Dödsolycka med elsparkcykel från Voi: Transportstyrelsen vill förbjuda sparkar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Theez, 31 maj 2019.

  1. Theez

    Theez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    En ung man som blivit ihjälkörd av en bilist i Helsinborg, första olyckan jag hör om och av mycket allvarlig karaktär. Vad blir konsekvenserna av detta tro? Svårt att spekulera i vem som orsakat olyckan.

    Ung man på elsparkcykel ihjälkörd
     
    bernard gillar detta.
  2. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förbaskat olyckligt. Svårt att säga så mycket utan att känna till hela händelseförloppet, men en sak står klart, och det är att många sparkcyklar lämnar mycket att önska ur säkerhetssynpunkt.

    I artikeln står det att föraren kommit i hög fart i en backe, och då vi alla här i forumet är väl medvetna om hur usel bromsverkan är på många sparkar (ES2, M365 m.fl.), kan det finnas anledning att tro att det kan ha spelat in. Faktum är att det är svårt att över huvud taget få stopp på dessa modeller i nedförsbacke.

    För cyklar och även sparkcyklar (om de klassas som cykel/elcykel) bör egentligen följande gälla, och för 95%+ av sparkcyklarna vågar jag nog påstå att de inte ens nästan lever upp till kraven:

    Nu står det dock "bör" och inte "skall" i lagen.

    Transportstyrelsen m.fl. har inte på något sätt varit proaktiva i denna fråga, utan har i det närmaste ignorerat den. I tråden för Voi skrev vi rätt mycket om det här och vad konsekvenserna kommer bli när allvarligare olyckor inträffar. (Här diskuterades också ansvarsfrågan för vad som händer med en förare som färdas på en ES2-sparkcykel med 300W-motor, som ju egentligen inte är laglig att framföra på allmän väg).

    Att Transportstyrelsen inte bidragit till att uppdatera reglerna/ställa högre krav på säkerhet osv. för en fordontyp som så sakteliga blivit extremt populär är märkligt.

    För elcyklarna har de engagerat sig i högre utsträckning: Dåliga bromsar på elcyklar - Nyheter (Ekot)
     
    Last edited: 31 maj 2019
    CartelZ, bluppblupp, nagelsax och 3 andra gillar detta.
  4. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Enligt aftonbladet kom han i hög fart ner från en backe. Backen är dock inte jättebrant så pass långt ner som drottninggatan.

    Skulle tro att det är en voi och att föraren va ganska ny på att köra (med tanke på att dom kom hit för två dagar sen) sen har han helt missbedömt bromssträckan innan korsningen. Motorbromsen på ES2 är ju helt värdelös i panikbromsningssyfte. Fotbromsen är inte heller tillräckligt bra egentligen men helt klart bättre.

    Hemskt att något sånt här ska hända. :(
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det behöver för all del inte vara en så brant backe. En mycket liten lutning räcker för att förlänga bromssträckan rejält (som ju även på plant underlag lämnar mycket att önska).

    Vet inte om det varit blött heller, men mönster och mönsterdjup på sparkcyklarna lämnar också mycket att önska. I princip är de utformade för torr och plan asfalt, och på inget vis anpassade för vått underlag, med ex. kråkfötter.
     
    Last edited: 31 maj 2019
  6. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Kan nog stämma att det va blött. Regnade ganska sent på kvällen här igår.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag undrar förresten vad som händer med ansvarsfrågan om det visar sig att fordonet varit en ES2 med 300W-motor och en hyrspark. Bla. försäkringsbolagen kommer förmodligen att undersöka detta mycket noga. Det står till och med på etiketten på flera bolags ES2 att motorn har en effekt på 300W (och då får de egentligen inte framföras på allmän väg så länge fordonet inte är moped ii-klassat med tillhörande CoC-intyg från tillverkaren etc.).

    För övrigt kan bolagen inte hävda att bristerna inte varit kända. Voi-tråden har nästan 50k visningar och mängder med inlägg kring säkerheten. Det gäller också M365-tråden med 250k visningar samt Ninebot-tråden med 65k visningar. Googlar man "M365" samt "ES2" och "Säkerhet" eller "bromsverkan" är trådarna på topp 5. Det har från första början varit alldeles glasklart att M365 eller ES2 egentligen inte alls lämpar sig för ändamålet.

    (Inte för att det krävs någon större ansträngning för att avgöra frågan. En kortare åktur räcker utmärkt för att vem som helst skall kunna dra slutsatsen att bromsverkan är undermålig).
     
    Last edited: 31 maj 2019
    CartelZ, Kristy och Dukelukeem gillar detta.
  8. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Tragiskt händelse, främst för de anhöriga.
    Håller helt med Bernard i analysen.
    Norge har faktiskt krav på bromsverkan (om jag läste rätt).
    Det torde utesluta de allra flesta sparkar med endast e-broms.

    Till er alla ute i trafiken på sparkar:
    Testa tre situationer live:
    1. kör i maxfart på plan mark (där det kan ske utan fara för andra) och bromsa max. Mät bromssträckan.
    2. Upprepa testet, dock denna gång nedför en backe.
    3. kör i 6-10km/h och bromsa max. Bromssträckan?

    Ta en funderare på om ni hinner avvärja en situation där någon/något plötsligt dyker upp en billängd framför er. Lösning blir kanske att självmant strypa hastighet, eller byta till en spark med bättre bromsar.

    I #3 = vanlig hastighetssituation på övergångstället där både fotgängare o cyklar är närgångna och fotgängare inte alltför sällan plötsligt kliver in på cykelns domän.
     
    Kristy, Dukelukeem, Theez och 1 annan gillar detta.
  9. Bmik

    Bmik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2018
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Telefon 2:
    Apple Watch Ultra
    Platta:
    iPad Pro 12,9” M2
    Oerhört tragiskt och tankarna går till den omkomnes familj.

    Tyvärr kan olyckor hända med alla möjliga transportmedel: skateboard, cykel, inlines, rullskidor, moped.

    I första hand kan man kraftigt minska risken för dödsfall genom att använda hjälm.

    I andra hand kan man undvika att åka med VOI och deras livsfarliga, dåligt underhållna ES2/ES4-modeller. Totalt värdelösa bromsar (den elektriska bromsen är bara löjlig i ett nödläge och fotbromsen fungerar inte alltid) och dessutom kan deras scooters plötsligt tappa anslutningen till deras servers och kasta användaren i backen med huvudet före. Eller bli utkastad i mötande trafik.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  10. Bmik

    Bmik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2018
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Telefon 2:
    Apple Watch Ultra
    Platta:
    iPad Pro 12,9” M2
    Hatten av till Lime som har rejäla scooters med riktigt bra handbroms och i Stockholm hänger på hjälmar i ganska god omfattning (bild från förra helgen, Sveavägen korsningen till Odengatan). VOI är inte något annat än ett gäng bedragare som riskerar sina intet ont anande kunders liv.
     

    Bifogade filer:

    CartelZ, Kristy, ludde28 och 1 annan gillar detta.
  11. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Tyvärr kan jag inte annat än att hålla med och till viss del ser jag även liknande problem med andra uthyrningsalternativ då det tyvärr finns användare som inte riktigt respekterar säkerhet, trafikregler eller sköter om scootrarna. Att olyckor skulle ske är inte helt oväntat med tanke på detta och detta är en den primära anledningen till att jag inte gillar uthyrningsföretagen.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  12. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Men om han har åkt ner för backen en bra bit så är den mycket brantare en liten bit upp, och det är inte mycket trottoarer så husen ligger tätt inpå vägen, svårt att se om det kommer någon från den gatan om man kör utmed Drottninggatan.
     
    bernard gillar detta.
  13. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Nu vill de förbjuda elsparkcyklar. Har vi tur så kanske de förbjuder alla bilar och lastbilar samtidigt som är ännu farligare. Personen hade säkert överlevt en krock mot en vägg men inte med en bil! Bilar bör förbjudas omgående!
     
    Ping gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är lite märkligt att tala om förbud. I stället för att agera rationellt och verka för nya/anpassade regler när något nytt tillkommer, vilket ingår i uppdraget, så görs ingenting förrän en allvarlig olycka äger rum.

    Men faktum kvarstår att bromsarna är närmast verkningslösa på ES2 och M365 i många situationer. Känner man inte till detta och färdas på dem är olyckor givetvis svårare att undvika.

    Hade bara samma krav ställts som på cyklar hade det inte behövt vara ett problem, men i den här frågan tycks ingen vara intresserad av att agera proaktivt. Har varit tyst som i graven från myndighetshåll.
     
    Last edited: 31 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  15. jorewe

    jorewe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Instämmer i tankar till den omkomne och dess anhöriga naturligtvis.

    Frågan är ju hur polis kommer ställa sig till fordonen i samband med detta?
    Själv har jag bokat en M365 PRO från Inet men börjar bli tveksam till en investering om 6k+ för något som eventuellt kommer stoppas/omhändertas på plats.

    Visst kan man vara krass och titta på olycksstatistik och säga att (beroende på undersökning) 23 cyklister omkom förra året men det verkar inte påverka Transportstyrelsens bedömning när de uttalar sig.
    Deras talesman uppmanar ju till ett totalförbud om jag läser artikeln rätt, dock genom att skjuta över ansvaret på polisen.

    Hur tänker ni andra?
     
  16. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Nu är det bekräftat av Voi också att deras sparkcykel varit inblandad:

    En del av citatet från artikeln:
    Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga. Det här är en allvarlig olycka och vi är i kontakt med myndigheter för att få mer information kring det inträffade. Vi kan nu bekräfta att en el-scooter från vår flotta varit involverad. Vi samarbetar fullt ut med polisen i den pågående utredningen för att skapa oss en bild av vad som inträffat.”

    Transportstyrelsen: Förbjud elsparkscyklar
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det här kan få stora konsekvenser för Voi (och större delen av branschen) om det visar sig att hela ES2-flottan måste kasseras på grund av bromsverkan, och förmodligen också 300W-motorn.

    Om de testar fordonets broms och olyckan skett i nedförsbacke, och om det handlar om en ES2, så kommer det med all säkerhet se mycket illa ut för Voi, samt alla andra aktörer som använder ES2:an. Det måste finnas något lagrum att luta sig mot vad gäller säkerhetsaspekten på fordon som hyrs ut till allmänheten. En viss lägstanivå bör krävas.

    Det vill säga om förbudet Transportstyrelsen talar om inte träder i kraft. Då kan det kvitta annat än hur stor del av ansvaret i olyckan Voi har beroende på hur det hela gått till.
     
    Last edited: 31 maj 2019
    jnsson och Kristy gillar detta.
  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Enligt artikeln på HD så körde han längs Tågagatan. Korsningen Tågagatan och Drottninggatan är reglerad med trafikljus. Någon av förarna bör ha kört mot rött om inte bilen svängde över elscooterförarens körbana.

    Diskussionerna om förbud verkar inte direkt utgå från den här olyckan utan handlar mer om att dessa fordon inte följer lagen och ej får brukas i trafik alls. Sen att folk inte kan hantera dem särskilt bra gör det så klart inte bättre. Är det ett för många osäkert fordon att framföra så bör det nog inte tillåtas. Där får man använda statistik och se om det är fler olyckor på dessa jämfört med cykel, bil och andra fordon.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur är lutningen där?
     
  20. mld

    mld Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2018
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    9
    Har pendlat med min spark varje dag i snart 1 år. Kör mer "laglydigt" än de flesta cyklister. Tycker det är helt sjukt att man pratar om att förbjuda sparkar pga detta..... Hur många skadas inte varje dag på cykel? Det är ju en större fråga om att cyklar/sparkar inte har en given plats i stadsmiljön pga alla bilar..... VOI etc har dock ett jätteproblem med alla som åker 2 och som galningar på trottoarer vägar. Kräva inloggning med bank ID och typ 18 årsgräns?
     
    telgetok gillar detta.