Sony Z2 Tablet går ej att starta

Diskussion i 'Sony' startad av farbror_fester, 23 jun 2019.

  1. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Jag har en gammal Sony Z2 tablet som jag råkade låta helt ladda ur batteriet på. Den går nu inte igång och tar ingen laddning överhuvudtaget. Läste lite på nätet om detta och det verkar vara ett hyfsat vanligt fenomen att det händer, och en av lösningarna var att låta batteriet helt ladda ur (låta den ligga några veckor) för att sedan göra en återställning av den genom en knapp som finns gömd bredvid batteriluckan. Men detta hjälper inte mig.

    När den laddat ut helt så händer faktiskt ngt när jag stoppar in laddkabeln, lampan lyser till för en sekund så något händer åtminstone men sen slocknar den lika snabbt och laddar inte. Jag har testat med flera laddkablar, magnetladdkabel också samt kopplat till dator men inget fungerar. Börjar bli lite desperat nu och undrar om någon varit med om detta tidigare alternativt vet vad det kan vara för fel och hjälpa mig åt rätt håll med felsökningen? Eller är det bara att slänga?
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag har haft samma problem med Sony telefoner, och de har fått ligga länge med laddare i innan de vaknat till liv.

    En sak som kan fungera när detta händer är att koppla ur batteriet.
    Om inget annan hjälper kan det ju vara värt ett försök.
    Nu har jag inte gjort det på en Sony Z2, däremot har jag gjort det på båda ungarnas ASUS plattor och en annan platta jag inte minns vad det var för märke på.
    Det man gör är att montera isär plattan, plugga ur batterikabeln helt, väntar en liten stund och sätter tillbaka kabeln igen.
    Jag har inte kollat hur lätt/svårt det är på just Z2;an, men det lär finnas bra instruktionsvideor på hur man får isär den.
     
    Kristy gillar detta.
  3. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Ladda den ett dygn eller så från en USB-port på en dator eller riktigt svag laddare,
    sedan kanske den röda lampan börjar lysa och den tar ström igen.
     
  4. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Om batteriet laddat ur helt (0V) så behöver den ladda upp till plattformsnivån (3,2V) innan den ens kan visa något, hade inte ens litat på att lampan lyser vid det läget.

    Som det nämnts tidigare; låt den ligga och ladda en längre tid.

    Är det fortfarande inga tecken på liv vid det laget; prova göra en hard reset (volym ned + power tills något händer) medan den är kopplad på laddaren.
     
  5. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Tack för tipsen, jag har letat upp den äldsta USB-kabeln jag har och har kopplat den till datorn nu och låter den sitta i ett bra tag innan jag testar igen. Det konstiga är ju bara att lampan lyser säkert i 2-3 minuter när jag kopplar in den i datorn för att sedan slockna, men det kanske löser sig ändå om jag låter den sitta i ett längre tag.
     
  6. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Har haft den några dygn kopplad till en USB-port i datorn nu men den går inte igång. Har också kollat upp hur man tar isär den och det verkar vara lite svårigheter där då det är jättevanligt att skärmen spricker. Men jag antar att det är den vägen jag får gå helt enkelt.
     
  7. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Efter mycket om och men så fick jag det att fungera! Hittade en guide som jag följde och det gick äntligen:

    1) let the battery drain ... i sometimes waited for a few days (you should see if you waited long enough, when step 4 is showing you a red light...)
    2) Turn on your PC and install flash drivers (e.g. "Flashtool" from binary: Flashtool - Xperia device flashing)
    3) hold: Vol Down (Flashmode) on your tablet and connect to your pc
    4) tablet should be detected with Flashmodus (red LED)
    5) now quickly disconnect the tablet before the red LED turns off again and immediately connect it to your "normal" AC charger
    6) the red LED should come up again (this didnt work for me without the other five steps!)
    7) wait for a few more minutes (10 minutes or so) and then press "power on". It should now show you a battery getting charged and by "holding" power you should be able to turn back on the device!

    Steg 7 var onödigt då den startade av sig själv och det var en riktig lättnad. Kanske kan detta hjälpa någon annan med detta problem i framtiden.
     
    enokbengtsson, Kristy och bernard gillar detta.