En telefon från 2017 och en inköpt häromdagen, jämförelse

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 4 aug 2019.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har aldrig riktigt tittat tillbaka på gamla telefoner jag haft, jag har bytt till nyare hela tiden och dessa har varit bra eller dåliga men jag har aldrig upplevt den skillnaden jag ser nu, det beror troligen på att jag mer eller mindre är en enkel användare.

    Så detta är bara vad jag märkt dom senaste dagarna :)

    Har gått från Nexus 6P -> Google Pixel XL -> Google Pixel 2 XL som är min nuvarande telefon, jag upplever det som att det blivit lite bättre och bättre men ingen jättestora förändringar, och nu talar jag ur en brukares synvinkel som glömmer siffror och värden snabbt, vill bara ha en väl fungerande telefon

    Så jag har varit nöjd, tror jag gav över 11k för den första pixel från England och straxt över 9k för 2an också import vilket egentligen är helt otroliga belopp men jag har gått efter andras omdömen och recensioner mest.

    Min bild av hur en telefon skall vara och bete sig har formats efter dessa.

    När Pixel 3 kom blev jag dels inte så sugen för det jag hörde var inte så överväldigande och jag hade också bromsat mig själv från att köpa ny telefon varje år, därför sitter jag med en Pixel 2 XL från november 2017 nu.

    Min nuvarande telefon har en strulande fingeravtrycksläsare så nu är den på väg till England för utbyte och då måste jag ju ha någon ersättare, då detta bara hänt en gång under alla mina mobilår så tog jag fram en Sony Xperia Z1 från 2012 eller 2013 som låg i en låda, den kändes som en telefon jag lätt skulle kunna ha under några veckor och trivas med för jag gillade den som sjutton när jag hade den och tycker fortfarande att den var bra...eller så mindes jag det...

    I verkligheten har den android 5.1 som max och den är ljusår från vad min Pixel 2 XL är inser jag, att den sedan börjar strula med att gå från 89% batteri till 0% och stänga av sig för att 10 minuter senare gå att starta med 84% batteri gör att jag ledsnar och för första gången kollar OM det finns en billig ny telefon jag kan köpa.

    Jag hittar en test för telefoner under 2,5k hos Pc för alla och där får "Xiaomi MI A2 Lite" betyg 8 av 10, och här på forumet säger folk att det är en bra budget lur, så jag köper den för 1595 kr.
    Detta anser nog många inte alls är billigt, men då telefonen är något man använder så pass mycket så får man nog acceptera det anser jag, kanske kan den efter detta logga i byrålådan 3-5 år och fortfarande göra sitt jobb OM detta problem uppkommer igen...

    Och nu då dryga 3 dagar av användande så är min Xperia och Xiaomi väldigt olika inser jag, vid första anblicken är jag väldigt överraskad att skillnaden är så stor.
    Nu börjar jag tänka att varför köper jag en telefon som 5 ggr dyrare med så liten skillnad (Pixel 2 vs Xiaomi)
    Och så igår när jag för första gången använder min telefon "på riktigt" då märker jag skillnaden och hur bortskämd jag blivit.

    Google Maps startar mycket snabbare på min Pixel 2 än Xiaomi, vi talar iofs sekunder men ändå, och jag använder maps ofta.

    På min Pixel har jag kanske 1 sekunds avbrott på Spotify med samma hörlurar 1 ggr på en hel dag, på Xiaomi är det 5-10 ggr på samma tid, och då är det ändå just bara c.a 10 sekunder totalt.

    Telefonappen är klart långsammare

    Fingeravtrycksläsaren är mindre exakt och långsammare.

    Och så vidare

    Sedan är det saker jag möjligen inte lyckats aktivera som inte då är fel/brister, tex aviseringar på låsskärmen, att bara dubbeltappa på låsskärmen för att få fram notifikationer osv.

    Så var vill jag komma? jo mest babblar jag bara om en slags Aha-upplevelse jag fick och som överraskade mig, men säker inte många av er här på forumet, jag ser ju att nästan alla här har detaljkoll på telefoner.

    men jag har blivit bortskämd med mina telefoner tror jag utan att ha varit medveten om det :eek:
    Jag vet fan inte om jag kan vänja mig vid en budget telefon? denna Xiaomi är ruggigt bra för pengarna absolut! men jag har blivit kräsen tror jag och jag är inte helt säker på om det är en bra sak för jag "behöver" nog inte så dyra telefoner som jag haft, men jag har absolut uppskattat dom och kommer nog fortsätta att lägga pengar på dom.

    p.s jag tror att Xiaomi är från 2018 så det är lugnt och behövs inte påpekas ;) d.s

    Pixel 4 är ju på ingående och jag måste nog köpa en sådan om den bara får hyfsade->bra recensioner, det är som knark :P
     
    bernard gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi A2 Lite har bara snapdragon 625 så skillnaden mot Pixel 2 XL blir givetvis stor,. De mesta prisvärda budgetlurerna brukar kosta några hundralappar till. T.ex. är Mi A2 betydligt kraftfullare än A2 Lite så där hade din upplevelse jämfört med Pixel 2 blivit betydligt mer likvärdig. Jag hade själv Pixel 2 XL och Mi Max 3 samtidigt och skillnaden i prestanda var tillräckligt liten för att jag skulle ge upp Pixeln.
     
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @flipp@flipp
    Intressant att höra!
    Ja för mig som är en vad jag vill kalla en "användare" som inte bryr mig om siffror så blir det nog först tydligt i användandet.
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Nu spårar jag ur lite men denna Youtube film fick mig att fundera.


    View: https://youtu.be/MsMJeghxWnQ


    Linus tech tips - 10 Ways Mac OS is just BETTER

    innan folk får spel låt mig förklara detta ur MIN synvinkel :innocent:

    Jag talar fortfarande om telefon primärt, men att saker "bara fungerar" ihop med platta och dator är för mig en STOR bonus

    jag hade 3 Iphones den senaste Iphone 6 och efter det bara android för jag kände mig lite inlåst och begränsad.

    men nu har apple ju det där med Imessage som funkar kors och tvärs, på min nuvarande lur använder jag Pushbullet som funkar men inte helt smärtfritt.
    Jag vill gärna ha ett meddelande program som har allt från text till bild och allt integrerat men det funkar sådär med textra nu och något facetime liknande som är separat och kräver att mottagaren har samma...

    Jag kanske borde vara en Apple kund? men jag är helt knuten till Google, kalender, drive, assistent, gmail, note, maps osv....och älskar dessa
    och jag har alltid avskytt Itunes och Airpods sitter inte kvar i mina öron utan glider ur.

    Faan jag är mitt emellan och passar inte in någonstans o_O
     
  5. ErikS

    ErikS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Har bara haft en Android tidigare, en Motorola Moto X, som var seg som kola och strulade hela tiden, ligger i en byrålåda tillsammans med en iPhone 3GS och en iPhone 4.

    Så det är underbar läsning för mig som fortfarande sitter med min iPhone 5s och är i valet och kvalet om vad jag ska göra för det är verkligen dags för en uppgradering. Men jag gillar att kunna ha telefonen i fickan, eller bröstfickan på skjortan, utan att den ramlar ur - av storlek eller bara för att den väger runt 200g.

    Har precis som du funderat på att bara skaffa en billig ny telefon, och lutat lite åt någon av Xiaomi:s 9-serie, kanske 9T som verkar trevlig och utan notch (tar aldrig någonsin selfies, så det är bara bortkastad skärmyta), men så finns det ju en K20 Pro där ute som möjligtvis kommer till Europa i höst som 9T Pro med en Snapdragon 855, bättre kamera bl.a. och det är ju trevligt. Har funderat över en Asus Zenfone 6 också, men den verkar oändligt svår att få tag på här, och har lite strul med att kameran inte sitter på plats ordentligt, och så väger den ju 190g, så jag tänkte att kanske skulle jag bara slå till på en verkligen billig att ha fram tills dess?

    Så jag har grunnat på MI A2 Lite, läst runt om den här i forumet och tester och så, den verkar helt ok, speciellt för det låga priset, och så har den ju Android One - trevligt, men så är det det där med storleken och vikten på 180g, och så en notch. Pocophone F1, trevlig visst men samma där. 9SE har bra vikt på 155g, men ingen hörlursutgång, notch osv. Redmi Note 7 är prisvärd, har allt man kan tänka sig, men väger 185g och har en notch.

    Jag kommer aldrig till skott, och risken är att man bara slentrianmässigt går på en iPhone igen, av ren lathet - men de väger ju också uppemot 200g nu för tiden, och har notch. Nu sägs det ju att den kan försvinna även från Apple 2020, så kanske sitter jag kvar där med 5s om ett år. :sealed: (end rant)
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Att dagens telefoner väger så mycket är verkligen ett otyg. Glaskonstruktionerna är största boven i dramat, de driver upp vikten. Den enda tillverkaren som satsar på lätt telefoner utan notch är Meizu. Deras 16XS väger 160 gram. US $229.99 |Global ROM Meizu 16XS 6GB RAM 16 XS Smart Phone Snapdragon 675 6.2
     
    bernard gillar detta.
  7. ErikS

    ErikS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Det håller jag helt med dig om flipp, antingen hänger byxorna på sned eller skjortan :P Men det där tipset var ju kanon! Meizu 16XS hade jag inte ens på min radar. Den verkar ha allt, till och med 4G B20. Får spendera söndagen med att läsa på om denna helt klart. Tackar!
     
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @ErikS@ErikS
    killen på Inet som jag köpte min Xiaomi av (och jag rådfrågade inte, gick bara in och köpte den) att dom har aldrig haft en telefon som så många köpt och varit så nöjda med...sant eller inte det verkar vara mycket telefon för pengarna.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, vara bara beredd på att Meizu sällan uppdaterar sin globala mjukvara. Kan du acceptera det får du väldigt mycket hårdvara för pengarna där. En annan "lätt" telefon som liksom Meizu 16XS har AMOLED är Lenovo Z6, dock notch på den.
    US $294.99 |Original Lenovo Z6 Snapdragon 730 Smartphone Quad Cameras 6.39 Inch OLED In screen Fingerprint 4G LTE-in Cellphones from Cellphones & Telecommunications on Aliexpress.com | Alibaba Group

    En billigare variant med sämre skärm och systemchip finns också:
    US $159.99 |Global ROM Lenovo Z6 Lite 4GB 64GB Snapdragon 710 Octa Core Smartphone Triple Back Cams 6.3 Inch 19.5:9 Water Drop 4050mAh-in Cellphones from Cellphones & Telecommunications on Aliexpress.com | Alibaba Group
     
  10. ErikS

    ErikS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Ja det verkar onekligen vara mycket för pengarna för A2 Lite, jag har suttit och jämfört och läst senaste veckan och tänkte köpa en men då var den slut här i området och jag behöver en bums, så jag bestämde mig för en Xiaomi Redmi Note 7 som fanns som fyndvara för en billig peng, gick inte att paxa så jag åkte dit och då hade någon redan norpat den. Vilket kanske var lika bra eftersom den väger över 180g.

    Meizu är helt klart intressant och jag kommer hålla ett öga på dem, Lenovos Z6 likaså, men eftersom jag behövde en bums fick det bli en kompromiss - en Asus Zenfone 5Z. Den har allt jag behöver, tyvärr en notch också, och inte AMOLED, och ingen IP-klassificering, så det blir antagligen en övergångstelefon men å andra sidan väger den bara 155g och så fick jag en bra rabatt på den. Ska se om jag kan ha den i skjortfickan nu bara :P
     
    flipp gillar detta.
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *The End* eller då var ordningen återställd :)

    Igår fick jag tillbaka min Pixel 2 XL från ett garantiärende hos Google England, det tog c.a 2,5 veckor från att jag skickade in den till den ersättningstelefonen var i min hand.

    Jag har nog haft tur för av alla telefoner jag haft är det som jag minns bara 2 som åkte tillbaka på garanti, min första Pixel XL samt denna Pixel 2 XL, den första hade något strul med blåtand som löstes med att jag fick en ny från firman jag köpte den ifrån Proshop och nu denna som inköpts från Clove i England och under garantitiden har Google ändrat sättet på hur garantiärenden hanteras så att kunden måste själv sköta allt, detta medförde att jag inte ens kunde reklamera min egen telefon utan Clove fixande ett direktnummer jag fick ringa till Google och sedan var jag tvungen att ha en kontaktperson på Clove som kunde agera mellanhand, så jag fick returpapper som jag skrev ut och postade i en låda med telefonen till Clove, sedan skickade dom den vidare till Google som bytte ut den och sedan åter till Clove som returnerar den till mig = 2,5 veckor.

    Har inte talat med Konsument Europa om jag kunnat protestera mot att Clove inte tog ärendet och bar fixade det, men nu orkade jag inte.

    Skall jag sammanfatta mina upplevelser av dessa 2 telefoner jag haft, alltså min egen Pixel 2 och den tillfälliga NYA Xiaomi MI A2 Lite så är det...
    WOW vilken skillnad, till enorm fördel för min Pixel...WOW :eek:

    Jag förstår att Xiaomi är prisvärd absolut och bra men det räcker tydligen inte för mig, jag irriterade mig på denna tillfälliga telefon som otroligt mycket när jag mindes hur min vanliga lur är på, hastighet, interface, notifieringar, ljud...ja tamefan allt!
    Jag är lycklig som om jag köpt en ny telefon idag <3:D
     
    chraist och bernard gillar detta.
  12. ErikS

    ErikS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Och nu är ordningen återställd på min sida också. Dock lite tråkigare, då skärmen på min nyinköpta Asus Zenfone 5z flimrade med ojämna mellanrum, som om den fick små hjärtattacker. Spelade ingen roll om jag bara tittade på den eller använde den. När som helst flimrade den till. Höll jag t.ex. på att skriva något så slutade den ta inputen under flimrandet, och fortsatte sedan så folk trodde jag var full när jag skickade sms.

    Lämnade tillbaka den idag och är tillbaka på min gamla iPhone 5.