Hur upplever ni Note 9 ett år senare ?

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av wmb, 14 aug 2019.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det är nog bara att erkänna, Note 10 /+ är nog för dyrt just nu.

    Hur upplever ni Note 9 nu ett år senare ?

    Jag vill utforska världen med dubbla sim och penna, så då blir Note en given kandidat, och kanske den enda

    Den går att få tag på för runt 4000kr begagnad, och borde finnas en relativt stor marknad nu när Note 10 kommer
     
    dannejanne gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har ingen nu men har haft 2 gånger. Tycker den är högst relevant fortfarande kanske till och med ännu mer nu då 10'an får ett hål i skärmen. 9'an var ett bra steg från 8'an och fixade det jag inte gillade med den såsom ljudet i hörlurar och batteritiden samt placeringen av fingeravtrycksläsaren. Nu har den ju även One UI vilket den inte hade när jag körde den. För runt 4-5000kr är den ett väldigt bra köp. Go for it säger jag.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Jag har haft den sen release och är fortfarande lite småkär i den. Jag var helt säker på att köpa Note 10 innan den presenterades men känner mig just nu osäker bland annat pga att jag tycker om Note 9 så mycket. Jag måste erkänna att efter några månader i början så började den lagga lite på typiskt Samsung manér men efter att jag fick Pie och One UI så har den varit smooth och är det fortfarande 6 månader senare. Samsung har verkligen fått i ordning på sitt gränssnitt som tidigare varit tungt och laggigt.
    Sen så är specarna fortfarande top of the line med en grym display, bra batteritid och bra högtalare. Det är den mest kompletta mobilen om du frågar mig då den har allt som kunde fås när den kom ut.

    Ska även tillägga att jag brukar inte ha samma mobil i mer än 6 månader, men denna har jag inte velat byta ut då inget på marknaden motsvarar den.
     
    Kristy, mul och bernard gillar detta.
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Låter bra!

    Det som stör mig, är att man får större skärm (iaf visuellt) och lättare vikt (tror jag) på Note 10.

    Det där klassiska samsung-lagget är en av anledningarna till att jag oftast sålt enheterna efter ett tag. Dom känns verkligt top notch första veckorna, man är helt kär, men så faller det någonstans på vägen.

    En fråga: När ni har flera BT-enheter uppkopplade, säg ett par hörlurar och en bilstereo, är det nu för tiden enkelt att byta ljudenhet? Är ruskigt bortskämd med Apple där
     
  5. Lina-e

    Lina-e Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone, Samsung

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone, Samsung
    Tycker dem laggar en del förr eller senare, bara min upplevelse och erfarenhet
     
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    På temat kan jag nämna att man kan köpa Note 9 128GB för 6590 kr direkt från Samsung om man har tillgång till Benify.
     
    Stemag64 och wmb gillar detta.
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag vet faktiskt inte ens vad det är. Ska kolla men det känns inte troligt
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har du en Note 9 och känner så? Att problemet med samsungs lagg kvarstår?
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är en förmåns/löneportal som många större företag använder sig av till sina anställda. Jag kan PM'a dig en länk som kanske funkar ändå om du är intresserad...
     
  10. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    tyvärr, dom har redan tackat nej till detta tydligen

    Jag skriver till dig igen om det blir beställning!
     
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Någon som har en smart tanke eller upplevelse om skillnad på 6gb eller 8gb ram?
     
  12. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hade s8 med ONEUI i några veckor. Allt hade blivit jättefint och den kändes bra mycket rappare än när jag hade den första gången. Gick ifrån s8 till p20 pro, sedan lämnade jag in min telefon på lagning och då fick jag återgå till s8. Funkade bra tills jag tappade den i marken o skärmen förstördes totalt. Segare än p20 pro men UI:et kändes snabbare än senast. Känns inte rättvist o jämföra dem två så jag låter bli.

    Enda problemet med Note-serien i mitt tycke är just pennan :P Synd dem inte släpper en utan penna, med större batteri. Känns som den är aktuell längre än S-serien, men ja.
     
  13. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Har skrivits en del om det, enda gången 8GB kanske är nödvändigt är vid hårt körande på Dex. Valde själv 8GB pga att den har 512GB disk, lite overkill iofs, men härligt att aldrig behöva oroa sig om utrymme. Tycker fortfarande det är en kanontelefon, har egentligen allt jag behöver. Upplever bra flyt med One UI, oerhört mycket trevligare än deras gamla system.
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja, jag velar kraftigt. Sambon tycker jag ska vänta in ett erbjudande om några månader och köpa note 10 istället.

    Vet verkligen inte hur detta slutar, men tack för alla synpunkter som gjort mig klokare
     
  15. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Black friday om några månader ? ;) Köpte s7 på förbeställning. Ångrade mig definitvt, varken bu eller bä om man får den 1 månad innan bättre erbjudanden dyker upp. Är nog värt pengarna.
     
    wmb gillar detta.
  16. Sper

    Sper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Kan ge mig fasen på att köper man note 10+ nu så om 2 månader så kommer ett bra erbjudande som alltid. De är bara vänta. Sitter själv på Note 9 och ska sälja den för One plus 7pro. Men nu verka de komma en annan modell i November hehe

    Note 9 funka klockrent fortfarande! Jag vill dock ha 90hz display
     
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Vi har i det tysta kommit överens om att det nog blir så med, vänta på ett erbjudande :)
     
  18. P1337

    P1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Håller inne på blåtandssymbolen i statusfältet rullmenyn med blåtandsenheter dyker upp.
    Brukar ha bilen inställd på att bara ta media medan headsetet kör samtal.
    I mercan jag hade nyss (CLA200 2016), hade jag båda enheterna för både media och samtal, så även om jag svarade i headsetet, så snodde bilens blåtand över samtalet till bilen, kunde vara lite irriterande när man föredrog headset i bilen :)

    Har mycket blåtandsenheter kopplat till telefonen bil, flera olika mobilhögtalare, s gear osv . Upplever inga bekymmer att byta mellan dem i menyn.

    Haft min Note 9 i 12 månader, 6GB modellen, upplever inget lagg.
    De gångerna jag börjat få lagg på tidigare enheter har oftast berott på att jag inte riktigt skött min enhetsvård. Efter lite utrensning och optimering brukar de vara pigga igen (tänker från S7 och framåt iaf)
     
  19. P1337

    P1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    För en annan som jobbar med mobiltelefoni, så kan man ju se vissa trender och göra lite kvalificerade gissningar.
    Nya mobilsläpp har sällan några större bundlingar eller bra erbjudande vid release. I början säljer de för att de är nyheter och man ser lite mindre paketering ifrån olika ÅF för att locka kunderna till sig.
    Note serien har mig vetligen, sällan varit bra bundlad vid release. Entusiasterna köper för att vara först, eller kanske för att de kryper för mycket i fingrarna för att kunna vänta på bättre paketering olika det där såklart .
    Min gissning är att paketeringarna och bundlingar börjar först efter förhandsbokningarna och rent strategiskt så skulle jag själv lägga dessa ihop med iPhone-släppet för att få Apple kunderna att lyfta blicken.
    Förra året hade man iofs en rätt bra byt in kampanj där jag själv skickade in en gammal s4 och fick 2000kr cashback, det var tacksamt :) Sen kom bundlingen med Buds via Samsung members vill jag minnas, plus lite blandat ifrån olika ÅF.

    Min gissning är att det kommer ett par olika erbjudanden efter förhandsbokningarna och innan slutet på November då julkampanjerna drar igång. Så klarar man av att vänta , så dyker det med stor sannolikhet upp något annat än en powerbank ;)
    Vet dock inte om jag själv klarar av att vänta. Lekte med Note 10+ i veckan och den fick min Note 9 rent utseendemässigt, att känna sig out dated . Råkade ha en bild i galleriet på när jag leker runt på Youtube och inspekterar skärmen
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 17 aug 2019
    Jessie75 gillar detta.
  20. P1337

    P1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Om man just ska ha pennan, så Samsung vassast enligt mig. De har utvecklat S-pen nu under många år.
    För mig som både jobbar mycket med telefonen samt tittar en på en hel del videos, så är stor skärm något jag jagar. Har inga problem med et tlite större format, gillar att kunna ta ett stadigt grepp om enheten ;)

    Men något jag hittade, som jag missat helt för att den aldrig kom till Sverige, men som finns i Global version (EVR-L29) som fick mig att vända och vrida på mig själv om jag skulle testa något annat än Samsung och Note . Formatet gör att den absolut inte är för alla, men kul att se lite bättre spec i en enhet med denna storlek .

    Enheten jag tänker på är Huawei Mate 20 X.
    Idag hittar du denna i "EU shops" på ebay för ca 6800kr.

    HUAWEI Mate 20 X, Big Screen, Big Battery Phone | HUAWEI Global