Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Ni anar inte hur många tankade människor jag sett glida runt på hyrsparkcyklar. Jag är förvånad över att fler olyckor inte sker. Jag såg en snubbe vingla på Sveavägen och korsade alla filer inkl korsande trafik.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är nog rätt vanligt. En del bolag stänger ju ned nattetid just av den anledningen, men det hjälper ju inte alla gånger.

    Lime tex brukar dock ha sina tillgängliga 24/7.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har sett någon gång ungdomar som håller på med någon elsparkcykel inne på bussterminalen jag jobbar på o det är väl inte bästa stället direkt, när det går säg 15 linjer här vilket blir en hel del bussar kan jag meddela
     
  4. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 439
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Hur många elscooterbolag finns det i Stockholm. Läste någonstans att det var tio st. Men jag kommer bara på
    Lime
    Voi
    TIER
    Circ
    Aimo
    Moow

    Finns det fler?
     
  5. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, det verkar som de vill skapa en ny klass för specifikt elsparkcyklar, så att de inte längre klumpas ihop med elcyklarna.

    Men det finns ju många fler eldrivna typer av fordon idag, och de lär inte minska vad tiden lider. De har samtliga mycket olika egenskaper, så det är svårt att tillämpa generella regler.

    Hur skall tex en eldriven skateboard klassas? Det kryllar av dem med, och samtliga har en motoreffekt på långt över 250W (närmast omöjligt att driva annars).

    Jag antar att de vill undvika att utöka med så många nya klasser, men jag tror att blir svårt med tanke på hur stor skillnaden är.
     
    dalton gillar detta.
  7. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    250w begränsningen är irriterande.
    Sätt en rimligare motoreffekt så som 1000w och större krav på maxhastighet, effektiva bromsar, tillräckligt ljus osv.
    Stackars tunga människor som vill bruka en elscooter. Väldigt diskriminerande tom.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Stort problem för lådcyklarna med, eller för de som har vagn tillkopplad. Den där begränsningen var aldrig särskilt genomtänkt.

    De utgick från att motorn bara skall få tillföra ungefär den dubbla kraften av vad "genomsnittscyklisten" gör, tror jag.
     
    Last edited: 27 aug 2019
    ingfre, raptor och dalton gillar detta.
  9. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det där tänkte jag inte ens på. Helt rätt.
    Krav på maxhastighet och rimlig acceleration är mer rimligt.
    Bort med begränsningen på motoreffekt.

    Och politiker vill styra upp miljön. Det verkar vara raka motsatsen I det här fallet.


    Energy Efficiency in Transportation - EcoHungry
     

    Bifogade filer:

  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Segway/Ninebot har en presskonferens på IFA kl 10:00 6/9, kanske dyker det upp något spännande nytt då :)

    upload_2019-8-28_14-48-4.png
     
    Oggenator och dalton gillar detta.
  11. Ainatar

    Ainatar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Vad gäller egentligen när det är skyltat med mopedförbud, ok att köra?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tekniskt sett beror det ju på om din sparkcykel klassas som en elcykel eller en moped klass ii. I förstnämnda fallet är det okej, i sistnämnda är det inte okej.

    Men det tycks råda en allmän uppfattning om att även sparkcyklar som borde klassas som moped tillhör elcyklarna (i alla fall de som går upp till 25km/h), så den stora majoriteten tycks bara tuffa på, fastän lagen säger något annat.
     
  13. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Sålde bilen och använder nu en NIU M+ Sport (elmoped) som är mitt primära färdmedel. Men jag tänkte köpa en elspark som komplement och jag ägde tidigare en billig variant som en kollega knäckte sönder tråkigt nog.

    Hur som helst är jag extremt kluven över vilken jag ska köpa?

    Jag har ganska bra koll egentligen men tänkte om någon ändå kan lyckas motivera mig till att köpa en specifik modell. Xiaomi Mi M365 är på många sett den mest prisvärda av dem. Då den ska vara väldigt "lätt" att meka med jämfört med Ninebot ES-modellerna. Speciellt om man t.ex vill byta däck/hjul.
    Det står som sagt mellan dessa varianter i och med att de är etablerade på den svenska marknaden och väldigt prisvärda.

    De jag är sugna på: Xiaomi Mi Electric Scooter (M365), Ninebot by Segway KickScooter ES2, Ninebot by Segway KickScooter MAX G30 och Xiaomi Mi Electric Scooter (M365) Pro.

    De två sistnämnda är såklart dyrast. Men jag tänker samtidigt att man får mycket för pengarna. Helst vill jag såklart gå på billigast och bästa alternativet. Problemet med M365 och Pro-varianten är väl att båda är luftfyllda. Vilket kan resultera till att man får punktering. Helst vill jag undvika att meka med elsparken och vet någon om det på riktigt går att fylla däcken med slime i förbyggande syfte? Tänkte om någon har lyckats få en och annan glasbit och med goda resultat? I såna fall kan valet bli ganska simpelt. Om slime nu visar sig vara riktigt effektivt.

    I samma veva fungerar M365, Pro och MAX bäst året om egentligen. Man får dessutom väldigt starka elsparkar som klarar backar galant. Ninebot MAX är såklart bäst inom samtliga punkter i princip. Luftfyllda däck men punkteringsfria och samtidigt är räckvidden ruggigt bra. Nackdelen är priset.

    Det jag föredrar med ES2 däremot är den simpla lösningen. Den har inte de bästa bromsarna heller och sen verkar det som att folk har en hel del problem med att skruvarna vibrerar loss så att man tvingas skruva åt de hela tiden. Visserligen ska man kunna "limma" fast de med den där lock-massan. Men det känns som att den kommer braka ihop ändå. Samt så fungerar den inte lika bra året om i och med att hjulen är helgjutna. Känns som att den är mer anpassad för betydligt mildare klimat samt väldigt fint underlag. I och med att körningen inte blir lika mjuk som med luftfyllda däck. Samtidigt slipper man punkteringen och den har inte heller en massa sladdar och annat som sticker ut. Plus att den är ganska så kompakt och stilren i överlag.

    Sen gillar jag att man kan utöka batteriet på ES2 och att den i samma veva blir lite starkare i uppförsbackar. Jag är inte helt hundra om jag behöver en värsting till elspark och därför lär ES2 kanske duga i och med att jag mestadels lär köra i stadsmiljöer. Men samtidigt vill man vara redo för samtliga årstider utan större bekymmer. Föredrar också att batteriet befinner sig i styret på ES2. På vissa områden är ES2 riktigt smidig på så vis.

    Vilken modell föredrar ni eller vilken hade ni köpt idag?
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Slajmet stoppar egentligen inte punktering permanent, utan det är mest en tillfällig lösning så att du kan rulla hem, men sedan pyser luften så sakteliga ur när du hoppar av sparken och trycket i däcken sjunker. Det har i alla fall varit så för min del när jag kört med slajm.

    Fördelen med luft är att du får högre fart/bättre räckvidd i och med lägre rullmotstånd, men framför allt bättre åkkomfort. Punktering är dock ett elände så jag förstår att många byter. Att byta till solida däck har dock cykelhandlare börjat göra lite här och var nu, så det bör vara enkelt gjort om du inte har lust själv.

    Det finns två saker som orsakar punkteringen på M365. Utöver den uppenbara med att något penetrerar däcket, så tycks många ha problem med att slangen skaver mot navet på något vis, vilket så sakteliga försvagar slangen. Jag antar att man kan testa att pudra slangen med krita innan man sätter in den, och för att motverka punktering kan man köra punkteringstejp på insidan av däcket - se inlägget här: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

    M365 Pro tycker jag ger mest spark för pengarna i dagsläget. Du får bättre räckvidd än ES2/ES4 utan att den känns så klumpig (tänker främst på ES4 med extrabatteriet), och dessutom är motorn stark, och sedan har du möjlighet att flasha om den också/justera acceleration och dylikt efter tycke och smak. De flesta av barnsjukdomarna i M365 är åtgärdade i Pro-modellen, och sedan har du en fin trevlig display på Pro-modellen med förstås.

    M365 Pro verkar inte ha så hög failure rate heller. ES2 får man ju säga verkar ha en del bekymmer, även om senare serier verkar bättre.

    Communityn för M365/M365 Pro är bättre än den för ES2/ES4, speciellt om man gillar att modda och ha sig.
     
    Last edited: 1 sept 2019
    martin och Oggenator gillar detta.
  15. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Ah okej, trodde det skulle fungera mer permanent. Att det skulle ha en likvärdig funktion som däcken till nya MAX-modellen som snart är tillgänglig. Annars finns det speciell punkteringstejp som man lindar runt i däcket. Men då måste man börja meka.

    Jo, luftfyllda däck är ruggigt bra på det viset. Minns hur bekvämt det var att köra runt på min Monowheel innan den gav upp. Förstår att de används till många fordon. Har dock hört att solida däck kan bli lite påfrestande för batteriet också. Men det är en bekväm lösning såklart. Det är väl mest att man vill slippa meka även fast det kan vara lite "kul" att lära känna sitt fordon mer. Kan nog göra det mesta själv ändå. Men ja, det kan bli lite smutsig och eländigt, haha.

    Hmm, grymt bra tips kring pudret!

    Aa, det är exakt den där tejpen som jag tänkte på i tidigare stycket. Såg något klipp på tuben om hur man kan göra. :)

    Jo, fördelen är att Pro också är större än vanliga M365. Sen är det som du säger en hel del fördelar, då priset är hyggligt.

    Men det jag inte gillar är hur sladdarna sticker ut, vikten och risken för punktering. Samt att det kan bli ganska otympligt vid vissa situationer om man åker kollektivt eller dylikt. Samt eventuella förvaringar. Jag är inte hundra än om jag heller komma nyttja min elspark för jättelånga sträckor. Därför har jag ett visst intresse för ES2. Tänkte även försöka hitta en lösning för att få med min elspark på elmopeden.

    Finns nämligen en ganska bra väska för ES2 bland annat. Men jag börjar som sagt bli mer och mer övertygad om vad jag vill köpa. Mycket pekar åt Pro eller ES2.

    Ja, det är betryggande att läsa faktiskt. Pro verkar verkligen vara en mognare storebror till M365.

    Du har rätt där. Har följt en hel del bra YouTubers och trådar, samt grupper rörande M365-varianterna. På så vis är det en bekvämare investeringar även fast det kan bli något smutsigt och fyllt med några extra svordomar om man får punktering, haha.

    Får nog sova på saken. Är helt övertygad om att M365 och Pro ger mycket för pengarna. Men trots det så vill ena hjärnhalvan slå till på en ES2. Kanske blir så att man köper en Pro och en ES2. Med motivationen, "Sambon kan låna ena.".
     
  16. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Väldigt mycket kids i gbg här som kör. Borde man inte vara 18 år och logga in med bankid?
     
  17. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Även fast det är en del olyckor med elsparkcyklar så tror jag att myndigheterna förstår bättre.
    Att det är oansvarsfulla människor som kör runt. För unga eller alkoholpåverkade.
    Min brorsas polare som jobbar på akuten berättade att alkohol är inblandat i nästan alla sparkcykelolyckor.
    Han är ganska positivt inställd till elsparkcyklar.
     
  18. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Sen har antalet elsparkar ökats oerhört kraftigt på kort tid och lockar en väldigt bred massa. Bland annat människor som inte har lika god trafikvana. Sen är det som du säger gällande vissa olyckor där alkohol kan ha varit inblandat.

    Så det är inte konstigt att olyckorna sker då och då. Samtidigt skulle jag inte säga att det är farliga fordon i överlag. Det är brukaren som kan bli en fara för sig själv och andra.

    Vi får hoppas på att svartmålningen av dessa fordon inte blir allt för omfattande. Men det är däremot bra att man belyser problem på ett konstruktivt sätt. Samt att lösningarna blir vettiga i form av att man inte straffar majoriteten av de som faktiskt behärskar fordonet.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, bland privatåkarna får man verkligen anstränga sig för att hitta någon som parkerar sin spark mitt i vägen eller kör två samtidigt etc.

    Det stora problemet är hyrbolagen som valt att inte tänka långsiktigt eftersom de prioriterat att vara först. Tyvärr kommer det skada både dem själva och vi som åker privat i längden eftersom det kommer att bli striktare reglerat från både kommunalt och statligt håll om bolagen inte klarar av att självreglera.

    Hur många olyckor läser man för övrigt om bland de som åker privat? Tror så gott som samtliga olyckor som nämnts i tråden har skett på en hyrspark.
     
    ingfre och Oggenator gillar detta.
  20. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Haha, ja det sker i stort sett inte. I och med att de används på ett mer omsorgsfullt sätt. Tror att somliga människor blir mer vårdslösa och oansvariga när de vet att de "bara" lånar fordonet under en väldigt kort tid. Har sett en hel del sjuka saker.

    Ja, det gäller att politikerna får möjligheten att se de stora skillnaderna mellan privat bruk och de hyrda brukas. Det är som dag och natt i hur fordonen används. Jag ser hur ordentligt och mer omsorgsfullt folk kör i orter en bit utanför tullarna av Stockholms stad. Även fast alla förare inte är världens änglar så märks det ändå att de som har valt att investera i detta blir mer försiktiga.

    Skulle vara intressant att se statistiken. Lär nog dyka upp någon rapport i framtiden. Misstänker att det också kan ligga till på det viset att de hyrda elsparkarna är de största bovarna i detta.