Köpråd TV

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av cogo, 17 maj 2019.

  1. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej hej.

    Vet inte om detta är rätt forum att posta i men testar i alla fall. Idag har jag en 42 tums finlux tv som har ca 10 år på nacken men jag känner att nu är det väl dags för en utdatering. Jag blir inte klokt i denna tv djungeln med att förstå vad som skiljer olika tv apparater åt i olika prisklasser. Skickar in lite olika förslag här på tv apparater som jag kikat på så får ni gärna kommentera vilken som är bra/bäst för TV tittande/film och lite xbox360. Vill gärna höra så mycket åsikter om vad som gör dem bra och vad som skiljer dem åt vi faktiskt tittande.

    https://www.elgigant...pAaAuz3EALw_wcB

    https://www.komplett...art-tv-55uk6470

    https://www.webhalle...sided-Ambilight

    https://www.elgigant...t-tv-ue55nu7105

    https://www.elgigant...rt-tv-55pus7803

    https://www.elgigant...t-tv-ue55nu7475

    Tack för hjälpen på förhand.

    Mvh Magnus
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Om du kom med som krav, vilken prisrang du vill hållas dig till så kan man nog plocka fram ett par exempel, bäst för TV tittande kan man ju basera på många grejer bland annat i vilken prisrang man vill ligga i.

    För det första
    Bäst för TV tittande film baserad på pris rang så klart kan man få fram flera olika modeller de som är bättre än andra men har högre pris, 4K med HDR10+ är typ standard sedan finns de HDR Pro HDR10+ bruka normalt egentligen vara HDR8 med avancerad tenik som gör att det ser ut som HDR10+ man skulle inte märka direkt någon skillnad förutom göra tester.

    som jag sätt på dina förslag så varierar priset mellan 5-9k, vilket man lär aldrig få en 120Hz skärm för alltså en äkta 120Hz för göra mer djupt svart och mer flyt i spelande.

    När de kommer till appar att de underhålls så skulle jag rekommendera Android TV men som redan ha fått Oreo minst alltså 8.0 Android TV har varit lite laggigt och jävligt på Android TV 6 och 7 fått rensa en hel del Oreo har fixad det mesta problemen.

    Men TCL har rätt så bra utmärkelse för gamers till hyfsade priser

    Själv har jag en sådan här
    TCL 55&quote; 4K UHD LED Smart TV 55DC760 - TV

    Mycket bra bild för pengarna men också rätt bra ljud från JBL, och har dessutom rätt bra omdöme om sig som helhet av kunder som köpt dem och recensera dessa, skulle du ha en likvärdig hos typ Philips / Sony så skulle man nog få hosta upp runt 13-14.000 för den. ^

    Ser Netflix, Youtube i 4K med HDR Pro vilket är även bättre än HDR10 den har också WCG vilket saknas i vissa 4K TV, dessutom har den här TV modellen väl fungerade optimering för spel också.

    Sedan skulle jag hellre välja en Android TV framför andra OS då app tillverkare av apparna underhåller apparna även när TV tillverkaren slutar underhålla TV, vilket man inte kan säga om app utvecklarna av Tizen, WebOS, Firefox OS genom Samsung, LG, Pansonic

    När TV slutar få uppdateringar så bruka app utvecklarna sluta utveckla apparna sina för dessa årsmodeller, och man då står där med en TV som inte har fungerade strömingstjänster, dessa problem finns dock inte på Android TV.
     
  3. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Priset vill jag helst att det hamnar under 9000 kr, men gärna runt 7-8.
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Då skulle jag nog rekommdera denna som är på Rea just nu.
    Webhallen.com

    Visserligen lägger du lite mindre pengar på skärmen då den inte är Qled, vilket givetvis skulle ge något bättre skräpa normalt sätt på bilden, men du skulle lägga bra mycket mindre pengar på hårdvara, skärmhastighet.

    Men ska man ha en balanserad TV för både film men också spel så är uppgradering till 100Hz något och föredra ju för Xbox i din pris rang, Qled, Uled, Oled är ju skärmar som är något bättre än vanliga LCD skärmar, men då ligger i din prisrang nästan hela summan på skärmteniken och mindre på själva TV prestanda, dra ner något på skärmen typ så kan man ha en blans mellan HDR10+ HLG du saknar WCG, men du har snabbare möjligheter på skärmen vilket kan förbättre svart för skapa förhöjd bildkvalitet genom 100Hz som en balansering av en något sämre skärmtenik, men det ligger lite mer cash i själva hårdvaran istället.

    Skulle man ha en högre bugdet så skulle man kunna förhöja kärntekniken men också bibehålla något bättre prestanda, men det är svårt få toppen på allt för den summan av pengarna.
     
    bernard gillar detta.
  5. Xdroid

    Xdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5
    Telefon 2:
    Samsung Note 10+
    Netonnet hade Philips 55 för under 5000, med 3 sidig ambilight för nån vecka sen, kolla Netonnet

    Finns kvar
    55" TV med tresidig Ambilight
     
    Last edited: 22 maj 2019
    bernard gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Problemet är ju spahi OS finns nästan inga appar tjänster till Philips egna OS plattorm vilket är meningslöst för streming om man inte vill köpa till typ atv box eller Apple TV vid sidan om men då passerar man ju nästan gränsen på 7k ändå
     
    bernard gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Letar också efter ny TV, egentligen 49-50" eftersom det skulle passa bäst på väggen där den ska sitta.
    Från början tänkte jag att jag skulle köpa den TV med bäst panel för kring 5000 kr och skita i OS eftersom jag ändå kör med Chromecast. Men sedan tänkte jag att det kanske är lika bra att slänga in lite extra pengar för att få Chromecast built in istället, och få blir det ju Android TV på köpet. Vill gärna ha bluetooth också, samt inte behöva köpa ljudanläggning direkt för att ljudet suger.
    Tyvärr verkar då priserna i Sverige springa iväg, och det verkar vara få som skickar så stora apparater till Sverige om man ska importera.
    Tillslut hittade jag denna på Italienska Amazon:
    https://www.amazon.it/gp/product/B0794WGDM5/?tag=oid0a-21
    Hittade en i deras "fyndhörna" Warehouse i nyskick men utan originalförpackning som slutade på 5545 kr inkl frakt, känns ju vettigt för en Philips i premium-segmentet med Android och vettigt ljud, speciellt när de i Sverige kostar minst 1000 kr mer. Nu till problemet, Amazon har inte lyckats skicka iväg TV'n på 1½ vecka, så nu letar jag efter alternativ igen...
    Har kollat på den som Netonnet har ovan, men utöver Android så saknar den även Bluetooth och verkar ha ganska dåligt ljud. Elgiganten har också en Philips 55" för samma pris Philips 55&quote; 4K UHD Smart TV 55PUS6503/12 - TV som har Bluetooth, men saknar också Android, har inte Ambilight och sämre local dimming.

    Man blir fan knäpp när man sitter och jämför, alltid nån liten detalj som sabbar i lägre prisklasser. Just i Sverige...
     
    bernard gillar detta.
  8. Xdroid

    Xdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5
    Telefon 2:
    Samsung Note 10+
    Min är det Android i och en Chromecast inbyggt så jag använder inte de inbyggda apparna.
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Smaken är som baken själv använder jag aldrig Chromecast funktionen överhuvudtaget mer än när jag talar till mina smarta högtalare i huset för höja sänka volymen spela en viss avsnitt pausa starta klipp.

    Tjänster som inte har fullt fungerade TV appar de är tjänster jag helt enkelt bojkottar, själv tycker jag är bara drygt som tusan behöva ta upp telefonen för varje avsnitt, film man vill dra igång riktigt samt behöver man telefonen på vilket är bara störande om man vill njuta av hemmabio, ha massa grejer i vägen och noise från SMS/Samtal som kan ske.

    Själv skulle jag gå på en Android Projektor och Bioduk om rummen var nog stora hos mig.

    Speciellt efter Android Oreo 8.0 så har ju chromecast blivit totalt värdelös, snacka om hitta innehåll och titta på grund av kanaler på hemskärmen har hjälpt mig hitta och titta på mycket, och de känns skönt att strömingstjänster med hjälp av AI kan förutse vad för typ av innehåll jag vill titta på och visa det för mig, innan jag ens vet om att de ens existera, leta igenom en app kan ta upp emot 40 minuter bara hitta något och titta på, så en fullt fungerade app kan tjäna folk mer och på bättre sätt än vad en Chromecast någonsin kommer kunna göra.

    Chromecast kan serva folk möjligtvis på resade fot men knappt ens det, då man kan köpa Xiaomi Mi Box 4K HDR vilket har en inbyggd Chromecast Ultra och dessutom billigare än vad en Chromecast Ultra är, det är i princip en Chromecast Ultra enhet men till rabatterad pris, men även i priset får man ett fullt fungerade Android TV funktion i sig.

    Självklart går priserna iväg om man ska ha extremt bra ljud du får nog räkna 9-10.000 för hyfsad bra ljud minst 15-20.000 så har du grymt bra ljud direkt i TV från typ TCL.

    Blir ungefär desamma pris om man köper en TV för så där 6-7k sedan lägga på så där 9-10.000 för 7.1 eller Dolbos Atmos souroundbar med Subs.

    Men de flesta väljer ju normalt sätt bara 2.1 eller 5.1 soroundbar men då tappar man ljudkvalitet om man strömmar videon från strömingstjänster som skickas ut i 7.1 eller atmos.
     
    Last edited: 24 maj 2019
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag är rätt så oinsatt i Dolby Atmos-ljud, men om vissa i tråden som verkar vara ute efter budgetlösningar skulle köpa en billig hemmabioreceiver och sedan köpa tex begagnade stativhögtalare eller golvhögtalare och köra 2.0 eller 2.1, skulle inte en hemmabioreceiver med atmosstöd kunna koda om ljudet till hyfsat 2.0-ljud (eller 2.1), åtminstone mycket bättre än tvns eget ljud eller en soundbar? Min erfarenhet av soundbars är inte att de ger bra ljud för pengarna, utan mer säljs pga det i mångas ögon smidiga formatet. Självklart är det optimala att ha ett biorum med ett bra 7.2-system eller ännu fler högtalare, men om man ska köpa prisvärt så går det ju att köpa sjukt billiga begagnade hemmabioreceivers och högtalare på blocket nu, och få kvalitetsprodukter med rikligt med möjligheter till ljudjustering istället för en halvtaskig soundbar. Men som sagt, jag är rätt oinsatt i hur bra de kodar om just atmosformatet till 2.0 eller 2.1 så kanske är min spontana tanke fel ute.
     
    Last edited by a moderator: 24 maj 2019
    bernard gillar detta.
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Har kommit två vettiga apparater som helg-erbjudanden:
    Jämför produkter inom TV - Prisjakt
    En vettig 55" Philips utan Android för 4995 (något bättre än de ovan för samma pris), och en något bättre panel och med Android för 6495. Bägge har okej ljud från inbyggd soundbar. Fick bli Android-varianten för min del, skönt med bara en fjärr och inbyggd lösning för resten av familjen.
     
    bernard gillar detta.