Surfa utomlands - tips på bra kontantkort?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 5 jul 2011.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Inte ens med VPN om man kör med VoIP så blir det samma IP nummer som det land man besöker om jag förstått Der rätt. I så fall beror det på abonnemanget. Finns det en app som visar hur ens data går även med VPN så skulle det vara kull grej. Dvs om jag reser ut i EU så skulle appen visa att trafiken ändå går via Finland tråtts att VPN inte får finskt IP nummer. Skall man hårdra detta kan det vara problem när det gäller säkerheten mobilt. Som endast löses med lokal sim kort?
     
  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Utan VPN ja. Dessutom ger VPN säkerhet. Dock är telefonen inte 100% säker med VPN. Tex skyddas inte IMEI med VPN om jag förstått rätt. Dock osäker hur eller om VPN skyddar Mac adress. Och så förblir påsitioneringen oskyddad.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det var ett jäkla tjatande om VPN. Jag använder inte det.
     
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Om inte annat så för eller egentligen emot IP- red. Eller av liknade anledning typ. Så för mig ger VPN mer än att vara utan. Finns dock allternativ.
     
  5. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Svarar kanske för sent för din resa, men jag kan tipsa om T-Mobile Tourist Plan smidigt, hyffsat billig men bara 2 GB data. Det gäller i 21 dagar och kostar 30 dollar. Ger även fritt antal inrikes samtal och sms.
    Det går inte att fylla på med mer data, utan man blir hänvisad till 2G hastigheter - eller köpa ett nytt sim.
    Har själv använt det vid ett par tillfällen.
     
  6. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    Väcker liv i denna tråd nu när fler länder börjar öppna upp för turism. Många nyare mobiler har stöd för dual-sim och e-sim.
    Har fram tills nyligen använt mig av Tre för att de har bra roamingvillkor, senast när jag reste så var jag dock i Förenade arabemiraten. Där tror jag bara det är Tele2 som man kan surfa med deras obegränsad.
    Jag har ny flyttat över till Fello istället, kan ju fortfarande surfa men då begränsat inom EU/EES.

    Jag har kollat runt och hittat lite bra alternativ för resande, bland annat travelsim.com. Det verkar finnas en hel del aktörer. Jag är främst intresserad av e-sim som man kan aktivera smidigt via en app.
    Jag skulle uppskatta om någon har förslag på prisvärda alternativ och där någon har egen erfarenhet av denna?
    Framöver är det främst Förenade arabemiraten, Schweiz och möjligtvis Thailand som kommer besökas.
    Nummer har ej någon betydelse för samtal/sms. Det är endast surf jag är intresserad av.