Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Tack, men nej, jag har inte en av dessa. Bara kasst åtdragna skruvar på dessa två ställen från leverans tror jag .
     
  2. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Hallå! @JPR@JPR mfl

    Jag har börja insett hur dålig den mekaniska bromsen är, hur har det gått för dig/er med xtech-bromsen, blev det bra?

    Är det nåt kit man kan beställa, eller vad behövs?
    Vad gick det loss på ca?
    Hur trickigt var det att installera?
    Annat att tänka på?

    //D
     
  3. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    Hejsan,

    Den semihydrauliska bromskittet rekommenderar jag starkt. Välbeprövad av mer en 1k M365 användare i Spanien bara.
    Säkerhet, grymt broms reglering, effektivt och sparar slitagen på motor då man kan förlita sig helt på den nya bakre bromsskivan och xtech..

    Kolla gärna på denna där
    Jag har försökt översatta min väns fulla installation.


    View: https://youtu.be/g-AOPda0Bvg


    Själva bromskittet kostar 750.- ( frakt på 63.- kr tillkommer spårbart)

    37C64243-6161-4ED2-822F-8F2C3D29D065.jpeg

    Pm: Om intresset finnes ..

    Mvh
    /JPR
     
    Xsandor, ef98dpa och Vakuum gillar detta.
  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Fick precis veta att m365 inte kommer med LG batterier sedan november 2018.
    Den kommer med kinabatterier eve.
     
  5. fruity

    fruity Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Tack för tipset.

    Känner någon till någon annan verkstad i Stockholm?
     
    Vakuum gillar detta.
  6. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    M365 ligger ute för 3990:- på bl.a Komplett och Power just nu (11% rea). Det blev att klicka hem en efter några dagars funderande. Finns det något samlingsinlägg för generella tips och tricks? Hatar att fråga men är inte så himla vass på det här forumet. Ser även att många hänvisar att köpa delar och tillbehör via Aliexpress, blir det någon klassisk Postnordavgift eller har Aliexpress lyckats kringgå detta? Finns det någon europeisk leverantör för b.la mobilhållare? Är nämligen väldigt otålig när det gäller att vänta på prylar. :P
     
  7. porrsken

    porrsken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2019
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    https://www.curiousjoe.se/

    Dock semester just nu såg jag.
     
    aiwl gillar detta.
  8. Panicmango

    Panicmango Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Fått punktering med. Ringde dit men han hade bara 8 tums slang hemma. Funkar det? Ska väl vara 8,5?
    Nu skulle han ha 300kr :-(

    Någon mer cykelbutik som fixar detta?
     
  9. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Så svårt som det är att byta däck på en m365 så är 300 kr billigt. :)
     
  10. Panicmango

    Panicmango Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Hittade ett ställe i Hässelby som gjorde det för 100kr plus 140 för slang.
    Tog han ung 10 min. Inga verktyg eller kokande av däck. Han erkände att de var lite svåra. :-)

    Dock var det ingen punktering. Slangen hade slitmärken runt hela på båda ytterkanterna som till slut hade gått hål. Någon mer som uppmärksammat detta? Slang suttit konstigt i däck? Är jag för tung? Väger ca 95 och ibland några kg i ryggsäck med.
     
  11. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108
    Den enda gången jag gett mig på mina 8,5” är när jag tog ut dem för gott.
    Ett par bra däck järn från biltema och disk medel så gick det ganska bra.. minns inte att det var så blodigt.
    Glad dock att vara på 10” numera då lagning och byten kan göras smärtfritt med nästan bara händerna..

    Om dina slangar hade slitmärken som slutligen orsakat hål så e det oftast den klassiska återkommande problemet med 8,5” att de kräver att man pumpar de som två stenar typ 3,5bar och uppåt.

    Mvh
    /JPR
     
  12. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    * pumpa däcken så hårt du lyckas.
    * skruva åt lösa skruvar, inget ska skallra
    * täck över på-knappen, det kan läcka in där. Tejpa tex.
    * ska du köra i regn så täta bottenplattan med silikon
    * börjar fäll-mekanismen glappa så finns det plastmellanlägg hos Curiousjoe.
    * har du inte en plastbit under skärmen över kabeln till baklampan så dra på nåt läger silvertejp
    * uppdatera inte mjukvaran förrän du tycker du vill ändra nåt, tex elektriska bromsen, starthastigheten eller ett lågfarts-eco-läge till barnen, då kan du läsa mer om botox/cfw, dock extremt enkelt...

    Lycka till!
     
    JPR, Raste, derb och 2 andra gillar detta.
  13. Vakuum

    Vakuum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    6
    Det funkar med 8 tum - Han fråga mig med om 8 tum och sa att det funkar. Man utgår från däckets tum och där står det hela tum 8 :innocent: lite missvisande dom där extra strecken på hjulen

    Att han ändrar pris var konstigt. Jag fick slänga upp 200 och vänta där på att allt skulle bli klart. Man ska inte ändra pris efter hur man mår....
     
  14. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Är riktigt sugen på att köpa m365. Har dock 7 km till jobbet enkel väg, väger 75 kg och är osäker på att batteriet räcker t/r. Har tyvärr ingen möjlighet att ladda på jobbet.

    Någon som pendlar liknande avstånd? Hur är det att köra i regn?
     
  15. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Väger du 75kg borde det inte vara några problem. Jag väger runt 70-80kg och i normala läget (utan modifieringar) kommer jag upp i runt 20km total räckvidd. 14km skulle inte vara nåt problem om det inte är konstant uppförsbacke, åt båda hållen. :P

    Har dessutom en gång kört en relativt platt sträcka på ganska exakt 15km, med 50% batteri kvar efteråt. Då höll jag mig förvisso till max 20km/h under större delen av sträckan (har moddat mitt Eco-mode till att ha samma motorstyrka som vanliga läget, men ~20km/h som maxhastighet). Tror definitivt man kan uppnå den påstådda räckvidden på 30km om man håller sig till Eco mode, men jag vet också att strömförbrukningen (och därmed räckvidden) varierar en hel del med förarens vikt.

    Att köra i lättare regnväder är inga större problem om sparkcykeln kan förvaras torrt inomhus efteråt (och på så vis får torka relativt fort). Den bör inte förvaras utomhus, speciellt inte i regn, och att köra i ösregn är varken trevligt för förare eller fordon. ;)
     
  16. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Tack för utförlig information :)

    I spöregn kommer jag verkligen inte köra haha, men vid lite mindre regn tänkte jag. Annars får det bli bussen till jobbet.

    Blir nog till att köpa den inom en dag eller två :D
     
  17. rastamanne

    rastamanne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tjena. Nån som vet var man kan få tag på solida däck i Sverige. Så man inte behöver vänta i tre veckor på posten?
     
  18. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Finns det något annat ställe att beställa från än curiousjoe.se ? Han skickar inte innan den 17e pga semester och har precis beställt min 365.

    Tänker på sidor med snabb leverans så helst inga siter som skickar från Kina :)
     
    Last edited: 9 jul 2019
  19. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Tror inte direkt du behöver några akuta saker på nyare M365. Min har gått över 30 mil nu, och har fortfarande inte minsta antydan till vibration i styret (flera har upptäckt nyligen att de tunnaste vibrationsdämparna som finns att köpa inte ens går att klämma in i nya ex). Låset för vikmekanismen har förstärkts på sistone (görs i stål istället för aluminium numera). Kolla att själva lås-"flärpen" är magnetisk för att bekräfta att du fått nya versionen.

    Sladdskydd (eller support) för bakre stänkskärmen är en bra sak att ha, men det kan vänta på att Joe kommer tillbaka från semestern. Det är inte så att hjulet går emot sladden hela tiden annars, jag kan inte ens trycka min stänkskärm mot hjulet tillräckligt mycket för att något ska nudda hjulet innan jag börjar bli orolig för att knäcka den... Jag körde själv en bra bit innan jag installerade Joe's sladdskydd på min, och då var det knappt något slitet på kabeln (misstänker dessutom att det jag såg nog var från fabriken och inte slitage).
     
  20. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Tack, okej skönt att höra, tänkte beställa skyddet som hjälper emot regn sen funderar jag på om man behöver byta plattan till batteriet för att göra den mer vattentålig?