Kommer vi få se Xperia 1 på Sony's Open Devices lista?

Diskussion i 'Xperia 1' startad av EliasAlucard, 2 sept 2019.

  1. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    I skrivande stund är Xperia 10 med, men inte Xperia 1:

    Supported devices and functionality - Open Devices - Sony Developer World

    10:an släpptes några månader före 1:an, så jag hoppas att det bara rör sig om en försening i och med att den släpptes senare. Om Xperia 1 inte får Open Devices certifiering, ja då blir det någon annan mer rootvänlig Androidenhet i mitt nästa köp. Custom-ROMs är rent principiellt viktigt, och att Sony satsade så hårt och länge på open source i deras Xperiaenheter, det är en av de viktigaste orsakerna till att jag varit en trogen Xperiakund under detta årtionde.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kände inte till att den ännu inte dykt upp där, tog det nästan för givet, speciellt för ett flaggskepp. Det vore ju mycket tråkigt om man inte kan få full funktionalitet med Xperia-telefonerna.

    Det kan kanske ha med neddragningarna på Sony i Lund att göra. Jag tror att dessa initiativ kommer från eldsjälar där, snarare än något Sony-ledningen driver på för.
     
    EliasAlucard gillar detta.
  3. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Eldsjälar har säkert ett visst inflytande på Open Devices, men jag gissar på att Sony's medlemskap i Linux Foundation också har en roll.

    Jag ringde hur som helst Sony's support häromdagen och frågade om Open Devices till Xperia 1, och han sa att han skulle återkomma och har inte återkommit än; detta var förra veckan...

    Det är viktigt att Sony förstår att inte alla deras kunder är iGnoranta iDioter, och en stor del av oss Xperiakunder uppskattar och värderar Open Devices mycket högt, och vi förstår vikten av open source. När jag flashade min Xperia Z med LineageOS 14.1 så var det som att den fick nytt liv. Jag är okej med Sony's stock ROMs, som ligger ganska nära vanilla Android, vilket är bra. Sony inkluderar lite bloat som Facebookappen och lite annan skit man inte behöver och inte vill ha, men det är betydligt bättre än Samsuck på den fronten, vars implementering/gaffel av Android är allvarligt bloatad.

    Hur som helst vill jag se full Open Devices certifiering till Xperia 1. Detta är rent principiellt viktigt och något vi lojala Xperiakunder förtjänar. Hade mainstreamtänkare haft vett i skallen så hade de bara köpt smartphones som går att roota och flasha; idealet är fullt öppen och fri hårdvara och mjukvara, inklusive öppen källkod baserad UEFI som libreboot, coreboot, LinuxBoot osv. Vi är fortfarande långt ifrån detta ideal på smartphonesfronten, men Sony's Open Devices är ett steg i rätt riktning, särskilt nu när Project Treble och GSI (Generic System Image) har börjat komma igång på Androidenheter.

    Med full Open Devices certifiering, menar jag att DRM-kameranycklar och begränsning av microSD kort till enbart 32 GB, måste upphöra. Xperia Z har full funktionalitet när man rootar och flashar t.ex. LineageOS; inga DRM-kameranycklar som retarderar kamerans funktionalitet, och inga begränsningar på microSD. Än idag är det full utveckling på Xperia Z custom-ROMs på XDA, medan nyare Xperior inte satsas lika hårt på av open source utvecklare.
     
    bernard gillar detta.
  4. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Blev väldigt sugen på Xperia 1 också, främst pga bundling med 1000x3. Men vad vet vi om open devices och hur får vi reda på mer definitivt om 1 kommer dit eller ej?
     
  5. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Det var Lund-folket som var drivkraften bakom satsningar som detta. Skulle inte förvåna mig om det försvinner helt inom snar framtid.
     
  6. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag ringde Sony's support häromdagen, och bad dem fixa open support till Xperia 1. Vore bra om fler kunde göra det. Ju fler som ringer och gnäller på Sony över frånvaron av Open Devices och Xperia Transfer Mobile (mycket bättre backup/restore än Google Drive) till Xperia 1, desto mer kanske Sony börjar lyssna på oss och fixar de brister som Xperia 1 har. Xperia Transfer Mobile har fått en massa arga kommentarer på Play Store på sistone att den inte fungerar med Xperia 1/10. Och det är en skam att Xperia 10 finns på Open Devices, men inte Xperia 1.

    Ja, Lunddivisionen gjorde mycket bra grejer rent mjukvarumässigt. De har även utvecklat Sony Lifelog och SmartBand 2 apparna, som generellt sett håller mycket hög kvalitet jämfört med andra smartband. Men en del Lundanställda kommer att tas upp i Sony Nordic, och de kommer få ansvara för Sony Mobile's europeiska verksamhet. Det vore hur som helst bra om fler kunde ringa och maila Sony's support och be dem fixa Open Devices.
     
  7. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Xperia 1 finns nu på Open Devices, härligt!
     
    bernard och ratscore gillar detta.
  8. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.