Sony Xperia 1 - Kameratest

Diskussion i 'Xperia 1' startad av inact_0036, 30 maj 2019.

  1. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

  2. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Lite mer om kameran. Mitt intryck är att det är en bra kameramobil i nivå med OnePlus 7 Pro på ett ungefär, även om Tech Spurt inte vill säga det rakt ut. Dock inte i nivå med Huawei P30, Apples bästa enheter eller Pixel 3. Man får vänta in mer tester. Men för priset de tar för den borde Xperia 1 ligga i topp.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=TKRn5bUh5jI
     
    Neo_Sthlm, onekw och bernard gillar detta.
  4. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Får bli att rigga popcorn och kika på denna! Tack
     
    JohanPM och bernard gillar detta.
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Hur kan du bedöma det utifrån klippen?
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Lite hur han formulerar det och proverna han visar i videon Jag tror Tech Spurt (Chris Barraclough) är sponsrad av Sony på nåt sätt i och med att han alltid har tillgång till deras mobiler före alla andra, som med Xperia 1 nu i Venedig. Sony tillhandahåller vad jag förstår modellerna som springer i stranden m.m..Men som sagt det är tidigt ännu och jag kan förstås ha fel i mina spontana intryck. Så innan några definitiva slutsatser får vi vänta in andra recensioner.:)
     
    Last edited: 31 maj 2019
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har svårt att tro att han skulle vara sponsrad. I sådana fall är han det även för de övriga märkena. För han är oftast positiv med alla märken han har. Han nämner det dåliga på alla märken också, och det positiva. Har inte sett han dissa någon lur någonsin. Han verka (i mina ögon) helt enkelt gillar mobiler av alla de slag. Att han har fått tag på SONY luren tidigt beror nog snarare på att han, till skillnad mot många andra youtubers, fortfarande anser SONY är en spelare som man bör ta upp.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kanske men jag väntar nog in nån riktig recension. PhoneArena var där och tog bilder också, men de märkte artikeln med ”Preview” i alla fall.
    Fast Sony är ett litet märke nu förstås.Så man får se om Mr Mobile eller nån annan bemödar sig om att recensera Xperia 1.
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    MR Mobile lär vi nog inte se. Han var också ok med SONYS lurar och gav dem oftast ok rescensioner då han rescenserade SONY. Men han har inte ens bemödat sig att kolla upp någon av SONY XZ2-modellserie eller XZ3. Kan förstå att man inte varit så intresserade av Xperia 10 heller men tyvärr. Inga av de större youtubekanalerna kommer ta upp SONY.

    Det lämnar oss tyvärr till de mera mainstream europeiska kanalerna där MOBIL i sverige är alltid SONYkritiska oavsett hur bra luren än är. De ge SONY kritik på en punkt, men låter en annan tillverkare som Motorola (Lenovo) klara sig undan på samma punkt ex. GSMARENA är också SONYKRITISKA. Har vi otur är det tjejen som får luren, och hon brukar alltid hata större lurar speciellt SONY. Killen kan däremot vara ok mot SONYS lurar, men han var inte förtjust i XPERIA 10 formfaktor, vilket borde ge en fingervisning om vad han kommer tycka om XPERIA 1.

    Phonearena däremot kan överraska om de får luren i sin hand. De t o m rekommenderade XPERIA 10/10 plus även om de också hade sina invändningar. Men Phonearena har liksom GSMarena varit riktigt kritiska mot SONY.

    BTEK är lite som Recombu och Tech Spurt alltid väldigt positiva mot SONYS produkter. Kanske lite för mycket så och får därför av förklarliga skäl skyll för att vara bias. Trots att jag inte tror någon av dessa kanaler är bias. De har bara en helt annat sätt att rescensera mobiler. Jag skulle nog vilja säga att de är nog de bästa kanalerna för att kunna rescensera mobiler utan att lägga så mycket av sin egna uppfattning. Gör man detta, talar man om det högt och tydligt.

    Matthew Moniz har sagt han skall rescensera mobilerna från SONY, men eftersom han är Kanadensare så innebär det att han troligen följer i ordning utav intresse. SONY är inte speciellt intressant där borta och ligger därför långt ner på listan. Men han har talat varmt om SONY XPERIA compact serien (vilket är nog den enda serie som de flesta har gillar även de som hatar SONY) men han gillade även XZ3 och XZ2 PRemium och han t o m gav sina funderingar till varför så många skriver ner SONYS kameror på det sätt man gör. Han ansåg att SONY hade i och med SOny Xperia XZ2 Premium samt XZ3 sin bästa kamera någonsin. OCh kunde absolut mäta sig gentemot de övriga. Och tycker kritiken mot SONY är obefogad.

    Damir Franc var inne på en liknande sak när det gällde SONY kameror i de senaste. Han har också varit SONY positiv, om än han har sin grej att leta problem på alla prylar. Tyvärr kommer vi nog inte se någon rescension på XPERIA 1 då han rantade som fankens på XPERIA 10/10 plus 21:9 skärm. Och ansåg att SONY skjutit sig själva i foten. Så tyvärr har vi nog förlorat honom.

    The Virge är liksom GSMARENA sonyhatare. Och kommer troligen inte ta upp luren denna gången. Då kanalen är Amerikansk. Visst de visade intresse under mobilmässan. Så kanske finns en chans.

    J.Williams liten amerikansk tech-kanal som t o m köper lurarna själv. Han har inte gjort några rescensioner på ett tag nu då han sparar pengar för XPERIA 1. Han älskade Sony Xperia 10 format och hade nog gillat den ännu mer om hårdvaran varit bättre. Kan nog förvänta oss bra rescension ifrån honom.

    Flossy... Elak jäkel om han blir emotsagd. Riktigt otrevlig människa skulle jag vilja säga. Men har sagt han kommer göra XPERIA 1. Men med SONY XPERIA 10 plus rescensionen i åtanke då han klagade på även formatet. Gör att jag på ganska negativ rescension ifrån den killen.

    Pixel Peepers rysk tech-kanal där ett par rescensera mobiler och då specifikt kamerorna. SOny har fått ok rescensioner ifrån dem, men de har väl varit på samma sida som kritikerna. Möjligen att de skulle ta upp XPERIA 1.

    Erica Griffin kommer nog inte heller ta upp SONY XPERIA 1. Hon har i något klipp förklarat varför hon inte längre gör SONY lurar och som hon uttryckte sig var det inte för hon hatade dem, eller ens ogillade dem. Hon får inga skickade att rescensera och varför gång hon gjort rescensioner har hon fått lägga ut pengarna ur egen ficka. Och det låga intresset för SONY gör att det inte finns något värde i att köpa luren. Den sista SONY-luren hon gav sin åsikt om (då det inte var en rescension utan bara hennes tankar. HOn lovade en rescension, men det kom aldrig någon) fick hon låna ifrån Clove och orsaken till den aldrig fick en rescension var antagligen för hon var tvungen att skicka tillbaka den.

    Det tråkiga i listan är avsaknade av svenska tech-kanaler.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet med svenska är att publiken är försvinnande liten. De flesta får några tusen visningar på sin höjd, vilket kan översättas till ett par kronor i annonsintäkter per video (bokstavligen ett par kronor, ingen underdrift). Video tar lång tid och är rätt kostsamt, så jag tror inte det kommer dyka upp så många långvariga kanaler tyvärr.

    På engelska är marknaden nog rätt mättad.
     
    Gorgeous och dannejanne gillar detta.
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Tja, sant. I sverige har vi ju också den grejen att det är s k influencers som gör tech-rescensioner snarare än tech-folk. OCh dessa unfluencers är vanligen tjejer och visar normalt sett bara kläder och smink.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 689
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Influencers gör i regel reklam framför tester. Affärsidén är lite annorlunda, så det är två olika områden egentligen.
     
    Kristy gillar detta.
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jo, jag vet. Det är kanske inte så mycket rescension de gör, men de kommer kalla det för rescension haha.
     
  14. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det är intressant hur så många betonar att Sony släpar efter med sina kameror...

    XZ2 Premium hade ju påtagligt bättre kameramjukvara i dagsljus än Galaxy, som väl normalt är andra eller tredje bästa efter Pixel och i jämn kamp med iPhone.

    Sämre i mörker, bäst i ljus..

    Se här: Test av Sony Xperia XZ2 Premium - Swedroid

    Hur stor är behovet av foton i dunkla ljusförhållanden jämfört med dagtid?
     
    Neo_Sthlm gillar detta.
  15. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    GSMArena är inte Sonyhatare. De har väldigt rättvisa, så närmast opartiska recensioner som möjligt, och tenderar att gilla sonymobiler.
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Gsmarena har inte varit possitiva mot Sony sedan Sony Ericssons tid. Har inte varit speciellt opartiska heller. Du kan i stort sett veta vad de tycker innan du ens sett deras klipp.
     
    Last edited: 4 jun 2019
  17. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Helt fel. De är snarare ovanligt positiva för Sonytelefoner som normalt skrivs i negativt sken:

    Sammanfattning för Z5 Premium:

    "Sony is ahead of the competition for the first time in years with the new Xperia Z5 Premium. It beat everyone to the 4K bandwagon and made the breakthrough first. Will that benefit sales? Most probably, it will. History has proven that the market favors technology pioneers, so Sony should probably do just fine with the Z5 Premium. It's a beautiful phablet, powerful, with some great running software to an extent that it may not even need a 4K screen as a headline feature. The truth is that 4K doesn't really bring any substantial advantages on a smartphone screen - not today at least. But thanks to the Xperia Z5 Premium, the future is one step closer now."

    Sammanfattning för XZ Premium:

    There we are. Here and now. The perfect match for the Sony Xperia XZ Premium may as well be in some South Korean testing lab or a drawing board in California. Who knows - maybe somewhere else? We wouldn't mind. We love surprises as much as we like being impressed. And Sony just delivered.

    Låter det som hatare???
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Generellt tycker jag tech media i Storbritannien är mer positiva till Sony mobiler jämfört med USA baserade.
    Kanske blir så i och med att Sony är ett så litet mobilmärke över atlanten jämfört med Europa.
     
  19. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Svenska recensenter är tvärtom överdrivet generösa. Exempelvis Sonys tidigare problem med överhettning belystes väldigt sällan. Z2 och Z3an inte kunde filma i HD längre än 10 minuter utan att brinna upp och stänga ner sig själv.. Påpekades inte. En enligt mig helt oduglig telefon om den inte kan göra det som var avsett. Generellt blev dem också på tok för varma vid utsträckt användning.

    Jag hade flera exemplar av Sony Aqua. Helt odugliga att använda längre än 10 minuter i sträck. Blev glödheta.
     
  20. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Lite kul att du hittar 2 rescensioner.... Jag skulle nog kunna hitta flera som inte är så positiva. De har inte varit förtjusta i SONY design på mycket länge. De du tog upp är ju för att de är ensamma på täppan med sådana skärmar. De gillade inte X performance, eller XPeria X. De har däremot gillat Compact modellerna, även om de måste klaga på kameran och designen något. De ogillade 10 plus som de inte ens kunde rekommendera, i samma veva så får Motorola ONE VISION i stort sett godkänt på samma format, trots att den har ett stort kamera hål i skärmen.

    Det är sant att GSMarena är bland de få som ändå försökt ge SONY kamera en chans, då många SONY fans hävdat att det är det manuella läget som är det som är SONYS styrka och inte det intelligenta och automatiska. Och de har därför testat manuella kamerafunktioner och och använt tripods och då funnit att SONY har en kamera som kan ta fantastiska bilder om man vet hur man gör. PÅ en tripod i mörk omgivning klår SONY även de bästa lurarna.

    Men Nej, GSMarena är inte SONY vänliga. Phonarena lika så. Däremot så rekommenderade Phonearena Sony xperia 10/10 plus, och de rekommenderar aldrig SONY lurar. Även där har compactmodellerna varit deras favoriter förvisso.

    Så nej, du vet att om det är tidningen Mobil, GSMarena the virge m fl av dessa större kanaler, så kan du slå vad om pengar att de inte kommer vara rättvisa mot SONYS lurar.
     
    Neo_Sthlm gillar detta.