Android Auto - diskussionstråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Jox, 14 jul 2015.

  1. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Någon som vet varför AA reagerar helt annorlunda beroende på om man trycker på bilens knapp för att prata eller säger ok google?
    Trycker man på bilens knappa förstår AA i stort sett enbart navigationsdestination.
    Säger man ok google så förstår AA allt som google home förstår inklusive navigation, styrning av lampor hemma osv.
     
  2. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det har jag inte märkt av. Trodde inte att OK Google hade stöd i Android auto när man kopplade den till bilen?

    I vilket fall fungerar samtliga kommandon när vi använder bilens knapp.
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Fungerar lika bra för mig oavsett om jag trycker på bilens knapp för röstkommand eller säger Google. Ingen som helst skillnad. Detta i en Mazda.
     
  4. Beast109R

    Beast109R Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8 Flip
    Telefon 3:
    Motorola Edge 30 Pro
    Platta:
    Sammsung Galaxy Tab S2
    Jag har märkt något märkligt när jag kör Waze navigering via AA, så fort jag kör igång navigering så hamnar Waze i nattläge trots att jag valt dagläge under inställningar, om jag däremot kör Waze navigeringen på telefonen så fungerar det som det skall.

    Mobilen är en Oneplus 6T och AA enheten en Pioneer

    Någon som känner till detta problem och vet vad det beror på?
     
  5. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    I mitt fall är det skillnad, Kia Optima.

    Ni kan ju testa att trycka på knappen och fråga ”Hur gammal är Victoria Bernadotte” sedan testar ni utan att trycka på knappen och säga ”Ok Google” vänta på blipp och säga ”Hur gammal är Victoria Bernadotte”

    I min bil skiter den i frågan om jag frågar efter knapptryck men svarar efter Ok Google.

    Ganska idiotisk fråga men ni kan ju byta ut den till ”När stänger Coop i Varberg”
    Samma resultat i min Kia, efter knapp ingen respons men efter Ok Google svarar den och visar öppetider på skärmen samt ger möjlighet till navigation dit.

    ”Navigera till Coop i Varberg” funkar dock utmärkt både med knapp och Ok Google.
     
  6. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Skumt. Ingen som helst skillnad i min Skoda, funkar fint både m röstkommando och knapptryckning.
     
  7. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ska också tillägga att det har fungerat tidigare i min Kia det är först i de senaste uppdateringarna där det är skillnad på knapptryck och ok Google.
     
  8. clamitas

    clamitas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Är det bara Waze som är i nattläge, och inte resten av AA? Min bil bestämmer om den ska köra dagläge eller nattläge beroende på om jag har strålkastarna på eller av. Men det påverkar såklart hela AA, inte endast en app.
     
  9. Gaspo 1

    Gaspo 1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2018
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    12
    Varför får man inte whats app att lira med AA? Finns det nån annan medelande app som lirar med AA?
     
    Last edited: 5 aug 2019
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Vad är det som inte lirar? Fungerar bra här.
     
  11. Gaspo 1

    Gaspo 1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2018
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag får inte upp whats app på min skärm i bilen. Waze,Spotify får jag upp.
     
  12. Beast109R

    Beast109R Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy s23 Ultra
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8 Flip
    Telefon 3:
    Motorola Edge 30 Pro
    Platta:
    Sammsung Galaxy Tab S2
    Det är bara Waze som hamnar i nattläge vad jag än gör, i AA och Google Maps funkar dagläget normalt, har även provat att installera om Waze! Skall kolla det där med strålkastarna.
     
  13. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Har också skillnad, fast om jag trycker på ratten eller direkt på skärmen. Trycker jag på mikrofonen direkt på skärmen så tolkar den alltid det som jag vill navigera någonstans.
    Outlander 2019
     
  14. clamitas

    clamitas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Gaspo 1 var lite otydlig med vilket sätt Whatsapp inte lirar...

    Det finns ingen ikon för Whatsapp i AA, det är så det ska vara. Det är samma sak för alla meddelandetjänster, inkl SMS. Det finns alltså ingen meddelandesektion så som maps, telefon och musik har. Textmeddelanden ska rösttyras, annars är det inte säkert att använda när man kör. När man får ett meddelande så kommer det upp ett kort på hemskärmen som man kan använda för att Google Assistant ska läsa upp meddelandet.

    Det som dock inte funkar med Whatsapp med assistenten i AA, men som funkar med assistenten i mobilen, är att skicka meddelanden med Whatsapp. Säger man "skicka ett Whatsapp-meddelande" så svarar assistenten att det inte går. Det är väldigt tråkigt. Jag får alltid svara med SMS istället.
     
  15. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Att skapa utrymme för användning av appar i AA är lite som att balansera på en knivsegg. Det är inte meningen att man skall få upp appar på skärmen för att sitta och pilla på dem, det kan ge osäker körning. Man kan inte heller hänvisa till att den som sitter bredvid kan sköta det hela, för de flesta bilfärder görs med enbart förare! Det som skall göras skall vara röststyrt annars är det inte trafiksäkert.
    Det är just detta ofullständiga stöd för svenska i AA som gör att den inte är officiellt släppt hos oss, ALLT skall gå att röststyra.
     
    Androis gillar detta.
  16. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Tack!

    Jag vill rikta ett stort tack till de på forumet som informerat att AA blir stabilt utan uppkopplingsproblem med hjälp av Oneplus kabel.

    Fick min idag och nu fungerar det prima utan ständiga upp eller nedkopplingar och mig ständigt svärande.

    Obs min S9+ har aldrig krånglat medan S10an knappt har fungerat alls. S10an är då jobbmobilen...

    :teeth:
     
    Tråget gillar detta.
  17. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Sitter i min Golf 7 2017 och har kabeln ansluten för laddning. Bilen är avstängd. Läste ett inlägg i ett annat forum och klickade på en länk till ett Youtubeklipp. Då startades AA på bilens skärm men bilden förvrängdes extremt och visade delar av Youtubeklippet! Helt oanvändbart men märkligt. Det känns ju som det skulle kunna finnas möjlighet att antingen helt spegla telefonen eller spela upp Youtube i bilen. Ska försöka infoga ett foto.

    [​IMG]
     
    Mongroovy gillar detta.
  18. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag skulle inte tro att Google vill medverka till att underlätta för bilförare att sitta och titta på video när man kör. Det är ju just därför det är mycket begränsat vad som skall komma upp på skärmen via AA. Det gamla tricket med att skylla på att passageraren skall titta funkar inte, för denne kan ju titta på sin egen mobil. Att säga att föraren skall kunna titta när man står stilla är ju lika meningslöst eftersom man då kan titta direkt på mobilen, som ju dessutom har bättre skärm som ger betydligt bättre bild för video.
     
  19. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jo, jag håller med om olämpligheten i att titta på t.ex. Youtube när man kör. Det brukar finnas kodning i bilen som spärrar VIM (Video In Motion), men frågan som är mer intressant är om man skulle kunna spegla telefonen helt. Då skulle man kunna få tillgång till andra appar än de få som AA är kompatibla med. Att titta på andra kartor eller kunna läsa andra saker när man står stilla skulle vara trevligt. Eller för all del tillåta full spegling med vanlig VIM-spärr.
     
    Androis gillar detta.
  20. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Youtube i bilen vill jag då rakt aldrig se. Inte på skärmen avsedd för föraren iallafall. Folk är distraherade nog på vägen.
     
    Androis gillar detta.