Se när andra sidan är upptagen i samtal? - android 9

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av brkn, 28 aug 2019.

  1. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hej alla.
    Jag kanske är i fel del av forumet, men kör ändå.
    I min förra mobil med android 7, när jag ringde upp en person så fick jag upp en liten textruta där det stod det typ - "andra sidan är upptagen i samtal", då kunde jag lägga på eller stanna kvar.

    Nu i android 9 (pie) så är det inte så längre, har jag missat någon inställning eller är den funktionen bara borta? Jag vill ha tillbaka den funktionen.
    Hoppas på svar :)
     
  2. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Fattar inte frågan tror jag o_O
    Du hör ju på signalen om det ringer eller är upptaget. Varför behöver du en text som säger att det ät upptaget???
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan väl vara så att signal först går fram och mottagaren får en signal och möjlighet att avgöra om man vill ta emot samtalet eller inte. Det blir då upptaget-ton först när mottagaren avböjt samtalet. Tror jag...
     
  4. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Det var så här tidigare - innan jag hörde någon tut signal i min lur, så kom den där textrutan upp nån sekund innan och då kunde jag lägga på direkt och mottagaren hörde ibland inte första ringsignalen. Då slipper ju mottagaren bli störd med att trycka bort mig, hoppas min förklaring är mer noggrann nu.
    Den där textrutan var en mycket trevlig funktion.
     
    Asawi gillar detta.
  5. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Fattar fortfarande inte. Varför ska du trycka bort nån som inte pratar i telefonen?
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om mottagaren är upptagen i samtal så går ingen ringsignal fram så mottagaren blir inte störd.
    Det finns en funktion "Samtal väntar", men det är en operatörstjänst så det beror på operatören.
    Så länge det inte finns en funktion i telefonappen som via internet kommunicerar med alla andra som använder samma app och informerar om huruvida en person är upptagen eller inte så fungerar det inte så som du trodde att det fungerade.

    Mobilen "hör" på signalen att det är upptaget och kan visa en textruta med "Andra sidan är upptagen i samtal".
    Personligen var det bara jobbigt för när jag ringde upp någon så hörde jag ibland ett tut och sen tyst eller så var det helt tyst. Jag väntade då några sekunder för jag trodde det tog tid att koppla samtalet och när jag sen tog luren från örat så var samtalet helt borta. Då ringde jag en gång till och tittade på skärmen och såg då meddelandet om att det var upptaget. Jag föredrar den gamla metoden där det helt enkelt tutar upptaget. Det går inte att missa eller missförstå. Bäst är väl så klart att ha båda funktionerna eller att det går att ställa in.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Prova en annan telefonapp (dialer) finns massor på playstore, (visserligen kan det finnas nån begränsning i android 9 som hindrar den funktionen, men troligen inte.)
     
  8. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Jag tror den försvann när vi fick 4g