Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  2. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Prova vanlig matolja, kladdet som blir är rätt enkelt att ta bort sen då du har det på så begränsad yta.

    Funkar bara om klistret fortfarande är kladdigt.
     
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Beroende på vad det är för typ av lim/klister såklart, men detta medel har jag användt flera gånger
    Debonder Pro CA-lim hittar du hos oss - Hobbex

    Dock aldrig på en bil eller dubbelhäftande tejp.
     
  4. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ska testa, bör nog funka bäst med det, han jag köpte bilen av har monterat ett stötfångarskydd i svart plast över det kromade stötfångarskyddet som är original så jag tog bort det men tejpen sitter som berg över det.

    Har provat WD-40 olja men det hjälper inte.

    Körde något liknande som heter Label Off köpt på Biltema, funkar när man kommer ner till själva limmet men det är som ett tjockt skumgummi över limmet som blir geggigt och kletigt som fan innan man kommer dit. Tar evigheter!!
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ah ja de är lite tjockare, jag minns jag tog bort lite barnsäkerprylar på diskmaskinen och det tog som du säger en evig tid att skrapa bort det lagret först. Sen tog t-röd limmet utan problem.
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har inte någon tillräckligt bra bild än, så lånar en från nätet

    Min nya kärlek [emoji7][emoji7][emoji7]
    Rätt pigg [emoji48]

    KTM 1290 superduke [​IMG]
     
  7. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Varför finns det så många som jaguars på Blocket? De är riktig snygga enligt mig. Är det pga service är så dyr? Reservdelar? Eller vad är det frågan om? Jag har lagt ögonen på en jaguar xe årsmodell 2016. De är välutrustade till och med

    Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Jaguar XE 2,0D AUT 180HK GPS VÄRMARE Jaguar XE 2,0D AUT 180HK GPS VÄRMARE | Stockholm

    Någon som har erfarenhet av jags?
     
  8. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Är det inte så att "billigare" Jaguarer i princip är Volvo eller Ford? Vill minnas att gamla S40 fanns med Jaguar-emblem.
     
  9. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Nu är det Tata-motors som äger Jaguar så jag tror inte att XE delar något med en Ford eller Volvo [emoji4]
     
  10. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Gamla jagga xf å äldre va mycket ford(till viss del volvo på sina ställen) . Men när jagga å landrover såldes till tata försvann allt som var likt ford. Många tror det fortfarande idag men nu är det faktiskt jagga/landrover platformer med motorer som är deras egna.

    Jag tycker dock att det är fantastiskt plastiga bilar men plattformen, chassit är sportigt och känns modernare. Motorerna är inte billiga att äga men mycket trevlig effekt från dessa.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har nog aldrig stött på en så ointresserad säljare som på hedin bil i akalla. Jag säger hej jag har åkt ända från Karlstad för att kolla på nissan gtr jag har sparat ihop 450k kontant... Men noll intresse. Så ja säljarna på hedin bil får mitt finger och vi får se om de tror de är lika märkvärdiga när jag väl köpt bilen. Men ja jag kan förstå att säljarna är trötta på kunder som bara vill kolla och inte köpa.. Men som säljare borde man ju ha nån form av intresse att sitta och diskutera bilar men istället sitter han vid sin dator och kollar. Lägg också till att säljaren var dåligt påläst på bilen.. IMG_20190815_132310.jpg IMG_20190815_132250.jpg IMG_20190815_131826.jpg IMG_20190815_132556.jpg IMG_20190815_132438.jpg IMG_20190815_131429.jpg IMG_20190815_132349_1.jpg IMG_20190815_132139.jpg IMG_20190815_132724.jpg

    Fick iallafall provsitta bilen nu... Dessvärre hade den oranga blivit såld veckan innan men när jag var där blev jag väldigt fäst i Gun Grey modellen. Men ja den oranga är den jag hela tiden haft i mitt huvud så vore konstigt att ändra på det nu.
     
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Hedin bil är notoriskt dåliga på kundbemötande, åtminstone deras säljare :) Besökte i princip alla bilhandlare i Göteborg när jag skulle köpa bil, Hedins anläggningar hade överlägset sämst personal, tråkigt men inte oväntat att det är likadant i Stockholm.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja man kan ju undra vad det bottnar sig i.
    Är det helt enkelt inkompetent personal eller underbetalda? Som saknar brinnande intresse för bilar?
    Eller är det att personalen fått förhållningsregler att inte gå in djupa diskussioner och slösa tid på det?
    Att vara säljare borde väl handla om att charma säljaren och bygga upp förtroende och tillit... Men att ha en muol som sitter vid en dator och behandlar en som luft är inte en säljare ens! Fattar dom inte att folk blir lack på deras nonchalant bemötande? Måste man gå in med skjorta och slips och portfölj för att de ska börja bry sig?

    Som sagt jag blev behandlad som luft där... Jag stod framför honom men han satt bara och kollade på datorn. Jag fråga om man kunde få provsitta... Han hämta nyckeln... Han gick aldrig fram när jag satt i bilen och fråga hur den känndes eller något han bara tryckte på knappen på nyckeln och satte sig vid datorn igen... Vad han gjorde vid did datorn vet jag inte såg ut att vara jobb relaterat... Verkar som säljarna har administrativa saker ser göra vid datorn... Under all dö tid... Och säkerligen har det saker som måste bli gjorda också.. Så de ägnar lite mindre tid och engagemang till kunderns och jobbar av alla administrativa uppgifter så kan de ta det lungt på riktig sedan när det inte är några kunder? Något sådant kanske?

    Man kan ju undra om de är lika ointresserade när ms har problem med bilen också?.. Förmodligen..

    Annars har väl hedin bra utbud på sportbilar... Men herregud varför inte anställa säljare som har som intresse att prata bilar?

    Angående gtr frågar jag vad de finns för utrustningsnivå I boken står inget om det förutom de olika färg alternativen... Fick ingen information om vinter däck... Eller fälgar osv vinterdäck.. Vilket blir en rätt stor kostnad på en sådan bil... Inget sådant faktablad hade han att skriva ut.. Hade han tänkt man ska köra sommardäck året om?
     
    Last edited: 16 aug 2019
  14. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Håller med, har också varit där en gång och jag var inte imponerad
     
  15. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Klädsel eller tid på dagen verkar inte spela någon roll. Jag köpte faktiskt min bil hos just Hedin, efter många om och men. Fick bland annat själv jaga säljaren både via Mail, telefon och butiksbesök för att få betala min bil. Fenomenalt :)

    Tilläggas ska göra att det var min sambos leasingbil jag köpte. Jag hade alltså redan bilen i min ägo, allt som skulle göras var att jag skulle betala Hedin och dom skulle göra ägarbyte.

    Men det blev en utdragen historia som sagt :)
     
  16. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Tyvärr stämmer det du säger om kostymkrav, helst ska du rulla in i en fläskig BMW också.

    Det stämmer väl på de flesta större kedjor. Hade nog tjatat mig till en provkörning för att slösa på deras resurser bara för att efter ett sådant bemötande :)

    Jag hade gett mina pengar till ett mindre lokalt företag med ett genuint motorintresse.
     
  17. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det Hedinanläggningar jag känner till har hög personalomsättning och det kanske beror på samma sak som säljarnas ointresse ni påpekar. Jag har aldrig varit intresserad av bil hos Hedin själv dock.
     
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Håller med. Ger ju hellre pengarna till någon som är kunnig (eller iaf intresserad och försöker) och jag vet att det är något vissa generalagenter kräver av sina ÅF för att få behålla auktorisationen.
     
  19. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Alltid trist det där, en i familjen jobbar på hedin akalla och den anläggningen är stor, många underliga säljare som jobbar där, många verkar så jäkla uttråkade eller har det svårt att sälja.
    Han sitter som tur är på KIA avdelningen och han å hans kollega på KIA avd är ju bästsäljande i hela sverige inom Hedin koncernen med extremt hög kundnöjdhet. Så det är verkligen upp till varje säljare att brinna för det man gör. Han är dessutom ganska ny där, blev headhuntad från annat bolag, gamla bolaget där hade headhuntad honom från annat ställe.. Så eftertraktad säljare men jobbar också på rätt avdelning då kia säljs som smör.

    Förövrigt det enda som säljer på HEDIN just nu är typ merparten KIA (nybilförsäljning), så man kan förstå hur ointresserade säljarna på andra avdelningar blivit efter ha försökt, å försökt men tillslut ville alla som titta på en Dodge charger, durango eller nissan gtr bara provköra men hade inte råd eller "fönstertitta" även om man inte har råd.

    Visst, dom bör ju byta yrke om dom tappar suget men tror nog överlag det ser ut såhär hos många större firmor nu senaste 1-2åren mer eller mindre som har "roligare" bilar men är dyra i inköp, skatt osv.

    T.om jag skall nog ta ut en Kia snart [emoji848] blir antingen PHEV eller EV beroende hur priserna blir på opel e-corsa, peugeot e208
     
  20. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Väldig hög omsättning på dom avdelningar som har främst dålig försäljning, lutar mycket åt att säljarna blir uttråkade och vill ha allt på ett silverfat... Inte jobba till sig en affär [emoji848]