Intryck och omdömen - OnePlus 7 Pro

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av dimaZ, 16 maj 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns människor som säger att stor bezel, hål i skärmen och inskränkande i skärmen i form av notch är helt okej och inte är störande.

    Jag hävdar att det är rent nonsens.

    En mobilskärm 2019 ska täcka hela framsidan och vara fullständigt fri ifrån störande element. Allt annat är icke premium och irriterande.

    OnePlus 7 Pro klarar dessa krav. Det är inte många andra mobiler på marknaden som gör det.

    Sen har vi 90 hz, det är en helt annan värld än 60hz. 2K skärm OLED, ja, det gör också stor skillnad mot 1080p.
     
    BillyJoeBob gillar detta.
  2. 2crueal4u

    2crueal4u Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    376

    MINA ENHETER

    Köpte en i Telia butiken idag i väntan på asus zenfon 6.
    Men nu vet jag inte om jag ska ta asus.. Jag tittade mycket och hörde en del om SOT och var rädd att den skulle vara som min s10 och s10+
    Men jäklar alltså. Denna mobil är helt brutal.. Och ändå var jag ute i solen med max styrka på.
    I skrivandets stund har jag 48% kvar med SOT på 2h och 40 min. Utöver det har jag 1.5 h i taltid. Och då var inte ens telefonen fulladdad när jag kollade den ur laddaren.... Vid samma användning hade jag drygt 15% på min s10.

    I övrigt en mycket skön lur. Ligger bra i handen. Äckligt fin display och mycket bra flyt på allt...

    Återkommer med mer synpunkter när jag använt den i någon dag...
     
    biffenl, Coolmupp, Ara och 1 annan gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Det är lite som att jämföra äpplen och päron. Visst är Zenfone 6 en trevlig telefon, men skärmen är inte tillnärmelsevis lika ljusstark och dessutom har du problemet som i regel drabbar de flesta telefoner med LCD: reflektioner.

    Utomhus är AMOLED i många fall överlägset inte bara för att ljusstyrkan är högre, men också för att reflektioner i regel är mindre då panelen sitter så nära glaset samt inte är beroende av bakgrundsbelysning.

    Jag har svårt att se något på Zenfone 6 i solljus, medan det är betydligt enklare att urskilja med OP7 Pro.

    Samtidigt spelar de ju i lite olika prisklasser. ASUS har fått välja bort AMOLED för att hålla nere priset.

    Ljudet är också en punkt där skillnaden är mycket stor till fördel för OP7 Pro. Jag finner det betydligt sämre i Zenfone 6 om man jämför de två telefonerna sida vid sida. Ljudet från samtalshögtalaren på Zenfone 6 är så svagt när den fungerar som stereohögtalare att det i mina öron nästan inte fyller någon funktion.
     
    Emptiness och 2crueal4u gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag säger så här, jag älskade min kära OnePlus 6, men det är helt otänkbart att gå tillbaka till den efter att jag använt 7 Pro med 90Hz, bezel fri- och 2K skärm. Det finns inte på kartan, det är värt varje krona.
     
    Emptiness, wikings1 och 2crueal4u gillar detta.
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    En fråga, hur är samtalskvaliten på Oneplus 7 Pro? Finns ju dom som ringer en hel del med sina telefoner oxo ;-)
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har bara haft ett samtal än så länge, men min bedömning är att det är lite bättre än på OnePlus 6 som har bra samtalskvalitet.
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag hävdar att det finns inget rätt och fel. Människor tycker olika och det är helt okej.
     
    biffenl och night77 gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Så är det naturligtvis. Jag hävdar mina egna patetiska åsikter, men de är mina och jag står för dem. Jag till och med vårdar mina åsikter, de har ett värde, i alla fall för mig.

    En hel del kommer att köpa det jag säger och rätt många andra kommer att dissa.

    Det viktigaste är dock att man tar ställning. Annars är man inte mycket till människa. Ta ställning, säg vad som är rätt, säg vad som är fel. Snart är livet slut och då kan du inte det mer.

    Ligg inte där på dödsbädden och önska att du sagt ditt hjärtas mening. Säg det medan du lever.
     
    Last edited: 21 maj 2019
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    För mig också, dina åsikter innefattas i det jag skrev.
     
    Ara gillar detta.
  10. Gambit

    Gambit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Fick min levererad idag. Positivt första intryck. Skärmen är något utöver det vanliga och efter alla installationer och allmänt pillande laddade jag den under middagen från 27 % till 100 %. Warp charge är fint alltså.
     
    Ara gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    @Ara@Ara Det är okej att vara nykär också ;)
     
    flat7, Ara, Jontelitokd och 1 annan gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag är gift sedan fem år och fortfarande nykär. Min fru är mer än fantasisk, hon är mitt allt. Nästan, jag har mina två katter också, inte att förglömma.
     
    Coolmupp och Droid96 gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 254
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vad hade du i samma användning med S10 Plus? Att jämföra med S10 är lite orättvis men mot S10 Plus är det mer godtagbart :)
     
    katho gillar detta.
  14. Aadoo

    Aadoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    15
    Dundergrym. Skärmen är helt otrolig behaglig och den är såå snabb. Snabbheten är inte bara nördigt cool, utan användbar. Tex när man chattar med nån och dubbelklickar för att swappa till senaste appen går det så fort att det blir mindre störigt att hålla på med telefonen, jämfört med datorn.
    Den är fantastisk.
    Det finns bara två sämre saker.

    Den är tung.

    Kameran är inte bäst på marknaden, men heeeelt klart bra.
     
  15. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Mina reflektioner efter 1 dag

    + förbättrad haptic (kommer från op5t)
    + batteritid (inte alls dåligt som vissa påstår) Visst så är 90hz en variabel mot sämre batteritid. Men jag tycker warp laddning, Amoled + batteri kapaciteten väger upp det. Du kan ju även justera skärmupplösning vilket påverkar batteritid.
    + stor skärm. Ej för stor.
    + möjligheten att ändra skärmupplösning utan Root.
    + kameran är riktigt bra. Har dock inte jämfört mot tex Samsung. Ingen mobil har allt.
    + Riktigt snabb laddning

    - Saknar Led för avisering pga stor skärm
    - Kan sakna 3.5mm jack. Men har både adapter och bluetooth adapter. Ingen dealbreaker
    - Ljudet är något klent vid samtal eller så låter det bara annorlunda mot min gamla op5t. Oklart. Behöver mer test.
    - föredrar fingeravtryck på baksidan

    Har bara ägt mobilen 1 dag. Men jag är nöjd. Funderade ett tag på att vänta och välja 7 (ej pro) men en bra skärm avgjorde valet.
     
    inact_0044, Coolmupp, p1er och 1 annan gillar detta.
  16. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ni som går från en rak skärm till denna med böjda skärmkanter får gärna kommentera hur denna övergång gått/går. Jag är något reserverad till dessa böjda kanter men får höra att det är en vanesak.
    Något som är negativt med kanterna?
     
    bernard gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Bara negativt i mina ögon.
    • Färgskiftningar
    • Reflektioner
    • Feltryck
    • Svårare med skärmskydd
    Men det är ingen jättestor grej. Kan leva med det.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, på den punkten är det ju det vanliga egentligen. Det är väl inte direkt en dealbreaker, men jag ser ingen större vits med dem heller, annat än att det ser snyggt ut.

    Varenda gång jag går från en telefon med edge display, efter att ha använt den ett tag, till en med plan display, så är första tanken "fasen vad behagligt". Men det är givetvis individuellt.

    Se följande tråd: Vad tycker ni om "Edge Display"?
     
    Droid96 och night77 gillar detta.
  19. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Det positiva är estetiskt
    Det negativa är färgskiftningar, viss förvrängning, svårt med skärmskydd.

    Har själv haft ett antal olika, S8+, S9+, note8/9, xz3 samt mate 20pro. Alla har olika stor edge kant därför upplever jag dem lite olika bra/dåliga

    Det är ingen deal-breaker men ser inte heller någon fördel.

    Samsung har åtminstone en rikt bra Edge app som uppväger en del av nackdelen, detta saknas på alla andra. finns någon tredjepartsapp men som inte alls är i samma klass..
     
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 254
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har klämt idag på en OP7 Pro som min lillebror köpte, efter ett par timmar testande ... min snabba intryck är som nedan:

    + Skärmen är fin, 90 hz är cool dock är skärmen inte bättre än S10+ men klart mycket bättre än Huawei P30 Pro.
    + Flytet med SD855 är klart märkbart, den modellen jag klämt på är med 12GB RAM (lite overkill).
    + OnePlus imponerar med sin Oxygen skinn, den är snabb, fin och utan massa onödiga färger eller konstiga menyer.
    + Snabbladdning är alltid trevlig (för vissa som inte bryr sig om batteriet tar stryk av det).

    - Kameran är kass, kan inte mäta sig med varken S10+ eller P30 Pro. Inget snack om saken och kan troligtvis inte heller bli "betydligt" bättre med mjukvaruuppdatering, det är ju känt att OP är inte starka på den sidan.
    - Popup kameran är inget att hurra för.
    - Ljudet i samtal och musikavlyssning kan inte mätas med S10+, den är klenare o sämre så klart. Dock är den bättre än P30 Pro som har ett enda högtalare.
    - Priset är för högt, tycker inte att man ska betala så mycket för en telefon som endast har lite bättre skärm och saknar notch.

    För min del, jag behåller S10+ (Privat) och P30 Pro (Jobb) telefonerna. Kan hända att man köper Note 10 ifall den har en hel del positiva och tilltalande förändringar.

    Omdömen/intryck brukar alltid spegla vad var och en av oss tycker o tänker, kan inte heller betraktas som rätt eller fel, vi alla har olika behov och har olika förutsättningar.
     
    andyman11, pmugghc, tpalsson och 2 andra gillar detta.