Tips: Galaxy Tab S5e - prisvärd platta med Snapdragon 660 (10nm), AMOLED

Diskussion i 'Galaxy Tab S' startad av inact_0036, 15 feb 2019.

  1. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Ni som har haft plattan ett tag, är ni fortsatt nöjda? Har ni märkt av något som ni stör er på? Hur rapp är plattan, och då menar jag inte benchmarks utan vid dagligt användande. Märker ni av lagg?

    Jag överväger att köpa denna alternativt kommande galaxy tab s6. Svåra beslut...
     
  2. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Jag köpte min innan sommaren och skulle inte kunna vara mer nöjd. Är annars en person som vill ha det mesta och bästa, men i det här fallet ser jag det som den absolut bästa plattan på marknaden att konsumera media på. Även om jag kan uppleva lite hack när jag t.ex. öppnar multikörningsmenyn tycker jag att det flyter på mest hela tiden - tycker snarare det är en fördel med en lite klenare processor, inbillar mig att det påverkar batteritiden positivt. Batteriet håller länge, länge - hade den liggande i standby uppkopplad mot wifi över helgen och hade 96% kvar nu på måndagen.

    Skärmen är ett köpargument i sig.

    Känner en någon som är student kostar plattan 3890 kr hos Samsung. Rekommenderar varmt!
     
    Last edited: 6 aug 2019
    tswfootball och Mythos gillar detta.
  3. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Överväger också att beställa 6GB/128GB modellen utomlands. Beställde du ifrån Amazon.DE till slut? I sådana fall, är det några begränsningar på ES versionen vid bruk i Sverige?
     
  4. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Förbokade en S6 istället [emoji16]
     
    Mythos och bernard gillar detta.
  5. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Jag slog till på en sådan samt den officiella book covern till ett totalpris 6 450:-

    Leveransdatum 13 augusti, återkommer med intryck därefter.
     
    Lou Cipher gillar detta.
  6. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Jag fick hem S5E idag och har lekt med den ett par timmar. För att svara på min egna fråga märker jag inte av några som helst begränsningar på denna spanska platta. För er som går i tankarna på att köpa kan jag förmedla att systemspråket kan ändras till svenska, och inga begränsningar vad beträffar utbudet på netflix. Det medföljer laddare som passar till svenska vägguttag. Det enda som är spanskt är snabbguiden som medföljer. Allt som allt kan jag inte vara annat än supernöjd med mitt köp!
     
    nallhed, Lou Cipher, kissidor och 1 annan gillar detta.
  7. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Har endast haft den i några i timmar men 2 saker som gav mig ett starkt intryck direkt.

    Det första var vikten. Den känns riktigt lätt med sina 400g, kanterna på baksidan är även lite rundade så känns väldigt bra. Tycker vikten och ergonomin är underskattat och sådant man måste hålla i handen för verkligen få en uppfattning om.
    Mina förra platta vägde runt 529g och jag märker en tydlig skillnad. Det låter inte mycket men om man använder den i lite längre perioder märker man skillnad.
    Det kan nog också vara en större skillnad för mig för att jag använder den mycket liggandes i sängen/soffan och håller den lite som en bok.

    Det andra var skärmen. Jag var orolig då jag vet att O-led skärmar är väldigt fina men kan ibland skifta i färg mycket om man vinklar den lite. Det ser jag ofta i mobiler i en varierande grad och var orolig denna stora skärm skulle irritera mig. Men denna skärm var riktigt fin. Bara lite lätt ljusgrön nyans skiftar den och inte denna starka rödaktiga/rosa nyansen som jag ser ibland.

    Väntade på att flaggskeppet skulle släppas men Tab S6 pris på 7990kr fick mig att prova denna.
    Köpte den för 3990kr på netonnet så jag skulle kunna ha öppet köp om panelen var dålig. :)

    Väldigt nöjd hittills.
     
    Gorgeous, Lou Cipher, Mythos och 1 annan gillar detta.
  8. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    det är ett superbra pris för en så premium platta tycker jag :)! jag har visserligen förbokat en tab s6, och ser absolut fram emot att få ultimat prestanda i en androidplatta för första gången - men det finns väldigt mycket som är så bra som man kan önska med tab s5e.

    jag importerade korea-versionen med 6/128GB för några månader sen, den fanns inte i eu-version med den specen då och jag trodde inte att det skulle komma en heller, baserat på att det inte gjorde det med tab s4. jag vill även alltid helst ha med LTE, men för 3990 hade jag nöjt mig med en 4/64 wifi (eller iofs ser jag att man kan få den med LTE för 4490, så då hade jag ju gått på det). men 6GB RAM är nog värt en del för mig, för jag är en flikhamster av guds nåde - men annars märker man nog inte skillnaden.

    hursomhelst så hade jag tab s4 innan, men jag använde inte pennan nämnvärt utan tappade däremot bort den gång på gång eftersom den inte hade någon dedikerad förvaringsplats. och så retade jag mig på att det inte fanns fingeravtrycksläsare i den, då ansiktsupplåsningen inte var tillräckligt bra för mig som har glasögon och helst alltid sitter i mörker.

    jag fick visserligen aldrig tillfälle att jämföra dem sida vid sida, men jag tycker nog att upplevelsen av skärmen i streamingappar känns lika wow i tab s5e som den var i tab s4, trots att s5e inte har HDR-stöd (i netflix iaf, minns inte hur det ligger till generellt med det)

    jag håller visserligen aldrig i mina plattor när jag använder dem, kan inte för mitt liv förstå varför man skulle göra det ärligt talat :P. men jag uppskattar ändå den otroliga känslan i dess tunnhet. man skulle kunna oroa sig för batteritiden i en så tunn platta, men den är ju helt grym! den bästa jag upplevt i en androidplatta sen tablet z3 compact, vilket inte vill säga lite. (antar det är processorn vi har att tacka för det?)

    trots att också utmärkta och dessutom processorstarkare huaweis mediapad m5 10.8 går för ännu ett par hundringar mindre så tycker jag att tab s5e måste vara den mest prisvärda androidplattan just nu. sen kan det vara så att man inte personligen värderar dess förtjänster tillräckligt jämfört med en budgetplatta för hälften så mycket pengar, men rent objektivt så ser jag det så :)
     
    Mythos och Sunbringer gillar detta.
  9. Enceladus

    Enceladus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Inskaffade S5e igår och letar efter ett "skin". Dbrand har tyvärr inte, vet någon om en godkänd ersättare finns? Kollat runt lite snabbt men ingen lycka än.
     
  10. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Gillar den här plattan.
    Skaffade en till förmånligt pris hos Telia när jag gjorde en deal med dem.

    Har ni några bra rekommendationer på skal och skärmskydd?

    Den är ju rätt tunn och hal
     
    bernard gillar detta.
  11. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Jag tycker att Samsungs officiella tunna bokskydd funkar bra, om man är ute efter något i den stilen.
     
    MatsGF gillar detta.
  12. Andreas79

    Andreas79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    13
    Idag blev det tab s5e
    Stod i valet mellan denna och huawei m5!
    Denna platta känns ändå något mer framtidssäker! Ordinarie pris på netonnet är 3989 men hittade den som fyndvara som redan var köpt.... Men jag fick den för samma pris som om fyndvaran hade varit kvar 3389
    Känns som ett bra fynd!
     
    corb06, MatsGF, Mythos och 2 andra gillar detta.
  13. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  14. Andreas79

    Andreas79 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    13
    Snyggt fodral
    Jag behöver också ett fodral!!!
    Jag vågar inte nog inte beställa ett fodral utomlands
     
    MatsGF och bernard gillar detta.
  15. biffenl

    biffenl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Den finns för 3490:- på komplett just nu.
     
    livinl0ud gillar detta.
  16. SonyNisse

    SonyNisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2019
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    hallon senior
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro,

    MINA ENHETER

    Operatör:
    hallon senior
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro,
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e Lenovo TAB 2
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Evobike SPORT-8 Mid-Drive
    Jag beställde så fort jag fick se det. Gäller ju bara till Söndag kväll. Fanns många i lager också. Skulle vilja ha lite större skärm eftersom jag läser morgon tidningen i plattan men då blir man ju tyvärr hänvisad till iPad och stor plånbok.
    Ska bli spännande och se hur nöjd man blir.
     
    biffenl gillar detta.
  17. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Fodralet fungerar utmärkt.
    Det har bla när man vikt bak främre skyddet en liten flärp på baksidan som man kan sticka in fingrarna för handen som håller plattan. Så är det mindre risk att man tappar den.

    Ser lite exklusiv ut också tycker jag.

    En nackdel mot original är att man inte har ett halvliggande läge för skrivande.
    Men man kan ju köpa till ett Blåtands tangentbord...
     
    bernard gillar detta.
  18. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Hallå
    Efter att ha köpt Huaweis M5 10.8 LTE platta så kände jag mig nöjd. Jag väntade på att få den uppdatering som många andra (inte alla) M5 ägare fick redan i våras. Efter 2 veckor och total 30-35 minuters konversation med Huaweis support som inte visste eller hade hört någonting om en uppdatering så bestämde jag mig för att lämna tillbaka den då jag hade 1 vecka kvar på öppet köp.

    Det blev att jag beställde en S5e som konstigt nu är billigare i LTE version än WIFI version. I alla fall hos en återförsäljare. Efter 2 dygn med S5e så känner jag direkt en mer modern surfplatta. Den är tunnare, lättare och mer framtidssäker. Skärmens ljusstyrka är mycket bättre än M5:ans och allting känns bättre och jag är kräsen av mig. Batteritiden känner jag också är bättre även fast batteriet är mindre.

    Jag är än så länge väldigt glad över mitt byte till S5e. :) IMG_20191022_194418-01.jpeg
     
    SonyNisse och kissidor gillar detta.
  19. SonyNisse

    SonyNisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2019
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    hallon senior
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro,

    MINA ENHETER

    Operatör:
    hallon senior
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro,
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e Lenovo TAB 2
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Evobike SPORT-8 Mid-Drive
    Har också testat plattan några timmar nu. Mycket uppdatering har det varit. Visst är det skillnad mot min gamla Lenovo, speciellt märks det hur snabb den blir med mitt fibernät från Telia.
    Undrar om man skall behöva installera säkerhetsprogramet som finns förinstallerat? Kostar säkert en hel del. Har hört olika uppgifter om virusprogram på Surfplatta om man bara håller sig till appar från Google Play.
    Någon som vet mera om detta?
     
  20. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Detta är ett ganska bra och billigt alternativ till Samsungs book cover men inte kostar i närheten av lika mycket:
    https://www.amazon.co.uk/dp/B07S74H1FW/?tag=oid0d-21

    Book cover är kanske lite mer premium men denna gör jobbet utmärkt
     
    MatsGF gillar detta.