Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

  1. Toron

    Toron Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bor i Ryssland för tillfället, med det sagt så använder jag Gpay (med ett Visa från Revolut och på en 1+5) med jämna mellanrum sedan de lanserade funktionen även för det kortet och det har fungerat felfritt...
     
    chraist gillar detta.
  2. grensman

    grensman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    Sony Z2 Tablet
    ROM:
    Carbon ROM
    Var och handlade på Ica Maxi Råå (Helsingborg) igår och där har de bytt ut alla sina scannrar och terminaler. Går numera kanon att hämta ut sin scanner med GPay och QR-kod! Vad jag förstått så kommer det ske successivt i alla icabutiker nu. Sidenote, använder man icaappen, eller google home, för att skapa inköpslistor får man upp dessa i scannern :)
     
    bernard gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Antar att din ICA Supermarket eller ICA Maxi har en sådan där NFC terminal för kortet, detta bör normalt sätt inte funka med Google Pay, endast om du blippar ditt ICA betalkort.

    Varför det är så är för att ditt fysiska kortnummer som terminalen är bunden till kommer inte skannas i NFC terminalen, då varje blipp med Google Pay använder ett annat kortnummer än ditt riktiga kortnummer, detta är för skydd emot falska terminal läsare för inte kunna kopiera och lagra kortnummer, då är det digitala kortnummer kopplad till ditt ICA kortnummer.

    så om ditt ICA nummer är låt säga 4528 på slutet så kommer terminalen exepel ha ett slutnummer på kanske 0824 istället.
    Det är samma problem med Willys, Hemköp etc där du kan registera medlemskapet direkt på kortnummer.

    Däremot kanske det är fullt möjligt att registers det digital kortnummer för hämta ut skannern hos ICA om man frågar i kundtjänst det har jag dock aldrig tänkt på fråga efter.
     
  4. grensman

    grensman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    Sony Z2 Tablet
    ROM:
    Carbon ROM
    Ursäkta men vad svamlar du om? Scannar du en QR-kod så är det samma nummer och inget annat.
    Och nej, det är inga problem att registrera sitt kort hos Willys funkar kanon.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Tänkte eftersom det är inte samma kortnummer via Google Pay som ditt betalkort.

    Om du öppnar det kort du betalar så ser du på själva kortet dina 4 slutnummer, sedan gå längst ner så hittar du en som heter Virtuell kortnummer som är dina 4 slutnummer som används när du använder Google Pay, så terminalen du lutar Google Pay emot tar inte emot det kortnummer från ditt riktiga kort utan de får ju endast ditt virtuella nummer det kortnummer som Google Ger dig.
     
  6. grensman

    grensman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    Sony Z2 Tablet
    ROM:
    Carbon ROM
    Jo jag vet att det är ett virtuellt nummer på betalkort. Men vad har det med QR-koden att göra på ett medlemskort? De är inte några virtuella nummer.

    Och gällande Willys och Hemköp är det inga problem att koppla sitt medlemskap mot det virtuella numret.
     
    jnsson gillar detta.
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Tänkte så det inte är som typ på ICA supermarket i Härnösand där man helt enkelt har blipp funktionen där det räcker med dra sitt typ ICA betalkort med NFC taggen över för öppna skannern, sådan system har vi och även om ICA skulle lägga till ICA kortet till Google Pay så skulle de ju krävas i sådan fall att man drar sitt fysiska kort över NFC istället än Google Pay, våran butik har inte direkt någon QR för hämta ut en skanner, sådan system vore nog simplare i sådan fall, om inte ICA hos oss lägger till stöd för kunna lägga till sitt virtuala nummer också så skulle man kunna kvittera ut den med hjälp av Google Pay utan behöva skanna någon kod överhuvudtaget.

    Hade dock uppskattad en enhetlig system över hela landet, åker man till ICA i Umeå, eller ICA i Sundsvall så är de sällan samma system för självskanning som i ICA i Härnösand etc.
     
  8. Mountaingarden

    Mountaingarden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    6
    Så det virtuella numret är alltid det samma? Jag trodde den ändrade det vid varje köp. Är det bara de sista fyra siffrorna som är annorlunda gentemot mitt riktiga kortnummer?
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Virtuala kortnummer kan antigen vara tillfälliga för varje köp, under en vidd tidsperiod 1 timme 1 dag 1 månad 1 år, det kan också vara digitala kortnummer, sådan finns också där du får ett kortnummer som är giltig under typ 2-3 år precis som vanligt kort, men du får inget plastkort utan du anger bara kortnummer i mobil app som Google Pay, Apple Pay, och likande och betala med kortet på den vägen.

    Så digitala kortnummer kan vara olika, i Google Fall så är den fasta, 1 kortnummer som kopplas till ditt riktiga kortnummer, de vill säga Google debiterar ditt riktigt kort, sedan får den som har kortterminalen Google digitala kortnummer.

    Så det blir så här

    Du -> Google -> Terminal och terminalen har då bara Terminal -> Google

    De vill säga om de försöker debitera manuellt så kommer inte Google ha något saldo då den inte är kopplad till ett bankkonto, utan det triggas med en säkerhetskod av Google så en terminal måste trigga den för aktivera verifikationen för debitera, därmed kan endast köpet göras 1 gång per summa och terminal vid varje köpe tillfälle.

    Stänger du av NFC i Google Pay appen för specefikt det kortet, speciellt om du har Nordea så inaktiveras kortet helt och du behöver då lägga till kortnummer igen i Google Pay på nytt och därmed få ett nytt digital kortnummer av Google för varje gång du lägger till kortet så generas ett nytt digital kortnummer av Google ut.
     
    Mountaingarden och bernard gillar detta.
  10. Mountaingarden

    Mountaingarden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för svaret!
    Så om jag säger till att de ska registrera kortnumret på Willys när jag betalar med Gpay så bör det ju fungera. I alla fall så länge som det virtuella numret inte ändras av någon anledning.
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Teoretiskt sätt så borde du kunna lägga till Google Pay mot terminalen terminalen skickar då ett så kallad EMV för läsa av det kortnummer som terminalen erhåller när du lägger till för registers och vara aktiv sedan dess så länge du inte aktiverar eller ändrar kortinformationen på ditt vanliga kort så att Google då genererar ett nytt digital kortnummer, då kan du behöva aktivera det på nytt igen i bonus systemet med det nya nummer.

    Men det där beror också lite på om Google då tillåter tomma EMV värden eller om de behöver en summa i den också, det bästa sättet är prova be dem registers ditt digital kortnummer via Google Pay och sedan testa igen efter och fråga om de ser om det är kopplad.
     
  12. Mountaingarden

    Mountaingarden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    6
    Ok. Jag får väl testa någon gång när det passar. Annars kanske någon annan provat redan? Vi får se. För mig är det ganska viktigt. Det är så smidigt när jag vet att jag får medlemsrabatten bara jag betalar med rätt kort. Det är så det borde fungera så jag slipper plocka upp plastkort eller rabbla personnummer.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, så länge du inte ominstallerar GPay appen, eller nollställer telefonen/byter telefonen, så kommer ditt virtuella nummer i GPay vara den samma
     
  14. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Är det virtuella kortnumret unikt för varje kort eller är det samma för alla kort man lagt in i Google Pay?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Olika för varje kort man lägger till
     
    inact_0049 gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard och BrorSnor gillar detta.
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Google Pay leder redan över Apple Pay, och kommer alltid göra det, just för att Apple Pay tar ut en avgift från banker som ansluter sig och för varje kortköp vill apple ha en liten summa pengar som folk gör, medans det är gratis för varje kortköp för banken via Google Pay.
     
    Johnh3 gillar detta.
  18. Toydroid

    Toydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Är jag ensam med att inte få Gpay att fungera?
    Lade in det idag tillsammans med klarnakortet och mitt swedbank betalkort, har kört spay tidigare, samt haft nått mög loyo pay installerat.

    Kan de varit så att de gamla apparna störde ut G-Pay, har tagit bort alla andra appar nu men inte hunnit testa igen. Eller vad händer om man har mer än en app installerad?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska inte vara något problem, i Inställningarna (beror lite på telefonens mjukvara) så kan man ställa in standardapp för NFC betalningar
     
    chraist, bernard och Toydroid gillar detta.
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har också problem med G-Pay. Funkar inte för mig med Länsförsäkringar bankkort. Har inte provat andra kort men med Samsung Pay så funkar alla kort utan problem, har försökt ta bort alla kort och lägga in de igen i G-Pay utan att lyckas.
     
    Toydroid gillar detta.