Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har du använt appen förut för att skicka e-post har du ju en gång lagt in inställningarna, eller hur?
    Inställningarna ligger alltså i appen under utgående server inställningar eller något i den stilen.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Ja, för att förtydliga:

    Inställningar för mail ligger I DIN MAILAPP. Inte någon annanstans. På Iphone kan du hitta mailinställningar under telefonens generella inställningar, men det är bakvänt och så är det inte på Android.

    Ifall du kollat på fel ställe, betänkt det ovan! Mail, kontakter, kalender och dess inställningar är saker som Iphone och Android placerar på olika ställen.
     
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu skäms jag en aning. En simpel omstart av telefonen löste problemet. Stort tack ändå för att ni är fantastiskt snälla, tålmodiga och hjälpsamma.
     
    Asawi gillar detta.
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag använder nu mycket frekvent Google Dokument på min Sony XZ Premium, där jag skriver brev, noteringar, gör to do-listor etc, och tycker att det fungerar toppenbra. Efter en hel del strul kan jag numera även skriva ut mina dokument direkt från mobilen till min Epson-skrivare. Till min stora glädje går det ju t o m att formatera texten och få fetstil, kursiv etc.

    Jag har även installerat Google Dokument på min Iphone, och är helt fascinerad av att jag kan komma åt mina dokument från bägge enheterna *teknisk idiot*. Datorn känns mer onödig än någonsin.

    Men jag har en fråga:
    Jag har inte orkat ta tag i mina dubbla Google-konton än. Men finns det något enkelt sätt att flytta ett Dokument från det ena Google-kontot till det andra? Jag har inte så många än, så det kanske går att bara flytta dem ett och ett, liksom...?
     
  5. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    I keep och drive kan man ju dela dokument mellan två konton.
    Förhoppningsvis går det att göra i dokument också. Kolla alternativ och dela...
     
    Kristy gillar detta.
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag har Aspergers syndrom. Skulle du kunna förklara innebörden i meningen "kolla alternativ och dela"?
     
  7. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Testade själv på min platta.
    När du öppnar dokuments så får du upp dom i en vy. Tryck då på de tre prickarna till höger om dokumentet. Då får du upp alternativ för filen. Välj då dela. Sen delar du dokumentet till din andra Gmail. Då jag du samma dokument fast på båda kontona.
     
    Kristy gillar detta.
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack.
    När jag trycker på "Dela" får jag dock bara upp något som ser ut som ett mail...
     
  9. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Precis där skriver du i mail adressen till den som du vill dela det med. Dvs den andra Gmail adressen
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Aha, tack så mycket!
     
  11. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Öööh... Nå jag ser på sikt att vetenskapen har lösningen/hjälp med oss som har AS. För vad är alternativet annars? För mig är det språk inlärning som bör förstärkas, typ. Annars ned med mina båda lurar. Dvs android one & iOS
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Som redan konstaterats, du kan utan problem dela både Google Dokument och Keep-anteckningar mellan dina konton. Men jag tycker ändå att du redan nu borde välja att skapa dina dokument i det Google-konto du avser att använda främst på sikt. Jag har glömt exakt vilket råd jag gav dig, men jag är säker på att jag tidigare i tråden angav ETT konto (av dina två konton) som JAG ansåg att du borde fortsätta använda. Förslagsvis kan du skapa dokumenten i det kontot.

    Visst, du kommer åt dokumenten från båda kontona i framtiden, så det borde inte vara problem om du skapar i "fel" konto och sedan delar till det andra.
    Men man ska vara medveten om att kontot som skapat dokumentet är dess "ägare", vilket i vissa sammanhang har betydelse. Ägarkontot har större privilegier till dokumentet, "slavkontot" kan inte vidta alla åtgärder med dokumentet. Om "ägarkontot" försvinner i framtiden, eller om du inte kommer åt det kontot av någon anledning (kanske för att du slutat använda det kontot), så skulle du kunna få problem med dokumenten. Tas kontot bort eller stängs ner av någon anledning, så raderas dokumenten som skapats av det kontot. Då hjälper det inte att du har "delat" dokumenten.
    Nu är risken för att kontot stängs ner nog ganska liten, Google tar inte bort konton bara för att de är inaktiva såvitt jag vet, men detta är ju något som kan ändra sig i framtiden om Google kommer på nya tankar. SKönt om du i så fall slipper tänka på detta problem och oroa dig för att förlora vissa dokument. Microsoft har till exempel den idiotiska policyn att de tar bort innehåll i OneDrive, om man inte använt OneDrive aktivt. Jag fick ett mail nyligen i stil med "Du har inte använt OneDrive på ett år. Nu måste du inom en vecka trycka på knappen nedan och bekräfta att du vill ha kvar OneDrive-innehållet, annars raderar vi allt innehåll i ditt konto". Tänk vad sjukt, de ger en veckas respit! Annars tar de bort en persons alla viktiga filer (jag hade inga viktiga filer lagrade där som tur var). Tänk om man missar det mailet, man kanske är på semester eller ligger på sjukhus just då? En veckas respit, när man borde få åtminstone ett par månader på sig. Google har inte visat någon sådan tendens ännu, men man vet aldrig på sikt. Därför skulle JAG välja att ha alla mina dokument i mitt primära konto, för att jag vill känna den tryggheten.

    Så mitt råd: i Google Drive på dina enheter (Android och Ios), se till att du är inloggad i det Google-konto som du tänker använda på sikt. Gå tillbaka i tråden och kolla vilket konto jag föreslog. Ändra i appen om det behövs.
    Är det kontot valt i Drive-appen så löser sig resten automatiskt. Då slipper du tänka på problemet ovan.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Livet går vidare. Batteribytet i Iphonen gav mig lite välbehövlig respit från stressen att få över all info från den till Sonyn, och blixtsnabbt lära mig Android, innan Iphonen dog. Nu använder jag faktiskt min Sony (XZ Premium) som huvudtelefon och trivs bra med det.

    Men just nu har jag två frågor:

    1. Var hamnar alla filer som man laddar ned? Jag tänker dels på pdf-filer, som jag laddar ned, läser lite i och sedan aldrig hittar igen. Och typ foton från nätet, som jag tycker borde sparas på samma ställe där de foton jag tar med mobilkameran hamnar, men dom hamnar istället också på något konstigt ställe, där det inte går att hitta dem igen.

    Jag förstår inte detta. Om jag ska DELA något, så får jag ju upp en ruta med extremt många appar i, där jag kan välja om jag vill dela filen med Messages, Mail, Messenger etc.

    När jag då vill SPARA något, varför får jag inte upp en liknande ruta där jag kan välja VAR jag vill spara filen? Istället så trycker man bara på Ladda ned, eller Spara, och sen hittar man aldrig mer filen....

    2. Nu kommer ni återigen att uppmana mig att sluta använda Sonys inbyggda mailapp Mail och istället börja använda någon annan mailapp, vilket jag inte vågar göra, men:

    Sen en tid tillbaka så syns inga bilagor i mina Skickade mail. Mottagarna får de bilagor jag skickar, men i Skickat ser det ut som om jag inte har skickat några bilagor på väldigt lång tid.

    Det här problemet verkar ha avlöst ett tidigare problem som också berörde Skickade mail, nämligen att all text var oläslig - det såg ut som programmeringskod, ungefär. Mottagaren kunde dock läsa mailen utan problem. Och nu har det inte hänt på ett tag.

    Nu är ju huvudsaken att mina mail kommer fram som dom ska i läsbart skick och med relevanta bilagor, men varför är det så ofta nåt skumt med Skickade mail?

    Jag ska tillägga att jag inte har några mailproblem i övrigt, d v s själva "mailtrafiken" fungerar utmärkt; ingen fördröjning, uteblivna mail eller liknande.
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Dina nedladdade filer ligger med stor sannolikhet i en mapp med namnet Nedladdat. Går man in på mobilens inbyggda filhanterare (som antagligen heter något i stil med Filer eller Utforskare det) brukar det vara där man hamnar eller i alla fall se den mappen en. Därifrån kan du flytta filerna vart du vill.
     
    Kristy gillar detta.
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Oj, jag hade ingen aning om att det fanns mappar i mobilen.

    Någon filhanterare eller liknande har jag aldrig sett, och kan inte hitta. Är det en app? Eller något som finns i appen Inställningar? Eller något annat? Var och hur ska jag leta?

    Det här är fortfarande det svåraste med Android. Att veta var saker finns, hur de förhåller sig till varandra och förstå sig på alla olika "lager" av funktioner. Jag skulle liksom vilja se en schematisk bild av hur Android är uppbyggt. Och kanske en likadan bild för Iphone, för jämförelsens skull.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    De flesta telefoner har en app i applistan som heter "Mina filer", "Nedladdat" eller liknande. Du har väl Sony? Leta igenom applistan efter en sådan app.

    Annars kan du installera Googles filhanterare:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.nbu.files
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nej, jag har ingen app som heter Mina Filer, Nedladdare eller någonting liknande överhuvudtaget. Det är ju lite konstigt, om det är meningen att det ska finnas en sån?

    Nu har jag laddat ned Googles Files och ska se om jag begriper någonting av den....

    Edit:
    Det ser mest ut som en sån där "städapp", som ska ta bort saker för att spara utrymme.

    Jag har väldigt svårt att förstå syftet med den, eller vad jag ska svara på de olika frågorna.

    "Radera foton och videor som har säkerhetskopierats med Google Foto" är för mig obegripligt. Varför skulle jag vilja radera sådant som säkerhetskopierats? Säkerhetskopiera gör man ju för att man ska UNDVIKA att saker raderas/försvinner?
     
    Last edited: 11 okt 2019
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Märklig beskrivning på Google files men det är en utforskare i alla fall.
    Även om du inte vill ha den av den anledningen kanske det är så att de flesta andra vill ha det just av det skälet: att kunna hitta filer för att radera den. Bara ett antagande från min sida men inget någon av oss behöver fundera på
    (Men för att förtydliga vad man menar med det säkerhetskopierade är att eftersom det är säkerhetskopierat någon annanstans än i mobilen vill man kanske leta upp det och ta bort det ifrån mobilen)
     
    Last edited: 11 okt 2019
    stelex gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Även om Google file är en utforskare är den inte ideal just för att flytta filer. Till exempel Total Commander är mer användarvänlig till det. (Sök inne på Google Play)
     
    Last edited: 11 okt 2019
    Kristy gillar detta.
  20. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @Asawi@Asawi Google Files började som en cleanup-app, och ett sätt att enkelt hitta vilka appar man inte använder och för att avinstallera dessa. File explorer-delen tillkom efteråt, därav att den klassas som en cleanup-app.