Google stoppar Android samarbetet med Huawei

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av pmugghc, 19 maj 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Guts

    Guts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2014
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    150

    MINA ENHETER

    Taskman, pmugghc och katho gillar detta.
  2. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Fast du behöver inga uppdateringar, någonsin, för att använda telefonen rent generellt.
     
  3. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    När man köper ett flaggskepp så förväntar man sig även OS-uppdateringar där man får ta del av de nyheter och förbättringar den nya versionen medför. Likaså kommer appar som man använder sluta stödjas av den äldre versionen av android, ta din bankapp t.ex. Att inte kunna utföra dessa "simpla" saker som att betala sina räkningar för en telefon som kostar närmre 10k:- efter ett till två år är för mig ohålllbart.

    Vill jag bara ha lite säkerhetsuppdateringar eller inga uppdateringar alls vänder jag mig till billiga kinatelefoner som kanske aldrig får en uppdatering. Så svar på din fråga, nej en telefon som bara får säkerhetsuppdateringar fungerar inte som den ska ;-)


    Att ringa samtal och sms stämmer detta mycket väl, då gör jag bättre i att köpa en billigare lur som saknar appstöd och lägger mellanskillnaden på en kompetent dator för bankärenden etc.
     
    1newbie, joström, wenom666 och 2 andra gillar detta.
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Du kan använda Youtube i minst 5 år framöver. Har testat med 5 år gamla, icke uppdaterade mobiler.

    Bankärenden går inte, men jag utgick ifrån att du har en dator också.
     
    Last edited: 4 jun 2019
  6. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    En ... :)
    (Om inte tillverkaren har lovat annat, eller skapat en liten tradition av att erbjuda fler; men då följer det inte av Android Enterprise Certified.)
    Finns det något exempel på sådan "bankapp" som inte fungerar med aktuell OS-version minus, säg, 2? Android 6-7?

    En ny OS-version tycks vara halva upplevelsen med en ny telefon. Lite märkligt när man har köpt en riktigt dyr, där det är hårdvaran etc. som man har betalat för. En riktigt bra telefon med Android 8 är fortfarande bättre än en medioker med 9 eller 10.

    Såg i något användarforum hur någon frågade någon som redan hade uppdaterat om 960 fps i Pie; som om en ny OS-version helt plötsligt skulle låsa upp funktioner som mellansegmentsprocessorn inte är kapabel till.
     
    1newbie och bernard gillar detta.
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Hur länge en Android-version går att använda är väl egentligen en separat diskussion, men man kan ju säga att både exempelvis BankID och Netflix stödjer Android 5 som släpptes för 4½ år sedan. BankID slutade stödja äldre versioner i höstas. Teoretiskt så borde alltså telefoner med Android 9 stödja denna typ av appar i fyra år till minst...
     
    bernard gillar detta.
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Swedbank stödjer inte webbläsare från 2017.
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Mjaha? Senaste versionen av Chrome for Android stödjer Android 4.4 som släpptes för snart 6 år sedan. Vad är din poäng?
     
  10. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Det är väl ganska anmärkningsvärt att en 2 år gammal webbläsare är redan förlegad?
     
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nej, jag tycker varken det är anmärkningsvärt eller att det har något med saken att göra.
     
  12. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Du kan inte ladda ner nya webbläsare från google-play store med en ny huwaeimobil, men jag antar att det finns andra vägar.
     
  13. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det gör det visst, och Google själva har bekräftat att det kommer fortsätta framöver oavsett vad som händer. Det som det är frågetecken på är om det kommer komma säkerhetsuppdateringar av Android, och om det kommer släppas nya versioner av Android eller inte. Dessa två saker påverkar normalt inte hur länge du kan använda en mobil normalt.
     
  14. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    "The move from Google means it will no longer work with Huawei directly on issuing updates to its system, and won't give the company access to the Google Play Store. This is a potentially critical blow to the Chinese brand, which only recently spoke out about its plans to be the world's largest smartphone manufacturer.

    This means that if Huawei wants to keep using the Android operating system, it will need to use the Android Open Source Platform (AOSP), which is a free system that any brand can use as an underlying foundation for its products.

    However along with the Google Play Store it won’t have access to the core Google apps like YouTube, Google Maps and Chrome – these are core elements of Google's business that it's not duty bound to make available to anyone."
     
  15. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det gäller om de skulle släppa en helt ny telefon. Alla telefoner som redan är släppta på den internationella marknaden är certifierade och klara. De skulle i dagsläget inte få för sig att släppa en telefon internationellt utan Google Play services.

    View: https://twitter.com/Android/status/1130313848332988421
     
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det gäller kommande telefonsläpp från Huawei, de som redan finns ute i marknaden påverkas inte mer än att de kanske inte får nya versioner av Android. Säkerhetsuppdateringar säger Huawei att de kan tillhandahålla.
     
  17. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
  18. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Mina svar var inne på linjen om en telefon som köps idag kommer vara mindre användbar i framtiden om den inte får säkerhetsuppdateringar eller OS-uppdateringar. Om USAs svartlistning kvarstår så är Google Play services det minsta problemet för dem att släppa en ny telefon ändå, eftersom de inte ens kommer kunna få tag i hårdvara. Därför känns den diskussionen irrelevant.
     
  19. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Konsumenten har ett problem om den är anhängare av märket. Om en defekt Huwaei-enhet köps idag och ska returneras 10 månader senare (felprocent behöver inte nödvändigtvis uppträda inom 6 månader) har teknologin gått framåt, samma modell kanske inte är tillgänglig längre eller önskvärd, medan en eventuellt ny modell inte har stöd för google.
     
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Som sagt var, diskussionen är irrelevant eftersom de inte kommer kunna tillverka mobiler om svartlistningen kvarstår.
     
    Gorgeous gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.