Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    578
    Mottagna gillanden:
    383
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Gött :D
    Välkommen
     
    Last edited: 21 aug 2019
  2. StaLin

    StaLin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har nu fått mitt kort och det funkar super!

    Försöker lägga in mitt Shell Mastercard och har försökt läsa i tråden, men är inte säker:

    1. hur får jag fram verifieringskoden? Ser ingen på Mina sidor.

    2. kommer shell fatta att jag tankat hos dem och ge mig 15 öre rabatt, eller blir det bara 0,5 % som om jag handlade någon annan stans?
     
    bernard gillar detta.
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    1. Har inte Shell, men på vissa kreditkort vet jag att du får vänta tills det blir ett riktigt köp. Just nu är det ju bara en reservation och då syns det inte alltid, eller att all information syns. Så vänta 2-3 dagar så borde det visas.

    2. Nej, rabatter som är kopplade till Shell-kortet får du inte om du går via Curve. När du tankar så ser ju Shell endast att du har ett Curve. Och på Shellkortet så ser det ut som du betalat via Curve även om det står Shell, men är ganska säker på att det gör att du inte får någon rabatt. Så ja, du får 0,5% ganska säkert.

    Ett tips är dock att kolla på Komplett Mastercard, då får du 2% bonus om du kör det via Curve.
    Kostar bensinen 15kr/L så motsvarar 2%, 30 öre per liter. Så blir ju dubbelt upp mot de 15 öre du har idag ;) Och den "rabatten" gäller ju då på alla mackar och inte bara Shell.
     
    bernard och StaLin gillar detta.
  4. StaLin

    StaLin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    1. Det har gått några dagar så det är riktigt.

    Har läst lite om Komplett här men när du ställer upp det sådär... Shells rabatt gäller bara bemannade stationer, så Komplett gäller ju även obemannade (som ju har lägre pris) .
     
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Knepigt, då får du troligen kontakta supporten så bör de kunna se även "rådatan" där curve-koden ligger.

    Ja, precis det är ju 2% överallt med Komplett i kombination med Curve eller Revolut och med rådande bensinpriser så hamnar det runt 30 öre uppåt i rabatt.

    Så jag hade nog kollat lite mer på Komplett och skippat Shell. Cashbacken är ju smidig hos Komplett även där du enkelt löser in bonus så den dras mot din faktura.
     
    bernard gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är inte på alla bensinbolag man får 2% rabatt med kombinationen Curve -> Komplett. Jag har testat på Ingo och där fick jag "bara" 1%. Andra har också rapporterat i denna tråden att de fått 1% rabatt vid just tankning av bensin. På vissa bolag har dock några lyckats få 2% så det verkar skilja mellan olika bensinbolag.
     
    Sale och bernard gillar detta.
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Bra att känna till! När du säger det så har jag läst det tidigare med. Fördel Revolut på det avseendet då, där får man ju 2% överallt via Komplett. Eller göra som jag gör och köra Curve mot Revolut.
     
    Hultan och bernard gillar detta.
  8. StaLin

    StaLin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Såhär då - Lägg in Komplett på Curve, koppla Cirkel K Extra card (inget kort) till Curve, handla på CK med Curve och Komplett i botten, få 2 % på Komplett (ca 30 öre/liter) och 15 öre/liter på CK, totalt 45 öre/liter?
     
    Sale gillar detta.
  9. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Du måste koppla Curve till Cirkle K, de gör de i kassan på en nafs. Jag har flera kort kopplade till samma Cirkle K konto, så får vi rabatt och erbjudanden även om min fru tankar min sina kort.
     
    Sale och Hultan gillar detta.
  10. StaLin

    StaLin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Precis. Och det borde ju ge ca 45 öre/liter när man använder Komplett i botten.

    Känns som en tidsfråga innan Komplett sänker allt till 1 % eller lägre när de kan läsa i en öppen tråd här. :P
     
    Jonthan gillar detta.
  11. ac1976

    ac1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2017
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    151
    Fast vi begår ju inget brottsligt, alla får ju betalt. Det är bara ett sätt att optimera för maximal återbäring. Inte värre än att åka runt till Coop, Maxi, Willys och Hemköp och bara köpa deras vecko erbjudanden, som en del pensionärer roar sig med. :)
     
  12. StaLin

    StaLin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nä, men bensin är ju (edit) inte internetköp och det finns ju någon anledning till att de vill ge 2 % för just internetköp (och att ingen annan erbjuder mer än 1 % för något).
     
    Last edited: 23 aug 2019
  13. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja och det är "problemet" när man använder Curve. Curve skickar ju vidare all information om köpstället till Komplett så därmed borde det inte vara omöjligt för Komplett att klassa det som vanliga köp, dvs 1%.

    Använder man däremot Revolut så fyller man ju på det och Komplett vet inte vilken typ av köp som faktiskt görs via Revolut sen. Så helt klart bättre att köra Komplett via Revolut, alternativt Curve > Revolut > Komplett.
     
    Hultan gillar detta.
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja precis, det är bara vanlig och hederlig optimering. Finns inget som hindrar Komplett att ändra sina villkor vilket jag även tror de kommer att göra förr eller senare.
     
    Jonthan och utor gillar detta.
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vet inte hur det ser ut för er med komplett som underliggande. Men iaf på mitt SAS MC så är alla köp gjorda med Curve registrerade i London. Även om köpkoden säger Crv*Ica Malmö t.ex.
     
    bernard gillar detta.
  16. StaLin

    StaLin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    "Curve > Revolut > Komplett" Nu talar vi om avancerad optimering.

    Vad sägs om att tanka på Cirkel K med Curve > Revolut > Komplett, Curve kopplat till CK? :P
     
    Hultan gillar detta.
  17. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Precis så gör jag, efter all röra med olika procent på olika bensinstationer med Curve - > Komplett.
     
    bernard och Crown gillar detta.
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Innebär inte det att du måste ha relativt mycket pengar stående på Revolut? De flesta mackar reserverar väl 1500:- och det kan ta ett tag innan det släpper. Iofs vad som är mycket är förstås en smaksak.
     
    bernard gillar detta.
  19. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Ja det blir ju konsekvensen. Men om bensinbudgeten är ca 3-4k för en månad så har jag cirka så mycket ståendes. Reservationen är ju ofta på mellan 1000-1500 och står i 3-6 dagar. Så hittills inga problem, skulle det vara problem är en snabb top-up lösningen.

    Största osäkerhet är "säkerheten" på revolut kontot. Men för min del är en 3-4k pengar som jag kommer gråta över, men inte gå under av, om jag skulle förlora. Så accepterar det i nuläget. Allt i jakten på optimering och kort-pysslande :cool:
     
    Buzz och bernard gillar detta.
  20. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Ska resa utomlands i thailand i vinter och cara borta några veckor. Läste här någonstans att det gick att handla med curve med komplett som underliggande och slippa valutapåslaget som annars komplett kortet har. Stämmer det att curve tar bort valutapåslagen trots att underliggande kort som komplett har valutapåslag?

    Och det ska gå att ta ut pengar med curve avgiftsfritt utomlands. Någon som testat det? Fyller man på sitt curve eller hur fungerar det?