KUGOO S1 Folding Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 15 jan 2019.

  1. Mulllvad

    Mulllvad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    43
    Borde vara rätt så simpelt, antingen göra ett hölje av krympslang alt bara tejpa. Då bör den vara lika vattentät som tidigare :)
     
  2. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Pratar den BLE?
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Varken S1 Eller S1 Pro har BT öht.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Mindir gillar detta.
  5. telgetok

    telgetok Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    På min Scooter med beteckningen AT36V350w19011311 så kör den i 32km/h med hjulet i luften på läge 3 och med inställningen 7.8 på hjulstorlek.
     
  6. Sust1200

    Sust1200 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    12
    Min kommer upp i 32km/h också, jag har AT motorn också. Har satt speed 1 på maxfart och speed 2 på lagliga 20km/h :)
     
  7. telgetok

    telgetok Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jaha kunde man ändra på läge 1 och läge 2 också
     
  8. Patroo

    Patroo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Tjenaere! Jag har ingen elscooter just nu men funderar på att beställa s1 pro:an, som verkar bättre val än s1:an. Tänkte bara vända mig till er för lite info innan jag genomför beställningen :)

    Hur många äger en kugoo s1 i dagsläget, och hur många har beställt en s1 pro?
    Låser ni den ute, som en vanlig cykel när ni åker någonstans? (någon som försökt ta med sig den till gymmet, alltså ha den i skåpen i omklädningsrummet?)

    Beställer ni på geekbuying eller geekmaxi? Kankse någon som känner till en rabattkod? Läste innan ett det fanns för vanliga s1:an :cool:

    Dessutom undrar jag, är det någon här som har fått böte för att köra en sån "olaglig" elsparkcykel, eller känner ni till att någon fått böte?
    Kan polisen omhänderta sparkcykeln? den är ju "olaglig" :ehm:

    Jag bor i Jönköping men ska snart flytta till Göteborg, så det verkar ett smidigt och billigt sätt att ta sig omkring i en stor stad. Är det någon från Jkp eller Gbg som en Kugoo? Är nyfiken på hur det är att använda dem i dessa städer. :D
     
  9. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Hej

    Självklart skall du beställa en S1 Pro över en S1.
    Tror med frakt inräknad skiljer det runt 400 kronor
    .Känns värt att lägga de extra 100 lapparna för S1 Pro om du nu bestämt dig för Kugoo.
    Ända frågetecknet är når de skickar ut från Polen. Kan dröja ett tag till.

    Tror det är 2 stycken här på forumet som beställt S1 Pro.
    Med lite tur dyker det upp en till mig också.
    S1 tror jag det är mellan 5-10 personer som har på det här forumet.

    Jag har ett slanglås från Biltema till min men aldrig låst den ute.
    Tagit in min på jobbet och laddat och sedan kört hem från jobbet igen.

    Tror den är lite för stor att få in i ett gymskåp men har inte testat.

    Tror de flesta köpt från Geekbuying.
    Verkar ha bra support och Kugoo själva pekar på dom som sin återförsäljare.
    Har skickat reservdelar till folk utan något strul.
    Signerar du upp geekbuyings nyhetsbrev eller laddar ner deras app kan du nog på rumt 10 dollar rabatt eller liknande.

    Tror ingen fått böter för en Kugoo i Sverige men uppfyller varken kravet på 20km/h eller motorstyrkan på 250W. ( Kugoo S1 Upp till 30km/h samt 350W motor)
    Har inte heller hört talas om något fall där polisen tagit sparkcykeln i beslag obeoende av märke om det nu inte varit inblandad i allvarlig olycka.

    Lycka till med din beställning!
     
    Last edited: 17 jun 2019
  10. Fiskbilen

    Fiskbilen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2019
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    16
    Jag citerar polisen Malmö, det gäller att vara medveten om vad man gör. Kugoo S1 räknas som klass 1 moped och blir du stannad blir det konsekvenser.


    Vilka regler och lagar gäller för elsparkcykel/el-scooter?

    Det har blivit populärt med elsparkcyklar i Malmö och användandet ökar framförallt bland ungdomar.

    Regler och lagar för elsparkcyklar/el-scooters ser lite olika ut beroende faktorer som hastighet och effekt.

    Men vilka lagar och regler gäller egentligen? Här reder vi ut begreppen.

    En elsparkcykel/el-scooter ses som en cykel under förutsättning att den inte går fortare än 20km/h och har en elmotor som har en effekt som inte överstiger 250 watt.

    - En elsparkcykel/el-scooter ska ha samma utrustning som en cykel: ringklocka, reflexer och belysning vid mörker. Detta är förarens ansvar och saknas något riskerar föraren böter.

    - Att framföra en elsparkcykel/el-scooter på trottoarer/gångbanor är tillåtet endast om det sker i gångfart (högst 6km/h). Går det fortare än gångfart riskerar föraren böter. Detsamma gäller om elsparkcykeln/el-scooterns framförs på andra platser där cykling är förbjuden.

    - Paråkning är inte tillåtet och både förare och passagerare riskerar böter om detta sker.

    - I de fall då elsparkcyklar/el-scootrar parkeras felaktigt, lämnas på marken eller på annat sätt är till hinder riskerar de att bortforslas.

    En elsparkcykel/el-scooter ses som en moped klass 2 om den gå fortare än 20km/h eller har en elmotor med effekt som överstiger 250 watt.

    En elsparkcykel/ el-scooter ses som en moped klass 1 om den gå fortare än 25km/h eller har en elmotor med effekt som överstiger 250 watt.

    - Ses en elsparkcykel/el-scooter som en moped istället för cykel gäller också alla regler som gäller för en moped, såsom behörighetskrav (förarbevis eller körkort), hjälmtvång, fordons plats på väg, försäkring, registrering (klass 1) med mera.

    - Framförs ett fordon som är/ses som en moped klass 2 krävs särskilt förarbevis och framförs ett fordon som är/ses som en moped klass 1 krävs körkortsbehörighet AM. Saknar man som förare rätt behörighet riskerar man att rapporteras för olovlig körning.

    Använd elsparkcykel med förnuft, följ regler och lagar och var rädd om dig.”
     
    Mindir gillar detta.
  11. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
  12. Zerox

    Zerox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    15
    Ser att priset nu har sänkts samt att det är gratis frakt. Skickade en fråga om det. Är ju lite surt att ha betalat 200 sek i frakt för samma produkt som nu skickas fraktfritt.
     
  13. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Förvisso. Men du gick ändå med på avtalet när du beställde varan. Att dom senare har ändrat det kan ju kännas "orättvist" men har du tur kanske du får en 5% off kupong, dom verkar väldigt glada för att dela ut dom....

    "Please write a good review on Trustpilot, send me the screenshot and we will give you..."

    De gjorde jag då...

    Sen kom nästa review site dom ville jag skulle reviewa och skicka SC, och då slutade jag svara på dom. Lite tröttsamt faktiskt.... sånt gillar inte vi svennar, vi skriver bara reviews när det är suger/kasst ;)

    edit: jaha nu ändra dom tiden till 3 dagar. Nåja...
     
  14. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Fick mitt luftfyllda bakdäck i slutet av förra veckan och nu sitter det på.
    Samma däck som Mullvad beställde.

    Hade dock ett problem att jag inte kunde vika ihop KG-S1 ordentligt nu när det nya däcket var på plats och runt 3 Bar i däcket.
    Lite högre troligen än det solida som satt på från start med det lufttrycket.
    Även 2 Bar var för mycket.

    Mullvad - Har du din KG-S1 ihopvikt efter att du satt på det luftfullda däcket eller står din upp hela tiden?

    Så fick såga av yttersta delen av kroken för att kunna vika ihop den ordentligt och sedan fälla upp den igen.

    Tog en kort runda nu i kväll och testade lite.
    Kändes väldigt bra och mycket skönare än med det solida däcket.

    Tar KG-S1 till jobbet imorgon och återkommer sedan med rapport angående komfort, fart, batteristatus etc.

    Frågan är om man skall ha med det solida däcket i väskan om man får punktering under första körningen...
     

    Bifogade filer:

  15. Zerox

    Zerox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    15
    Frågade bara om det var någon skillnad med fraktsättet. I slutändan skiljer det hursom' bara ca 265 sek så inget jag ids avboka och boka på nytt för.

     
  16. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Var en mycket behagligare färd till jobbet idag. :-)
    Det luftfyllda däcket gjorde väldigt stor skillnad tycker jag.
    Speciellt där asfalten var lite sämre eller när man hade lite högre fart och körde över någon ojämnhet.
    Ihop med den bakre stötdämparen tog de stötarna fint.
    Inget direkt som letade sig upp till handtagen som det var tidigare då man körde på ojämn asfalt.

    Intressant att jämförda denna upplevelsen med S1 Pro nya honeycomb däck om det är sämre eller bättre.

    När det gäller maxfarten tycker jag faktiskt att det gick lite snabbare.
    Någon km/h fortare visade mätaren. Var uppe i 30km/h i början på en del fina raksträckor.
    Tidigare max runt 28-29.
    På det stora hela en likvärdig upplevelse när det gäller maxfarten.

    Tiden till jobbet tog 35 minuter och är liknande det som jag kört tidigare på. ( Lite svag motvind idag dock varmt ute)

    Batteriikonen visade sista röda plutten när jag var framme så även här likvärdigt med tidigare körningar.

    På det stora hela en positiv upplevelse och värt pengarna så får hopppas att man undviker punktering bara...
     
    Metalboy666 gillar detta.
  17. Zerox

    Zerox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    15
    Fick en återbetalning av fraktkostnaden. :)

     
  18. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Du skojar :) Ska fanimej också skriva till dom nu :)
     
  19. Zerox

    Zerox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    15
    Kollade precis kontot och fraktkostnaden har kommit in. Trevligt med ett bättre pris i slutändan.

    Fått mail att min förväntas skickas på fredag. :)
    "Once it is prepared, I will help your priority shipment than other orders."
     
  20. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Nice. Fick mail idag att den bör skickas på Fredag men så poppar Postnord-appen upp med den hittat en ny försändelse från (Miss Sooki, har googlat och de verkar stämma, 15,16kg) hittar bara inte mailet och de stod inget trackingnr i mailet jag fick i Morse. Konstigt?!

    Jaha. Nu har dom en 25km/h version också. Antagligen bara en firmware-fix :) Tror jag måste skaffa en hjälm också så slipper man förhoppningsvis polisens uppmärksamhet och dom går ju rätt snabbt faktiskt så trist att skada sig, antar man kan låsa hjälmen tillsammans med ett vanligt cykellås