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Mycket märkligt agerande av Mi-store. Uppskattar verkligen att du berättade detta. Ger inte intryck av en "riktig" seriös handlare. "Amatörmässigt" var ordet som poppade upp i min skalle.
     
    katho gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är egentligen inte helt ovanligt att många ÅF i Sverige av någon anledning skyfflar över hela ansvaret på kunden så fort en vara lämnat lagret, men det borde vara Mi-Store som skall reklamera försändelsen om den inte kommer fram. Det är trots allt de som betalat för försändelsen och är kund till speditören. Det vill säga efter att du som mottagare observerat att du inte erhållit paketet och gjort DHL varse om det.

    Här är en tråd på samma tema: Borde e-handlarna ta större ansvar för sina leveranser / bli mer service minded?

    Oavsett ger det hela ett djupt oseriöst intryck, speciellt som det rör en produkt med relativt lågt värde. Det borde varit småsak att skicka dig en ny box på en gång. De hade därmed säkrat en återkommande kund och sluppit inlägg som dessa, samtidigt som paketet förmodligen dykt upp förr eller senare hos DHL.

    (Det här är också anledningen till varför Amazon, som utan att blinka skickar ut en ny vara om leveransen inte fungerat, snabbt kommer ta mark i Sverige.).
     
    Last edited: 15 mar 2019
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ett återkommande mönster med Mi-Store är att de inte tar ansvar för sina egna misstag. Det krävs att man ligger på rejält och krånglar för att de ska agera och rätta till saker. Vad är då poängen med att köpa varor från dem? De är ju normalt dyrare jämfört med importbutikerna och lika dyra som en respekterad handlare som Inet. Mycket av deras agerande påminner om kinabutiker som satsar på att kränga grejer billigt men till priset av dålig service, problemet här är dock att Mi-Store sällan är billiga.
     
    katho och Fraz gillar detta.
  6. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Blev nyfiken på detta och jämförde priserna. Inet har samma pris eller lägre på alla Xiaomi-lurarna de säljer (vilket är de flesta Mi-store har). Dessutom såklart oklanderlig service och fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö (etc?).
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, och i de fall Mi-Store levererar en korrekt vara återstår den eventuella huvudvärken med garantiärenden. Föreställer mig att de kan vara rätt krångliga med sådana.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inet lämnar också 2 års garanti på sina Mi-produkter, så det är ingen skillnad där. Och även om man köpt via mi-store.se kan man inte vända sig direkt till tillverkaren/Xiaomi ändå, så på den punkten blir det ingen skillnad heller. (Inet brukar beskyllas för gråimport, men de verkar ändå sälja samma lurar. Däremot verkar Inet köpa in från en annan aktör än distributören för mi-store.se).

    Anledningen till att man inte kan vända sig direkt till Xiaomi beror på att de som tillverkare inte har någon närvaro i Sverige och en rad andra regioner för att hålla nere priserna. Det blir billigare om återförsäljarna tar ansvaret/sköter supporten för produkterna.
     
    Last edited: 15 mar 2019
    katho gillar detta.
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är i alla fall solklart att försäljare inom EU har hela ansvaret och risken för varan tills den kommit fram till konsumenten. Det går inte att komma ifrån, de måste bevisa att varan tagits emot av konsumenten om konsumenten hävdar att denne inte fått varan. Om varan försvinner under frakten, oavsett om det är spårbar frakt eller ej, så är det säljarens ansvar att leverera en ny vara. Säljaren har dock 30 dagar på sig att leverera om de inte lovat annat, så de har rätt att säga "du får vänta och se om det dyker upp" under den tiden, och man har inte laglig rätt att kräva att få en vara innan denna tid (eller överenskommen tid) har passerat. Man kan ju dock såklart välja att utnyttja sin ångerrätt under denna tid även om varan inte kommit fram, men då kan det vara så att säljaren har rätt till ersättning för frakt tur & retur, och de kan vänta med återbetalning/vänta med att stryka faktura tills paketet kommit i retur eller att 30 dagar passerat utan att paketet bevisligen levererats till kund.

    Således kan följande situation uppstå utan att företaget gör något fel lagligt sätt:
    1. Företaget skickar varan.
    2. Paketet försvinner/blir fördröjt.
    3. Konsumenten vill ha varan innan det är utrett var paketet tagit vägen
    4. Företaget säger att man då får betala för en ny vara, och att man får återbetalning/fakturan stryks när den första varan kommit tillbaka/konstaterat försvunnit/30 dagar/överenskommen tid har passerat.

    Det är ju dock onekligen väldigt dålig kundservice att bete sig på det sättet. Och de kan aldrig komma undan med annat än att leverera varan eller återbetala hela summan om produkten inte dyker upp.
    Källor:
    Sen leverans av vara | Hallå konsument
    Vad gör jag när varorna försvunnit i posten? | Hallå konsument - Konsumentverket

    Kan också tillägga att Klarna brukar vara väldigt bra att ha att göra med dessa frågot och kan förlänga fakturatiden eller hjälpa till med kontakt mot försäljaren.
     
    flipp gillar detta.
  10. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Litet förtydligande för er som kanske missat detta. Mi-store Sverige är inte xiaomi själva utan helt vanlig privatägt företag som importerade varor från Kina innan xiaomi bestämde sig för att faktiskt sälja till Sverige.

    Skickat från min POCOPHONE F1 via Tapatalk
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ett skämt till företag det där som tror man är större än vad man är.
     
    flipp gillar detta.
  12. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Hur menar du nu?
    Kan man köpa Xiaomi-prylar från andra officiella sidor?
     
  13. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Mi-store är inte xiaomi, det jag menar.
    Alltså ägs inte av xiaomi och därav hur dem hanterar sin försäljning och support är ju inget som ska reflekteras mot xiaomi utan butiken i sig.

    För övrigt, kolla ex prisjakt, webhallen, netonnet, inet, komplett etc finns väl ett gäng som säljer xiaomi nu.
    Var annorlunda förr.

    Jag har för mig att mistore är officiell distributör fav xiaomi enheter för någon månad sedan om jag minns rätt.
     
    Millwad gillar detta.
  14. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Precis, nu förstår jag vad du menar.
    Har själv en mobil som är köpt via mi-store och kan inte påstå att jag är vidare taggad på eventuella garantiärenden i framtiden.

    Så vitt jag vet så går det inte köpa mobiler från Xiaomi via just Xiaomi utan bara via underleverantörer och affärer.
     
    Zeggi gillar detta.
  15. Zeggi

    Zeggi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Stämmer helt riktigt.
    Jag importerar mina från utlandet. Eu lager om jag har brådis bla.
     
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Trist att det ska vara så, dock är det rimligt med tanke på Xiaomis låga intäkter per enhet som säljs.

    Just Mi-store verkar listiga, för en ovetande individ som besöker hemsidan så får man intrycket att att det är en officiell sida från Xiaomi.

    Sedan är hela uppbygget förvirrande, det är "East & West Distribution AB" som driver mi-store, dock debiteras alla köp av "2 tech Scandinavia" som i sin tur är ett dotterbolag till "East & West Distribution AB". Sen är ju "East & West Distribution AB" i sin tur ett dotterbolag till "Nord 365".

    Bör dock poängtera att jag själv inte haft några som helst problem med Mi-store, tycker dock det är viktigt att man inte blandar ihop Xiaomi som företag med East & Distribution, Nord 365 eller 2 tech Scandinavia. Tycker även det är riktigt kul att Xiaomi med hjälp av distributörer gör att svenskarna får upp ögonen för deras produkter.
     
    slaskish gillar detta.
  17. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Riktigt illa att xiaomi tillåter den svenska clown sidan få sälja om dom är så dåliga och hotar? hur går detta ihop..
     
    flipp gillar detta.
  18. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Vänd er direkt till Xiaomi och klaga. Så att de får upp fokus för det.
     
  19. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
  20. Kaviar

    Kaviar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej

    Läste igenom denna tråden och undrar om någon vet vem som är huvudimportör för sverige när det gäller Xiaomis produkter?

    Trodde att Mi Store sverige skulle vara det, men är inte säker på det längre.

    Jag har mailat och ringt på de adresser och telefonnummer jag har lyckats hitta men får inga svar.
    Har hittat bolagskopplingar till till Mi Store sverige med bolag som East & West Distribution AB och 2 Tech Scandinavia AB och sökt även på deras telefonummer men inget svar.

    Är det någon som vet om bolaget Mi Store överhuvudtaget finns kvar?
    Har Xiaomi en annan huvudimportör möjligen?