Är Zenfone 6 bra?

Diskussion i 'Zenfone 6 - Allmänt' startad av nioh, 2 aug 2019.

  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag är sugen på att köpa den, har ni som redan har en några bra kommentarer om det?

    Är du nöjd överlag med den?
    Är batteritiden bra?
    Bra prestanda?
    Är flipkameran bra?

    Har du upptäckt något problem med den?
    Är det något som du är mindre nöjd med den?
     
  2. _jis_

    _jis_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2019
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    ASUS ZenFone 6 (2019)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ASUS ZenFone 6 (2019)
    ROM:
    stock ROM
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    stock ROM
    I have been using my ZF6 day after day for 44 days and I'm still excited about it.
    It is a very well designed and thoughtful phone.

    Problems:
    I miss useful Invert Colors quick settings tile which I often used on previous devices to read websites at night: Snabba frågor, snabba svar Zenfone 6
    Now I must go to the Settings / Accessibility / Color inversion (switch on the bottom) which is not so quick.
     
  3. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3

    Har snart haft min 256GB/8GB-konfiguration av Asus Zenfone 6 i en hel månad och använt dagligen.

    I det stora hela är jag riktigt nöjd med mobilen. Gick från en Sony Xperia XZ Premium och använder också en Samsung Galaxy Note 9 (sekundärt framförallt för tjänst). Men min Zenfone 6 är som sagt min primära lur av flera anledningar.

    Batteritiden är fenomenalt bra med tanke på att det är en flaggskeppsmodell med SD855. Laddar mobilen efter ungefär 24-48 timmar och då använder jag den väldigt flitigt. I och med att jag surfar runt en hel del, använder YouTube, lyssnar på poddar, nyttjar kameran, använder bluetooth en hel del och m.m.

    Sen har jag kört med maximerad ljusstyrka och ibland runt 20-60% senaste tiden. Mycket pga solljuset nu när man är ute en hel del. Så räkna med att du inte behöver ladda mobilen efter en arbetsdag, utan snarare efter kanske två arbetsdagar. Allt beror på hur mycket du använder mobilen och på vilket sätt såklart. Men en hel dag kan du lätt räkna med. Batteriet är mobilens starka sida tillsammans med prestandan.

    Prestandan har verkligen inte varit något problem för mig. Än så länge har jag inte råkat ut för lagg eller något som skulle sinka ner mobilen. Mobilen blev väldigt varm en gång när jag filmade i 4K60FPS då när det var 30+ grader ute i solen. Men det är inte så konstigt. Annars har jag inte upplevt att den blir överhettad eller dylikt i vanliga förhållanden.

    Kameran är annars väldigt smart och smidig på många sätt. Bildkvalitén ligger i ungefär klass med min Note 9. Ibland bättre och ibland något sämre beroende på när, vart och hur man fotar eller filmar.

    Har råkat ut för att kameran inte stängts helt ordentligt någon gång och sen råkade jag ut för en bugg eller dylikt då när jag surfade i Chrome. Då kameran helt plötsligt ville gå ut men samtidigt jobbade den för att gå in igen. Men det sker oftast i samband med att mjukvaran kanske inte är i synk med hårdvaran. Asus har även en knapp som ser till att du kan fälla in kameran ordentligt om något skulle strula. Vilket ändå inte tillhör vanligheterna. Sen är flippkameran väldigt välbyggd upplever jag och jag räknar med att den kommer hålla utan problem i minst 2-3 år framåt. Finns tester som visar dess tålighet och det är ganska imponerande vad kameran tål. Där behöver du inte oroa dig.

    Skärmen är också väldigt bra för att vara en IPS-panel (LCD). Jag är som sagt väldigt van vid AMOLED-skärmar och det är inte farligt stor skillnad. Den här skärmen är väldigt behaglig och det är ett rent nöje för mina ögon.

    Stör mig mest på hur de har placerat ena högtalaren. Då den högra sitter till vänster om USB-C-porten. Något många tillverkare väljer att göra. Föredrar när båda högtalarna är riktade utåt intill skärmen. Men jag har börjat vänja vid att inte hålla en fingret mot ena högtalaren. Ett litet problem egentligen. Högtalarna levererar annars riktigt högt och bra ljud. Kanske inte riktigt samma djup som i min Note 9. Men betydligt högre ljud dock. Annars använder jag mina trådlösa Jabra-hörlurar mest.

    Men i mångt och mycket är jag förälskad i telefonen. Man får oerhört mycket mobil för pengarna. Sen skulle det såklart vara ett plus om den hade haft trådlös laddning och fler skal. Men den hade säkerligen varit snäppet större och dyrare med trådlös laddning. Sen förstår jag att det inte finns så många lättillgängliga skal än. Deras officiella skal är ganska dyr. 399:- tar emot en aning. Funderar på att köpa ett skin eller något till baksidan.

    Men köper du en Asus Zenfone 6 lär du inte bli besviken. Finns inte många telefoner i den här prisklassen som kan matcha med denna hårdvara.
     
    Last edited: 5 aug 2019
    nioh, midwej, Corran_Horn och 6 andra gillar detta.
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Stort tack för svaret.