Sony Xperia 5 med 6.1" 21:9 AMOLED

Diskussion i 'Xperia 5' startad av bernard, 5 sept 2019.

  1. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Sony bör inte distansera sig från deras tidigare produkter; om något så bör Sony titta tillbaka på varför Sony Mobile sålde bokstavligt talat 10 gånger fler enheter per år, mellan 2012-2014, och vad Sony gjorde då som funkade betydligt bättre än idag. Jag menar att Sony bör återuppliva den tidiga Xperia Z-serien istället för att dansa runt med konstiga osammanhängande siffror till produktnamn.

    Det är inget fel på namnet Xperia som sådant; det är ett bra produktnamn. Sony Mobile (och dessförinnan Sony Ericsson) gjorde visserligen en strategisk tabbe genom att använda Xperia på ALLA deras smartphones, även värdelösa budgetenheter osv; Xperia borde ha sparats till och använts restriktivt enbart för premium/high-end flaggskeppen (toppmodellerna alltså), så att folk började associera Xperia med bra skit. Nu har Sony börjat fasa ut de flesta budgetenheter, och släpper bara 2-4 smartphonemodeller om året, vilket egentligen är bättre. Sony borde bara släppa ett enda flaggskepp om året, och satsa allt på den, sedan en jättebillig midranger eller vad budgetenheterna kallas nuförtiden, och den bör inte kallas Xperia.

    Problemet på senare tid är att Sony släpper för dyra enheter, med vissa specs som inte riktigt imponerar. Designmässigt var Sony som bäst mellan 2012-2014 (Xperia S, Z, Z1 och Z2). På den tiden var hårdvaruspecsen i dessa enheter riktigt bra också, och priset för en flaggskepp Xperia var ungefär hälften av vad den kostar idag. HMD med deras Nokiaenheter släpper ju billiga enheter som kostar runt 2-3 tusen kr, med hyfsade specs. Det är klart att folk hellre köper alla dessa budgetmärken istället. Hela orsaken till att Samsung, Huawei, OnePlus osv har gått förbi Sony, beror inte på att de säljer så fantastiska enheter, utan snarare billigare enheter och ändå lyckas få till dugliga till bra specs. I alla fall i början när de gör sig ett namn på marknaden (när det börjar gå bra för dem så höjer de också priserna). Sony kan inte förvänta sig att leverera storsäljare när de tar 10 lax för en Xperia 1, som absolut inte borde ha kostat mer än 5 lax. Xperia 1 är inte en dålig smartphone så sett, jämfört med utbudet, men inga smartphones är värda 10 lax. Hade Sony släppt Xperia 1 till ett startpris på 5 tusen kronor, då hade den sålt som fan.

    Till och med LG erkänner problemet, och Sony skyller på annat (självklart är lösningen att strama åt Sony Mobile's budget, det löser ju verkligen problemet):


    LG as a whole did really well in Q2, but the mobile division continues to flounder. The company reported a 21.3% drop in sales compared to this time last year, but a small 6.8% growth compared to the previous quarter. LG blames “continued aggressive pricing by Chinese brands” as one of the reasons for the drop. They are hoping to build upon the quarterly growth with new products and trendy 5G in Q3.

    Sony is in a similar situation, though not as big of a drop. The company reported a 15% decrease in sales from Q2 2018. Sony is blaming the drop on TVs and digital cameras as well, but the mobile division is cutting costs to try to improve things. The pricing model of their high-end phones has most likely not helped the situation. Sony doesn’t release nearly as many phones as LG, which makes each one more important.
    LG and Sony report declining year-on-year smartphone sales while Huawei shows growth in face of US trade ban

    Det är så marknadskonkurrens ser ut på riktigt: ju fler aktörer, desto mer prispressade produkter. De företag som vägrar anpassa sig genom att sänka priserna, kommer vara just de företagen som tappar marknadsandelar. Sony verkar tro att 21:9 kommer lösa allt. Så enkelt är det inte. Sony sålde som bäst 2013-2014 (Z till Z2 som sagt), och precis när Sony Mobile började gå riktigt bra, ja då började Sony fixa något som inte var trasigt, och förfula och försämra deras produkter med Z3, debaclet känt som Xperia X serien osv, och försäljningssiffrorna därefter säger allt. Idag tror Sony Mobile att allt handlar om skärmen, och har gått över till OLED och 21:9, och vill ha 10 lax för detta. Jag har visserligen köpt Xperia 1, men jag hade om jag fick välja, mycket hellre köpt en Xperia 1 som hade 6.5 tum 16:9 LCD, 12 GB RAM, med Z2:ans design (som var klockren!), betydligt fetare batteri och med Open Devices certifiering och Xperia Transfer Mobile, till ett pris för 6 lax eller så. Hade Sony levererat en sådan enhet till det priset, ja då hade den sålt som smör i dagsläget. 6 tusen kr är mycket pengar för en smartphone, och redan det är för mycket pengar faktiskt; inga smartphones i dagsläget är värda så mycket. Men flaggskeppen Xperia Z-Z2 låg i den prisklassen, och även då kunde man beställa billiga kinesiska Androidenheter för runt 1,500 kr, som visserligen hade betydligt sämre kvalitet rent mjukvarumässigt (kass implementering av Android, få eller inga uppdateringar osv), men hårdvaruspecsen var inte långt ifrån Xperia Z/Z2 och den tidens flaggskepp från Samsung osv.

    Poängen är att Sony får skärpa till sig med priserna, och gå tillbaka till ritbordet från den tiden Sony Mobile sålde som bäst: 2013-2014, och fixa tillbaka mycket av det som Sony Mobile har skalat ner på sedan dess. Xperia Z-serien var känt som "the best of Sony", och ja, det stämde faktiskt, i alla fall de tre första enheterna, som var riktigt klockrena. Z3 och Z5 var sådana floppar att Sony lade ner Xperia Z-serien, istället för att fortsätta på Z2:ans design och koncept.

    Aja, det är jävligt tråkigt. Jag tror inte att Xperia 5 kommer bli någon större succé (den är också alldeles för dyr, och det finns ingen anledning att köpa Xperia 5 över Xperia 1). Xperia 1 är annars en bra enhet, som kunde varit lite snyggare (som sagt, en comeback för Z2:ans design; jag kan inte stressa det här tillräckligt!), mer RAM, utrymme och batteri, och viktigast av allt, Open Devices certifiering. Fan Sony har inte ens fixat Xperia Transfer Mobile till den än, då är det illa.
     
    Last edited: 6 sept 2019
    Kristy, bernard, spigen och 1 annan gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja en tuff uppgift för Sony. Det är väl möjligen Snapdragon vs Exynos som är till Sonys fördel.
    Men annars så vet jag inte. Men vi får se hur den tas emot.
     
    bernard gillar detta.
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Håller helt med dig i att SONY inte bör distansera sig ifrån sina gamla lurar. Jag har flera gånger varit inne på HMD's succé med sina NOKIA-lurar som inte varit speciellt "WOW" ibland recensenterna. De har helt klart fått liknande dom som många utav SONYS senaste lurar, speciellt på kameran. Men saken är att HMD använder just det som du säger, nostalgi. De nyttjar ju populariteten utav den gamla luren 3310. Den har sålt en hel del och är riktigt billig. Och att de sedan kan pressa ut massor utav billiga lurar med premium kvalité, något hittills bara kinseiska företag kunnat göra gör inte saken bättre. HMD tänker alltså att det är bra att bli större, genom att sälja till de som INTE har pengar, men som ändå vill ha en lur som känns lite lyxig. HMD vill blir större genom att öka sina volymer. Man nyttjar även nostalgifaktorn med nya versioner av klassiska lurar.

    Jag håller däremot inte riktigt med om att "XPERIA" bara skulle ha varit vikt till premiumlurar. Så tänker inte ens Samsung som har döpt alla sina lurar till Galaxy oavsett budget eller premium. De heter ju trots allt Galaxy A50 eller Galaxy J3 o s v. Så att även budgetlurar hos SONY bär XPERIA är ingen direkt fara. Problemet var väl snarare att byggkvalitén inte alltid andades XPERIA på de billigaste SONY-lurarna under en viss tid. Tycker däremot de blev bättre på det.

    När det gäller SONYS tanke att göra få mobiler är nog inte heller bra för SONY. SONY ser sig fortfarande som en nischad produkt. HMD vill inte se sig som en nischad produkt, (även om en viss model med 5 kameror är lite nischad hehe) så de har bestämt sig för att öka sina volymer, genom att locka folk köpa de billigaste lurarna. Sony gjorde tvärtom med XPERIA 10 exempelvis. Mittsegmentslurar som inte riktigt håller måttet i specs-träsket, lägger priset något högt och gör därför dessa lurar mindre attraktiva. Man sätter i stort sett priset på mellan 4000 och 5000kr. Självklart gör SONY detta för att man i början inte kan sälja stora volymer, de tar tid att få tag på delarna till varje mobil, och som vi alla vet, har de största företagen första tjing på delarna. Antar att det var därför SONY valde en SoC som inte är så färsk, man kan få stora volymer relativt fort, man kan släppa luren relativt direkt. Och så vill man påpeka med priset att detta är en lur som andas byggkvalité och sätter då ett pris efter det. Idag så kan du däremot få tag på lurarna för mellan 2500 och 3000 om man har tur. :-)

    Samma sak är det med SONY XPERIA 1 och 5 att man sätter premiumpris, för att vissa att det är ett premiumbygge. Man sätter också högt pris p g a att SAMSUNG, och andra tillverkare som är större har köpt in stora volymer, och SONY kan helt enkelt inte börja sälja luren direkt. Därav den något längre väntandet. Man kan inte få till tillräckligt stora volymer mobilen för att kunna sälja den under samma månad eller ens ge bort några enheter under releasen, liknande Samsung och Huawei. Och man måste sätta högt pris, och försöker därför hellre nå kärn-fansen, som är lojala SONY och likt apple-ägare kan köpa en produkt oavsett pris p g a att SONY klingar kvalité för dem.

    Jag tycker SONY faktiskt gör bort sig, just nu iallafall, då de borde försöka öka sina volymer för att överleva, så vill de fortfarande nischa sig och det inom kamerasegmentet. Kameran i SONY, är som vi alla vet, ett kapitel som en äkta SONY fan kan bli förbannad på många recensenter som alltid testar det som SONY-mobilerna är dålig på och det är automatiska läget. De stora tillverkarna har filosofin "Enkelfotografering, mobilen gör allt åt dig som brukare", medans SONY har filosofin "Du som brukare skall ha full kontroll på hur du tar bilder" och förlitar sig på manuellt bildtagande till större delen. Detta gör SONY kameror mindre bra för gemene man men bättre för de som vet något om fotografering. SONY har en hel del motstånd, skulle jag vilja säga, inom mobilbranchen. Jag kan tänka mig att det finns recensenter som hellre skulle vilja se dem försvinna helt, och därför ge dem dåliga recensioner.

    Men SONY ligger så illa till just nu, att man kanske borde sluta nischa sig och börja titta lite på hur HMD har gjort. SONY har som du säger, flera modeller som man skulle kunna återanvända. JAg vill inte låsa mig till enbart SONY-tiden för visst Håller med om att XPERIA S är en lur som skulle kunna få en liten uppfräschning, så tycker jag nog det fanns bättre mobiler under SONY ERICSSONS tid som kunde blåsas nytt liv inom. T68i och T610, T630, K800, K850 och kanske någon utav Walkmanlurarna o s v. Dumlurar som kunde göras åt massorna med hyfsat bra kameror. På Smartphonesidan skulle man kunna se XPERIA 10, Xperia arc, XPeria Ray, Xperia Neo, XPERIA S som är alla lurar som vart populärar och fick en hel del designpriser under SONY ERICSSON bättre år. T o m XPERIA 10 skrev jag in i den lista, för det var en snygg lur (OBS! SKall ej förväxlas med SONY XPERIA 10 som är en helt annan lur... haha).

    SONY Ska inte sänka priset, de skall börja sälja lurar för massorna som är billiga men av bra kvalité likt HMD. De skall också göra reklam, som kanske t o m uppvisar retro-effekten utav att köpa någon av dessa lurar som var poppis under ett visst år. Men ibland får man känslan av att SONY inte riktigt bryr sig, det är som de vill att märket skall dö ut, men fortsätter ändå skapa dem. JAg tycker förvisso att Xpera 1 och 5 är åt rätt håll, de har i stort sett samma design som Z3'an men längre. Men SONY tror inte på sina lurar. De slår inte på stora trumman med stora annonseringskampanjer. Man drar sig ut ur områden, där man märker att bara de släpper rätt lur, kommer det sannolikt går bra. Att man inte köpt SONY lurar beror nog mer på dålig annonsering än dåliga lurar. Man skall slå an på "att man köper SONY XPERIA för att vara sig själv, eller vill du vara som alla andra? " Och då visas bilder på Samsung, Huawei o s v. hehe
     
    Last edited: 7 sept 2019
    Johnh3 gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Håller med om att Sony borde öka sina volymer. När de var som störst var det andra tillverkare som gjorde deras billigare mobiler fast med Sony namnet. HTC kommer licensera ut sitt varumärke i Indien av den anledningen och de som tillverkar dem sköter i stora delar distribution och marknadsföring.
    Naturligtvis ska Sony ha det övergripande ansvaret och sista ordet med design, kvalitén på lurarna så kunder inte blir besvikna.

    Jag tror dock det är fel väg att ”spara” sig ur krisen och krympa marknader eftersom.
     
  5. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Standard skitrecension från Engadget, fick till allt fel som går att få fel, påstår bland annat att Sony är dåliga på att uppdatera deras enheter när Sony snarare är kända för att tillsammans med Nokia/HMD, vara bäst på att uppdatera Android. Påstår även att den inte känns som en compact phone, men den marknadsförs ju inte heller som det:

    Sony's Xperia 5 isn't the triumphant return of the compact flagship
    But smaller is better when it comes to 21:9 smartphones.

    Sony's Xperia phones have increasingly slid into the shadows, as Samsung, Apple and Chinese challengers carve up the smartphone market. Last year, the Xperia 1 got weird. With a 21:9 ratio OLED screen, Sony was going hard on the cinematic appeal and it resulted in a phone that was best described as long, worst described as really unwieldy. The Xperia 5 resurrects the notion of a smaller Sony flagship phone and I think it makes its latest phone design work a little better.
    Engadget is now a part of Oath

    Nej, smalare är inte bättre när det kommer till 21:9. Det blir betydligt svårare att skriva ju smalare skärmen är på 21:9. Xperia 1 har bra storlek (skärmen på den är lika bred som Xperia Z2 och XZ, fast några cm högre). Oklart hur bred skärmen är på Xperia 5, men jag gissar på att den är lika bred som Xperia Z (5 tumsskärm, 16:9 1080p). Det händer rätt ofta att man trycker på fel tangent på alla dessa enheter, så om något hade jag föredragit 6.5 tum 16:9, alltså som Xperia Z Ultra, vilket hade varit kompaktare idag nu när de minimerar alla bezels. Hur som helst så är ju skärmen och storleken knappast problemet med Xperia 1. Jag har inte långa fingrar, men jag kan använda den rätt utmärkt. Ibland blir det lite svårt att nå höjden, och det är betydligt enklare att använda Xperia XZ osv med en hand. Men skärmen på Xperia 1 är faktiskt en av fördelarna/styrkorna med Xperia 1 (om man bara kunde lösa problemet med OLED's livslängd så hade det varit pricken över i). Det finns andra problem med både Xperia 1 och 5, som inte adresseras i den här artikeln.

    Såna här journalister och "kritiker" finns det alldeles för många av, och de påverkar marknaden negativt eftersom folk som inte fattar någonting (mainstreamtänkare) lyssnar på dessa dårar. Dessa kritiker är ju samma sort som tyckte att Superman Returns var en bra film när den var färsk på vita duken, lol. Det här är samma typ av specsanalfabeter som stirrar sig blinda på bezels (bezelautismen alltså) och därför även vill ha en notch, eftersom Gud förbjude att det finns lite utrymme för högtalare. Dessa specsanalfabeter och deras bezelautism har förstört inte bara Xperiaenheter, utan även Android överlag. Google har kört på nedgraderingar efter nedgraderingar med Android, nu senast Scoped Storage som de har tänkt införa i Android 10 (mer iPhonisering helt enkelt). Android var som bäst när Google och Sony betonade rootvänliga enheter med uppblåsbar bootloader och custom-ROMs i deras Nexus och Open Devices certifierade enheter. Open Handset Alliance standardiserade däremot inte UEFI och HAL till Android, och detta var nog avsiktligt, eftersom det hade gett användare för mycket frihet att totalt byta operativsystem.

    Hur som helst, Xperia 5 är en helt onödig produkt. Om Sony ville släppa en Compact variant av Xperia 1, så borde de ha släppt en med 5.2 tumsskärm, 16:9 och LCD (absolut inget fel på det formatet). Smalare än Xperia 1 bör skärmen absolut inte vara på 21:9. Och 21:9 är faktiskt nice. Som sagt, Xperia 1/5 har en hel del andra problem än skärmen.
     
    Last edited: 7 sept 2019
    Johnh3 gillar detta.
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Vad som hänt sista åren är att Android i xperia lurarna blir mindre och mindre anpassat/blootat osv lite besviken på "sidosensorn" hade dom kunnat skippa med. Behöver inte vara stock Android men gärna mindre krut på generellt gui tweek, mera krut på kamera sidan. Möjlighet avinstallera fakebook är min högsta önskan just nu.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Upplysning. Xperia 5 är smalare än xperia Z. Xperia 5 är ca 2-3 mm bredare än xperia xz1 compact och ungefär lika mycket tunnare. Med andra ord är den närmre compact än de stora mobilerna. Den har helt klart en plats ock inte onödig xperia 10 har ungefär samma mått och känns som att hålla i min xz1 compact den med.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror det finns en marknad för lite mindre mobiler så i det avseendet känns inte Xperia 5 onödig även om den kanske inte är riktigt kompakt som Sonys tidigare lurar.
    Samsung släppte ju en mindre Note 10 också.

    Är den för dyr med ett pris på närmare 8000?
    Man kan jämföra med andra premium lurar.

    Billigaste iPhone XS med minsta minnet går på över 10.000 kr:
    Apple iPhone XS 64GB (Mobiltelefoner)

    Lilla Note 10 över 10.000 kr också:
    Samsung Galaxy Note 10 SM-N970F/DS 256GB (Mobiltelefoner)

    Vanliga S10 nära samma pris:
    Samsung Galaxy S10 smartphone (prism svart) - Mobiltelefoner

    Antagligen blir det nån deal där Xperia 5 bundlas med något också. Hur försäljningen går får man se. Men jag skulle inte förvånad om Xperia 5 kommer sälja bättre än Xperia 1;)
     
    Kristy gillar detta.
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Om man tittar på din jämförelse så är ju inte Xperia 1 eller 5 Speciellt dyra och ligger faktiskt många gånger under de övrigas flaggskepp, ändå så klagas det en hel del på SONYS priser. Men nåja, om man går in på Xperia 5. Det är möjligt att SONY XPERIA 5 inte är kompakt i den bemärkelsen av att man tidigare utgick ifrån att göra mobilen så liten så möjligt och utgick därför ifrån mindre mobiler. Det var ju det som var grejen med SONYs compact serie. Problemet var ju att även dessa fick kritik av att vara för små, skärmarna inte tillräckligt högupplösta och man klagade på de var för små. Sony försökte råda bot på detta med sin snedsteg XZ2 compact som då hade en större skärm och idioti-skärmformatet 18:9. Men den hade något bättre upplösning, HDR o s v. Men man gick utgick fortfarande efter att göra en lur efter den gamla mallen. Ifrån Z1 compact ända fram till XZ1 compact har man ju istort sett samma grundform, inga större skillnader i mått o s v. XZ2 lämnade inte riktigt detta heller, förutom då i tunnhet och längd.

    Sanningen är att en skärm som är liten säljer inte idag. Jag själv märker att media,flyga drönare o s v kräver större lurar. Så SONY vänder på steken. Göra en stor mobil, utan att göra den klumpig eller stor. Det är där 21:9 formatet kommer in. Visst man tvingas göra dem långa, vilket folk reagerar på.

    Då LG för några år sedan försökte göra lurar i 21:9 formatet, så var folk inte redo. MObilerna var inte tillräckligt stora för att göra ett sådant skifte. LG och Samsung testade även att göra mobiler med kurvad skärm för att då få en stor skärm att verka mindre. Inga av dessa var bra varianter just då. Men nu när en mobils skärm inte skall igga under 5 tum knappt ens 5.5tum så blev ju lurarna problematiska att hantera, speciellt för folk med små händer som barn och kvinnor. Så om 21:9 har någon tid att komma fram, så är det nu. Att göra en Stor lur så kompakt som möjligt. Det är vad SONY gör, inte en liten kompakt lur som tidigare, utan en stor lur. Man kan alltså nå från ena sidan, till den andra på både Xperia 1 och Xperia 10 plus men även på Xperia 5 och vanliga Xperia 10. Det enda som kan vara marigt är då att nå toppen, men detta går att lösa genom att använda sig utav svepgester samt Side-UI eller vad det nu hette. Ja, jag vet att många anser det vara lite si och så med den. Fast jag tror att det handlar om att veta hur man använder funktionen. Kanske SONY skulle utveckla den varianten till att man ställe den på ett ställe som är logiskt att svepa ifrån istället för att dubbelknacka, så kanske problemet löses för många. Men saken är jag tycker iallafall att SIde-ui funkar bättre på Xperia 1 och 10 än vad det gjorde på XZ3.

    Lets face it... Smålurstiden är förbi. Sony har förstått det, de flesta har förstått det... att kalla Samsung Galaxy S10e för en kompakt lur är också nästan skattretande. Så nej. Samsung gjorde sitt svar på en Stor kompakt lur Och Sony gjorde sin variant.... Fast på ALLA deras lurar. 21:9 gör möjligen långa lurar, men de får iallafall plats i en hand.
     
    Last edited: 8 sept 2019
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja de riktigt kompakta mobilerna säljer nog inte helt enkelt. Även Apple slutade med iPhone SE och det blev ingen uppföljare.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mm.... sant. Det tråkiga är, att även om SONY inte är störst så verka de övriga tillverkarna helt klart ha en viss respekt för SONY då de snor en hel del av SONYS tankar. De har förvisso inte snott 4K grejen ännu, konstigt nog. Men Slow-mo, Vatten och damtätt och andra grejer.

    Jag tror mycket att SONYS kräftgång beror just på att det är svårt att få tag på skal, eller andra skydd till dem. Butiker gömmer undan SONY tillbehör o s v. NU börjar det t o m blir svårt att köpa SONY mobiler, då flera av de stora återförsäljarna i stort sett slutat sälja dem. Netonnet har inte SONY alls, Medimarkt säljer enbart SONY online, och eventuellt har man någon äldre lur till billigt pris i butik. I stort sett är det online man kan köpa SONY-mobiler och SONY-tillbehör. OCh en enda stor Återförsäljare i Elgiganten och deras Phonehouse del.

    Detta tror jag också gör att man snarare hellre väljer någon av de större tillverkarna Huawei, Samsung och Apple, för det finns överallt nuförtiden och iunga som helst problem att hitta roliga tillbehör.

    Satt å kollade vart man kan förbeställa Xperia 5, och går det inte ens att göra i Sverige ännu?
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Just med förbeställningar verkar Sony denna gång vara snabba till skillnad mot Xperia 1 lanseringen. Går redan göra det i USA:
    Sony Xperia 5 128GB Smartphone (Unlocked, Black)

    Så jag skulle tro att det blir snart i Sverige också.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är en stor bättring mot Xperia 1. Det var nog ett misstag att lansera den så långt från butikspremiären.

    Sony borde göra som Samsung m.fl. och lansera när de är redo i stället för att försöka pricka in mässorna (MWC, IFA). De drunknar lite i mängden där också.

    Handlar det om mer än en månad hinner gemene man glömma bort enheterna, och då blir det mycket svårare att bygga upp hajp igen där det väl är dags för butikspremiären.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Verkar få en bra distribution. Man undrar om inte Huawei osäkerheten har gett märken som Sony och Nokia en extra chans?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror Sony kommer slänga allt de har i arsenalen på marknadsföringen av Xperia 5. De har inte haft bättre läge på länge som du säger.

    Xperia 5 kan nog få en rätt stor publik bland speciellt "lifestyle-segmentet", de som i lite högre utsträckning bryr sig om design osv. än specbladet.

    Blir väldigt spännande att se hur den tas emot, men det faktum att den finns hos samtliga operatörer var mycket intressant.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hade den bara haft trådlös laddning hade det varit en mycket mer intressant lur för mig. När man haft det så har man ju köpt på sig lite laddplattor.. Ett par hemma, en i bilen och en på jobbet. Vill man ju kunna fortsätta använda när man byter telefon.
     
    Last edited: 9 sept 2019
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det var mycket tråkigt att trådlös laddning uteblev. Det bygger inte på telefonen nämnvärt, utan kopparspiralen är ju bara någon enstaka millimeter hög.
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Då har man lite referenser att jämföra med, en ny modell som kommer i närtid ungefär samtidigt. En lite mindre mobil med tre kameror och topp prestanda jämförbar med Xperia 5 kan vara den nya iPhone 11 Pro.

    Den billigaste med minsta minnet går på nära 13.000 kr:
    iPhone 11 Pro 64 GB rymdgrå

    Xperia 5 nära 8000 kr. Bägge dyra förstås men sammantaget är priset på Xperia 5 inte direkt nåt uppseendeväckande.
     
  20. SkooB_E

    SkooB_E Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2013
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Google Pixel 7
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8
    ROM:
    Original
    Jag kan fortfarande inte släppa hur en telefon som är i stort sett lika stor som min XZ3 anses vara kompakt idag.