Diskussion: Ny bank - Tips och råd!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 31 jan 2018.

  1. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Kanske en dum fråga men jag har lån hos Swedbank där jag inte amorterar i dagsläget. Kan man få samma villkor ifall man byter bank?
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Frågan är inte alls dum!
    Svaret är att det är en förhandlingsfråga. Du måste kolla med din tilltänkta bank vilka villkor du kan få där. Det varierar säkert från bank till bank.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om du inte utökar lånet i samband med bankbyte så är det upp till dig och banken att förhandla om villkoren. Försöker du utöka lånet i samband med bytet så åker du nog på amortering enligt Frågor och svar om skärpt amorteringskrav
     
  4. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Nu är mitt byte av bank klart, från Swedbank till Skandia. 39kr/mån till 0kr/mån :cool:

    Om någon undrar hur man avslutar konto på Swedbank, så tar man med sin bankdosa och kliver in på valfritt bankkontor (med oändlig kö och en timmes väntetid :P).

    Innan man avslutar sitt konto hos banken, så se till att;
    1. Skaffat en ny bank med aktivt konto och aktiva tjänster.
    2. Begär förflyttning av autogiron (gick via internetbank hos Skandia).
    3. Flytta manuellt alla E-fakturor till den nya banken.
    4. Kontrollera att inga kommande betalningar ligger och väntar (blir jobbigt med 0kr på kontot :money:).
    5. Överför alla pengar från gamla banken till den nya.
    6. Avsluta konto hos gamla banken (ta med eventuella bankdosor och besök bankens kontor).

    Hoppas min miniguide kan vara till hjälp åt någon :innocent:
     
    chraist gillar detta.
  5. sys-case

    sys-case Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Snyggt, kommer göra exakt samma byte framöver men främst pga bättre bolåneränta.

     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Fast du behöver inte gå in fysiskt till banken, räcker med att ringa till dem.
     
  7. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Swedbank ville ha sin bankdosa också, därav att jag gick dit :money: men bra att man kan ringa också!
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hmm märkligt både jag och sambon avslutade via telefon och ingen av oss behövde lämna tillbaka dosorna
     
  9. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Det var här via forumet jag läst att man måste lämna bankdosa i samma veva. Men då har du nog rätt information, tack.
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Eller så är supporten på telefon helt ute och cyklar [emoji39]
     
  11. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Bytte från Swedbank till Länsförsäkringar och LF löste allt med autogiro, konton osv. Riktigt smidigt och något folk borde göra oftare.
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Just nu tycker jag att Svea Ekonomi har den bästa räntan 0,85%. Det kan variera över tid vem som har den bästa räntan men Svea Ekonomi brukar ligga bra till. Jag har just nu hälften av mina besparingar på Svea.
    Notera att jag rekommenderar bara sparkonton med insättningsgaranti. Det går att hitta högre räntor men då förlorar man oftast insättningsgarantin.

    Svea Ekonomi 0,85% gäller obundet konto, utan avgift och du kan ta ut pengarna när du vill. Funderar du att låsa pengarna på ett år kan du få 1,15% istället.

    Sparkonto - spara dina pengar hos oss
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Utöver det @svenix@svenix skrev så är det värt att poängtera att inflationen var 2.1% i maj 2019. Så även på ett vanligt sparkonto med ränta förlorar du faktiskt pengar.

    Beror givetvis vad du ska ha pengarna till och när du kan behöva få ut dem. Men kanske lägga de i några billiga fonder alternativt väldigt lågriskfonder (beroende på när du vill ha dem såklart).
    Med ett litet tips att det oftast är bäst att köpa in sig i fonder (även aktier) under en längre tid så du garderar dig mot tillfälliga svängningar.
     
  14. Tripod

    Tripod Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Naturligtvis är det utmärkt att flera delar med sig av erfarenheter, det kan hjälpa fler än TS, även om detta är ett område där den individuella situationen och behoven är avgörande.

    Vet inte om en del riskerar att missförstå, tala förbi varandra, om man inte specificerar vad det är man talar om (vilket förstås förutsätter att man själv har förstått det). Bankkonto är för en del synonymt med att ha kort kopplat till det, vilket de flesta inte alltid har, då de har flera konton, kanske i olika banker. Där finns en första risk för missförstånd, avgift för kort, inte för kontot eller för att vara kund.

    Internetbank är väl synonymt för de flesta med att kunna genomföra betalningar, men har förstått att åtminstone Swedbank har avgiftsfri telefonbank och Internetbank, för transaktioner mellan konton, kontoutdrag etc. För full tillgång har jag för mig att årsavgiften för att kunna genomföra betalningar var 175 kr. Men som sagt, en del är avgiftsfria, som Skandiabanken. Andra kan ha avgiftsfri Internetbank etc. vid större engagemang hos banken.

    Visa/Mastercard i standardutförande ligger väl på 250 kr hos Swedbank och 240 kr hos Skandiabanken, inte så stor skillnad; kunde ha nämnt Skandiabankens "Vardagspaket" om jag sett tråden innan det dök upp, men som sagt det är avgiftsfritt ett år.

    Skrev du inte innan att du hade öppnat konto hos Skandiabanken? :) Ja, Skandiabanken har varit smidiga under lång tid. (För ca 10 år sedan var det ganska bra ränta månadsvis på deras transaktionskonto "Allt i-Ett-konto". Men sådant ser vi knappt på fasträntekonton någonstans.)

    För ett antal år sedan strök Swedbank alla sina gamla "Minutenkort", de som endast fungerade för kontantuttag. De som redan existerade upphörde inte att fungera, men likväl lyckades de väl lura ett antal äldre att skaffa Maestro, ett bankkort för 195 kr (för uttag och butiker med direktuppkopplade terminaler). D.v.s. äldre som kanske hade varit kunder i banken bra längre än den senast pensionerade bankdirektören hade levt, med allt vad det innebär av sparande, bostadslån etc.

    Sett över tid är förändringen av vissa av bankernas avgifter det mest slående; ungefär som Posten och Postgirot på slutet, det stack iväg mot 50 kr (eller mer). Härom året betalade jag en faktura hos ett Swedbankkontor, från ett konto till ett annat, inga kontanter: 150 kr. (Är medveten om Kassagirot.) Vad gäller kontanter för fakturor är det (mycket) länge sedan. Men då i den yttersta tiden av kontanthantering (hos banker) kunde det hända att en bank nekade bankgirobetalning med kontanter om man inte var kund just där. Fullständigt befängt om man hade erfarenheter av hur samhället tidigare fungerade. (Någon hävdade att de får ju inget för transaktionen, bortsett från avgiften, bara besvär med kontanter. Så det kan bli.) Uppmanar dock folk att fortsätta använda kontanter där så är lämpligt.

    Numera är det som bekant så illa att Swedbank, och säkert andra, har "grindväktare" som delar ut nummerlappar (på de få kontor som existerar). Man ska alltså stå och dividera med en 20-någonting att man har ett ärende som enbart kan lösas genom besök på kontoret, inom hörhåll för övriga kunder. De borde veta hut.

    Hur mycket man vill sprida sina engagemang är ju högst individuellt, men i dessa tider av sjunkande kontantanvändning verkar det inte vettigt att ha det enda betalkortet, Swish och Internetbank på samma konto; det händer ju som bekant att de upphör att fungera ett tag.

    Banker_Berglin.jpg
     
  15. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Japp Swedbank tog 175kr/år för allt vad internetbanken erbjuder. Skandia är avgiftsfritt gällande samma sak.

    Japp debitkort hos bankerna kostar ungefär lika mycket, jag har dock valt att skippa debitkort via banken helt! Istället har jag ett American express kreditkort och ett komplett mastercard kreditkort som båda ger bonus på alla köp med minst 1% cashback. Betalar alla köp via kreditkorts faktura alltså.

    Det är ju under all kritik hur Swedbank behandlar/har behandlat sina trogna kunder, långsiktighet verkar inte vara deras melodi!

    Grym beskrivning där du nämner "grindväktare" :teeth: tycker det systemet rimmar väldigt illa med personlig integritet, även att väntetiden är orimligt lång (1 timme i mitt senaste besök) och lokalen för liten för alla besökande.
     
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Roligt, om det inte vore på blodigt allvar på sina håll.

    Fristående sparbankerna, som har varit ett fredat område (~0:- i avgifter, ivf för vanligt folk), har börjat ta ut avgifter, som kan vara olika hos olika sparbanker.

    150:-/år för internetbanken och 150:-/år för debitkort tar min.

    Anledningen ska ha varit "ändrade EU regler", vilket inte är trovärdigt.

    Så bäst att jämföra även mellan dessa.

    Som tur är har jag 3 fristående sparbanker inom några mils avstånd, ett rätt unikt ställe i Sverige verkar det som.

    Notera att fristående sparbanker inte har några ägare, som därmed inte kan suga ut banken, men kan i sällsynta fall drabbas av en ledning med storhetsvansinne, "Swedbanks syndromet", eller liknande
     
    Last edited: 14 jul 2019
  17. SonyNisse

    SonyNisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2019
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    hallon senior
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro,

    MINA ENHETER

    Operatör:
    hallon senior
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro,
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e Lenovo TAB 2
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Evobike SPORT-8 Mid-Drive
     
  18. effektstorlek

    effektstorlek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2019
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Swedbanks avgift blev droppen, går i tankarna om att byta bank. Vad är det smidigaste upplägget för något sådant? Vad jag har läst bland inläggen så är det: 1) lönekonto/sparande på nya banken
    2) Inte ta ut ett bankkort på dessa konton (för att undankomma årsavgiften) 3) Använda kreditkort?
     
  19. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag gjorde samma sak, gick till Länsförsäkringar som gjorde hela flytten åt mig. Är guldkund (enkelt att bli) vilket han mig kostnadsfri internetbank och betalkort.
     
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har tänkt göra detsamma i höst, innan årsskiftet, för att undkomma Häradsparbankens avgifter på uhemula 300 sekiner/ år som retar mig något helt orimligt.

    Men Länsförsäkringar har lite olika villkor i olika län, för Kalmar verkar man inte få något gratis kort, om jag läser rätt.
    Får nog ringa och kolla.

    Jag är f.ö. redan kund med försäkringar samt gratis internetbank, gäller bara att flytta pensionen dit.

    Något bättre har jag inte sett.