Första intrycken & omdömen Galaxy Note 10 / Note 10+

Diskussion i 'Galaxy Note 10 / Note 10+' startad av Swedroid, 15 aug 2019.

  1. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Fast att jämföra s10e och mate 20 pro går ju inte riktigt.

    S10+ har ganska bra batteritid tycker jag. Note 10 kan väll inte vara sämre?
     
    night77 gillar detta.
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Utvecklarsstödet brukar vara mycket större för Exynos än SD.
    Men jag hade hellre sett att de sålde SD även i Sverige. Den presterar bättre helt enkelt.

    Ni som har problem med batteritiden, hur många timmars skärmtid får ni ut? Standybytid?

    Med tanke på batteriets storlek så hade jag förväntat mig mer men är ändå nöjd. Min standby-tiden är mycket bra (tappar ~0.4% i timmen under natten) och kan få ut runt 6 timmar skärmtid.
     
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 156
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Självklart inte, batteri på 3.200mAh mot 4.200mAh men den har också mindre skärm med lägre upplösning och knappt halva batteritiden.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 280
    Mottagna gillanden:
    8 124
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har S10+ och jag får 8h SoT o minst 1 day standby. Tror inte det finns många telefoner som kommer i närheten av det, men man måste räkna med att batteritiden blev inte bättre förrän 3-4 SW uppdateringar så jag hoppas detsamma med Note10+.
     
    Kristy gillar detta.
  5. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tror 1000 mAh väger mer än skillnaden på skärmstorlek.
    Hursomhelst så har Huawei telefoner alltid haft mkt bättre batteritid än de flesta andra telefoner. Sen verkar det också vara för den använder sig av ganska aggressiv minneshantering..

    Sen har Jag inte använt note 10+, men jag har bara svårt att tro att den klassas inom ramen av dålig batteritid utifrån mina erfarenheter av s10+..
     
    Kristy och Janne303 gillar detta.
  6. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Tycker inte att det är ok, Note 10 är ju i stort sett en S10 med penna och en nyare CPU. Nog ska man man kunna kräva att den är bättre optimerad från början. Speciellt då den nya SOC:en ska vara energieffektivare. Men de har uppenbart problem med energiförbrukningen på LTE fortfarande. När man körde med dubbla SIM blev det riktigt deprimerande så fort man inte hade Wi-Fi
     
    Last edited: 28 aug 2019
  7. Legis

    Legis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    32
    Någon annan som tycker att högtalarna på telefonen är riktigt usla? Det låter burkigt och ensidigt. Högtalaren upptill verkar alldeles för liten och är ju dessutom inklämd.

    Det är samma sak när man pratar i telefon utan lurar, örat måste ligga exakt rätt för att man ska höra.

    Har Samsung sparat in på kvaliteten även här? Min S9+ springer ju i cirklar runte denna Note 10+.
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 280
    Mottagna gillanden:
    8 124
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är alltid så tyvärr, vill man skippa bezzles så får man räkna med många kompromissar. Jag upplever "loud speaker" som är ovanligt högt att ljudet dunkar till i hela baksidan även vid 50% volym. Sen det där med "ear speaker" så ligger den helt i mitten och eftersom telefonen är lite stor så behöver man justera telefonen mot örat. Det är nytt för mig faktiskt i en telefon men man förstår kompromissen där för att minska toppkanten.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Legis

    Legis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    32
    Du har en bra poäng där, spontant tycker jag dock att man skulle kunna sätta en riktig högtalare i varje ände. Det är ju ganska lätt att styra om ljudet beroende på om loud speaker är påslaget eller ej.
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 280
    Mottagna gillanden:
    8 124
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Att designa mobiltelefoner med så många komponenter är ingen lätt uppgift. Ofta är det genomförbart att kunna ha allt man önskar i den lilla burken (mobilen) men sen så måste man se till att få plats för batteriet och att alla dessa komponenter samsas ihop med såkallad "EMC", Electro Magnetic Compatibility där mycket skit kommer från till exempel radiomottagaren, laddaren, batteriet, högtalaren, skärmen, touchen, etc, alla dessa tekniker måste fungera bra ihop och inte störa varandra i olika scenario samt inte störa eller bli störda av andra saker i omgivningen vilket gör att man ibland måste kompromissa för att få ihop allt.

    Jag jobbade som HW utvecklare med inriktning på EMC och sett hur design på apparater, mobiltelefoner eller embedded system ändrar design för att få allt att fungera och dessutom klara av de olika hårda certifieringarna.
     
    Last edited: 29 aug 2019
    Kristy och Ompan gillar detta.
  11. Legis

    Legis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    32
    Det håller jag med om, men det blir svårt att försvara när andra tillverkare lyckas betydligt bättre. Då finns det egentligen bara två alternativa förklaringar; antingen släpper man något som man medvetet gjort sämre och hoppas det ska sälja ändå, eller så är man tekniskt underlägsna sina konkurrenter.
     
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 280
    Mottagna gillanden:
    8 124
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jepp, det är alltid nya utmaningar och tillverkarna försöker hitta på olika lösningar till det. Ofta med elektronik är det som med musiken, en viss artist släpper en låt, många gillar det o bli storsäljare. Senare släpper samma artist en annan låt som kanske inte säljer som förra, det är ju upp o ner. Tycker S10+ var en bra bit framåt men med Note 10 så börjar man kompromissa, högtalarna är ett bra exempel på det jag säger inte de är så dåliga men inte lika bra som i S10+.
     
    Kristy och Legis gillar detta.
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Det går ju säkert att lösa både minimala bezels och bra högtalare. Men när man måste designa om produkterna år efter år för att impa på kunderna så blir det såklart kvantitativa förändringar som går före kvalitativa.

    Tråkigt att de inte har högre krav.
     
    Kristy gillar detta.
  14. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Körde delning av trådlös laddning till frugans telefon.. Efter att ha gett henne 18% batteri tog det 30% från min Note 10 Plus... Sen slutade laddningen för att min telefon blev för varm.... Känns inte riktigt som att detta är något praktiskt att använda....
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är mest något för nödfall.

    Eller möjligen är ladda buds.
     
    Kristy gillar detta.
  16. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Läste här att en del upplever ljudet dåligt. Men är ljudet sämre än i Note 9?
    Enligt test mot andra likvärdiga mobiler så låg S10+ Note på högst DB.
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Note 9 har ett fylligare ljud, mer välbalanserat.

    Note 10+ låter lite mer nasalt och skränigt. Det verkar vara viss skillnad mellan olika enheter. Min första Note10+ (Exynos) lät sämre än min nuvarande Snapdragon.
     
  18. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har läst dina reportage med intresse av jämförelsen mellan Exynos/SD. Mycket väl tekniskt genomförd undersökning.
    Kan det vara skillnad på ljudkorten beroende på processor?
    Varav min fråga är att jag hör lite dåligt och innehar en Note 9 idag som fungerar rent ljudmässigt för mig både privat och på arbetet där mycket buller finns.
     
  19. macedon2000

    macedon2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Nu har jag skickat tillbaka min 10 Plus.
    Måste säga att jag är väldigt besviken på många saker...

    Får vänta på iPhone 11 pro och oneplus 7t pro.
     
  20. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Vi kanske borde ha gjort ett byte, jag gjorde precis återköp på min op7pro och beställde en Note 10 plus black:D