Sony bör inte distansera sig från deras tidigare produkter; om något så bör Sony titta tillbaka på varför Sony Mobile sålde bokstavligt talat 10 gånger fler enheter per år, mellan 2012-2014, och vad Sony gjorde då som funkade betydligt bättre än idag. Jag menar att Sony bör återuppliva den tidiga Xperia Z-serien istället för att dansa runt med konstiga osammanhängande siffror till produktnamn.
Det är inget fel på namnet Xperia som sådant; det är ett bra produktnamn. Sony Mobile (och dessförinnan Sony Ericsson) gjorde visserligen en strategisk tabbe genom att använda Xperia på ALLA deras smartphones, även värdelösa budgetenheter osv;
Xperia borde ha sparats till och använts restriktivt enbart för premium/high-end flaggskeppen (toppmodellerna alltså), så att folk började associera Xperia med
bra skit. Nu har Sony börjat fasa ut de flesta budgetenheter, och släpper bara 2-4 smartphonemodeller om året, vilket egentligen är bättre. Sony borde bara släppa ett enda flaggskepp om året, och satsa allt på den, sedan en jättebillig midranger eller vad budgetenheterna kallas nuförtiden, och den bör inte kallas Xperia.
Problemet på senare tid är att Sony släpper för dyra enheter, med vissa specs som inte riktigt imponerar. Designmässigt var Sony som bäst mellan 2012-2014 (Xperia S, Z, Z1 och Z2). På den tiden var hårdvaruspecsen i dessa enheter riktigt bra också, och priset för en flaggskepp Xperia var ungefär hälften av vad den kostar idag. HMD med deras Nokiaenheter släpper ju billiga enheter som kostar runt 2-3 tusen kr, med hyfsade specs. Det är klart att folk hellre köper alla dessa budgetmärken istället. Hela orsaken till att Samsung, Huawei, OnePlus osv har gått förbi Sony, beror inte på att de säljer så fantastiska enheter, utan snarare billigare enheter och ändå lyckas få till dugliga till bra specs. I alla fall i början när de gör sig ett namn på marknaden (när det börjar gå bra för dem så höjer de också priserna). Sony kan inte förvänta sig att leverera storsäljare när de tar 10 lax för en Xperia 1, som absolut inte borde ha kostat mer än 5 lax. Xperia 1 är inte en dålig smartphone så sett, jämfört med utbudet, men inga smartphones är värda 10 lax. Hade Sony släppt Xperia 1 till ett startpris på 5 tusen kronor, då hade den sålt som fan.
Till och med LG erkänner problemet, och Sony skyller på annat (självklart är lösningen att strama åt Sony Mobile's budget, det löser ju verkligen problemet):
LG as a whole did really well in Q2, but the mobile division continues to flounder. The company reported a 21.3% drop in sales compared to this time last year, but a small 6.8% growth compared to the previous quarter.
LG blames “continued aggressive pricing by Chinese brands” as one of the reasons for the drop. They are hoping to build upon the quarterly growth with new products and
trendy 5G in Q3.
Sony is in a similar situation, though not as big of a drop. The company reported a 15% decrease in sales from Q2 2018.
Sony is blaming the drop on TVs and digital cameras as well, but the mobile division is cutting costs to try to improve things. The pricing model of their
high-end phones has most likely not helped the situation. Sony doesn’t release nearly as many phones as LG, which makes each one more important.
LG and Sony report declining year-on-year smartphone sales while Huawei shows growth in face of US trade ban
Det är så marknadskonkurrens ser ut på riktigt: ju fler aktörer, desto mer prispressade produkter. De företag som vägrar anpassa sig genom att sänka priserna, kommer vara just de företagen som tappar marknadsandelar. Sony verkar tro att 21:9 kommer lösa allt. Så enkelt är det inte. Sony sålde som bäst 2013-2014 (Z till Z2 som sagt), och precis när Sony Mobile började gå riktigt bra, ja då började Sony fixa något som inte var trasigt, och förfula och försämra deras produkter med Z3, debaclet känt som Xperia X serien osv, och försäljningssiffrorna därefter säger allt. Idag tror Sony Mobile att allt handlar om skärmen, och har gått över till OLED och 21:9, och vill ha 10 lax för detta. Jag har visserligen köpt Xperia 1, men jag hade om jag fick välja, mycket hellre köpt en Xperia 1 som hade 6.5 tum 16:9 LCD, 12 GB RAM, med Z2:ans design (som var klockren!), betydligt fetare batteri och med Open Devices certifiering och Xperia Transfer Mobile, till ett pris för 6 lax eller så. Hade Sony levererat en sådan enhet till det priset, ja då hade den sålt som smör i dagsläget. 6 tusen kr är mycket pengar för en smartphone, och redan det är för mycket pengar faktiskt; inga smartphones i dagsläget är värda så mycket. Men flaggskeppen Xperia Z-Z2 låg i den prisklassen, och även då kunde man beställa billiga kinesiska Androidenheter för runt 1,500 kr, som visserligen hade betydligt sämre kvalitet rent mjukvarumässigt (kass implementering av Android, få eller inga uppdateringar osv), men hårdvaruspecsen var inte långt ifrån Xperia Z/Z2 och den tidens flaggskepp från Samsung osv.
Poängen är att Sony får skärpa till sig med priserna, och gå tillbaka till ritbordet från den tiden Sony Mobile sålde som bäst: 2013-2014, och fixa tillbaka mycket av det som Sony Mobile har skalat ner på sedan dess. Xperia Z-serien var känt som "the best of Sony", och ja, det stämde faktiskt, i alla fall de tre första enheterna, som var riktigt klockrena. Z3 och Z5 var sådana floppar att Sony lade ner Xperia Z-serien, istället för att fortsätta på Z2:ans design och koncept.
Aja, det är jävligt tråkigt. Jag tror inte att Xperia 5 kommer bli någon större succé (den är också alldeles för dyr, och det finns ingen anledning att köpa Xperia 5 över Xperia 1). Xperia 1 är annars en bra enhet, som kunde varit lite snyggare (som sagt, en comeback för Z2:ans design; jag kan inte stressa det här tillräckligt!), mer RAM, utrymme och batteri, och viktigast av allt, Open Devices certifiering. Fan Sony har inte ens fixat Xperia Transfer Mobile till den än, då är det illa.
Click to expand...