Vad tycker ni om N10 /N10+ nu efter lanseringen?

Diskussion i 'Galaxy Note 10 / Note 10+' startad av 3kgt, 7 aug 2019.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tack för tipset. Verkade vara precis min stil!
     
    arcspin och bernard gillar detta.
  2. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Utöver det jag som skrev så har ja
    Håller faktist med honom om det mesta! Ävenäöpplet har gjort samma sak i många år där dem drev med Microsoft m.m för att göra samma sak 1-2 år därefter! Har några klipp om just det

    Men själv är jag besviken på Samsung, då dem drev med andra för utbyttbart batteri, sen tog dem bort det, och nu 3,5, IR sändare och Iris, Notis led! Microsd på N10an, saknaden av snabba laddaren med i kartongen!

    För dem drev med apple för att ej ha med snabb laddaren, dem drev med apple för micro sd och nu har dem själva följt dem! Säger det med sorg med dem har börjat kopiera apple på tok för mycket. Stå på er förfan och ha en egen stil

    Som många nämner så är det en fuling att nedgradera och ej ha med 90hz för denna pris! Och matcha med en kamera mot P30 t.ex.
    Dem har fan inte ens uppgraderat fingeravtryckssensorn :S och hemknappen försvinner.

    Hela iden med Note var Spec för nördarna och ej utseende!
    Men jag läser mycket här och på andra ställen om hur läcker den är! Visst den är snygg men opraktisk, samt den fula hålet hatar jag. Men vi är så klart alla olika då jag har polare som gillar "mulliga/tjocka" tjejer medans trenden är vältränade

    Finns tyvärr ingen perfekt mobil, är kvar pga. pennan, s pay, klockan. Annars så finns det snabbare mobiler med sämre spec! Min 2 år gamla Lenovo P2 presta bättre än min S8a.
     
    Klurre gillar detta.
  3. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Den fysiska hemknappen försvann väl för fler generationer sedan. Har du inte saknat den förrän nu?
     
    Janne303 gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @3kgt@3kgt det är förstås konsumenterna som i stor utsträckning styr, och då blir det ofta så att form får gå före funktion, då en häftig design alltid säljer bättre. En hel del betraktar rentav telefonen som en accessoar.

    Jag har till exempel själv inget emot en lite större ram som Note 9 har om jag samtidigt får säker ansiktsupplåsning, eller som på Pixel 3 frontriktade stereohögtalare, och slipper hålstanskameran.

    Jag hade heller inte haft något emot en lite tjockare telefon som lät mig byta batteri, som hade 3,5 mm-utgång och som hade kvar fingeravtrycksavläsaren på bakstycket (telefonen är upplåst innan den lämnar byxfickan med läsaren på bakstycket).

    Hade heller inte haft något emot en plan display, och gärna skippat glaset på bakstycket.

    Men trenden är sådan bland samtliga tillverkare. Jag vet inte till vilken tillverkare man skall vända sig för att hitta någon som satsar på funktion före form. Flera saker du listar som viktiga kommer otvivelaktigt att försvinna helt och hållet inom en snar framtid, så det är nog bara att gilla läget.


    Samtidigt, om man ser det ur tillverkarens perspektiv, så räcker det inte att bara leverera en ny kamera och en ny SoC för att sälja. De behöver nya funktioner de kan marknadsföra som "innovativa" fastän de kanske inte är helt välfungerande. Jag tycker att den ultraljudbaserade fingeravtrycksläsaren är ett utmärkt exempel på det. Även den optiska är totalt underlägsen den kapacitiva läsaren, men det är så klart lättare att marknadsföra eftersom det är något nytt och spännande, och sedan möjliggör det att telefonen kanske får en lite finare design, vilket är minst lika viktigt för tillverkarna/säljsiffrorna.
     
    Last edited: 11 aug 2019
    night77, Ompan och Kristy gillar detta.
  5. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Håller med dig i många punkter ovan förutom det viktigaste och det är att jag anser motsatsen att man skall visa på dem sätt man kan att detta är ej okej! T.ex att skriva här, är medlem i en Samsung grupp via Samsung själva också.
    Dem kan åtminstone skapa en tel för "den mindre gruppen" om dem ser intresset finns.
    Det är så egentligen Note serien skapades från början då power users ville ha större skärmar som gick emot trenden den tiden med 4.0 skärm

    Idag finns det många mindre köpta telefoner/serier hos dem, så why not skapa en serie för detta också?

    För jag skulle hellre köpa en telefon där det går att byta ut batteriet på (Dock ej på bekostnad av vattentäthet vilket så klart är tuffare, men lär existerar med dagens teknik som t.ex i Gopro kameror).

    Glas är jag totalt emot om inte det vore för Trådlös laddning. Men oavsett telefon så har jag haft en skal utav rädslan att tappa/skada då dels via barnen men även cyklandet har jag tappat en del telefoner.

    Men inget är omöjligt! Vi har sett att en del saker vänder helt plötsligt! Nu helt plötsligt är det mode med "skägg" som påminner mig om terrorister och isis lol

    Dem skapar en platta med en böjbar skärm som kostar 20.000 kr, vem tror du köper dessa? Hur många säljs? Så varför inte skapa en ”unik” produkt för oss som väljer prestanda och funkonalitet före utseende.

    En del lär kanske tycka det är tokigt, men jag saknar plast bakstycket på gamla Samsung telefoner där man kunde lätt byta ut den och ej bryr sig om skal osv! Nu med min Note 9 har jag ett tjockt tufft skal på bak och glas på fronten. (orkar ej med 3100 för ett glasutbyte)

    Vi kan skapa en grupp och låta vår röst vara hörd, eller åtminstone skriva om det här och släppa ut lite steam :D

    Ja lovar jag betalar 15000 kr på en mobil med dem spec som vi önskar.
     
  6. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Litet tillägg: Vet ej om ni minns tiden eller hade en Note 1a där majoritetet mobbade en och tyckte att den var en kylskåp m.m den tiden, och kolla läget nu! Rena fjärrkontroller som Samsung m.f brukade skämpa om att den blir längre och längre, vilket tyvärr är fallet med dagens telefoner
     
    ekeblad86 gillar detta.
  7. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Aod notify, kommer bli perfekt för denna lur :)
     
  8. CEdlund

    CEdlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Var innan lanseringen helt säker på ett köp av en Note. Inte lika säker längre. Är det en idé att vänta in Huawei mate 30? Någon som har tankar?
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blir väl en lansering i slutet av september av Mate 30/30 Pro, så det är inte en så lång väntan. Kan ju vara klokt att vänta in den om man inte har S-pen som ett krav. Storleken blir väl jämförbar skulle jag tro.

    Sedan kommer det väl lite nytt från Sony, Moto m.fl. i sambnad med IFA-mässan som börjar 4/9 också.


    Men känn och kläm på telefonen när den dyker upp i butik, så du får en bättre uppfattning om den. Jag hade inte fattat något beslut förrän jag klämt i alla fall.
     
  10. CEdlund

    CEdlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Något som talat för att vänta är väl att kameran lär bli vass på Mate.
     
  11. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Håller med Bernard, om du inte har akut behov av en ny lur så är det värt att vänta + priserna kanske kommer ner lite eller man får tag på nån kampanj.
    Ps. Samsung butiken inne i stan brukar ha sjuka kampanjer ibland! Tyvärr har jag aldrig själv lyckats vara med nån av dem. T.ex vid N9 lanseringen hade dem Icon X + laddare m.m på köpet
     
    CEdlund gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Utbytbart batteri kräver ju också betydligt starkare metallhölje runt batteriet också och därmed lägre kapacitet. Jag trodde att de fanns en chans med utbytbart batteri men har fått värdera om efter tråden

    Kommer utbytbart battteri bli nästa stora grej ? (det är vad jag tror)

    Alternativet vore då få batterier med betydligt lägre kapacitet som man får ladda eller byta oftare. Finns en anledning till att batterierna hade mindre kapacitet förut när de var utbytbara,
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Lite förvånad att det inte är en micro-sim, SD-plats och ett e-sim
     
    Kristy gillar detta.
  14. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Det är hemknappen som man har på N9 som är tryckkänslig i skärmen. Vad jag förstår så är den borta nu pga. nya fingeravtryckan

    Ärligt talat så har jag en sten koll där! Men har man en utbytbar 3000+ så är det okej för min del.
    Nu om jag skall byta ut batteriet på min N9 så måste jag byta skärm med till en pris på 3200 idag enligt samsung service kista.
     
  15. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

  16. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Jag undrar om UFS 3.0 påverkar prestandan eller om det inte är märkbart.
     
  17. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Det enda som står mellan mig och beställning är faktiskt batteritiden. Jag vill veta om batteritiden är bättre än Note 9 och speciellt då över LTE. Den som ser någon sån rapport kan väl lägga upp det :)

    Exynos är en strömslukare utanför wifi.
     
  18. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

  19. MoeD

    MoeD Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi 6A / 32GB - Svart
    Tycke att de är dåligt att + versionen kommer ha 498 PPI samt ingen 3,5mm-jacket :(
     
  20. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Samsung lovordas som vanligt av DisplayMate; Galaxy Note10+ OLED Display Technology Shoot-Out


    • Record: Very High Absolute Color Accuracy (0.4 JNCD) that is Visually Indistinguishable From Perfect.
    • Record: Very High Image Contrast Accuracy and Intensity Scale Accuracy that is Visually Indistinguishable From Perfect.
    • Record: High Brightness Mode that is up to 25% Brighter (1,308 nits) than the Galaxy Note9 in High Ambient Light.
    • Record: Peak Luminance, Color Accuracy and Intensity Scales that are Independent of the on-screen image content.
     
    Jedimaster, OneBlue och Kristy gillar detta.