Fråga: Tar IOS 12 på Iphone 6S mycket batteri?

Diskussion i 'iPhone 6S-serien' startad av lenamarsan, 8 aug 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag har just lämnat in min 3,5 år gamla Iphone 6S på batteribyte hos Digital Inn (och ber nu till högre makter om att de inte hittar något annat "fel" som de måste åtgärda, vilket tydligen är brukligt.)

    Iphonen kör jag på någon av de allra sista IOS 11-versionerna, då batteriet var dåligt redan när den första IOS 12-versionen släpptes, och det ryktades på nätet att IOS 12 skulle konsumera oerhört mycket batteri på de äldre Iphone-modellerna, däribland min.

    Nu när luren får ett nytt batteri, och IOS 12 har hunnit släppas i ett antal nyare versioner, undrar jag om jag bör uppdatera till IOS 12.XX (vad nu den aktuella versionen heter)?

    Ni som äger en Iphone 6S och kör på IOS 12 - förbrukas det mer batteri än med IOS 11? Fördelar / nackdelar med IOS 12?
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det finns generellt få anledningar att avstå en uppdatering. Speciellt nu när iOS 12 är ett år gammalt och optimerat så gott apple förmått.

    Jag är inte duktig nog att räkna upp alla förändringar, men iOS 12 var utan tvekan snabbare än 11.

    Och du har nytt batteri så du kommer ha betydligt bättre batteritid nu oavsett.

    Min rekommendation är, uppdatera!
     
    Kristy gillar detta.
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack!

    Jag lutar åt det.

    Min ursprungliga tanke var att nytt batteri + IOS 12 skulle göra att jag klarade mig 1-2 år till med Iphonen.

    Sen har jag förvisso skaffat en Sony XZ Premium som huvudtelefon men övergången till Android och Google har visat sig vara bitvis väldigt svårförståelig, så det här blir kanske en bra hybrid. En fot i vardera världen ett tag till....
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Om din 6s håller dig lugn och trygg så ser jag inget problem att den håller minst ett år till.

    Tips på vägen är att; vänta med iOS 13 tills november eller så, om du verkligen siktar på perfekt programvara och känner dig känslig för eventuella problem
     
    Kristy och HoardingDragon gillar detta.
  5. vic18

    vic18 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2018
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Min ip6s ska klara minst några år till[emoji41][emoji41]
     
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Vad kostade det att byta batteri på en iPhone 6?
     
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    På min Iphone 6S kostar det 795 kr på Digital Inn (Sveavägen 35 i Stockholm). De är Apple-auktoriserade vilket var ett krav från min sida = originalbatteri.

    Det blir ett par hundralappar billigare om man vänder sig direkt till Apple, men i mitt fall var det inget alternativ (vill inte åka till Täby och heller inte skicka in den till Apple).

    Digital Inn på Sveavägen tar 3-24 timmar på sig för ett batteribyte (åtminstone just nu).
     
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Absolut, här installeras inga uppdateringar förrän riskbenägna och våghalsiga pionjär-typer har gått igenom de första versionernas eventuella "barnsjukdomar"
     
  9. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Kör på IOS12 på jobbtelefonen, en 6s. Den används endast för arbetet så pratar någon timma om dagen, några appar för registrering osv. vilket ger ytterligare någon halvtimme samt 10-talet SMS - laddar ungefär var 3-4 dag och då är det runt 15-20% kvar. Mönstret är detsamma som när jag hade IOS11 och då var det laddning lite tidigare samtidigt är ju batteriet ett år äldre så jag tycker nog att 12:an är lite snålare på batteri.
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Utmärkt!

    Då blir det nog en uppdatering. Behöver egentligen ingen extra snabbhet etc - upplever att Iphonen redan med IOS11 är MINST lika snabb som min Sony XZ Premium - men jag tror mig ha förstått att det ändå är bra att köra med senaste programvaran, bl a av säkerhetsskäl.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hade en 6S med iOS 12 som tjänstemobil på förra jobbet. Den laddades nog bara en gång i veckan trots rätt flitigt ringande.

    Uppdatera!
     
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hurra!

    Iphonen har nu återvänt med nytt batteri och all information verkar finnas kvar
    Blir nog så!