Diskussion: ROG Phone

Diskussion i 'Asus Allmänt' startad av joström, 7 jun 2018.

  1. Makkaan

    Makkaan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Huawei Mate P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate P20 Pro
    Galet sugen på ROG phone, skulle dock gärna ta den via abonnemang hos Telia.
    Kommer det att vara möjligt?
     
  2. berglake

    berglake Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Kanske beställer om skärmen är den bästa på marknaden.
     
  3. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    I dagsläget finns våra telefoner inte hos Telia Sverige.

    Mvh
    Asus
     
  4. Zyriak

    Zyriak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har förvisso inte haft min ROG Phone så länge men tillräckligt för att bilda en första uppfattning.

    Även om jag inte är något större fan av Android som OS så är jag riktigt nöjd med luren än så länge, skaffade med ROG skalet samt Gamevice controllern.

    + Känns väldigt gedigen och välbyggd, inget knarrande eller andra irritationsmoment.
    + Fantastisk skärm, inte bara för att spela men även när man kollar film eller bara dagligt använande, allt känns å flyta på bättre.
    + Prestandan e på topp, rapp i dagligt användande och även tyngre spel flyter på fint.
    + Tillbehören känns genomtänkta, fläkten som följer med är perfekt vid längre spelsessioner, gamevice controllern har jag bara testat med ett spel än så länge men fungerade perfekt.
    + Gillar skarpt att man kan ladda telefonen både i portrait mode och landscape, eftersom det finns två USB uttag.
    + Extra plus med 3.5 hörlursuttag!
    + Gamecenter appen är schysst, man kan se allt från CPU användning till temp och ställa in fläktens hastighet (eller köra auto), ställa in baksidans RGB (ROG loggan) etc
    + Trevlig förpackning, kändes lyxigt!
    + Har inte testat kameran så noga, men det lilla jag använt så känns den riktigt bra
    + Personligen gillar jag att ha fingertycksläsaren på baksidan, men gissar att det är en smaksak

    - Tyngre än dom flesta mobiler, mig gör det inget men kan vara bra att ha i åtanke
    - Gillade inte launchern som följde med (vet inte om det var en ASUS specifik eller Android stock), så installerade Microsoft launchern.
    - Batteriet är okay, men då telefonen känns å dra mer batteri än en standardlur så blir inte betyget mer än godkänt (absolut ingen katastrof dock)
    - Vissa tillbehör fungerar inte med skalet, eller man får ta bort delar av det (är modulärt)

    Helt rätt telefon för min del, så känns riktigt bra
     
    kissidor, Kristy och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Zyriak@Zyriak - intressant! Vad tycker du om ljudet i högtalarna?

    Skärmen är onekligen imponerande. AMOLED med 90Hz är inte alls dumt, speciellt som responstiden i AMOLED är mycket låg.
     
    Zyriak gillar detta.
  6. Zyriak

    Zyriak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    Bra poäng, glömde nämna högtalarna! Har testat och spela upp musik och är riktigt imponerad! Klart bättre än det brukar låta på en mobil, speciellt om man drar upp volymen. Likvärdigt med en enklare, liten USB högtalare ungefär.
     
    bernard gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Ja det var inga dåliga specs på den amoled skärmen.
    120hz och 240hz på digitizer vilket ger 1ms touch latency. Snabbast I mobilmarknaden med hästlängder.

    Kan det vara första laggfria android upplevelsen? :D
     
    bernard gillar detta.
  9. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Frågan är hur stor marknaden är för en gaming mobil? Själv har jag noll intresse för spel på mobilen då det är så mycket sämre än dator/konsol. Trots att jag spelar väldigt mycket rent allmänt.

    Hade ju varit skillnad om t ex Microsoft eller Sony satsade på en verklig spelmobil baserat på deras redan tillgängliga tjänster. Då hade jag verkligen varit intresserad.

    Måste dock berömma Asus för hårdvaran, man gör helt enkelt rätt beslut för att lansera en spelmobil, stort batteri, bra stereo högtalare och ett 3,5 mm jack. Det är all spelmjukvara som jag är orolig för.

    Ifall du är en seriös gamer, varför skulle du då spendera 10k på en mobil framför en helt ok gaming laptop eller en riktigt bra stationär speldator? Då köper man väl hellre en helt duglig bärbar gaminglaptop (om man vill ha mobiliteten) och en billigare mobil?
     
    Last edited: 22 jul 2019
    dannejanne gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har också svårt att förstå nischen. Det finns ingen möjlighet att avnjuta ett spel på något vettigt vis på så liten skärm att det motiverar en särskild typ av telefon.

    Dessutom är ju prestandan bara marginellt bättre än vad övriga flaggskepp erbjuder eftersom de bara kan göra si och så mycket med klockfrekvenserna. Ingen tillverkare kommer ta fram särskilda chipp avsedda för speltelefoner.

    Men utöver det uppenbara, att det helt enkelt inte är bekvämt att spela en längre tid på en telefon, så är ju spelutbudet också rätt uselt som du säger. Runt hörnet står samtidigt tjänster som Stadia, och då behövs ju bara en stor skärm (typ enklare surfplatta) och en gamepad. Övrig hårdvara har inte så stor betydelse med undantag för skärmens uppdateringsfrekvens.

    120Hz tycker jag gör mer för användarupplevesen när man scrollar runt i gränssnittet än vad man får ut av det i ett spel på så liten skärm. För att ett spel skall dra nytta av det fullt ut behöver telefonen matcha frekvensen med 120 bildrenderingar per sekund, och det är nog i ytterst få speltitlar de bästa chippen kan prestera 120 FPS @ 1080p.



    Jag förstår däremot att det kan fungera i exempelvis Kina där det ser helt annorlunda ut. Många har inte en dator, än mindre en speldator, och spelkonsoler som Xbox eller Playstation får inte säljas. Nintendo kommer börja säljas där först i år.

    I väst har väl så gott som alla som är spelintresserade en spelkonsol eller någon typ av stationär eller bärbar dator att spela på, där upplevelsen också är vida överlägsen den en telefon kan leverera. Att då begränsa sig till en 6" skärm för annat än mycket korta spelsessioner vore ju märkligt.
     
    Last edited: 22 jul 2019
    dannejanne, Kristy och Ascended gillar detta.
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Mjo visst, men varför skulle man då köpa en spelmobil för 10k istället för en extremt billig kinamobil och en speldator?[
     
  12. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Ser ut som Asus lyckats bra på denna, Specs är maxade och 120hz.... dessutom Stort batteri.
    Och stämmer det man kan välja Asus ui eller stock vid start är det ju sjukt bra.
    Nu får som snabba sig att släppa den bara så man kan få testa den.
     
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Ooooh jag dreglar nästan :P! MEN - varför måste den se ut som om den designats av ett gäng tonårspojkar :(, man kommer ju att få skämmas om man skaffar en och går omkring med :D. Och 240 gram... pallar man det :ehm:? Ser inget nånstans om IP-klassning - antar att den inte har det, med tanke på alla fläktar och gojs? Lite synd med tanke på att jag alltid kollar på lite anime eller nåt i badkaret.
     
    R3b0rn, flat7 och dannejanne gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tydligen någon oskriven lag som säger att allt gamingrelaterat måste se extremt nördigt ut. Men det är ju också en viss åldersgrupp de riktar in sig på och inte är det 40 plusare som oss. Likadant med precis allt som är gjort för gaming. Skärmar, tangentbord, möss... you name it. Razer Phone var väl ett litet undantag i alla fall.
     
  15. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Fast det är ju 40-plussare som vi som bäst har råd med dem :P. Men jag bara ser mig själv ta upp den där på jobbet, och allas frågande blickar, och sen att börja försöka förklara :teeth:. Jag menar dom tycker jag är konstig nog redan, jag har ju inte iPhone :D!
     
    @JjE och flat7 gillar detta.
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är väl bara att antyda lite diskret att du nog har drabbats av någon form av hormonrubbningar och känner dig som 16 igen. :cool:

    Hur tror du att vi ungdomar nyss fyllda 70 förklarar att vi går omkring med 4 exotiska mobiler, bl.a. en Razer Phone?

    Jag förklarar att jag började räkna ner från 45 och är snart minderårig igen och inte längre ansvarig för mina egna handlingar.:innocent:
     
    flat7 och kissidor gillar detta.
  17. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Stämmer att ZenUI 6 "stock" också kommer vara ett valbart alternativ för ROG Phone 2.

    Mvh
    Asus
     
  18. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    2.5M förbokningar i Kina har ROG Phone 2 fått hittils.. men det är dock brukligt att väldigt många förbokar för att sen också avboka.

    Oavsett, även om endast 5% där väljer att genomföra ett köp så är detta fortfarande en enorm framgång för oss men också gaming-telefoner som helhet.

    Nu ska vi bara kunna leverera sådana kvantiteter också, inte alltid vår styrka när efterfrågan överstiger planeringen dock så har vi tydligen ett väldigt bra tempo på leveranserna i Kina - så än så länge ser det ut som att leveranser bör ske ganska smidigt när telefonen väl planeras att lanseras internationellt.

    Mvh
    Asus
     
    Ascended och bernard gillar detta.
  19. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    I "väst" så handlar det främst inte att en speltelefon ersätter en spel-dator eller en konsoll. Utan som ännu en enhet du spelar på. Det ena förtar inte från det andra. Framför allt i länder där medelinkomsterna är högre.

    Hurvida spelupplevelsen på en 6.6" skärmär bättre än en TV och en Xbox, är väl eg. inte uppe för debatt - men en Xbox spelar du inte på bussen, tåget, eller planet. En telefon har du alltid med dig.

    Sen om självutnämnda "gamingtelefoner" faktiskt är bättre för spel än ett "vanligt flaggskepp" - ja det beror ju helt på vad en själv värderar som viktigt. Ergonomin med Airtriggers, sidoporten för laddning/tillbehör, stereohögtalare riktade framåt, lite mer ramar för att hålla händerna, ingen edge-skärm för att enklare kunna hantera skärmen, lägre latens, och bättre kylning för bättre prestanda över tid - dessa är mätbara skillnader - skillnader som spelar roll eller ej - är självfallet upp till var och en.

    Men att det finns en marknad och någon form av efterfrågan - det är helt klart!

    Mvh
    Asus
     
    bernard gillar detta.
  20. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Varför inte båda två? :cool:
    (eller alla tre?)

    Mvh
    Asus