Problem: Återställa "Ej auktoriserade åtgärder"?

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av krister55, 16 aug 2019.

  1. krister55

    krister55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag råkade radera en videofil i min Samsung Gakaxy S6.
    Jag hittade på nätet programmet Dr.Fone som kunde finna och återställa filer på mobilen.
    Jag installerade programmet på min Windows 10 dator.
    Vid installationen uppmanade programmet mig att starta läget Utvecklaralternativ på mobilen och även tillåta Debug.
    Ett litet program som heter Commander installerades tydligen också på mobilen.
    Dr.Fone kunde hitta videofilen men för att återställa den så skulle jag vara tvungen att få betala ca. 500 kr. för programmet.
    Jag tyckte inte filen var värt det så jag gick inte vidare.
    Jag avinstallerade Dr.Fone från datorn och även Commander på mobilen.
    Sedan prövade jag ett annat gratis program som heter Diskdigger men den hittade inte filen så jag avinstallerade det också.
    Men efter detta så dyker det hela tiden upp en meddelandeikon längst upp från SecurityLogAgent som ger ett säkerhetsmeddelande om att:Ej auktoriserade åtgärder har upptäckts. Starta om enheten för att ångra alla ej auktoriserade ändringar".
    Klickar man på detta meddelande så hamnar man i Enhetssäkerhet. Där står "hot hittat". Och under systemskydd står det: "Obehöriga åtgärder har identifierats.Starta om telefonen för att återställa dessa åtgärder.

    Och i Inställningar/Programvaruuppdatering står följande meddelande:
    "Operativsystemet i enheten har ändrats på ett obehörigt sätt. Förösk hämta progarmuppdateringar via Smart Switch på datorn eller besök kundtjänst".

    Problemet är att en omstart inte hjälper.
    Jag har vairt ute på nätet och sökt efter info och hittat en del tips och program som skulle kunna återställa telefonen. Men de kräver att telefonen är rootad och det är den tydligen inte.
    Jag undrar dels vilket av programmen är det som har sabbat min mobil och vad har det gjort med den egentligen?

    Och har ni några tips hur jag kan återställa den utan att fabriksåterställa den?
     
  2. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    Låter som att mobilen tidigare varit rooted stämmer detta?
    låter faktiskt konstigt men det låter som att du behöver i alla fall låsa upp bootloadern och lägga in officiell Samsung mjukvara för att bli av med detta problemet om du önskar att köra stock det vill säga

    finns inget sätt jag känner till att kunna lösa ditt problem utan att bara fabriksåterställa mobilen samt att eventuellt också behöva låsa upp bootloadern vilket också rensar mobilen på information om jag förstått den information jag har ifrån tillverkare som är HTC,xiaomi och flera andra
    "jag kan återställa den utan att fabriksåterställa den?"
     
    Last edited: 16 aug 2019
  3. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Telefonen själv råder dig att ansluta den till en dator och använda SmartSwitch, har du testat detta?

    *EDIT* annledningen till att telefonen reagerar som den gör är troligtvis att programmet du installerade i samband med att du aktiverate debugging triggat Knox (inbyggt säkerhetsfunktion som används för att förhindra otillåten modifiering av telefonens mjukvara så som upplåsning av bootloader / root). Om inte SmartSwitch är behjälpligt och du inte själv önskar spendera tid med att försöka återställa telefonen till normalt skick skulle jag rekommendera att du lämnar in telefonen på service.
     
    Last edited: 16 aug 2019
    Kristy gillar detta.
  4. krister55

    krister55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    När jag öppnar Smart Switch så verkar det som om det bara kan användas till att tanka över data från mobil till en annan. Någon annan funktion hittar jag inte.
    Svar på en tidigare fråga. Nej den har inte varit rootad så vitt jag vet.
    Jag har installerat Root Checker för att kolla just detta och får svaret: "Tyvärr! Root-behörighet är inte korrekt installerad på den här enheten".
    Jag har synkat alla data både till Samsung Cloud och mitt Google konto så jag tänker återställa den till fabriksskick och sedan återställa all data, appar mm.
    Min fråga är nu hjälper detta? Kommer den att återgå till normalt tillstånd utan irriterande felmeddelanden?
     
  5. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Efter lite googlande kommer jag fram till följande: En total återställning *kan* hjälpa, men det verkar inte finnas några garantier att så är fallet dessvärre. Felmedelandet beror hur som haver på att någon (eller i ditt fall något i form av applikationen du tidigare försökt installera) försökt modifiera något i telefonens mjukvara vilket faller under just "Ej auktoriserade åtgärder". Har du gjort backuper av allt viktigt skadar det absolut inte att prova en återställning. Om detta inte hjälper verkar det inte finnas mycket man kan göra förutom att eventuellt försöka flasha om hela telefonen, detta är inget jag är bekant med personligen då jag aldrig mixtrat med en telefon från Samsung själv.
     
    Kristy gillar detta.
  6. krister55

    krister55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Har gjort en fabriksåterställning av mobilen och sedan återställt alla appar från mitt Samsungkonto.
    Tyvärr hjälpte inte det. Felmeddelandet finns där hela tiden..
     
  7. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Ja då blir det ju desto svårare att lösa tyvärr. Det enda vettiga alternativet jag kan komma på isåfall är att flasha någon annan ROM så att Samsungs mjukvara försvinner helt och hållet... Eller köpa en ny telefon. Det lilla jag kunde luska fram indikerade att det inte hjälper att lämna in telefonen på service heller. Du kan ju testa att chatta med / ringa Samsung direkt och se vad de säger.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig låter det som om Knox har blivit triggat/utlöst och har man triggat Knox, så går det INTE att återställa den utan man måste byta moderkortet, vilket är väldigt dyrt.
     
    Kristy, katho och Psicosis gillar detta.
  9. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Åhfan, såpass? Jag är med så långt att Knox är utlöst, men jag hade ingen aning om att det krävdes moderkortsbyte för att åtgärda det... Don't mess with Samsung verkar vara sensmoralen.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har man väl triggat Knox, går den inte att återställa, det är som en fuse/säkring som inte går att byta ut utan att byta moderkortet då Knox sitter på moderkortet vad jag vet
     
    Kristy gillar detta.
  11. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Bra att veta. Ingreppet med moderkortet lär ju säkerligen vara minst lika dyrt som att köpa en likvärdig eller rent av *bättre* ny telefon. Så för att summera @krister55@krister55, antingen lämnar du in luren på service och ber att få moderkort utbytt, eller köper en ny lur. (Om du inte kan leva med felmeddelandet tills dess att du uppgraderar till något nyare vill säga).
     
  12. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Gjorde du fabriksåterställning från menyn?
    Du skulle behöva återställa och initiera den via Smartswitch eller odin, så en helt ren mjukvara laddas hem från Samsung.
    Prova sen mobilen innan du återställer några appar. Om du återställer allt får du ju tillbaka ev. skumma appar också.

    Man kan kolla om knox är trippat i downloadmenyn, står det knox 0x0 är den ok, 0x1 så är det kört.

    Edit: Samsung har tagit bort initiering från smasrtswitch, men här finns en äldre version som fortfarande ska funka, uppdatera inte den bara:
    downloadcenter.samsung.com/content/SW/201706/20170601113339558/Smart_Switch_PC_Setup.exe
     
    Last edited: 29 aug 2019
    Kristy gillar detta.
  13. krister55

    krister55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack alla.
    Jag sitter och funderar på hur det kunde bli såhär.
    Jag har alltså använt mig av Dr Fone och Diskdigger. Efter det dök problemet upp.
    Jag har följt de anvisningar jag fick i samband med installationen av apparna.
    Vet inte vilken av apparna som har ställt till det.
    Men man kan ju undra om alla som använder sig av någon av de här apparna får samma problem?
    I så fall borde det vara ett känt fenomen.
    Skall ut på nätet och se om jag kan hitta något om detta.
     
  14. krister55

    krister55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag gjorde återställningen via menyn man kommer åt när man trycker på volume +, hemknappen och on/off knappen samtidigt.

    Några frågor.
    Mina kunskaper är begränsade då det gäller mobilernas innersta väsen så jag behöver hjälp.
    Hur laddar jag hem den rena mjukvara från Samsung som du skriver om i början av ditt svar?
    Om jag laddar hem den versionen av Smart Switch som du länkar till, kommer jag då åt den mjukvaran på ett lättfattligt vis?
    Behöver jag Flasha ROM för att då ersätta mjukvaran med denna nya rena?
    Och hur gör man det?
    Tacksam gör all hjälp.
     
  15. krister55

    krister55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Var hittar man denna downloadmeny där man kan se Knox tillstånd?
     
  16. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Stäng av mobilen, tryck volym ner och hemknappen och power så kommer downloadmenyn upp. Stäng av mobilen när du är klar och sen startar den som vanligt.

    kolla här: [GUIDE] Smart Switch Emergency Initialization

    Serienumret bör finnas på baksidan av mobilen, eller kartongen om du har den kvar.

    Smartswitch flashar då in en ren mjukvara åt dej.
     
    Kristy gillar detta.
  17. krister55

    krister55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Har nu kollat Knox.
    Där står KNOX WARRANTY VOID: 0 (0X0000).

    Knox är alltså inte trippat då..
     
    Kristy gillar detta.
  18. krister55

    krister55 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack.
    Jag lyckades hitta senaste programvaran här hos SAMMOBILE: Download Samsung Galaxy S6 edge SM-G925F firmware
    Där fanns även programmet Odin som också kan använda för att att ladda in den nya programvaran.
    Jag skall testa och se vad som händer...
    Börjar med Smart Switch.
     
    Last edited: 30 aug 2019
    Kristy gillar detta.
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Allt bra så långt då
     
  20. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Går lika bra som smartswitch, läs på innan bara, då alla val inte är självklara, lycka till!
     
    Kristy gillar detta.