Problem: Google Fit (?) gör mig vansinning!

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av anders.ostling, 6 aug 2019.

  1. anders.ostling

    anders.ostling Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    Jag försöker hålla koll på mina aktiviteter, men Google Fits sätt att hålla räkning gör mig galen. Eller så är det något i min setup som spökar. På armen har jag en Ticwatch Pro. På min Pixel 3XL lur har jag både Mobivois app och Google Fit. På min Huawei surfplatta har jag enbart Google Fit.
    • Nu ikväll visar TWP klockface 6327 steg (är inställd att hämta från enheten, inte från GF).
    • Mobivoi TicHealth visar 8843 steg. Ok?
    • Google Fit på klockan visar 6244, ok köper det även om samma siffra som TWP hade känts mer korrekt.
    Nu kommer det skojiga
    • Google Fit på plattan visar 6893 och 84 rörelseminuter.
      • (Detta *borde* varit synkat från klockan tycker jag, så var kommer de extra +500 stegen ifrån?)
    • Google Fit på telefonen visar 3689 och 84 rörelseminuter.
      • (Här saknas alltså nästan 50% av stegen).
    Jag vill minnas att det har varit mer korrekt för en tid sedan, detta verkar vara ett nytt fenomen sedan några veckor tillbaka. Någon annan som har liknande problem? Har rensat cache o lagring för appen på telefonen utan någon effekt.

    Har också upptäckt att "Sleep stats" finns i GF appen på plattan men inte på telefonen. Bägge har version 2.18.12-130. Är det bara skärmstorleken som avgör vad som visas? Plattan kör Android 8.0 medan telefonen har 9.

    Många frågor om GF men inte så många svar tyvärr. Hoppas någon kan hjälpa mig till insikt om hur det fungerar.

    Det finns en inställning i telefonappen om "Automatisk registrering av aktivitet". Jag har den avstängd då jag fick för mig att den "krockade" med klockans mätning. Kan detta påverka? Den var aktiverad i plattans app, men den tar inte många steg här hemma (nu avstängd). Och givetvis Mobvoi appen inställd med rättigheter att läsa/skriva GF data.
     
  2. Mars Mountain

    Mars Mountain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Google Fit på telefonen är sämre än någonsin även om man startar manuell spårning. Jag startade en cykelrunda på den igår och den registrerade då ett gäng raka linjer, totalt 11 km fast vi rörde oss 24 km. Om jag spårar med Google Fit på klockan istället (Fossil explorist gen 4), fungerar det som det ska men batteriet tar slut alldeles för fort. Efter två sådana pass är den död.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter märkligt, inget som jag upptäckt, hos mig spårar den bra, även om jag själv inte startar en manuell spårning. Vad för telefon har du? Tänker om det har med batterisparfunktioner.
     
  4. Mars Mountain

    Mars Mountain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    S8+, kollade nu och det stämmer ju att den tillåter viloläge för Fit så jag får ju ändra det och testa igen. Förut har jag haft telefonen på styret med andra appar och skärmen igång så då har den inte satt Fit i viloläge. Tack för tipset, det borde jag ju tänkt på själv :D

    Tillbaka till klockan, jag önskar helt enkelt att den hade bättre batteriuthållighet, för det är ju ganska praktiskt att spåra rundorna på den.