Halebop Cloud molnbackup

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av bernard, 30 aug 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    upload_2019-8-30_19-7-4.png

    Halebop har lanserat en backup-tjänst med klienter för PC, Mac, Android och iOS.

    Pris:
    300 GB 29kr/mån (348 kr/år)
    750 GB 69kr/mån (828 kr/år.

    Enkel back-up
    I vårt moln sparar du säkert bilder och filer. Det är smidigt att synka och hålla ordning på allt och dela bilder och album med polarna och släkten. Du slipper oroa dig för att förlora något och får samtidigt mer plats i mobilen för annat roligt.

    Varför Halebop cloud
    • Säker förvaring
    • Tillgång till allt från flera enheter
    • Sparar utrymme på din mobil
    • Synkning av mappar från flera enheter
    • Filmer och foton sorteras automatiskt efter tid och plats
    • Smidigt att dela med andra
    • 300GB utrymme


    Prisjämförelse:
    200GB Google One: 290 kr/år
    2TB Google One: 990 kr/år



    Kommer någon här att välja "Halebop Cloud" framför Google Drive, OneDrive, Dropbox, iCloud? Vad tror ni motiverar Halebop att lägga resurser på den här satsningen? Finns det någon efterfrågan att tala om? Eller är det en satsning som ligger helt rätt i tiden?
     
    Last edited: 30 aug 2019
    EricG gillar detta.
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Frågan är ju om detta är en inhouse lösning eller nån 3e part som levererar tjänsten med Halebop branding. Jag har svårt att se hur dom skulle kunna motivera kostnaden att utveckla och driva detta inhouse med tanke på hur många väletablerade cloud tjänster det redan finns.

    Men tror absolut dom kan lyckas få in ovetande kunder i tjänsten. Speciellt om dom marknadsför den på ett effektivt sätt till nya och befintliga kunder. Finns ju en hel del folk som inte har nån aning om molnlagring så att sälja in detta som en sorts garanti med argument/garantier att man minimerar risken med att bilder etc försvinner om enheten går sönder/blir stulen. Och det är kanske detta dom räknar med ska räcka för att motivera kostnad osv.
    Blir ju ytterligare ett sätt att få dessa kunder att förlänga abbonemangen när bindningstiden är på väg att gå ut..Rädslan att det ska hända något med dom sparade bilderna.
     
    Kristy, 6150 och bernard gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag är tveksam till att någon mer ”kunnig” eller ”erfaren” kommer skaffa en molnlagringstjänst från sin operatör. Framförallt av anledningen att man blir bunden till den operatören eftersom betalningen sker via fakturan. Hur klienten fungerar på en dator vet jag inte, men om det blir som exempelvis Dropbox kan det ju vara intressant - men om allt sker i ett program och man inte direkt får tillgång till filerna utan måste hämta dem först, försvinner stor funktionalitet.

    Prismässigt ligger de ju okej och som @iterva@iterva skrev kan man absolut lyckas med tjänsten som man marknadsför den mot kunderna. Molnlagring är ju inne i tiden och om tryggheten blir ju stor när man vet att saker sparas automatiskt. Vad man kan tycka är dock att både Google och Apple borde bli lite mer aggressiva i informationen om sina respektive lagringstjänster som i många fall är smidigare än en tredjepartslösning - framförallt för lagring av bilder.
     
    Kristy, bernard och iterva gillar detta.
  4. whak

    whak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 6

    Det är jottacloud som man använder sig av.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, intressant: Jottacloud. De erbjuder "unlimited" för 69 kr/mån, eller 690 kr/år. I regel brukar dock obegränsat inte betyda helt obegränsat, så det finns väl säkert en begränsning på någon front, tex filstorlek eller dylikt.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Elgiganten Cloud är också Jottacloud. Obegränsat för 59kr/mån.
     
    bernard gillar detta.
  7. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ett allmänt tips när man lagrar på Jottaclouds plattform är att använda Duplicati för att kryptera filerna du laddar upp. Kan man göra backupjobb på datorn som läggs på Jottaclouds storage krypterat. :)
     
    EricG, Moby och bernard gillar detta.
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Personligen skulle jag inte vilja en operatör. Jag väljer hellre en större aktör som borde ha bättre koll på säkerhet, tex Google.

    Dock skulle jag kunna tänka mig att det kan bli populärt. De kommer säkert innebära ett års kostnadsfri lagring tillsammans med abonnemang och telefoner och då är det nog många som hakar på trenden att ha en backup i molnet. När folk väl har sina filer på plats känns det nog lite jobbigt att byta tjänst och då kanske folk blir kvar? Bara spekulationer dock
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Halebop har inlett många samarbeten på senare tid, man får tre månaders gratis Spotify, Freedome VPN, Readly eller Storytel, och gissar att man därefter kan bli debiterad genom mobilräkningen.

    Ser inte riktigt behovet eller nyttan av att knyta diverse tjänster (såsom backup) till min mobiloperatör...
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För dig som kund ökar väl smidigheten på ett sätt genom att du får allt på en faktura och det är enkelt att hålla koll på vilka tjänster du har. Du har även alltid ett och samma ställe du vänder dig till för support.

    För Halebop innebär ju detta också att det ökar chansen att behålla en kund, eftersom vissa är rädda för att förlora saker om de byter operatör.

    Sen får man se till sina behov vad som passar bäst.