[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, precis. Jag delar din åsikt. Vimla är nu helt i händerna på WG2 verkar det som och måste vackert stå med mössan i handen och bocka inför WG2 för att kunna förverkliga något. I praktiken verkar Vimla inte vara något annat än WG2:s testlabb och allt snack om "Vimlas egen vilja" är nog bara BS.

    Så frågan om hur lång tid det tar för Vimla att få e-sim är nog helt beroende på hur WG2 prioriterar detta. Passar det i deras utvecklingsplaner och de anser det prioriterat kanske det kan gå fort. Ligger det längre ner på listan eller inte passar i den aktuella utvecklingen kan det nog komma att dröja. Jag tror inte Vimla själva vet vilket det blir.

    Jag tror också att majoriteten av Vimlas kunder är "budget-kunder" som valt Vimla p.g.a. fördelaktigt pris och möjligheten att få tips-rabatter. För dem är det troligen inte så avgörande med e-sim eller inte, de prioriterar att ringa och surfa billigt. De som hörs i forum och hotar att lämna Vimla p.g.a. bristen på e-sim är troligen inte så många av det totala antalet kunder och de har råd att byta till en annan operatör. Vissa kommer nog att byta operatör om inte Vimla hänger med i svängarna med nya tjänster. Men den stora massan som vill ringa och surfa billigt blir nog kvar så länge priserna fortsätter att vara låga.
     
    Last edited: 23 maj 2019
    tooobe och inact_0049 gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl snarare det att det blir möjligt att koppla upp fler produkter på ett billigt vis. Smartklockan ligger väl närmast till hands, men eSIM kommer finnas i praktiskt taget allt inom en snar framtid.

    Själv köpte en GPS till cykeln för inte så länge sedan som också bygger på eSIM. Vore så klart väldigt smidigt om jag bara kunde koppla upp den på mitt befintliga Vimla-abonnemang inom loppet av några sekunder genom ett par klick i kontrollpanelen.

    SIM-kortsluckan är dessutuom i vägen nu när telefonerna blivit så kompakta, och är blir ju onödig när eSIM blivit utbrett, så enheterna kan bantas mer eller rymma större batterier.
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Enligt mig lite verklighetsfrånvänt att eSIM skulle vara en stor grej utanför hardcore iPhone/Pixel-hipsters.

    Kommer vara mer eller mindre omöjligt för folk som vill ha ett SIM utomlands att använda eSIM så att det snart kommer telefoner utan SIM-lucka tror jag inte alls på.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Operatörerna kommer nog inte vilja sluta sälja sina tjänster, så det låter märkligt. Dual SIM bör övrigt inte vara något problem på en eSIM-baserad telefon heller.

    Du klampar in hos X operatör, erhåller en QR-kod för ditt sekundera IMEI-numer, och så är det klart med den saken. Det vill säga om operatörerna misslyckas lansera en smartare plattform, som låter dig välja ett abonnemang sekunden du ansluter till nätet (precis som man väljer bredbandsabonnemang genom stadsnätet idag).

    En sak är i alla fall helt säker och det är att det fysiska SIM-kortet kommer att försvinna, förr eller senare.

    (Men sedan är väl det här ett övergångsproblem; roamingvillkoren har inte direkt försämrats de senaste åren; se på tex Tre. Inte för att valfrihet skulle vara något dåligt å andra sidan.).
     
    Last edited: 23 maj 2019
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Ungefär som att det fysiska kreditkortet (via SIM) kommer försvinna och allt bara blir appar i mobiler. Skulle inte tro det. Det blir (mycket) senare.

    eSIM kommer säkert också men vanliga SIM-kort kommer inte försvinna de närmaste 10 åren.
     
    katho och Asawi gillar detta.
  6. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det handlar framförallt om personer som precis har köpt Apple Watch och Galaxy Watch som vill kunna använda sina nya klockor. T.ex. iPhone har stöd för dubbla simkort, men då måste ena operatören stödja eSIM.
     
    Last edited by a moderator: 23 maj 2019
  7. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det som är verklighetsfrånvänt är att folk i allmänhet skulle välja en mobil baserat på hur enkelt det är att byta SIM-kort i den när dom är utomlands.
    Folk kommer att köpa det som erbjuds. Om t.ex. Apple börjar med enbart eSIM så kommer operatörerna att anpassa sig och kunderna kommer att köpa precis som vanligt.

    Marknaden styrs inte av oss få som är intresserade av att kunna roota och anpassa mobilen i minsta detalj. Den styrs heller inte av folk som reser mellan olika länder varje vecka och behöver ett nytt SIM-kort för varje land. Det som styr är den stora massan som är helt vanliga Svenssons, som inte har dom är behoven.
     
    tooobe och inact_0049 gillar detta.
  8. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Om något så kommer det ju att bli enklare att byta till ett lokalt abonnemang i andra länder när man gått över till ESIM.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Finns det inte någon tråd om eSIM där detta kan diskuteras istället för i Vimla-tråden?
     
    svenix, gneken, fryguy och 1 annan gillar detta.
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    I de flesta länder måste man identifiera sig med ID-kort eller pass. Ibland måste man ta foto och/eller fingeravtryck.

    Tror du ditt BankID kommer fungera på viettel.vn eller ? Tips, det finns inte ens text på engelska.
    Det finns nästan 200 olika länder och i de flesta fungerar det inte som i Sverige. Det är helt verklighetsfrånvänt att tro att du representerar mobilanvändningen hos alla på hela jorden.

    Den stora massan du pratar om har inte en iPhone XS köpt på avbetalning.
     
    katho gillar detta.
  11. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Nu har man uppdaterat Mitt Vimla så man kan se hur mycket data som försvinner varje månad. All data som skulle försvinna 1 juni har man istället fördelat upp under kommande 12 månaderna istället, det är väldigt positivt för oss kunder. Men det ser inte ut som man tar äldsta månadsdatan först som man har sagt att man ska göra, eller är jag ensam med det problemet?

    Här finns en förklaring hur sparad data fungerar för er som missat det:

    Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på
     
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ser OK ut för mig.
    Vimla sparad.jpg
     
  13. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Men titta längre ner i staplarna, såhär mycket data förlorar jag i maj respektive juni 2020:

    [​IMG]
    Eftersom jag har massa äldre månadsdata att ta av så borde väl den datan användas först innan min nyaste månadsdata? Under dessa månader hade jag abonnemanget med 6GB så det har ju försvunnit data från dessa månader.
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja det har du rätt i! Om jag nu använder data från maj 2018 borde det ju sparas 6 GB i maj 2019 i mitt fall. Men det gör det inte... Spelar ingen roll för min del, men något är det som ine stämmer.
     
    inact_0049 gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Fast jag förstår inte mina siffror alls inser jag nu... Men orkar inte bry mig.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla har väldigt knepig modell för i vilken ordning data förbrukas och jag vet inte om det är någon som lyckats reda ut det?

    I alla fall tidigare var det väl så att den innevarande månadens data förbrukades först och sedan tog man den äldsta av den sparade månadsdatan. Parallellt med detta har man också extradata som på något sätt beräknas för sig och ska tas efter sparad månadsdata om jag minns rätt.

    Men som sagt modellen är så krånglig och knölig att ingen riktigt förstår och supporten klarar inte av att förklara. Själv har jag aldrig riktigt orkat sätta mig in i detaljerna. Jag tycker också att mina siffror för sparad surf ser lite konstiga ut men jag orkar inte riktigt bry mig för jag vet att Vimla kommer inte att kunna ge någon vettig förklaring tyvärr.

    Edit:
    Jag läser nu att Vimla säger att man inte tar den aktuella månadens data först. Utan man tar den äldsta sparade månadsdatan först. Dock kvarstår problemet att om man har extradata som går ut före sparad månadsdata så kommer extradatan att förfalla oanvänd. Enda sättet att förbruka extradata som jag förstår det är att helt tömma sin sparade månadsdata först.

    Osvuret är dock bäst för det har varit så många bud om detta och så många förklaringar som till slut ändå inte visat sig stämma överens med verkligheten att vi nog bara kan vänta och se hur det egentligen fungerar.
     
    Last edited: 29 maj 2019
    inact_0049 och Asawi gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Är det förresten nån som kunnat se sin sparade data i Vimla-appen på Android ännu?
    På min lur funkar det inte och jag kan inte hitta någon uppdatering av Vimla-appen på Google Play.
     
  18. maww

    maww Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Niagara
    Telefon 2:
    Redmi note 9 pro
    ROM:
    Xtended XS
    Info:
    Niagara
    Telefon 3:
    Mi Max 3
    ROM:
    HavocOS
    Info:
    Niagara
    Platta:
    Nexus 7 2012
    ROM:
    Franks Death
    Jupp, med den versionen som kom idag...
     
    Henrik_A och svenix gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK. Jag provade precis att installera appen på en annan telefon men jag ser ingen detaljerad redovisning av sparad data där heller.
    Den version av appen jag fick från Google Play nyss är v. 3.4.1.
     
  20. maww

    maww Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Niagara
    Telefon 2:
    Redmi note 9 pro
    ROM:
    Xtended XS
    Info:
    Niagara
    Telefon 3:
    Mi Max 3
    ROM:
    HavocOS
    Info:
    Niagara
    Platta:
    Nexus 7 2012
    ROM:
    Franks Death
    Samma version som jag har.. Sparad data har jag som val till höger om förbrukning i menyn...
     
    bernard och svenix gillar detta.